Формування естетичної культури учня на уроках англійської мови (Курсова)

Про матеріал
Актуальність дослідження обумовлена тим, що значуще місце в цілісному процесі формування особистості відводиться естетичній культурі, що представляє собою здатність сприймати та оцінювати різну естетичну інформацію, орієнтуватися в світі культурних цінностей. Питання, пов’язані з використанням англійської мови на ранньому етапі навчання як засобу розвитку та виховання, розглядаються багатьма сучасними вченими. Однак практика викладання англійської мови в школі свідчить про недостатнє використання її потенційних можливостей для формування естетичної культури школяра.
Перегляд файлу

1

 

Формування естетичної культури учня на уроках англійської мови


ЗМІСТ

 

ВСТУП……………………………………………………………………………

3

РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ……………........................................

 

6

1.1. Загальна характеристика естетичної культури…..…………………..

6

1.2. Основні методи, прийоми та засоби естетичного виховання учнів на уроках англійської мови…………………………………….…………….….

8

 

Висновки до першого розділу……………………….……………………

 

 

13

РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ…............................................................................................................

 

 

14

2.1. Шляхи реалізації та засоби формування естетичної культури учня на уроках англійської мови……………………..……………………………….

14

2.2. Комплекс заходів на уроках англійської мови щодо формування естетичної культури учня………………………………………………………..

18

 

 

Висновки до другого розділу……………………….……………………

 

28

ВИСНОВКИ………………………………………………………………………

29

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………..

31

 


ВСТУП

 

Актуальність дослідження обумовлена тим, що значуще місце в цілісному процесі формування особистості відводиться естетичній культурі, що представляє собою здатність сприймати та оцінювати різну естетичну інформацію, орієнтуватися в світі культурних цінностей. Питання, пов’язані з використанням англійської мови на ранньому етапі навчання як засобу розвитку та виховання, розглядаються багатьма сучасними вченими. Однак практика викладання англійської мови в школі свідчить про недостатнє використання її потенційних можливостей для формування естетичної культури школяра.

Формування нової гуманістичної свідомості українського суспільства та його інтеграція в європейську спільноту активізує пошук найбільш ефективних методів та форм виховання сучасної молоді. У зв’язку з цим головною метою виховання у школі має бути створення сприятливих умов для особистісного, культурного, творчого саморозвитку й самовиховання. Естетичне виховання на уроках англійської мови можна розглядати як компонент загально-виховної системи і як мотиваційний засіб, що сприяє вивченню самої іноземної мови. Це зумовлено високим мотиваційним потенціалом естетичного виховання та широкими можливостями, які надає для цього вивчення іноземної мови. Сприйняття краси – це перший ступінь у вихованні відчуттів, емоційної чуйності. Тільки на емоційній основі встановлюються міцні зв’язки людини з навколишнім світом.

Лише такий навчальний процес, що приносить учневі емоційне та естетичне задоволення може бути успішним та забезпечити високий рівень навчальних досягнень. У сучасній педагогіці розроблені різні шляхи та засоби реалізації естетичного компоненту виховання на уроці та в позаурочній діяльності.

Таким чином, звернення до дослідження засобів навчання англійської мови у шкільному віці в аспекті формування естетичної культури особистості є актуальним. Звісно ж, що обрана в якості шкільного предмета, в рамках якого здійснюється рішення заявленої проблеми, англійська мову підвищить перспективність дослідження в сучасних умовах масової тенденції раннього навчання іноземних мов.

Обєкт дослідження: естетична культура учня.

Предмет дослідження: особливості формування естетичної культури учня на уроках англійської мови.

Мета дослідження: з’ясувати особливості формування естетичної культури учня на уроках англійської мови.

Завдання:

  1.     Провести теоретичний аналіз основних методів, прийомів та засобів естетичного виховання учнів на уроках англійської мови.
  2.     Проаналізувати шляхи реалізації та засоби формування естетичної культури учня на уроках англійської мови.
  3.     Розробити комплекс заходів на уроках англійської мови щодо формування естетичної культури учня.

Теоретико-методологічною основою дослідження стали теоретичні положення і ключові принципи, сформульовані провідними вітчизняними та зарубіжними фахівцями. Філософським проблемам в області естетики та естетичного виховання присвячені праці Ю. Борева, А.І. Бурова,                         М.Ф. Овсяннікова, М.С. Кагана,  Н.І. Киященко, Ю.А. Лукіна. Психологічний аспект теорії естетичного виховання розглядається в роботах                            Л.С. Виготського, А.А. Мелік-Пашаєва, С.Л. Рубінштейна, Б.М. Теплова, П.М. Якобсона. Розвиток і формування окремих компонентів естетичної культури аналізується в роботах М.А. Верби, М.П. Гальперіна,                             С.С. Гольдендтріхт, Б.Т. Лихачова, В.М. Мурія, В.К. Скатерщикова. Можливості окремих шкільних предметів в естетичному вихованні школярів висвітлені в роботах Е.Б. Абдулліна, Ю.Б. Алієва, І.П. Волкова,                             Д. Б. Кабалевського, В.С Кузіна, Б.Т. Лихачова, В.Н. Шацької.

Теоретична значимість дослідження полягає в тому, що отримані результати сприятимуть розширенню теоретичних знань щодо шляхів реалізації та засобів формування естетичної культури учня на уроках англійської мови, з проблеми їх особливостей у шкільному віці і можуть становити теоретико-методологічну основу подальших досліджень у даній естетичній сфері.

Практична значимість курсової роботи визначається тим, що рекомендації, складені на основі аналізу психолого-педагогічного досвіду можуть бути використані в педагогічному процесі для організації навчальної та позаурочної діяльності класу, спрямованої на формування естетичної культури учнів.

Структура роботи включає: зміст, вступ, два розділи, висновки, список використаних джерел.


РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

  1.           Загальна характеристика естетичної культури

 

У сучасній педагогічній науці та практиці одним з основних методологічних підходів є культурологічний, що обумовлює розробку проблеми не стільки естетичного виховання особистості, скільки формування її естетичної культури. Естетична культура – складне і багатогранне явище, що представляє собою одну з основних складових загальної культури соціуму і, одночасно, аспект кожної з цих складових.

Одним з перших термін «естетична культура» вжив Ф. Шиллер у своїй роботі «Листи про естетичне виховання людини»[1]. Пізніше у спеціальній літературі та педагогічних дослідженнях перевага віддавалася терміну «естетичного виховання», до змісту якого включався розвиток складових компонентів естетичної культури.

Аналіз філософської та педагогічної літератури показав, що на сьогодні немає однозначного трактування поняття естетичної культури, однак, існують різні підходи до визначення її сутності та структури. Наприклад, естетична культура – сукупність всіх матеріальних і духовних цінностей, створених людством відповідно до естетичних уявлень свого часу, яка продовжують служити йому в інші часи, вся сфера матеріалізації здібностей людини освоювати та перетворювати природу і суспільне життя за законами краси. Традиційним є визначення естетичної культури особистості як сукупності її здібностей відчувати, переживати і перетворювати природу, суспільне життя самої людини за законами краси[2].

Узагальнено можна констатувати наступне: автори сучасних досліджень не розглядають естетичну культуру як компонент базової культури особистості; дослідники, що визначають естетичну культуру як частину загальної культури особистості, не аналізують її конкретний прояв в інших компонентах загальної культури; в більшості визначень естетичної культури особистості не відбивається її родова ознака – естетичне ставлення до навколишньої дійсності.

В якості основи для визначення структури естетичної культури розглядається чотири сфери особистості: когнітивна, емоційно-вольова, мотиваційна та сфера діяльності. Когнітивна сфера пов’язана з пізнанням естетичного різноманіття світу і виражається в естетичному кругозорі, поглядах та переконаннях, смаках та ідеалах.

Вона відображає раціонально-інтелектуальний рівень естетичної культури. Емоційно-чуттєва сфера естетичної культури особистості пов’язана зі здатністю емоційно переживати та відчувати красу навколишньої дійсності. Прояв інтересу до естетично значимих предметів і явищ, що виражається в потребі сприймати та перетворювати себе і навколишню дійсність за законами краси, стає мотиваційною сферою. Здатність до естетичного сприйняття і творчої естетичної діяльності відноситься до діяльнісної сфері. Всі компоненти естетичної культури особистості, в тому числі інтереси і потреби, формуються в основному в естетичній діяльності. Звідси виникає необхідність активного включення учнів до означеної діяльності.

В сучасних умовах формування естетичної культури школярів є не тільки сприятливою та бажаною, а й необхідною умовою різнобічного та гармонійного розвитку особистості. Відповідно до європейських гуманістичних традицій в центрі освітньо-виховної системи слід ставити інтереси учня як незалежної, самобутньої особистості, що володіє унікальними корисними властивостями цілісної особистості з властивим лише їй життєвим шляхом, визнавати права учня на вільний розвиток та прояв своїх здібностей.

Провідне місце в процесі формування естетичної культури учнів займає принцип гуманізму. Наступним принципом є принцип природовідповідності. У процесі формування естетичної культури школярів необхідно спиратися на їх психофізичну природу, враховувати психофізіологічні вікові та індивідуальні особливості розвитку кожного учня.

Прояв емоційно-чуттєвої реакції учнями дуже індивідуальний і залежить від цілого ряду чинників, серед яких темперамент, своєрідність психічних процесів збудження і гальмування, інші біологічні особливості дитини. Не слід очікувати від учнів однакового сприйняття того чи іншого явища-події та вимагати загальної для всіх «правильної» емоційно-оцінної реакції на нього.

 

 

1.2. Основні методи, прийоми та засоби естетичного виховання учнів на уроках англійської мови

 

Естетичне виховання передбачає застосування всіх методів, прийомів та засобів до різних етапів процесу естетичного виховання. Методи естетичного виховання можна визначити, як систему прийомів виховної діяльності з метою естетичного розвитку[3].

В основі методики естетичного виховання, безпосередньо в школі, лежить спільна діяльність педагога та учня з розвитку у нього здібностей до сприйняття художніх цінностей, до продуктивної діяльності, усвідомленого ставлення до соціального, природного і предметного середовища.

Уроки англійської мови мають потенційні можливості естетичного розвитку особистості школяра. У школі іноземна мова виступає як засіб комунікації, головна мета її вивчення – розвиток іншомовної компетенції. Вивчаючи навчальний матеріал, учні мають можливість дізнаватися про інших людей, освоювати інші способи мислення та додаткові засоби комунікації. Хлопці знайомляться з особливостями «іншого життя» в різних сферах життя, в тому числі в галузі мистецтва. Ставлення до естетичних цінностей, освоєння їх, здатність творити, можна вважати одними з ключових показників в особистості школярів, які формуються під час уроку.

Результати естетичного виховання, закріплюючись в особистісних якостях, збагачують всі форми пізнання, спілкування, практичної, ігрової діяльності кожного школяра. Естетична сприйнятливість до прекрасного та чуйність поглиблюють розвиток сенсорного сприйняття, образного і логічного мислення, творчих здібностей учня, позитивно впливають на характер самооцінки, рефлексії, орієнтації на цінності культури.

Вивчаючи англійську мову в школі, відбувається формування елементарних комунікативно-мовленнєвих умінь в аудіюванні, читанні, говорінні, письмі, а також здійснюється ознайомлення з культурою та життям зарубіжних однолітків.

В естетичному вихованні на уроках англійської мови використовуються всі відомі в педагогічній науці та практиці методи: наочні, словесні, практичні, пошукові, пояснювально-ілюстративні, проблемні, дослідницькі. Вони залежать від багатьох умов: обсягу та якості художньої інформації, форм організації та видів діяльності, віку учня. Чималу роль відіграють рівень підготовки, майстерність та здібності педагога. За допомогою цих методів стає можливою організація емоційно-чуттєвого сприйняття прекрасного в нашому житті та мистецтві, пізнавальної діяльності учнів, а також стає можливим абстрактно-логічне осмислення, за допомогою чого відбувається розвиток практичних навичок в оволодінні художньою діяльністю.

В естетичному вихованні на уроках англійської мови провідну роль відіграють наочні методи, з допомогою яких відбувається безпосереднє спілкування учня з творами мистецтва[4]. Наприклад, по темі «Одяг» та «Зовнішній вигляд» можлива демонстрація репродукцій картин англійських художників, на яких зображена королева Англії. Перед цим, потрібно познайомити учнів з художником, намалювати ту чи іншу картину, а далі необхідно запропонувати учням описати все, що вони бачать на ній, використовуючи вже пройдену лексику.

У педагогічній науці та практиці існують методи, які сприяють формуванню в учнів естетичних почуттів, відносин, суджень, оцінок, практичних дій, для того, щоб вони були естетично вихованими.

Метод переконання, спрямований на розвиток естетичного сприйняття, оцінки, початкових проявів смаку. Його особливість, стосовно естетичному вихованню, полягає в тому, що використовувати його можна тільки тоді, коли явище, яке сприймається є об’єктивно красивим. Наприклад, його можна використовувати при прочитанні старовинного вірша англійською мовою. Емоційний відгук виникає в учня при безпосередньому зіткненні з творами мистецтва. Цей метод, можна вважати, як методом наочного залучення, так і словесним, оскільки будь-яке спостереження школярів супроводжується коментарем педагога.

Метод приучання, призначений для перетворення навколишнього середовища та вироблення навичок поведінки. Його суть полягає в тому, щоб школяр навчився прислухатися, вдивлятися та оцінювати прекрасне і, відповідно, активно діяти. Його можна використовувати, також, у процесі опису картини, використовуючи англійську лексику, або після організованого педагогом походу в музей або театр. Цей метод вимагає багаторазового повторення. Він застосовується в різних умовах.

Зміна ситуацій допомагає школяреві користуватися засвоєними навичками, прагнути до того, що в подальшому учень зможе побачити та почути прекрасне без особливих труднощів.

Метод проблемних ситуацій, що спонукають до творчих і практичних дій. Він сприяє співпереживанню, емоційно позитивній чутливості щодо прекрасного, і негативного відношення до потворного в навколишньому світі[5]. Даний метод може бути використаний при проведенні уроку-інтерв’ю або уроку-екскурсії англійською мовою, де головною метою буде швидко придумати те, що збираєшся описувати або те, про що збираєшся розповісти однокласникам.

Використання методів та прийомів залежить від того, які якості та здібності необхідно розвивати в учня. Необхідно також відзначити: лише комплекс різноманітних методів може забезпечити повноцінне естетичне виховання та розвиток школяра.

Існують певні вимоги до методів естетичного виховання: необхідна демонстрація твору мистецтва; учнів не слід перевантажувати великою кількістю імен, назв, фактів; необхідно демонструвати ті репродукції, які відповідають оригіналу; при демонстрації відеофільму, або при програванні музичного твору повинні бути забезпечені повнота та цілісність естетичного сприйняття; важливо забезпечити єдність образу і слова в процесі естетичного сприйняття художнього твору; в коментарі вчителя має бути присутнім його особисте ставлення; необхідно подбати і про технічні сторони.

Важливо відзначити, що до обов’язкових методів естетичного виховання на уроках англійської мови відноситься практичний метод: малювання, прослуховування різних музичних творів, виготовлення виробів, наприклад, до теми «Свято».

Складовою частиною методів є прийоми виховання, які сприяють їх реалізації. Прийом – це відносно закінчений елемент виховної технології, зафіксований в загальній або особистій педагогічній культурі; спосіб педагогічних дій в певних умовах[6].

Прийоми класифікують наступним чином:

- спрямовані на зміни взаємин вихованця з педагогом і оточуючими, які включають: безперервну естафета думок – обговорення переглянутого відеофільму, наприклад, щодо теми навколишня природа, імпровізація на вільну тему – урок-інтерв’ю, імпровізація на задану тему – урок-екскурсія;

- спрямовані на організацію спілкування: інструктування, розподіл ролей – він має на увазі конкретний розподіл функцій та ролей учнів, згідно з їх рівнем володіння мовою, наприклад, при виразному читанні вірша англійського поета, самоусунення вчителя – коли учні самостійно висувають гіпотезу і доводи «за» і «проти» того, про що їм було розказано по темі на уроці англійської мови, розподіл ініціативи – рівні умови для прояву ініціативи, наприклад, під час обговорення макету палацу королеви Англії в темі «Побут»[7].

Кожна ситуація породжує нові прийоми, і кожен учитель з усієї безлічі прийомів використовує ті, які відповідають його індивідуальному стилю. Крім того, естетичне виховання на уроках англійської мови передбачає спеціальні прийоми для розвитку творчих здібностей учнів, що включають розрізнення поєднань кольору і форми, співвідношення музичних звуків. Всі вони повинні передбачати наявність емоційного відгуку учнів. Засоби виховання – це способи організованого та неорганізованого впливу, за допомогою яких вихователі впливають на вихованців з метою розвинути у них певні якості та форми поведінки. Деякі фахівці вважають, що засоби – більш широке поняття, яке включає в себе методи і форми [8].


Висновки до першого розділу

 

В сучасних умовах естетична культура школярів є не тільки сприятливою та бажаною, а й необхідною умовою різнобічного та гармонійного розвитку особистості. Відповідно до європейських гуманістичних традицій в центрі освітньо-виховної системи слід ставити інтереси учня як незалежної, самобутньої особистості, що володіє унікальними корисними властивостями цілісної особистості з властивим лише їй життєвим шляхом, визнавати права учня на вільний розвиток та прояв своїх здібностей.

Необхідно розглядати дитину не тільки як психофізичний організм, але як складову частину соціального середовища, включаючи в розуміння природи дитини соціальні впливи. Важливою є організація необхідного естетичного культурного контексту, естетично насиченого навколишнього середовища, в якому буде здійснюватися виховний процес, у даному випадку, це організоване педагогом життя дитини на рівні естетичної культури.

 

 


РОЗДІЛ 2. ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ УЧНЯ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

2.1. Шляхи реалізації та засоби формування естетичної культури учня на уроках англійської мови

 

Метою естетичного виховання у цілому є формування у громадянина естетичної культури – здатності особистості до повноцінного сприймання, правильного розуміння прекрасного у мистецтві і дійсності, прагнення й уміння будувати своє життя та діяльність за законами краси.

Особливе місце у вихованні особистості займає вплив мистецтва, яке втілює в собі естетичну категорію прекрасного. Тому естетичне виховання під час вивчення іноземної мови розглядається найчастіше як використання творів мистецтва та залучення учнів до творчості упродовж роботи над мовним та лінгвокраїнознавчим матеріалом. Весь сучасний арсенал навчально-методичних засобів направлений на досягнення цієї мети: яскраво ілюстровані підручники, прекрасна наочна допомога, всілякі кросворди, пазли, ігри, аудіокасети з віршами і піснями, відео матеріали, СD-диски. Проте самі по собі вони ще не забезпечують сприятливого емоційного клімату на занятті з іноземної мови, а ілюстрації книжок не обов’язково стають джерелами естетичної насолоди.

Досить часто трапляється, що без належної роботи вчителя всі ці яскраві елементи просто проходять повз свідомості учнів, які не вміють сприймати прекрасне.

Естетична функція є однією з основних функцій мови, поряд з комунікативною, номінативною, мислетворчою, гносеологічною та іншими функціями. Мова є першоелементом культури, вона лежить в основі розвитку всіх інших видів мистецтва. І ті естетичні цінності, які ними породжуються, зумовлені значною мірою естетичними можливостями мови (наприклад, естетичний вплив кіно, театру, радіо, телебачення здійснюється переважно завдяки мові). Але мова може виконувати свою пізнавальну, виховну, естетичну функцію тільки тоді, коли учні навчаться по-справжньому чути та осмислювати її. Усі враження, уявлення і знання, які пройшли через душу і серце людини, стають її знаннями, власною точкою зору, її думками і переконаннями, її відношенням до добра і зла, прекрасного і потворного, що і визначає етичну позицію людини. І тут цінність естетичного виховання, як вважає Н.В. Коломіна, в найширшому тлумаченні, важко переоцінити[9].

Окрім естетичного потенціалу самої мови широкі можливості для реалізації естетичного виховання на уроках іноземної мови дає культурологічний та країнознавчий компоненти навчання. Адже вивчення іноземної мови передбачає знайомство з культурою країни, мова якої вивчається. Це дає змогу вчителеві ознайомити учнів із фольклором, літературою, живописом, архітектурою країни, її традиціями, історією та сучасністю, розширюючи культурологічні знання учнів, формуючи їхні естетичні уподобання.

Використання творів мистецтва з метою естетичного впливу на свідомість учнів може бути здійснено в рамках традиційних уроків. Для цього вчителю потрібно:

- використовувати для роботи над мовним матеріалом тексти, що мають естетичну вагу, наприклад, уривки з творів художньої літератури країни, мова якої вивчається;

- реалізовувати країнознавчу спрямованість уроків іноземної мови шляхом ознайомлення учнів із досягненнями мистецтва та культури країни, мова якої вивчається;

- створювати ситуації, в яких учні мають можливість висловлювати своє сприйняття, оцінку тих чи інших творів мистецтва (картин, кінофільмів, музики, поезії).

У сучасних концепціях навчання орієнтація відбувається не лише на оволодінні мовою певної нації, але й на знайомство з духовно-культурними цінностями усього світу, а також з історичною спадщиною свого рідного народу. Цікавим та оригінальним з цього приводу є дослідження Т.О. Тригуб, яка вбачає доречним використання репродукцій картин Т.Г.Шевченка з метою естетичного виховання учнів на уроках німецької мови. Використання живопису, на думку авторки, – це один з ефективних засобів засвоєння іноземної мови[10]. Дослідниця ілюструє поетапне проведення уроку, ознайомлюючи учнів не лише з художньою спадщиною Т.Г.Шевченка, а взагалі з життям і творчістю великого Кобзаря. Під час вивчення теми «Сім’я» Т.О. Тригуб пропонує використання на уроці картини «Селянська родина» з метою опису людей, хати, пори року, що зображена на полотні, кольорів. Такий підхід, на думку дослідниці, допоможе учням активізувати вивчену на попередніх уроках лексику з різних тем. Щодо вивчення теми «Зовнішність» Т.О. Тригуб використовує картину Т.Г.Шевченка «Катерина» та пропонує учням описати зовнішність молодої жінки, її одяг, риси обличчя.

Велику роль у формуванні естетичної особистості учня мають позакласні заходи і так звані нестандартні уроки, що дають можливість вияву творчості, емоційному переживанню подій. Серед моделей таких уроків і заходів слід зазначити різноманітні інсценізації, творчі вечори, рольові ігри.

Нестандартність уроку може полягати і в активному використанні вчителем творів мистецтва – музичного, образотворчого, кінематографічного – як засобів емоційного та естетичного впливу, мотивації та розвитку загальної культури учня.

Викладачі, усвідомлюючи стимулюючу силу країнознавчої та культурологічної мотивації, прагнуть розвивати в учнів пізнавальні потреби шляхом нетрадиційного проведення уроку. На думку І.А. Зимньої, цього можна досягти декількома способами, наприклад, проводячи Урок-екскурсію[11].

Учень повинен вміти провести екскурсію рідним містом, розповісти іноземним гостям про самобутність української культури. Ефективною і продуктивною формою навчання є Урок-вистава. Використання художніх творів зарубіжної літератури мовою оригіналу вдосконалює вимовні навички учнів, забезпечує створення комунікативної, пізнавальної та естетичної мотивації. Підготовка вистави – творча робота, яка сприяє виробленню навичок мовного спілкування учнів та розкриття їх індивідуальних творчих здібностей.

Вельми цікавою та ефективною формою уроку є Урок-свято. Така форма роботи розширює знання учнів про традиції та звичаї у країні, мову якої вони вивчають, а також розвиває в учнів здатність до іншомовного спілкування, що дозволяє брати участь у різних ситуаціях міжкультурної комунікації. Доречним під час проведення такого типу уроку буде порівняти проведення того чи іншого свята у країні, мова якої вивчається, та в Україні. Можна запропонувати учням завдання знайти спільне та відмінне, наприклад, у святкуванні Різдва в Німеччині (Англії) та на території нашої країни.

Навряд чи варто доводити, що найбільш надійним свідченням засвоєння мови є здатність учнів вести бесіду з конкретної теми. У даному випадку доцільно проводити Урок-інтерв’ю – своєрідний діалог з обміну інформацією.

На такому уроці, як правило, учні опановують певну кількість кліше і в подальшому користуються ними в автоматичному режимі. Оптимальне поєднання структурної повторюваності забезпечує міцність і свідомість засвоєння.

Підготовка і проведення уроку подібного типу стимулює учнів до подальшого вивчення іноземної мови, сприяє поглибленню знань в результаті роботи з різними джерелами, а також розширює кругозір. Естетичному та моральному вихованню учнів, переконана І.А. Зимня, більш повно розкриває творчі здібності кожного учня Урок-мюзикл. Завдяки співу, мюзиклу на уроці створюється сприятливий психологічний клімат, знижується втома, активізується мовна діяльність. У багатьох випадках він служить і розрядкою, що знижує напругу і відновлює працездатність учнів[12]. Урок-мюзикл сприяє розвитку соціокультурної компетенції та ознайомленню з культурою країни, мова якої вивчається.

 

 

2.2. Комплекс заходів на уроках англійської мови щодо формування естетичної культури учня

 

Основи естетичного виховання в учнів необхідно починати з найперших щаблів шкільної освіти, адже так вони одразу починають розглядати та розуміти красу природного і соціального світу, людини та її місці в природі та суспільстві, і це сприяє формуванню цілісної картини світу та естетичному вихованню.

Предмет «англійська мова» відіграє важливу роль в даному процесі. Його вивчення допомагає сформувати у школярів не тільки елементарні комунікативні вміння та лінгвістичні уявлення, але всебічно розвивати особистість учня за допомогою іноземної мови[13]. Правильно обрана тематика змісту іноземної мови дозволяє задовольнити вікову схильність до комунікативно-ігрової діяльності, інтерес до мистецтва, бажання висловлювати свої судження, розповідати, розмовляти на різні теми. Також, в курсі уроків іноземної мови представлені заняття на тему «Естетика». У ньому використовуються не тільки знання, які отримуються під час уроків англійської мови, а й знання про навколишній світі, отримані на інших уроках, але іноді цього стає недостатньо.

У зв’язку з цим розроблено комплекс заходів на уроках англійської мови щодо естетичного виховання школярів з опорою на робочу програму «English favorite» для початкової школи.

Мета комплексу заходів: вдосконалення процесу естетичного виховання молодших школярів на уроках англійської мови в школі.

Завдання:

- розвинути знання про твори мистецтва;

- розвинути навички оригінального виходу з ситуації;

- розвинути продуктивність дій;

- розвинути вміння управляти своїми естетичними судженнями;

- розвинути вміння швидко оцінювати те, що відбувається з точки зору естетики.

Для вирішення поставлених мети і завдань в комплексі розроблено 3 уроки.

Передбачувані результати розробленого комплексу уроків – це підвищення вмінь учнів працювати в іншомовних ситуаціях, також вони навчаться працювати з творами мистецтва в англомовному середовищі, підвищать навик розробки оригінальних виходів з ситуацій, розвинуть своє вміння оцінювати те, що відбувається з естетичної точки зору і навчаться формулювати свої естетичні судження англійською мовою відповідно до ситуації.

Таким чином, розроблені уроки англійської мови щодо естетичного виховання школярів за розділами: «At the zoo!», «Tasty treats!», «A working day» з опорою на робочу програму «English favorite».

Урок № 1 розділу «At the zoo!»:

Тема: «Wild animals».

Місце заняття в системі уроків: урок-гра на закріплення матеріалу.

Плановані результати:

- предметні: використання модальних дієслів Can / Can not, Must / Must not в сезонах та місяцях року;

- метапредметне: розвиток регулятивних умінь (вміння формулювати навчальне завдання, вміння нестандартно виходити з ситуації, здатність до самооцінки рефлексії, вміння керувати своїми діями); розвиток пізнавальних вмінь (застосовувати методи інформаційного пошуку, вміти працювати з образами в просторі та оцінювати їх, вміння швидко знаходити необхідну інформацію); розвиток комунікативних вмінь (вміти слухати і вступати в діалог, розвивати почуття співробітництва в груповій роботі);

- особистісні: формування шанобливого ставлення до природи, тварин, вміння знаходити оригінальні виходи із ситуацій, розвинути вміння оцінювати поставлені завдання та керувати своїми діями з точки зору естетики.

Цілі:

- освітні: сформувати навички використання вивчених лексичних одиниць в коротких монологічних висловлюваннях;

- удосконалювати вміння розуміти висловлювання на слух; розвивати навички пошукового читання;

- розвиваючі: розвивати мовну здогадку, увагу, пам’ять; розвивати творчу уяву;

- виховні: виховати шанобливе ставлення до природи, тварин, навколишнього світу, вміння працювати в групах, слухати один одного, домовлятися зі співрозмовником.

Тип / вид: урок-гра на закріплення вивченого матеріалу.

Організація простору: сприятливий психологічний клімат, наявність необхідної техніки для уроку;

- міжпредметні зв’язки: навколишній світ, українська мова;

- форми роботи: фронтальна, групова;

- ресурси: роздатковий матеріал, інтерактивна дошка;

- технології, методи, прийоми: технологія співробітництва, комунікативні технології, інформаційно-комунікативні технології; наочні методи: картинки, практичні методи: усні, письмові вправи;

- принципи навчання: принцип свідомості активності, принцип наочності принцип доступності.

Етапи: урок-гра складається з 7 етапів: легенда, 3 вправи, підведення підсумків, зворотний зв’язок.

Види роботи, зміст педагогічної взаємодії: фронтальна робота з класом, групова робота учнів, в роботі задіяний кожен учень.

Формуються наступні вміння:

- комунікативні: сприймати на слух та розуміти мову, використовувати в мовленні модальні дієслова;

- пізнавальні: вміти усвідомлено будувати мовне висловлювання за зразком, читання та усвідомлене розуміння завдань;

- регулятивні: контролювати результати своєї діяльності; адекватно оцінювати свої досягнення;

- особистісні: розвиток пізнавальних інтересів, навчальних мотивів, шанобливе ставлення до інших дітей в групі та інших учасників гри.

Плановані предметні результати: правильно вимовляти лексичні одиниці з теми і доцільно використовувати їх в заданій мовній ситуації; використовувати модальні дієслова у вимові, прочитання і повне розуміння завдань.

Хід уроку:

1. Мотиваційний етап (3 хвилини):

Діяльність учителя: Good afternoon, teacher. Учні налаштовуються на навчальну діяльність. We are glad to see you too!

2. Пошуковий етап (5 хвилин): учню пропонується відгадати кросворд і тим самим визначити тему уроку.

3. Практичний етап (12 хвилин):

- вправу «What about weekend?». Воно засноване на методі рольового спілкування. Форма: урок-інтерв’ю. Метою є розвиток образного мислення школярів: які навчаються необхідно розбитися на пари і провести інтерв’ю один в одного, так, як ніби один з них працівник зоопарку, а другий розпитує його про особливості його роботи.

- вправу «At the zoo». Метою є формування навичок пошуку нестандартних шляхів виходу з ситуації та швидкої оцінки поставлених задач: учні діляться на групи; кожній групі дається картка, на якій описана ситуація, яка сталася з їх однолітками з України і Англії в зоопарку; школярам необхідно вийти з даної конфліктної ситуації якомога оригінальніше.

4. рефлексивно-оцінний етап (5 хвилин):

Педагог дає домашнє завдання учням. А потім відбувається збір зворотного зв’язку: Clap your hands / Stomp your feet if you like this game? Clap your hands / Stomp your feet if you like treasure? That’s all for today. You have worked well today. Thank you. Goodbye.

Урок № 2 розділу «Tasty treats»:

Тема: «My favorite food».

Місце в системі уроків: урок-спектакль на закріплення матеріалу

Плановані результати:

- предметні: повторення елементарних етикетних фраз з теми «Їжа», правила використання a lot of / much / many;

- метапредметне: розвиток регулятивних вмінь (планувати свої дії відповідно до поставлених завдань та умов їх реалізації, вміння продуктивно використовувати свій час, здатність керувати своїми діями); розвиток пізнавальних вмінь (застосовувати методи інформаційного пошуку, вміти вибирати критерії для порівняння, вміти працювати з образами в просторі); розвиток комунікативних вмінь (вміти слухати і вступати в діалог, розвивати почуття співробітництва в груповій роботі).

- особистісні: розвиток вміння керувати своїми естетичними судженнями.

Цілі:

- освітні: сформувати навички використання вивчених лексичних одиниць в коротких монологічних висловлюваннях;

- удосконалювати вміння розуміти висловлювання на слух; розвивати навички пошукового читання;

- розвиваючі: розвивати увагу, пам’ять, розвивати естетичне судження;

- виховні: виховати шанобливе ставлення до людей, навколишнього світу, вміння керувати своїми діями.

Тип / вид: урок-спектакль на закріплення вивченого матеріалу.

Організація простору: сприятливий психологічний клімат, наявність необхідної техніки для результативного уроку.

- міжпредметні зв’язки: музика, українська мова;

- форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна;

- ресурси: роздатковий матеріал, інтерактивна дошка;

- технології, методи, прийоми: технологія співробітництва, комунікативні технології, інформаційно-комунікативні технології; наочні методи: картинки;

- принципи навчання: принцип свідомої активності, принцип наочності, принцип доступності.

Етапи: урок-гра складається з 4 етапів: легенда, проведення вистави, підведення підсумків, зворотний зв’язок.

Види роботи, зміст педагогічної взаємодії: фронтальна робота з класом, групова робота учнів, в роботі задіяний кожен учень.

Вміння, які формуються:

- комунікативні: сприймати на слух і розуміти мову, використовувати в мові модальні дієслова;

- пізнавальні: вміти усвідомлено будувати мовне висловлювання за зразком, прочитання та усвідомлене розуміння завдань;

- регулятивні: контролювати результати своєї діяльності; естетично оцінювати те, що відбувається;

- особистісні: розвиток пізнавальних інтересів, навчальних мотивів, шанобливе ставлення до учнів в групі та інших учасників гри.

Плановані предметні результати: правильно вимовляти лексичні одиниці з теми та доцільно використовувати їх в заданій мовній ситуації; використовувати модальні дієслова в мовленні.

Хід уроку:

1. Мотиваційний етап (3 хвилини):

Діяльність учителя: Good afternoon, teacher. We are glad to see you too! Налаштування на навчальний процес.

2. Пошуковий етап (5 хвилин): учням пропонується подивитися на розкладені педагогом предмети, зрозуміти до чого вони відносяться і навіщо вони на уроці.

3. Практичний етап (12 хвилин):

- вправа «My favourite food»: прослухати пісню, здійснити переклад, знайти раніше вивчені слова; заспівати пісню разом з учителем «Chicken and vegetables»; після цього, клас ділиться на кілька груп, кожна з яких готує спектакль під пройдену пісню.

4. рефлексивно-оціночний етап (5 хвилин):

Педагог дає домашнє завдання учням. А потім відбувається збір зворотного зв’язку: Clap your hands / Stomp your feet if you like this game? Clap your hands / Stomp your feet if you like treasure? That’s all for today. You have worked well today. Thank you. Goodbye.

Урок № 3 розділу «A working day».

Тема заняття: «Sweet home».

Місце в системі уроків: урок повторення.

Плановані результати:

- предметні: вивчення множини іменників, які закінчуються на ss, x, f, sh, y (після приголосних); вживання позитивної форми структури there is / there are; говорити про речі в будинку та їх місце знаходження; розвивати навички аудіювання, читання та говоріння;

- метапредметне: розвиток регулятивних вмінь (планування своїх дій, пошук нестандартних шляхів виходу з ситуацій, уміння формулювати навчальну задачу, здатність до управління своїми естетичними судженнями); розвиток пізнавальних вмінь (застосовувати методи інформаційного пошуку, вміти вибирати критерії для порівняння, вміння знаходити оригінальний метод вирішення завдань і проблем); розвиток комунікативних вмінь (вміти слухати та вступати в діалог, розвивати вміння працювати в команді);

- особистісні: формування бережливого ставлення до дому, меблів, розвиток здатності до саморозвитку, вміння знаходити нестандартні вирішення завдань, увага до деталей.

Цілі:

- освітні: сформувати навички використання нових лексичних одиниць в коротких монологічних висловлюваннях; удосконалювати вміння розуміти висловлювання на слух;

- розвиваючі: уява та вміння бачити і чути красу в деталях.

- виховні: виховати дбайливе ставлення до дому, вміння працювати в групах, слухати один одного.

Тип / вид уроку: урок повторення; закріплення вивченого матеріалу.

Організація простору: сприятливий психологічний клімат, наявність необхідної техніки для результативного уроку;

- міжпредметні зв’язки: українська мова;

- форми роботи: індивідуальна, фронтальна;

- ресурси: презентація, підручник, збірник вправ;

- технології, методи, прийоми: технологія співробітництва, комунікативні технології, інформаційно-комунікативні технології; наочні методи: картинки, мультимедійні презентації, практичні методи: усні, письмові вправи;

- принципи навчання: принцип свідомої активності, принцип наочності принцип доступності.

Етапи уроку: учитель повідомляється тему, мету, завдання уроку; повторюється раніше вивчена лексика, виконуються завдання; рефлексія; пояснення домашнього завдання додому.

Види роботи, зміст педагогічної взаємодії: фронтальна робота з класом, в роботі задіяний кожен учень.

Вміння та навички, які формуються:

- комунікативні: сприймати на слух та розуміти мову, використовувати в мовленні порівняльні можливості, модальні дієслова;

- пізнавальні: вміти усвідомлено будувати мовленнєве висловлювання за зразком;

- регулятивні: контролювати свої судження щодо того, що відбувається; адекватно оцінювати те, що відбувається з точки зору естетики;

- особистісні: розвиток практичних навичок пошуку нестандартних шляхів виходу з ситуацій.

Плановані предметні результати: правильно використовувати лексичні одиниці з теми та доцільно використовувати їх в заданій мовній ситуації; знати і вміти правильно писати закінчення множинних іменників;

Хід уроку:

1. Мотиваційний етап (3 хвилини):

Діяльність учителя: Good afternoon, teacher. Налаштовуються на навчальну діяльність. We are glad to see you too!

2. Пошуковий етап (5 хвилин): учням пропонується з відомих їм слів, скласти вірш, що допоможе їм визначити тему уроку.

3. Практичний етап (12 хвилин):

- вправа «My imaginary house» на основі проектного методу метою якого є розвиток образного мислення, естетичних суджень та вміння працювати в команді: учні вдома малюють макет свого будинку, а потім усно, на уроці, описують його англійською мовою; в оповіданні повинні згадати назву кімнат, колір, розташування меблів; при цьому частина дітей описує свій будинок в Україні, інша частина в Англії.

4. рефлексивно-оціночний етап (5 хвилин):

Педагог дає домашнє завдання учням. А потім відбувається збір зворотного зв’язку: Clap your hands / Stomp your feet if you like this game? Clap your hands / Stomp your feet if you like treasure? That’s all for today. You have worked well today. Thank you. Goodbye.


Висновки до розділу 2

 

Особливо ефективними для учнів з високим (так званим, «просунутим») рівнем володіння іноземної мови є театралізовані вистави, літературні вітальні, музичні студії, художні салони – з обов’язковою інтерпретацією світових шедеврів і написанням проектів (рецензій, відгуків, рефератів). Інтелектуальна діяльність такого плану передбачає активізацію і самостійну реалізацію творчих можливостей робіт учнів у різних видах роботи на уроках іноземної мови, де «творчість – колективна, дія – індивідуальна». Безумовно, ці форми реалізуються в період творчого етапу навчання (уроки-узагальнення, позакласні заходи, свята) і характеризуються виходом у вільну мову (рівень формування умінь), що і забезпечується відповідною подачею матеріалу. Глобальна мережа Інтернет створює сьогодні умови для отримання будь-якої необхідної учням і викладачам іноземної мови інформації. Користувач, підключений до мережі Інтернет, має можливість підібрати список літератури з бібліотечного каталогу, провести пошук статті, репортажу, інших джерел потрібної інформації з найрізноманітніших журналів іноземною мовою. Працюючи з такою інформацією, можна отримати необхідні дані з проблеми, над якою в даний момент працює група учнів у рамках проекту.

У даному розділі курсової роботи представлено  розроблені уроки англійської мови щодо естетичного виховання школярів за розділами: «At the zoo!», «Tasty treats!», «A working day» з опорою на робочу програму «English favorite». Передбачувані результати розробленого комплексу уроків – це підвищення вмінь учнів працювати в іншомовних ситуаціях, також вони навчаться працювати з творами мистецтва в англомовному середовищі, підвищать навик розробки оригінальних виходів з ситуацій, розвинуть своє вміння оцінювати те, що відбувається з естетичної точки зору і навчаться формулювати свої естетичні судження англійською мовою відповідно до ситуації.

ВИСНОВКИ

 

Під час написання курсової роботи на тему «Формування естетичної культури учня на уроках англійської мови» ми прийшли до наступних висновків про те, що:

  1.     Естетична культура особистості – це інтегральний компонент базової культури, що виявляється в рівні сформованості естетичного ставлення до навколишньої дійсності, здібностях та потребах особистості сприймати, відчувати, оцінювати та перетворювати цю дійсність і саму людину за законами краси. До засобів виховання відносять джерела формування особистості: види виховної та розвиваючої діяльності (навчання, праця, гра, спорт), предмети, речі, пристрої (іграшки, технічні засоби, ЕОМ), процеси, твори і явища духовної та матеріальної культури (мистецтво, суспільне життя), природа. Також, туди входять конкретні заходи і форми виховної роботи (вечори, збори, свята). Існує різноманіття методів естетичного виховання школярів, які можна застосовувати на різних уроках, в тому числі на уроках англійської мови. До методів естетичного виховання школярів на уроках англійської мови можна віднести: словесний метод, метод проблемної ситуації, метод переконання. За допомогою різних прийомів, що використовуються до нього, школяр відчуває себе в ролі композитора, художника, письменника, або автора пісень і віршів, то займає місце слухача, глядача і читача. Найбільш часто використовувані прийоми естетичного виховання школярів на уроках англійської мови – це самоусунення вчителя, розподіл ролей, імпровізація на вільну тему. Основними засобами естетичного виховання школярів на уроках англійської мови в школі були і залишаються малювання, література, музика, танці, тому кожен педагог має право сам вибирати відповідні до поставлених завдань.
  2.     Гуманізація освіти зумовлює відмову від вузьких прагматичних цілей вивчення іноземної мови. У сучасних концепціях навчання іноземна мова розглядається як відображення культури відповідного народу, а вивчення іноземної мови – як оволодіння іншомовною культурою і як засвоєння світових духовних цінностей. Міжпредметні зв’язки з історією, психологією, філософією, географією, безумовно, збагачують особу, мотивують та оптимізують вивчення іноземної мови. Естетичне виховання впливає на увесь склад характеру учня, поширює його уяву про життя, викликає потяг до його перетворення у відповідності до естетичних ідеалів, розвиває творчу активність. Таким чином, виховання естетичних поглядів, естетичного смаку, культури спілкування не тільки допоможе досягти мети навчання іноземної мови, але сприятиме формуванню повноцінної, естетично розвиненої особистості.
  3.     Комплекс уроків розроблений з урахуванням вікових особливостей учнів початкової школи та досліджуваного ними матеріалу. Для того, щоб він був найбільш дієвим та корисним, необхідна систематична, грамотно вибудувана робота педагога і учнів. Вважаємо, що дані уроки сприятимуть вдосконаленню естетичної культури школярів на уроках англійської мови. Учні повною мірою зможуть взяти активну участь в описі та аргументованій оцінці навколишньої дійсності завдяки вивченим темам, а також вони зможуть відчути досліджуване і знайти відгук у своїй душі з приводу того, що їх турбує і хвилює в контексті досліджуваного на уроці англійської мови.

 


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Алісійчук О.С. Морально-естетичне виховання молодших школярів / О.С. Алісійчук. – К.: Академія, 2001. – 160 с.
  2. Арванітопуло Е.Г. Проектна робота з англійської мови учнів старшої школи: Навчальний посібник / Е.Г. Арванітопуло. – К.: Ленвіт, 2006. – 56 с.
  3. Волков В.С. Педагогіка / В.С. Волков. – К.: Академія, 2011. – 576 с.
  4. Дмитренко О. Шляхи реалізації естетичного виховання на уроках іноземної мови / О. Дмитренко, Л. Бабаш, О. Комарова. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://reposit.nupp.edu.ua/bitstream.pdf.
  5. Зебзеева В.О. О формах и методах эстетического образования младших школьников / В.О. Зебзеева // Школа. – М., 2017. – С. 45-49.
  6. Зимняя И.А. Психология обучения иностранным язикам /                        И.А. Зимняя. – М. – Просвещение. – 1992. – 222 с.
  7. Ильенко Л.П. Интегрированный эстетический курс для начальной школы / Л.П. Ильенко. – М.: Аркти, 2016. – 64 с.
  8. Коломина Н.В. Воспитание основ эстетической культуры в школе / Н.В. Коломина. – М.: ТЦ Сфера, 2017. – 144 с.
  9. Коломінова О.О. Освіта учнів початкової школи засобами англійської мови / О.О. Коломінова // Іноземні мови. – 2012. – № 2. – С. 34-37.
  10. Максимчук Ю.В. Естетична підготовка учнів на уроках англійської мови / Ю.В. Максимчук. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://reposit.nupp.edu.ua/bitstream.pdf.
  11. Николаева С.Н. Теория и методика эстетического образования детей: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учебных заведений /                             С.Н. Николаева. – М.: Академия, 2007. – 336 с.
  12. Паласевич І. Форми та методи естетичного виховання підлітків у позакласній виховній роботі / І. Паласевич. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspu.edu.ua/hsci/wp-content/uploads/2017/12/011-41.pdf.
  13. Петрова Г.А. Воспитание эстетической культуры / Г.А. Петрова // Педагогика высшей. – Казань, 2015. – 382 с.
  14. Рашидова Н.М. Роль естетичної культури у формуванні особистості / Н.М. Рашидова // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2017. – № 2. – С. 232-238.
  15. Роман С.В. Розвиваючий аспект раннього шкільного навчання англійській мові / С.В. Роман // Іноземні мови. – 2002. – № 3. – С. 30-34.
  16. Соловова Є.М. Методика навчання іноземних мов /                            Є.М. Соловова. – К.: Просвіта, 2006. – 239 с.
  17. Томашевський В.Естетична культура як соціально-історична категорія / В. Томашевський // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2013. – Вип. 38. – С. 355-361.
  18. Тригуб Т.О. Естетичне виховання учнів на уроках німецької мови засобами використання живопису / Т.О. Тригуб // Таврійський вісник освіти. – № 3 (47). – 2014. – С.175-180.

[1] Рашидова Н.М. Роль естетичної культури у формуванні особистості / Н.М. Рашидова // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. – 2017. – № 2. – С. 232-238.

[2] Томашевський В.Естетична культура як соціально-історична категорія / В. Томашевський // Педагогіка вищої та середньої школи. – 2013. – Вип. 38. – С. 355-361.

[3] Петрова Г.А. Воспитание эстетической культуры / Г.А. Петрова // Педагогика высшей. – Казань, 2015. – 382 с.

[4] Соловова Є.М. Методика навчання іноземних мов / Є.М. Соловова. – К.: Просвіта, 2006. – 239 с.

[5] Паласевич І. Форми та методи естетичного виховання підлітків у позакласній виховній роботі / І. Паласевич. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspu.edu.ua/hsci/wp-content/uploads/2017/12/011-41.pdf.

[6] Алісійчук О.С. Морально-естетичне виховання молодших школярів / О.С. Алісійчук. – К.: Академія, 2001. – 160 с.

[7] Зебзеева В.О. О формах и методах эстетического образования младших школьников / В.О. Зебзеева // Школа. – М., 2017. – С. 45-49.

[8] Ильенко Л.П. Интегрированный эстетический курс для начальной школы / Л.П. Ильенко. – М.: Аркти, 2016. – 64 с.

[9] Коломина Н.В. Воспитание основ эстетической культуры в школе / Н.В. Коломина. – М.: ТЦ Сфера, 2017. – 144 с.

[10] Тригуб Т.О. Естетичне виховання учнів на уроках німецької мови засобами використання живопису / Т.О. Тригуб // Таврійський вісник освіти. – № 3 (47). – 2014. – С.175-180.

[11] Зимняя И.А. Психология обучения иностранным язикам / И.А. Зимняя. – М. – Просвещение. – 1992. – 222 с.

[12] Волков В.С. Педагогіка / В.С. Волков. – К.: Академія, 2011. – 576 с.

[13] Николаева С.Н. Теория и методика эстетического образования детей: Учеб. пособие для студ. высш. пед. учебных заведений / С.Н. Николаева. – М.: Академия, 2007. – 336 с.

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
1345
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку