Першою складовою методики формувального оцінювання є визначення об’єктивних та зрозумілих для учнів навчальних цілей щодо вивчення іноземної мови на кожному уроці. Поставлені цілі виступають бажаними результатами навчання та надають чітке уявлення про необхідність оволодіння мовними, мовленнєвими, лінгвокраїнознавчою і навчально-стратегічною компетентностями. Зазначені цілі можуть формулюватися за принципом SMART-цілей.
SMART – це абревіатура англійських слів, що вказують на характеристики навчальної цілі.* S-Specific - чітка, точна, конкретна* M-Measurable - вимірна (наявність кількісних та якісних критеріїв) * A-Achievable - досяжна * R-Relevant - відповідна до ситуації, що змінюється * T-Time-bound - визначена у часі та мати часові обмеження для її досягнення Щоб учень сформулював та присвоїв собі мету, його необхідно поставити у ситуацію, в якій він відчує дефіцит своїх знань.
Прийоми постановки цілей на уроках англійської мови. Прийом 1. Мозковий штурм. Учням пропонується заповнити кластер або пригадати як можна більше слів-асоціацій за темою. Всі слова, які називають школярі, записуються на дошці. Після того, як учні нададуть відповіді, ставиться запитання: «Що ви хотіли б дізнатися за цією темою?». Після цього дітям пропонується сформулювати тему та цілі уроку.
Прийом 2. Тема – запитання – план. Тема уроку формулюється у вигляді запитання. Учням необхідно розробити план дій, щоб відповісти на поставлене запитання. Діти висувають багато думок. Далі учні формулюють тему та цілі уроку. Наприклад: - Ви хочете дізнатися як виглядає кімната Миколи? - Як це зробити? 1. Подивитися на малюнок. 2. Прослухати розповідь про кімнату. 3. Прочитати текст. 4. Розпитати співрозмовника.
Прийом 3. Ситуація яскравої плями. Серед багатьох однотипних предметів, слів, цифр, букв, фігур один елемент виділено кольором або розміром. Через зорове сприйняття увага концентрується на виділеному предметі. Наприклад, пропонуються слова: I, He, My, You, We. Слово «My» виділено кольором. Учні разом визначають причину виокремлення та спільності запропонованого. Далі формулюються тема та цілі уроку.
Другою складовою методики формувального оцінювання виступає ефективний зворотний зв'язок. Зворотний зв'язок діє у двох напрямах: на учителя і на учня. Зворотний зв'язок, що діє у напрямі до вчителя, несе йому інформацію про рівень успішності учнів. Зворотний зв'язок у напрямі до учнів дає їм інформацію про успішність їх навчальної діяльності з оволодіння іноземною мовою.
Сигнали рукою. Учитель просить учнів показувати сигнали, що позначають розуміння матеріалу. Попередньо потрібно домовитись з учнями про використання таких сигналів: Після ознайомлення із сигналами учитель опитує учнів кожної групи : Що саме ви не зрозуміли? У чому відчуваєте невпевненість?Що ви зрозуміли й можете пояснити?За результатами отриманих відповідей учитель приймає рішення про повторне вивчення, закріплення теми або продовження вивчення тем за програмою.
«Сортування». Учням пропонуються слова з різних тем у довільному порядку (наприклад: desk, school, flat, sister, dog, hobby, bed, friend тощо). Вони мають розподілити їх за окремими темами, озвучити або написати (теми: «Школа», «Родина», «Відпочинок», «Помешкання»). Шкала На полях зошита учень креслить шкалу і відзначає хрестиком на якому рівні, на його думку, виконана робота. Внизу- не впорався, посередині – впорався, але виникли проблеми. Вгорі – все вийшло. Під час перевірки вчитель обводить хрестик, якщо згоден з оцінкою учня, або малює свій, якщо не згоден.
Наступна складова методики формувального оцінювання в іншомовній початковій освіті – забезпечення активної участі учнів у процесі оволодіння іноземною мовою. Активізація – це процес, спрямований на досягнення стану активності особистості та збереження цього стану протягом всього уроку. Одним з важливих напрямків активізації навчання виступає систематична робота із засобами наочності: 1. відтворення засобами наочності (кіно-, відеофільми) мовленнєвого середовища; 2. повна реалізації дидактичного принципу наочності у процесі занять; 3. використання аналітичних комунікативних здібностей учителя й учня; 4. створення сприятливих умов для контролю за мовленнєвими навичками та вміннями, що формуються, а також самоконтролю.
Ще однією складовою методики формувального оцінювання виступає розробка та обговорення критеріїв із залученням учнів. Укладання критеріїв спільно з учнями сприяє їх позитивному ставленню до процесу оцінювання. Важливим є ознайомлення учнів із критеріями до початку виконання завдання, а також представлення критеріїв у вигляді градації – опису різних рівнів досягнення очікуваного результату.
Методика формувального оцінювання передбачає можливість і вміння учнів аналізувати власну навчальну діяльність. Для розвитку рефлекції доцільно використовувати різні прийоми, зокрема: «Східці успіху», «Ключові слова», «Потяг», «Букет настрою», «Кластер», «Сінквейн» тощо. «Східці успіху»Роздати шаблон драбини, запропонувати учням виділити і написати на щаблях етапи діяльності, а в кінці уроку оцінити свою роботу словами. Різновид: самому намалювати східці успіху і показати, що вийшло добре, а що не зовсім вдало.
«Сінквейн» Сінквейн - вірш, що складається з п’яти рядків, написаного за певними правилами. Сінквейн допомагає визначати ступінь засвоєння вивченого матеріалу з певної теми. Основні правила написання сінквейна: 1 - ий рядок – назва теми одним словом (зазвичай іменником); 2 - ий – опис теми двома словами (як правило, прикметниками); 3 – ій – опис дії трьома словами (дієсловами); 4 – ий – фраза з 4-х слів, що показує ставлення учнів до теми; 5 – ий – висновок (як правило, синонім першого слова). Наприклад: 1. Hobby (Улюблене заняття). 2. Interesting, favourite (Цікавий, улюблений). 3. To collect, to play, to read (Колекціонувати, гратися, читати). 4. It makes me popular (Це робить мене популярним).5. Free time (Вільний час). Spending Free Time. We all have some time off. To make things we are fond of. To do sports, to travel, to play games,To take photos and act the plays. Kate is going to collect stamps and dolls. Sam is going to play tennis and football. Chris is interested in history books. Lilly sings well and well cooks. Lutsyna Dorofeyeva
Новий формат оцінювання також передбачає обов’язкове залучення дитини та вироблення в неї здатності до самооцінювання. Популярним прийомом самооцінювання, що передбачає розвиток навичок критичного мислення учнів, є «BLOB Tree»/Дерево Блоба/Дерево з чоловічками. Перед учнями ставиться завдання оцінити свої знання з певного лексичного чи граматичного матеріалу та позначити себе на «BLOB Tree». Водночас вони мають пояснити, чому «помістили» себе на тій чи іншій висоті (гілці) цього дерева. У процесі пояснення кожна дитина зможе виявити свої знання або недоліки з вивченої лексики чи граматики, а також намітити шляхи їх усунення.
На уроках іноземної мови учнів доцільно також залучати до взаємооцінювання, що є елементом формувального оцінювання. Проведення взаємооцінювання активізує навчання, формує здатність учнів до комунікації, сприяє розвиткові критичного мислення, навчає аргументовано висловлювати свої судження й адекватно ставитися до зауважень і рекомендацій інших. Так, працюючи попарно, учні можуть оцінювати роботу один одного за допомогою прикметників і прислівників, які добираються вчителем з урахуванням вікових особливостей учнів. Це, зокрема, такі слова: 1) прикметники: wise, bright, modern, capable, diligent, reflective, painstaking, confident, dynamic, efficient, willing, etc.; 2) прислівники: well, fast, quickly, slowly, quietly, easily, etc.
Останньою складовою методики організації формувального оцінювання є корегування вчителем спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання. Формувальне оцінювання уможливлює відстеження вчителем процесу просування учня до навчальних цілей, корегування навчального процесу, а учневі – усвідомлення більш високої відповідальності за самоосвіту.
Висновок Всі складові розробленої методики позитивно впливають на освітній процес та мотивують школярів до навчання, саморозвитку, самонавчання й оцінювальної самостійності. Формувальне оцінювання дозволяє забезпечити прозорість процесу оцінювання, досягнення комплексних результатів навчання. Активне застосування педагогами методики формувального оцінювання є одним із ключових чинників якісної іншомовної освіти.