Формування екологічної компетенції на уроках інформатики шляхом вивчення пакета Microsoft Office

Про матеріал
У статті розкрито навчально-методичні аспекти вивчення пакета Microsoft Office.
Перегляд файлу

Білозерська районна державна адміністрація

Відділ освіти, культури, молоді та спорту

Районний центр по обслуговуванню закладів освіти

Білозерської районної ради Херсонської області

Районний методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

Формування екологічної компетенції

на уроках інформатики шляхом вивчення пакета Microsoft Office

 

Картинки по запросу "майкрософт офис"

 

 

 

 

Лисенко Наталя Василівна

Вчитель хімії та інформатики вищої категорії, «старший вчитель»

 

 

2019-2020 н.р.

Формування екологічної компетенції на уроках інформатики шляхом вивчення пакета Microsoft Office

 

 

Поганий учитель пропонує істину,

гарний учитель навчає її знаходити.

А.Дістервег

 

Сформувати творчу, інтелектуально розвинену особистість – стратегічна мета сучасної освіти.

Суспільство ж ставить завдання – сформувати компетентного громадянина, спроможного активно та відповідально діяти в природному життєвому середовищі.

Формування компетентної особистості учня в процесі вивчення інформатики здійснюється через систему урочних та позаурочних заходів.

Змінюються програми та стандарти освіти, з’являються нові технології та засоби навчання, але головною та найважливішою формою навчання залишається урок. Він є основою традиційного навчання, забезпечує спілкування учасників навчального процесу: учня та вчителя. Але лише від учителя залежить, яким бути уроку, а оснащення уроку сучасним обладнанням, комп’ютерами, наявність програмного забезпечення, яке постійно оновлюється, вимагає від учителя  більш ретельної роботи з підготовки до якісного, ефективного уроку.

Підвищення якості уроку інформатики – найважливіша проблема, що хвилює всіх учителів предмета. Вони шукають різні способи "пожвавлення" уроку, залучення школярів  до активної роботи, різноманітних форм пояснення та зворотного зв’язку.

Зрозуміло ніхто не вимагає "скасування" традиційного уроку як основної форми навчання і виховання дітей. Мова йде про застосування в навчальній діяльності нестандартних, оригінальних прийомів, які активізують усіх учнів, підвищують інтерес до знань, виховують допитливість думки і захопленість дітей і водночас забезпечують швидкість запам’ятовування, розуміння та засвоєння навчального матеріалу з урахуванням віку і здібностей школярів, спонукають  до дії.

Педагогічні прийоми, як складова засобів навчання, однак, вимагають окремого розгляду, оскільки від інших засобів навчання відрізняються динамічністю і пов’язані з конкретними діями учасників освітнього процесу.

Інформатика як шкільний предмет, що з’явився порівняно недавно,  з самого початку орієнтована на форми, методи роботи компетентісного підходу. Роль інформатики в формуванні екологічної компетенції полягає в тому, що методом доцільно підготовлених завдань, можна навчити учнів розуміти окремі екологічні поняття, прищеплювати навички раціонального використання природних ресурсів.

Часто одна репліка вчителя. один продуманий рух кардинально змінює зміст уроку, надає йому більшої осмисленості і забезпечує більш ефективний шлях навчання.

На уроках інформатики комп'ютер є і предметом вивчення, і засобом навчально-пізнавальної діяльності, що відповідним чином впливає на організацію навчального процесу.   Специфіка уроку інформатики виявляється, передусім, в істотному обсязі практичних робіт з використанням комп'ютера, при якому «контактний час» роботи з комп'ютером становить майже половину уроку. В комп'ютерному класі використовуються фронтальні, групові форми роботи, індивідуальна робота та робота в парах. 

Однією з важливих умов проведення уроку є раціональний вибір його типу й дотримання основних елементів його структури. 

Досить часто спостерігається невідповідність між типом уроку та його основними структурними елементами (наприклад, в уроці систематизації й узагальнення взагалі відсутня систематизація в певній системі взаємозв'язків, а є лише повторенням окремих фактів або дій у вигляді переліку). Особливо це стосується уроків у вигляді ігор, змагань тощо. Типовою помилкою є й те, що іноді підмінюються поняття «визначення теми, мети й завдань уроку» з «мотивацією» навчальної діяльності. 

Кожен проведений учителем урок є унікальним і відрізняється від інших метою, змістом, методами, структурою тощо.

З власного педагогічного досвіду, а також спілкуючись з колегами, стало зрозуміло що в дітей знижується інтерес до навчання. У сучасному інформаційному суспільстві діти зростають недійними, тому в навчанні слід використовувати ті методи викладання інформатики, які дозволяють підвищити інтерес до навчання і відповідатимуть потребам сучасності.

Ефективність уроку визначається мірою адекватності остаточних результатів і мети. Важливо оцінити не тільки знання, вміння і навички як такі, а й шлях їх здобуття: шляхом передавання навчальної інформації з подальшим закріпленням учителем  або навчання дітей власної діяльності щодо оволодіння змістом навчального предмета на основі їхньої самостійної діяльності.

Вибір методів навчання, організаційних форм і засобів залежить від поставлених цілей уроку. При цьому кожному методу і прийому мають відповідати певні організаційні форми діяльності учнів на уроці.

Швидко плине час, і нам, учителям інформатики, варт обути готовими до змін, які принесе майбутнє.

Інформатика на сьогоднішній день є одним із засобів формування не тільки освітнього, а й розвиваючого та інтелектуального потенціалу особистості. У процесі поглибленого вивчення інформатики основні завдання курсу суттєво розширюються та доповнюються, що обумовлено необхідністю виявлення та розвитку в учнів логічних здібностей, підготовки їх до участі в олімпіадних змаганнях та наукових дискусіях, формування в них стійкого інтересу до інформатики і пов’язаної з нею професійної діяльності, підготовки до навчання у вищих навчальних закладах.

До практичних навичок відносяться: навички роботи з апаратним та програмним забезпеченням комп’ютера (пристроями введення-виведення інформації, прикладним програмним забезпеченням загального й навчального призначення.

Microsoft Office – це універсальний програмний пакет призначений для автоматизації оформлення діловодства З його допомогою можна організовувати правильну, швидку і плідну роботу, тощо.

Microsoft Office є найбільш популярним офісним пакетом. На сьогоднішній час він займає три чверті офісної інфраструктури та документообігу. Зараз Оffice доступний практично на всіх платформах. Крім того існує аналог популярного пакету від Microsoft – хмарний сервіс Оffice 365. Для зручності позиціонування продукту на ринку офісний пакет має кілька редакцій, від яких безпосередньо залежить наявність тих чи інших в ньому програм.

Переваги Microsoft office:

  • інтегрованість пакету, що забезпечує загальний інтерфейс користувача – дозволяє застосовувати схожі прийоми при роботі з різними застосуваннями пакета: наприклад технологія OLE – дозволяє спільно використовувати й легко переміщувати інформацію між різними додатками пакета;
  • повнота інформаційних технологій для користувачів: взаємодоповнення (компоненти пакету органічно доповнюють функції один одного); автономність пакета (кожна програма може бути використана окремо); повна сумісність пакета з попередніми версіями та використання усіх функціональних можливостей OC Windows; використання гіперзв’язків для створення динамічних документів; можливість збереження файлів у різних форматах.

Після засвоєння матеріалу, учні легко виконують прості функції вдома й складні офісні операції. А саме: повноцінну роботу з текстовим, табличним редакторами та бази даних, оформлення документів, зведення даних для реєстру, тощо.

Екологічна компетентність школяра формується під час його безпосереднього спілкування з природою – спостереження, трудової та дослідницької діяльності впродовж усього шкільного життя. У шкільній практиці поширені різноманітні методи і форми навчання, що сприяють активізації творчої діяльності учнів, а саме: екологічні задачі, ігри, вікторини, конкурси, проекти екологічного спрямування та екологічні акції, які мають природоохоронне значення і дозволять формувати основи екологічної компетентності на засадах включення учнів у різні види діяльності: практичну, інтелектуальну і естетичну.

Уявлення про місце екологічної компетентності (ЕК) в ієрархії компетентностей з позицій вчителя інформатики:

Якщо вчитель вміє яскраво, емоційно, зацікавлено подати навчальний матеріал, то жоден учень не залишиться байдужим до його предмету.

Урок інформатики є одним із засобів формування екологічної компетентності в учнів під час вивчення різних тем. 

На мою думку, екологічну компетентність на уроках інформатики можна сформувати шляхом розв’язування завдань з екологічним змістом.

Учні  повинні усвідомити, навіщо необхідно охороняти природу, і до яких наслідків може призвести нераціональна та бездумна діяльність людини. Діти можуть намалювати уявну картину бажаного майбутнього і подумати над запитаннями: Як необхідно поводитися з природою, щоб зберегти її? Чи все ми для цього робимо? 

Так наприклад:

  • Вивчаючи пакет Microsoft Office: учням можна пропонувати редагувати та форматувати текст, створювати таблиці, презентації та працювати над проектами, тощо.
  • Для формування правильних уявлень про дбайливе ставлення до ґрунтів, річок, озер, лісів, повітря, слід доступно ознайомити учнів зі змістом Законів України «Про охорону навколишнього середовища» (1991), «Про природозаповідний фонд України» (1992), «Про охорону атмосферного повітря» (1992), «Про тваринний світ» (1993) та зі змістом Кодексу про надра України (1994), Лісового кодексу України (1994), Водного кодексу України (1972). Це краще зробити при вивченні теми «Інтернет. Пошук інформації». 
  • Вивчаючи тему «Програмування», можна учням запропонувати задачі з екологічним змістом. Наприклад,
  • Уявіть собі, що на Землі залишиться тільки одне джерело прісної води  озеро  Байкал. На скільки років озеро Байкал забезпечить населення всього світу водою?
  • Скільки років можна буде користуватися водами Байкалу, якщо споживання води збільшиться до 400 л на людину?
  • Скільки років можна буде користуватися водами Байкалу, якщо населення Землі зменшиться до 5 млрд. чоловік? 
  • Визначити, буде людина набирати чи втрачати вагу, якщо для нормального існування дорослому чоловіку потрібно 2800 Ккал. І т.д.

Таким чином, екологічна компетентність виступає як інтегрований показник творчої спрямованості поведінки і діяльності дитини щодо природи. Володіння цілісними, інтегрованими знаннями сприяє вихованню громадян з високим рівнем інтелекту та соціальної зрілості, екологічної компетентності та екологічної культури.

Важливо, сьогодні, щоб всі – дорослі і діти – стали на шлях співробітництва з природою. Тому одним із основних завдань у сучасній школі є виховання підростаючого покоління. 

Це педагогічне надзавдання можна втілювати лише через освітньо-виховну систему на основі принципово нових ніж це було досі, ідей, методів, підходів, які враховували структуру екологічних знань, для того, щоб збагнути себе, своє місце в природі, зв’язки між природою і Всесвітом.

Я вважаю, що цьому потрібно начати не лише на уроках природничого напрямку, а інтегрувати екологічне виховання в усі предмети, також і в інформатику. І тільки  тоді, можна досягти реальних результатів.

В. О. Сухомлинський писав: “Якщо добрі почуття не виховані в дитинстві, їх ніколи не виховаєш… У дитинстві людина повинна пройти емоційну школу – школу вихованця добрих почуттів”.

docx
Пов’язані теми
Інформатика, Інші матеріали
Додано
17 лютого 2021
Переглядів
970
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку