Конспект уроку+ презентація "Додавання векторів"

Про матеріал

Розробка уроку з геометрії 9 клас на тему: "Додавання векторів"

Комплект: презентація і конспект уроку.

Тема: Додавання векторів

Мета: вдосконалити та доповнити знання учнів про вектор; ввести поняття суми двох векторів, розглянути закони додавання векторів, навчити будувати суму двох даних векторів, використовуючи правило трикутника і паралелограма; розвивати логічне мислення, вміння переносити знання в нестандартні ситуації; виховувати культуру математичного запису, охайність математичних побудов.

Зміст архіву
Перегляд файлу

Тема. Додавання векторів

Мета: вдосконалити та доповнити знання учнів про вектор; ввести поняття суми двох векторів, розглянути закони додавання векторів, навчити будувати суму двох даних векторів, використовуючи правило трикутника і паралелограма; розвивати логічне мислення, вміння переносити знання в нестандартні ситуації; виховувати культуру математичного запису, охайність математичних побудов.

Обладнання: конспект уроку, презентація до уроку, підручник геометрія 9 клас, А.П.Єршова, В.В.Голобородько, О.Ф.Крижановський, С.В.Єршов.

Тип уроку: комбінований.

Вимоги до рівня підготовки учнів: описують алгоритм додавання векторів, відкладають вектор, що дорівнює сумі векторів; формулюють властивості суми векторів; застосовують вивчені властивості й означення до розв’язування задач.

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент.

Відмітити відсутніх в класі. Перевірити підготовку учнів до уроку (наявність робочого зошита, щоденника, олівця, лінійки).

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Учні-контролери перевіряють перевіряють виконане домашнє завдання за готовими розв’язками.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа: «Морський бій»

  1. Що таке вектор?

а) вектор – це напрямлений відрізок;

б) вектор – це відрізок, що має координати;

в) вектор – це пряма, що має напрям.

  1. Нульовий вектор – це…

а) вектор, абсолютна величина якого не існує;

б) вектор, у якого початок співпадає з його кінцем;

в) вектор, що не має ні початку, ні кінця.

  1. Які вектори називаються колінеарними?

а) якщо вони не лежать на одній прямій;

б) якщо вони лежать на одній прямій або паралельних прямих;

в) якщо вони не паралельні одній прямій.

  1. Які два вектори є рівними?

а) якщо вони співнапрямлені;

б) якщо вони мають рівні довжини;

в) якщо вони співнапрямлені і мають рівні довжини.

  1. Вектори зображені на рисунку 

а) колінеарні;

б) рівні;

в) протилежні.

  1. На площині позначено точки A і B. Якими є вектори і ?

а)  рівні;

б) мають одинакові довжини;

в) співнапрямлені.

 

1

2

3

4

5

6

а

Н

Ф

Ш

С

Я

Е

б

В

А

П

Ю

Г

М

в

Д

Б

У

Р

Ю

Х

Практична вправа: Двоє учнів виконують завдання на дошці, інші у зошит.

Координати вектора                 Координати вектора    

Довжину векторів               Довжину векторів

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Постановка завдань, мети уроку.

Всі ми знаємо байку І.А.Крилова: «Лебідь, Щука і Рак». На вашу думку чому вони так і не змогли потягнути того возика?

Відповідь на це запитання ми можемо знайти у фізиці та геометрії.

Дивлячись на цей малюнок я думаю ви змогли впізнати тільки нове для себе поняття «вектор», а от що з ним робили, я думаю ви не здогадуєтесь.

Сьогодні на уроці ми доповнимо наші знання про вектор і розглянемо як можна додавати вектори, з’ясуємо, що є сумою векторів. Навчимося будувати суму векторів та знаходити координати суми векторів.

V. Пояснення нового матеріалу.

Означення. Сумою векторів і називається вектор з координатами , .

А зараз, розглянемо додавання векторів з фізичної точки зору.

Нехай матеріальна точка перемістилась з точки A в точку B, а потім з точки B в точку C. У результаті цих двох переміщень матеріальна   точка   перемістилась  з

точки A в точку C.

Оскільки переміщення з точки A в точку C складається з переміщення з A в B і переміщення з B в C, тобто вектор природно називати сумою векторів і :

Правило додавання векторів (правило трикутника):

Нехай і два вектори. Позначимо довільну точку і відкладемо від цієї точки вектор . Потім від точки відкладемо вектор . Вектор називають сумою векторів і .

 

Алгоритм побудови суми векторів за правилом трикутника:

  1. Від довільної точки відкладемо вектор, що дорівнює вектору .
  2. Від кінця вектора відкладемо вектор, що дорівнює вектору .
  3. Сумою буде вектор, початок якого збігається з початком вектора , а кінець з кінцем вектора .

За правилом трикутника можна додавати вектори не користуючись малюнком. Наприклад: ,  .

Колінеарні вектори також додаються за цим правилом:

Основні властивості додавання векторів:

  1. (переставний закон додавання);
  2. (сполучний закон додавання);
  3. (закон додавання вектора до нульового вектора);
  4. (закон додавання протилежних векторів).

Правило додавання векторів (правило паралелограма):

Алгоритм побудови суми векторів за правилом паралелограма:

  1. Від довільної точки відкласти вектори, що дорівнюють векторам і .
  2. На цих векторах побудувати паралелограм.
  3. Сумою буде вектор, що є діагоналлю цього паралелограма, початок якого збігається з початком векторів і .

VІ. Закріплення вивченого.

Завдання 1. Побудуйте суму векторів       за правилами трикутника і паралелограма та за допомогою координат.

Завдання 2. № 500 (б, в) з підручника ст.. 160.

Завдання 3. №503 (а, б) з підручника ст.. 160.

Завдання 4. (узагальнення)

VІІ. Підбиття підсумків.

Рефлексія «Світлофор»

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати:  § 15, п. 15.1 (стор. 154-156)

Виконати:        № 489 (а), 502 (а), 504 (а, б)

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: Додавання векторів. Мета: вдосконалити та доповнити знання учнів про вектор; ввести поняття суми двох векторів, розглянути закони додавання векторів, навчитися будувати суму двох даних векторів, використовуючи правило трикутника і паралелограма; розвивати логічне мислення, вміння переносити знання в нестандартні ситуації; виховувати культуру математичного запису, охайність математичних побудов.

Номер слайду 2

Вправа: «Морський бій»1. Що таке вектор?а) вектор – це напрямлений відрізок;б) вектор – це відрізок, що має координати;в) вектор – це пряма, що має напрям.2. Нульовий вектор – це…а) вектор, абсолютна величина якого не існує;б) вектор, у якого початок співпадає з його кінцем;в) вектор, що не має ні початку, ні кінця.3. Які вектори називаються колінеарними?а) якщо вони не лежать на одній прямій;б) якщо вони лежать на одній прямій або паралельних прямих; в) якщо вони не паралельні одній прямій.4. Які два вектори є рівними?а) якщо вони співнапрямлені;б) якщо вони мають рівні довжини;в) якщо вони співнапрямлені і мають рівні довжини.5. Вектори зображені на рисунку а) колінеарні;б) рівні;в) протилежні. 6. На площині позначено точки A і B. Якими є вектори і ?а) рівні;б) мають одинакові довжини;в) співнапрямлені. 1 2 3 4 5 6 а Н Ф Ш С Я Е б В А П Ю Г М в Д Б У Р Ю Х

Номер слайду 3

xy11 ABCDKLMNОбчислити координати і довжину векторів: AB, KL,CD і MNAB (3;2)AB = KL (-1;-3)KL = CD (-3;2)CD = MN (5;3)MN =

Номер слайду 4

Мотивація навчальної діяльності.

Номер слайду 5

Означення: Сумою векторів і називається вектор з координатами , . , . Нехай матеріальна точка перемістилась з точки A в точку B, а потім з точки B в точку C. У результаті цих двох переміщень матеріальна точка перемістилась з точки A в точку C.. A.. BCРозглянемо поняття додавання векторів з фізичної точки зору

Номер слайду 6

Алгоритм побудови суми векторів за правилом трикутника. Від довільної точки відкладемо вектор, що дорівнює вектору .2. Від кінця вектора відкладемо вектор, що дорівнює вектору .3. Сумою буде вектор, початок якого збігається з початком вектора , а кінець з кінцем вектора .

Номер слайду 7

Основні властивості додавання векторів:

Номер слайду 8

Алгоритм побудови суми векторів за правилом паралелограма. Від довільної точки відкласти вектори, що дорівнюють векторам і .2. На цих векторах побудувати паралелограм.3. Сумою буде вектор, що є діагоналлю цього паралелограма, початок якого збігається з початком векторів і .

Номер слайду 9

Закріплення вивченого. Завдання 1. Побудуйте суму векторів + за правилами трикутника і паралелограма та за допомогою координат.axy011abaa+ba+bbbxy011baa + (2;4)a(-5;-3)b = (-3;1)b

Номер слайду 10

Завдання 2. № 500 (б, в)Дано точки A (-1;4), B (0;-2), C (3;5). Знайдіть координати вектора:б) BA+ACв) CB+ABBA (-1;6)AC (4;1) BA+AC = (3;7)CB (-3;-7)AB (1;-6) CB+AB = (-2;-13)Робота з підручником

Номер слайду 11

Завдання 3. № 503 (а, б)У прямокутнику ABCD AB = 3, BC = 4, O – точка перетину діагоналей. Знайдіть:а)AB+ADAO+OD+DCб)ABCDOAB+AD = ACAC=5 ABCDOAO+OD+DC = AC

Номер слайду 12

Визначимо, в яку повітряну кульку влучить стріла, якщо вона задається додаванням за правилом многокутника

Номер слайду 13

Підсумок уроку. Ваша думка про сьогоднішній урок: На уроці було цікаво, у мене все виходило. На уроці було цікаво, але з деякими завданнями у мене виникли труднощіНа уроці було не цікаво, у мене нічого не виходило

Номер слайду 14

Домашнє завдання. Опрацювати: § 15, п. 15.1 (стор. 154-156)Виконати: № 489 (а), 502 (а), 504 (а, б)Дякуємо за увагу!!!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Лебедева Юля
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Покудіна Лариса Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Коноваленко Надія
    Дякую вам за вашу роботу
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
zip
До підручника
Геометрія 9 клас (Єршова А. П., Голобородько В.В., Крижановський О.Ф., Єршов С. В.)
Додано
15 березня 2018
Переглядів
6577
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку