Формування фізичних компетентностей учнів шляхом розв’язування завдань з розширеним змістом
Основним результатом вивчення курсу фізики мають бути не завчені формули, означення та закони, а вміння аналізувати, знаходити, застосовувати у повсякденному житті – сформовані компетентності.
Великий обсяг та складність програмового матеріалу доволі часто не лишають часу на глибоке розуміння та розв’язування складних фізичних процесів та явищ. Одним із способів вирішити цю проблему є активізація навчального процесу та залучення самих учнів до процесу дослідження.
Щоб самостійна робота сприяла формуванню ініціативи і пізнавальних здібностей учнів, потрібно пропонувати такі завдання, виконання яких не допускало б дій по готовим рецептам і шаблоном. Тільки тоді буде досягнутий потрібний результат.
Важливо навчити учнів бачити практичне застосування своїх знань у повсякденному житті. Тому серед величезної кількості одноманітних, на думку пересічного учня, задач, на розв’язання яких витрачаються лічені хвилини необхідні задачі, що вирізняються своїм «обличчям».
Для складання таких задач можна використати:
Варто пояснити учням, що розв'язки таких задач потребують пошуку додаткової інформації, передбачають здійснення аналізу можливих похибок, іноді такі задачі спонукають до подальшої проектної діяльності
Крок перший – ввідна інформація, невеличка передісторія;
Другий – пошук додаткових даних;
Третій – пошук математичної моделі, розв’язання;
Четвертий – оцінка одержаних результатів;
П’ятий – оцінка можливості подальшого застосування результатів, додаткове дослідження (проект).
Довжина нафтопроводу від родовища Соколова балка (Новосанжарський район Полтавської області) до Кременчуцького нафтопереробного заводу за температури 0 °С становить 110 км. Цей нафтопровід знаходиться у землі та додатково оснащений температурними компенсаторами.
Колони найбільших храмів античності практично не перевищували висоту 20 м. А яку найбільшу висоту може мати колона, виготовлена з бетону, що не зруйнується під дією власної сили тяжіння, якщо максимально допустимий тиск бетону становить 5000 кПа.
Проект: Розрахунок тиску на підлогу сільської печі.
Для вимірюванні глибини занурення у підводній техніці зараз використовується різновид манометра - глибиномір. Та до створення і удосконалення останнього досить довго використовували звичайний манометр. У 1960 році Жак Піккар разом із лейтенантом військово-морського флоту Доном Уолшом на батискафі «Трієст» опустилися на дно Маріанського жолобу.
3.1 Манометр на батискафі показував, що тиск води становить 110 атм. На якій глибини знаходився в цей момент батискаф?
3.2 Проект: Принцип дії та застосування глибиноміра.
31 жовтня 2017, Радіо Трек: «У Рівному планують купити нову пожежну драбину, адже старій драбині, якою користуються пожежники, 25 років. На щастя, 30-метрових драбин у Рівному є дві. Планується також придбання автомобіля швидкого реагування з насосом підвищеного тиску, який зможе подавати воду на висоту 150 метрів.»
Подільське місто Кам’янець-Подільський декілька разів на рік скликає любителів повітроплавання на фестивалі. І хоча дозволити собі піднятися в небо може не кожен турист, та спостереження також додає неабиякого адреналіну.
5.1 Чи змінюється підіймальна сила аеростата (повітряної кулі) зі збільшенням висоти підйому, якщо вважати оболонку аеростата нерозтяжною, а температуру на різних висотах незмінною?
Учні 8 класу 1-ої школи відвідали Костопільський завод скловиробів і на власні очі побачили процес виготовлення скляної тари. Після 12 годин у плавильній печі при температурі 1200 °С сировина перетворюється прозоре безбарвне скло. Саме така розжарена маса у вигляді двох крапель падає з висоти близько 3-х метрів на спеціальні форми, що створюють спочатку «чорновий» варіант, а потім готовий варіант скляної тари. Така розжарена посудина, рухаючись конвеєром, охолоджується повітряним способом.
Для обігріву приміщень часто використовують масляні радіатори (калорифери), що дозволяють забезпечити приміщення свіжим теплим повітрям.
Одним із способів виготовлення дроту є метод його витискання. Заготовку в розігрітому стані поміщають на дно циліндра з отвором, а потім на неї тисне поршень (див. малюнок).
Двигун автомобіля Toyota RAV-4, який за версією УкрАвтопрому є найпопулярнішим автомобілем 2017 року в Україні споживає в середньому 12 літрів бензину на 100 км у місті.
При вивченні теми «Теплові явища», можна скласти з учнями інструкції з безпеки на кухні. Навчальні ігри допомагають зробити процес навчання цікавим і творчим, матеріал, який спирається на життєвий досвід, легше засвоюється, а отримані знання використовуються на практиці.
Придивись до предметів і пристосувань, якими ти користуєшся на кухні. Звичні для досвідченої господині дії мають просте фізичне пояснення.
З метою формування комунікативних компетентностей учнів вчитель пропонує їм різні види групових завдань, що потребують взаємодії.
В даній темі можливе виконання проекту групою учнів, оцінка отриманих групових та окремо індивідуальних результатів.
Розрахунок середньої потужності учня 7 класу
Етапи проведення проектного дослідження.
а) підготовка до проведення дослідження:
механічна потужність розраховується за формулою
N = ,
A = Fs, F = mg, g = 9,8 Н/ кг.
s = h, де h –висота сходів, h = n h1
n – кількість сходинок, h1 – висота однієї сходинки.
Таким чином, потужність можна розрахувати за формулою
N =
б) проведення необхідних замірів.
в) обробка даних.
Занести дані до узагальнюючої таблиці:
№ |
Маса m, кг |
Висота сходинки h1, м
|
К-сть сходинок n |
Висота сходів h, м |
Час підйому, t, с |
Середній час tсер, с |
Середня потужність N, Вт |
Розрахувати середню потужність кожного із учасників проектної групи, результат подати у вигляді діаграми, що відображає усі результати групи.
г) висновки і презентація результатів роботи.
- від чого залежить потужність?
Рибалка вирушає на зимову риболовлю. Чи безпечно це, якщо лід на початку березня витримує тиск 9кПа, а маса рибалки із спорядженням та без улову 100 кг? Сліди від зимового взуття зображено на малюнку.
13.1 . Людина провалилася під лід. Як врятувати її?
Список використаних джерел
1