Формувальне оцінювання умінь і компетентностей учнів: інструменти і методика використання

Про матеріал
Наблизити навчання до інтересів дітей. Кожний учитель має орієнтуватися на те, як сприймають інформацію саме його учні, що їм цікаво, чим вони захоплюються, що їм вдається краще, а що гірше тощо. Щоб таке оцінювання стало справді ефективним, треба змінити ставлення педагогів і батьків
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Формувальне оцінювання в 5—11-х класах. Підготувала Юлія Антонів

Номер слайду 2

Мета формувального оцінювання. Наблизити навчання до інтересів дітей. Кожний учитель має орієнтуватися на те, як сприймають інформацію саме його учні, що їм цікаво, чим вони захоплюються, що їм вдається краще, а що гірше тощо. Щоб таке оцінювання стало справді ефективним, треба змінити ставлення педагогів і батьків.

Номер слайду 3

Матвій. Данило. Олівія. Анна. Формувальне оцінювання називають оцінюванням для навчання, оскільки воно дає змогу формувати в учнів предметні та ключові компетентності

Номер слайду 4

Як обрати техніки поточного формувального оцінювання. Методичні рекомендації щодо особливостей організації освітнього процесу у 5-х класах закладів загальної середньої освіти.

Номер слайду 5

Нормативно-правові акти та документи, що регламентують вимоги та рекомендації щодо оцінювання. Державний стандарт початкової освіти (постанова КМУ від 24.07.2019 № 688) Державний стандарт базової середньої освіти (постанова КМУ від 30.09.2020 № 898) Орієнтовні вимоги оцінювання навчальних досягнень учнів базових дисциплін у системі загальної середньої освіти» (наказ МОН від 21.08.2013 № 1222) Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» (наказ Мінмолодьспорт від 13.04.2011 № 329) Методичні рекомендації щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти (лист МОН від 13.07.2021 № 813) Бобровський М. В., Горбачов С. І., Заплотинська О. О. Рекомендації до побудови внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі загальної середньої освіти. — Київ, Державна служба якості освіти, 2019. — 240 с.

Номер слайду 6

1 234співвідповідальності — і вчитель, і учні відповідають за результат навчання;партнерства — між учителем і учнями панує довіра, відсутні страх і стрес, комунікація доброзичлива й тактовна;доступності — учитель надає зворотну інформацію, доступно формулює цілі, додає візуальний матеріал до пояснень;уваги до деталей — учитель спостерігає за процесом навчання, а не тільки оцінює результат;основні принципиформувальногооцінювання5інтерактивності й діалогу — без взаємодії учителя та учнів навчання неможливе.

Номер слайду 7

Методи та прийоми. Види оцінювання

Номер слайду 8

Діагностувальне тестування запитання, що стосуються раніше вивченої теми, розділу рефлексивна ситуація, що має на меті, аби учень прогнозував і висловився, чого очікує від вивчення нової теми «провокування» інтересу до вивчення нової теми: «Чи здатен ти зробити, створити/застосувати..?», «Чи знаєш ти, як..?», «Чи хочете ви..?»

Номер слайду 9

Формувальнеоцінюваннякартки — «Сигнальні картки», «Сигнали рукою», «Лінійка успіху», «Світлофор» двосторонні картки — на одній стороні список основних ідей/понять до вивченої теми, а на другій — завдання на їхнє розуміння, узагальнення мовні вирази-підказки, за допомогою яких учні вибудовують свою відповідь мінітест, що дає змогу оцінити фактичні знання й передбачає вибір відповіді із великої кількості варіантів вибірковий тест — картки, якими учень може голосувати формувальний тест — тестові запитання, які учні виконують у малих групах формувальне опитування усний зворотний зв’язок самооцінювання — учні збирають інформацію про свої знання, аналізують її та роблять висновки про власний прогрес взаємооцінювання — застосовують під час оцінювання творчих робіт, учні обов’язково зазначають два позитивні моменти та один негативний або побажання

Номер слайду 10

Учитель може розробляти критерії разом із учнями, коли вони виконують завдання вперше. Наприклад, учитель пропонує виконати в малих групах компетентнісно орієнтоване завдання. Його можна оцінити за чотирма критеріями:співпраця; поведінка; ступінь розкриття теми; уміння слухати презентації, ставити запитання, доповнювати. Кожен із критеріїв оцінює від 1 до 4 балів: 1 — початковий, 2 — середній, 3 — достатній, 4 — високий. Якщо вчитель розроблятиме критерії оцінювання разом із учнями, це дасть змогу сформувати в них позитивне ставлення до оцінювання й підвищити їхню відповідальність за досягнення результату. Такі критерії вчитель не повинен затверджувати із керівництвом закладу освіти, але має поінформувати про них всіх учасників освітнього процесу.

Номер слайду 11

Учитель заздалегідь готує для учнів перелік цілей, над якими планує працювати впродовж уроку, — трекер. Учитель радиться з учнями й дописує цілі, які вони пропонують. При цьому формулює трекер так, щоб він був зрозумілим для всіх, і розміщує його на видному місці. Трекер дає учням змогу стежити за ходом уроку, знаходити мотивацію, обирати з плану найцікавіше, проводити само- або взаємооцінювання, а наприкінці уроку — рефлексувати. Рефлексія за трекером — це не опитування вчителя, а, радше, самоперевірка для учнів. Для вчителя трекер дає змогу надавати й отримувати фідбек за чіткими критеріями. Трекери також корисні для батьків, бо дають змогу відстежувати роботу дітей на уроках, і, якщо потрібно, допомагати знаходити інформацію. Спільне визначення цілей уроку, або Трекер уроку

Номер слайду 12

ТРЕКЕРИПІДВЕДИСЬ, ЯКЩО ТИ... Учитель озвучує тези і пропонує учням підвестися, якщо вони погоджуються із висловлюванням, або плеснути в долоні, якщо ні. Для того, щоб поліпшити настрій дітей, варто обирати позитивні тези, наприклад, «Сьогодні я зустрів приємну людину», «Сьогодні я сміявся» тощо. Також учитель може дізнатися, кому було складно робити домашнє завдання; хто знає, що таке «метафора»; хто вважає, що вірші можуть бути без рими тощо. Ця техніка найефективніша на початку уроку. Обери позицію. Техніка, зокрема, ефективна для предметів суспільно-гуманітарного циклу, коли тема дає змогу вчителеві формулювати дискусійні запитання. Учитель умовно ділить клас на три зони: «Так», «Ні», «Складно відповісти». Відтак озвучує запитання і пропонує учням обрати позицію та стати в зону, що їй відповідає. Коли всі розійдуться, учитель пропонує одному або кільком учням, що дотримуються різних позицій, висловитися й аргументувати свій вибір.

Номер слайду 13

Канапка• Помітно, що ти старанно виконував завдання. Тобі добре вдається працювати з десятковими дробами, а от дії зі звичайними треба ще потренувати. • Роботу виконав на 46% (11 балів із 24). Добре впорався із завданнями середнього рівня. А тепер спробуй виконати завдання достатнього рівня з цієї теми. • Ти впевнено розв’язуєш задачі за означенням. Потренуйся розв’язувати їх за допомогою таблиць. Техніка «Канапка» стане в пригоді й тоді, коли дитина жаліється, що предмет заскладний, і відволікає інших. У такому разі учитель може запитати дитину, що вона відчуває, коли приходить на урок, а відтак дати їй змогу висловитися й при цьому не засуджувати її. Також учитель може поцікавитися в дитини, чим він може допомогти. А на наступному уроці похвалити її хоча б за найменший поступ. КАНАПКАТехніка «Канапка» — типова практика зворотного зв’язку. Учитель хвалить учня або звертає його увагу на проблему за алгоритмом:• вказує на сильні сторони роботи, правильні відповіді;• визначає разом із дитиною зону розвитку відповідно до результатів роботи;• встановлює кроки та терміни для того, щоб поліпшити результат;• підбадьорює дитину. Приклади надання зворотного зв’язку за технікою «Канапка»

Номер слайду 14

Як поєднати формувальне оцінювання з бальним?Які стратегії може використовувати педагог у своїй роботі, щоб поєднати формувальне та бальне оцінювання?

Номер слайду 15

БАЛЬНА ОЦІНКА З КОМЕНТАРЕМДо оцінки учитель додає коментар у форматі «канапки», щоб допомогти дитині поліпшити навчальні досягнення. Додатковий коментар — не просто аргументація оцінки, а інформація, яка дасть змогу учневі усвідомлено навчатися, запросить до діалогу, пояснить, що треба поліпшити і як це зробити. Само- або взаєморецензування також допомагає формувати громадянські компетентності. Учень опановує важливі вміння та цінності:• критично оцінювати інформацію;• тактовно й без осуду висловлювати власну позицію;• рефлексувати;• адекватно реагувати на критику;• бути толерантним;• сприймати свої помилки як важливий елемент навчання тощо. САМО- ТА ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯБудь-яке само- або взаємооцінювання стане першим кроком до формувального оцінювання в системі бального. Важливо, щоб учні проводили само- або взаємооцінювання не інтуїтивно, а за допомогою критеріїв, які учитель запропонує сам або розробить разом із учнями тощо. ЗМІНА ШКАЛИ ОЦІНЮВАННЯУчні звикають до 12-бальної шкали оцінювання, тож із часом оцінки за нею перестають мотивувати й, у хорошому сенсі, дивувати. Критерії оцінювання за 12-бальною шкалою — загальні, часто їх не знають не лише учні, а й учителі. Тому вчитель, який відходить від шаблонів традиційної оцінки, та пропонує іншу шкалу, переключає увагу учнів із «ярлика» на реальний поступ. СИСТЕМА ВІДЗНАКІнноваційні школи дедалі частіше використовують системи відзнак за чіткими критеріями, щоб мотивувати учнів розвиватися. Унікальні баджики*, шкільна валюта, наліпки тощо, якими відзначають різні досягнення учнів, дають змогу зосередити увагу на постійному розвитку й не закріплювати за учнями ярликів «відмінників» чи «невдах».* Баджик або бадж (від. англ. badge) — значок, емблема

Номер слайду 16

ОЦІНЮВАННЯ ЗА ВИБОРОМУчень самостійно обирає тему, яку учитель оцінюватиме на уроках і під час контрольних робіт. Це дасть учителю змогу побачити сильні сторони дитини й з’ясувати її інтереси та страхи. А ще це — ефективний спосіб зацікавити своїм предметом, а для учнів — дослідити конкретну сферу глибше, поза межами шкільної програми. ДОДАТКОВІ КРЕДИТИ ТА БОНУСИУ тій чи тій сфері одні учні розвиваються швидко, а другі — мають докласти додаткових зусиль. Так, учень, що не має виняткових математичних здібностей, може розумітися на мистецтві й технологіях, оскільки засвоює інформацію кінестетично. Тож учитель може запропонувати цьому учневі виготовляти моделі геометричних тіл та фігур, щоб отримати додаткові бали чи бонуси. Уміння організувати роботу команди, розподілити завдання та заохотити учнів теж можна винагородити бонусами. Утім, учитель має заздалегідь домовитися з учнями, скількома балами оцінюватиме такий вид діяльності. Система бонусів ефективна і для проєктної роботи. Додаткові бали за проєкт з обраної теми дадуть учням змогу не лише поліпшити загальну оцінку, а й розкрити їхні таланти на перетині конкретного предмета й хобі, сфери інтересів. ВЕРБАЛЬНЕ ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ ЯК ПІДСУМКОВЕВербальне оцінювання по суті не є формувальним — словесні кліше «відмінно», «добре», «задовільно» абощо не дають змоги формувати та простежувати поступ учнів. Однак вербальне оцінювання, сформульоване за дескрипторами, може бути підсумковим й одночасно працювати на поступ учня, як-от School. Pass — свідоцтво досягнень учнів.

Номер слайду 17

Само- та взаємооцінювання

Номер слайду 18

Само- та взаємооцінювання

Номер слайду 19

Само- та взаємооцінювання

Номер слайду 20

Само- та взаємооцінювання

Номер слайду 21

САМО- ТА ВЗАЄМООЦІНЮВАННЯ

Номер слайду 22

Свідоцтво навчальних досягнень

Номер слайду 23

СВІДОЦТВО НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ. СВІДОЦТВО НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ. Складається з двох частин: перша фіксує розвиток м’яких умінь і навичок учня за семестр, а друга — навчальні здобутки. Разом зі звичними семестровими оцінками, батьки та учні отримують зворотну інформацію про навчальні досягнення й риси характеру, які проявляє учень на уроці, зони розвитку тощо. Важливо, що учень та батьки теж можуть надати фідбек щодо оцінювання у Schoolpass. На його основі дитина формує власні цілі на семестр і намагається їх дотримуватися Свідоцтво навчальних досягнень

Номер слайду 24

Скорегована оцінка. Одна зі спроб ввести елементи формувального оцінювання на рівні підсумкового — скорегована семестрова оцінка. Вона допомогла б зробити систему оцінювання на гуманістичнішою та ефективнішою. Утім, коригувати можна тільки семестрову оцінку за заявою батьків упродовж 3-х днів після оголошення. Така ускладнена процедура корегування оцінки не додає об’єктивності та примножує стрес. До того ж підвищує вагомість оцінювання, замість того, щоб її знизити, а відтак зменшує кількість учнів, що бажають поліпшити свій результат. Учні можуть коригувати не тільки семестрові оцінки. Для цього ми розробили спеціальну процедуру, де в основі — прагнення учня поліпшити результат навчання та співвідповідальність — саме учні пишуть заяву й планують кроки, щоб поліпшити оцінку. Це ще раз доводить, що інструмент оцінювання не стане формувальним, якщо процедури і принципи оцінювання — партнерство, співвідповідальність, доступність, інтерактивність і діалог — не сприятимуть цьому.

Номер слайду 25

Дякую за увагу. ПИТАННЯ?Успіхів у впровадженні формувального оцінювання у вашому закладі освіти! Сподіваємося, пропоновані техніки та стратегії стануть Вам у пригоді. А ще Ви завжди можете їх удосконалити відповідно до потреб і особливостей своїх учнів.

pptx
Додав(-ла)
Антонів Юлія
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
Додано
20 березня
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку