Стаття 17. Оцінювання результатів навчання учнів та їх атестація Кожен учень має право на справедливе, неупереджене, об’єктивне, незалежне, недискримінаційне та доброчесне оцінювання результатів його навчання незалежно від виду та форми здобуття ним освіти. Основними видами оцінювання результатів навчання учнів є формувальне, поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання, державна підсумкова атестація, зовнішнє незалежне оцінювання.
Стаття 17. Оцінювання результатів навчання учнів та їх атестація Формувальне, поточне та підсумкове оцінювання результатів навчання учнів на предмет їх відповідності вимогам навчальної програми, вибір форм, змісту та способу оцінювання здійснюють педагогічні працівники закладу освіти.
Формувальне оцінювання стало вже звичним для учнів та педагогів Нової української школи (НУШ). Утім, ще досить складно працює у старшій школі (5-9 класи). Частково тому, що підзаконні документи розроблені поки лише для Нової української школи, хоча використовувати таке оцінювання закон передбачає у на всіх рівнях освіти. Під час інституційного аудиту – нової процедури зовнішнього оцінювання роботи школи, яку проводить Державна служба якості освіти, експерти звертають увагу на те, як саме педагоги оцінюють успіхи учнів та чи застосовують формувальне оцінювання. Його в очікуванні аудиту починають практикувати і для старших класів.
МЕТА ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ Підтримка навчального поступу учнів Формування у дитини впевненості у собі шляхом наголошення на її сильних сторонах, а не на помилках. Діагностика досягнень на кожному з етапів навчання. Вчасне виявлення проблеми та уникнення їх нашарування. Підтримка бажання навчатися.
Нова модель оцінювання В англійській мові є два слова, які позначають оцінювання: assessment та evaluation. Українською їх перекладають одним словом – оцінювання. Англійське assessment в українській трактують як оцінювання “формувальне”, “формативне”, “формуюче”, “формаційне”, “розвивальне”, “аналітичне” тощо. А evaluation перекладають як “традиційне”, “підсумкове”, “сумативне” оцінювання.
Формувальне оцінювання Підсумкове оцінювання Перевіряє, як триває навчання Перевіряє, що було вивчено Діагностувальне: ідентифікує сфери, де необхідне покращення Оціночне: вимірює досягнення певного рівня Ідентифікує недоліки і покращує навчання Судить про якість Здійснюється під час навчального процесу Відбувається в кінці навчального процесу Допомагає учням вчитися один в одного Змушує учнів конкурувати між собою Формувальне оцінювання (assessment) здійснюється під час навчального процесу, підсумкове (evaluation) – по його завершенні.
формувальне оцінювання (assessment): Обидва: Вимагають критеріїв Застосовують засоби вимірювання Є доказовими Підсумкове оцінювання: Оцінює процес Оцінює результат Завжди є позитивним Виносить оціночне судження Індивідуалізоване Застосовується відповідно до стандартів Є ціннісним Показує недоліки Дає зворотний зв’язок
Вчителя при такому підході можна порівняти з тренером у спорті. Він тренує спортсмена, а той відточує свою майстерність. Тренер підказує, як і над чим слід працювати більше. Те ж саме у формувальному оцінюванні. А на змаганнях спортсмен продемонструє результат і отримає підсумкове оцінювання.
Орієнтовна рамка оцінювання навчальних досягнень здобувачів базової середньої освіти (у форматі для дітей). https://drive.google.com/drive/folders/1rNDZAb8g8n-VTXTGPNofs2qvYQfpReBt?usp=sharing Можна скачати безкоштовно за посиланням у кращій якості та розмістити у доступному для дітей місці
НАВИЧКИ М’ЯКІ ЖОРСТКІ Термінологія, як це не дивно, не нова. Вперше її застосували в армії Сполучених Штатів Америки в середині 60-х років 20 століття. Завдяки такому розмежуванню вмінь та знань командуючі намагалися підвищити рівень підготовки військовослужбовців. Досвід виявився гідним уваги, і поступово практика оцінювання скілів розповсюдилася на інші галузі. До нас в Україну практика оцінювання проф. навичок у сучасному сенсі прийшла не так давно. Однак саме вона стала надійним помічником в оцінюванні потенціалу.
SOFT SKILLS Soft skills (англ. "М'які" навички) – компетенції універсальні, у школах ними не опікуються, а виміряти їх набагато важче. Найчастіше ступінь прояву залежить від типу особистості, особливостей характеру, темпераменту. До них найчастіше відносять комунікабельність, здатність працювати в умовах форс-мажору, схильність до командної роботи. Оцінити їх в конкретних показниках вкрай важко, однак розвинути – реально.
Подивіться на малюнок і спробуйте називати справжні кольори слів, не звертаючи увагу на підписи Синій жовтий червоний зелений фіолетовий синій зелений червоний Зелений жовтий червоний білий Синій червоний жовтий зелений фіолетовий білий синій червоний зелений фіолетовий жовтий синій білий жовтий зелений фіолетовий жовтий синій жовтий зелений червоний
. Оцінювання Традиційне Формувальне Мета Оцінити рівень навчальних досягнень учнів Оптимізація навчального процесу для розвитку особистості учня Хто оцінює Учитель Самооцінювання взаємооцінювання учитель Що оцінює Знання Уміння навички компетенції Оцінюється Порівнюється Результат навчання З іншими учнями Процес навчання З попереднім результатом Тип взаємодії Конкуренція Співпраця
. складається з певних елементів, серед яких насамперед: вироблення зрозумілих учням цілей на певний період навчання; надання й отримання учнями конструктивного зворотного зв’язку щодо їхніх навчальних досягнень відповідно до визначених цілей; коригування вчителем навчального процесу відповідно до результатів і навчального поступу учнів. Формувальне оцінювання як “оцінювання для навчання”
. Зворотний зв’язок – обмін інформацією між учнем і вчителем або між учнями щодо їхніх навчальних досягнень у межах визначених цілей і очікуваних результатів – має значний вплив на ефективність навчального процесу. За результатами аналізу британської організації Education Endowment Foundation (EEF), учні, чиє навчання супроводжується наданням і отриманням змістовного зворотного зв’язку, у середньому на 8 місяців випереджають у своєму навчальному поступі учнів, які такого зворотного зв’язку не отримують.
8. Рефлексія Що зрозумів, чому навчився на уроці? Було цікаво… Що було цікаво, складно, вдалося? Було важко… Мені ще потрібно повчитися… Тепер я можу… За що можу похвалити себе? Я навчився… Навіщо нам потрібен був цей урок? Я зміг… Що найбільше вразило? Я спробую… Що є потрібним для запам’ятовування? Мене здивувало… Над чим треба ще попрацювати? Урок дав мені для життя…