Урок " Модуль числа"

Про матеріал
Конспект уроку "Модуль числа " може бути використаний під час дистанційного навчання.
Перегляд файлу

Модуль раціонального числа

Модуль – одне з важливих понять в математиці. Слово модуль латинського походження: modulus  - міра. Поняття модуля та знак модуль був уведений в 1861 році німецьким математиком К. Вейєрштрассом. Це слово в різних значеннях використовується не лише в математиці, а й у техніці, архітектурі, багатьох інших науках та різних галузях виробництва. Від цього слова походять також мода, модель.

Розв’яжіть задачу.

 По координатній прямій з точки в протилежних напрямках поповзли дві мурашки. Одна з них опинилась через деякий час у точці а друга – у точці . Яку відстань проповзла кожна мурашка?

Розв’язання:

Перша мурашка проповзла одиничні відрізки, а друга  одиничних відрізків.

 Розгляньте рисунок:

Числу на координатній прямій відповідає точка . Відстань від початку відліку до цієї точки дорівнює одиничним відрізкам. Число називають модулем числа

 Пишуть:

Модуль числа дорівнює. Пишуть:, бо точка віддалена від початку координат на одиниць.

Модуль числа дорівнює . Пишуть:

Відстань не може бути від’ємною. Відстань від точок, які мають протилежні координати, до початку координат однакові.

 

 Означення:  Модулем невід’ємного числа a називають відстань від початку координат до точки, що зображає це число на координатній прямій.

Позначають модуль числа:

Наприклад,

 

Модуль додатного числа та 0 дорівнює самому числу, а модуль від’ємного числа є протилежне йому число.

Властивості модуля:

  • модуль числа не може бути від’ємним;
  • модулі протилежних чисел рівні.

 

 

Приклади розв’язування типових задач

І. Обчисліть значення виразів:

  1. ;
  2. ;
  3. ;
  4. ;
  5. ;

Розв’яжіть самостійно:

  1. ;                          Відповідь:
  2. ;                      Відповідь:
  3. ;   Відповідь:

ІІ. Обчисліть значення виразу , якщо 1);    2)

Розв’язання:

  1. Якщо, то ;
  2. Якщо  , то

Розв’яжіть самостійно:

Обчисліть значення виразу

  1. , якщо  Відповідь
  2. ,      Відповідь:

ІІІ. Розв’яжіть рівняння:

Розв’язання:

як записати

,

або

Відповідь

 

як пояснити

Розв’язання рівняння зводиться до відшукання на координатній прямій точок, які розташовані на відстані семи одиничних відрізків від початку відліку. Таких точок дві. Їх координати і і будуть розв’язками даного рівняння

 

б)

в)

г)

д)

;

Відповідь: 0

рівняння немає розв’язків,

бо модуль числа не може

бути від’ємним

Відповідь: розв’язків немає

Відповідь:

= 2,9

Відповідь:

е)

як записати

,

,

,   ,

,  ,

Відповідь:

 

 

як пояснити

Розв’язання цього рівняння - це відшукання всіх точок координатної прямої, що розташовані на відстані семи одиничних відрізків від точки 3. Рухаючись уздовж координатної прямої на сім одиничних відрізків у додатному, потім у від’ємному напрямку, отримуємо розв’язки , або

 

 

 

Розв’яжіть самостійно:

  1.           Відповідь
  2.      Відповідь: розв’язків немає
  3.    Відповідь: 1; 9

Підсумковий тест

  1. Яке з тверджень правильне?
  1. модуль числа дорівнює ;
  2. модуль числа 13,5 дорівнює ;
  3. модуль числа 17 дорівнює 17 або ;
  4. модуль числа дорівнює 4,7;
  5. модуль будь-якого числа – число від’ємне
  1. Розв’яжіть рівняння

              а) 10;         б) ;        в) ; 10;        г) розв’язків немає;         д) 100

  1. Розв’яжіть рівняння

 а) ;     б) розв’язків немає;     в;      г) ;             д)

  1. Яка з нерівностей правильна?

а) б)        в)          г) ;       д)

  1. Якщо , то значення виразу дорівнює

а) ;                 б) ;                   в) 7;                  г) ;                 д) 0

  1. Скільки існує цілих чисел, для яких виконується умова

      а) ;                    б);                   в) ;                  г);                         д)

Завдання для самостійного розв’язання

 

  1. Знайдіть значення виразу
  1.                

Відповідь:

  1.                     

Відповідь: 

  1.                           

Відповідь:

  1.                     

Відповідь:

  1.                        

Відповідь:

  1.                         

Відповідь:

  1.                  

Відповідь:

  1.                                

Відповідь:

  1.                            

Відповідь:

  1.                          

Відповідь:

 

  1. Обчисли значення виразу , якщо   і       Відповідь:
  2. Розв’яжіть рівняння
  1.           Відповідь:
  2.       Відповідь:
  3.    Відповідь
doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
5 березня 2023
Переглядів
2614
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку