Головний принцип — це комунікативна спрямованість навчання з використанням інтерактивних вправ з метою залучення до роботи кожного учасника навчально-виховного процесу. Це метод, який сприяє навчанню говоріння, на основі якого можна створювати різні системи навчання. Комунікативні ситуації стимулюють учнів до спілкування, яке емоційно забарвлене, воно є базою для створення різних видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письма та перекладу.
Формування функціональної та інформаційної грамотності учнів на уроках шляхом упровадження активних форм і методів навчання
Практика показує, що більшість випускників школи опановує незначну кількість граматичного матеріалу, допускає в мовленні граматичні помилки.
Я вважаю, що треба організовувати уроки на основі комунікативних ситуацій. Головний принцип — це комунікативна спрямованість навчання з використанням інтерактивних вправ з метою залучення до роботи кожного учасника навчально-виховного процесу. Це метод, який сприяє навчанню говоріння, на основі якого можна створювати різні системи навчання. Комунікативні ситуації стимулюють учнів до спілкування, яке емоційно забарвлене, воно є базою для створення різних видів мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання, письма та перекладу.
На уроках я віддаю перевагу проблемним завданням, мовним іграм, рольовим іграм, урокам-бесідам, урокам-екскурсіям. Проводжу лексичні диктанти та приділяю увагу активному та пасивному перекладам. Готуючись до уроку, добираю такий матеріал, який би зацікавив учнів, щоб заохотити їх висловлювати свою думку, спираючись на власний досвід.
Проблема у викладанні англійської мови
полягала:
• у необхідності створення умов щодо творчого розвитку особистості учнів, усвідомлення ними того факту, що вони самі мають стати творцями власного життя, свого розвитку, що саме їм потрібні знання, вміння та навички, які вони отримають у школі;
• у наявності так званої педагогіки «зверху» та необхідності змін у власній психології вчителя та учнів, формування стилю творчого співробітництва: вчитель направляє, співпрацює, а не забороняє та диктує;
• у відсутності лінгафонного кабінету, який би сприяв правильному й точному засвоєнню фонетики англійської мови.
Розвиток комунікативних умінь неможливий без оволодіння мовними засобами реалізації усного й писемного мовлення. Проте знання лексичного і граматичного матеріалу ще не забезпечує становлення комунікативних умінь. Необхідні вміння оперування цим матеріалом, а також використання його для породження і розпізнавання інформації у певних сферах спілкування. Комунікативні мовні компетенції формуються на основі взаємопов'язаного мовленнєвого, соціокультурного, соціолінгвістичного й мовного розвитку учнів відповідно до їхніх вікових особливостей та інтересів на кожному етапі оволодіння іноземною мовою і складається з таких компетенцій:
мовної (лінгвістичної) компетенції, яка забезпечує оволодіння учнями мовним матеріалом з метою використання його в усному і писемному мовленні; соціолінгвістичної компетенції, яка забезпечує формування вмінь користуватися у процесі спілкування мовленнєвими реаліями (зразками), особливими правилами мовленнєвої поведінки, характерами для країни, мова якої вивчається;
прагматичної компетенції, яка пов'язана зі знаннями принципів, за якими висловлювання організовуються, структуруються , використовуються для здійснення комунікативних функцій та узгоджуються згідно з інтерактивними та трансактивними схемами.
У процесі навчання іноземної мови формуються загальні компетенції, які складаються з такого:
декларативних знань, що включають знання світу, соціокультурні знання та міжкультурне усвідомлення; соціокультурна компетенція передбачає засвоєння учнями знань соціокультурних особливостей країни, мова якої вивчається, культурних цінностей та морально-етичних норм свого та іншого народів, а також формування вмінь ії використовувати у практичній діяльності; практичних та міжкультурних умінь і навичок, таких як соціальні вміння, навички повсякденного життя тощо; «компетенції існування», яка пов'язана з індивідуальними особливостями поведінки, мотивацій, цінностей, ідеалі» га типу особистості;
• загальнонавчальних компетенцій (вміння вчитися), що сприяють оволодінню студентами стратегіями мовленнєвої діяльності, спрямованої на розв'язання навчальних завдань і життєвих проблем.
Але я хочу зупинитися на такому засобі розвитку комунікативних здібностей або компетенцій учнів, як письмовий переклад. Під час навчання письма я користуюся принципами натурального підходу, а саме:
• граматичний матеріал вивчається у порядку необхідності;
• писемна мова вивчається завдяки розумінню застосування потреб людини.
На уроках англійської мови я використовую такі види писемної діяльності:
1) обмін досвідом: складання діалогів, інтерв'ю;
2) для кого ми пишемо. Учні повинні освідомити, для кого це я роблю, для себе або інших;
3) тести;
4) складання тестів, перед ними учні повинні добре усвідомити, чому вони їх пишуть, для кого, в якій формі, що вони пишуть;
5) текс,ти з пропусками (лексичними, граматичними, орфографічними);
6) складання планів тексту;
7) виправлення текстів з помилками;
8) перетворення текстів (зміна часової форми);
9) самостійне складання текстів за темою.
Оптимальним середовищем, яке сприяє виявленню та розвитку творчих можливостей учнів, є відкрита демократична атмосфера в системі учитель — учень. Завдання полягає у створенні сприятливої атмосфери на уроках, щоб надати можливість кожному учні самореалізуватись. Учителем разом з психологом були розроблені анкети з метою вивчення особливостей дитячого психологічного розвитку, ставлення дітей до вивчення англійської мови. Анкетування проводилося серед учнів 5-10 класів. Результати показали, що зорова пам'ять у більшості учнів краще розвинена, ніж слухова, концентрація уваги та мислення відповідають в основному середньому рівням, учні мають високій рівень загального розвитку і легко оперують складними сучасними поняттями.
З метою розвитку психологічних особливостей дітей, а також активного залучення їх до вивчення англійської мови були апробовані на практиці інтерактивні вправи, для розвитку креативного мислення учнів. І, як результат, повторне проведення анкетування підтвердило ефективність цих методів роботи на практиці.
5 клас, підручник О. Карпюк
Сфера спілкування: Summer is Over
1. Провести гарно час — to have a good time
2. Плавати у річці — to swim in the river
3. Бути на морі — to be at the seaside
4. Грати в ігри — to play games
5. Засмагати — to lie in the sun
6. Знайомитися — to make new friends
7. їздити до бабусі — to visit grandparents
8. їздити до загіну — to go to camp
9. Подорожування — a trip
10. Крим — the Crimea
Сфера спілкування: Meet my friends
1. Гарно — it was OK
2. Нормально — it was normal
3. Нудно — it was dull
4. Погано — it was bad
5. He дуже гарно — it was not very good
6. Фантастично — it was fantastic
7. Чудово — it was great
8. Хвилююче — it was exciting
9. Звичайно — it was as usual
10. He дуже погано — it was not so bad.
Сфера спілкування: English Language
1. Користуватися — to use
2. Мова — a language
3. Знаходити — to find
4. Починати — to start on
5. Розуміти — to understand
6. Читати книжки — to read books
7. Заводити друзів — to make friends
8. Вчити — to learn
9. Іноземний — foreign
10. Міжнародний — international
Сфера спілкування: Parties and holidays
1. Конверт —envelope
2. Запрошування — an invitation
3. Нитка — a string
4. Кожен — each, every
5. Надувати — to blow up
6. Приклеювати — to glue
7. Готувати — to prepare
8. Глядач — a spectator
9. Оплески — applause
10. Переможець — a winner
11. Дивувати — to surprise
12. Змагання — a contest.
Сфера спілкування: Hobbies and Pastimes
1. Ярмарок — a fair
2. Вільний час — free-time, time-off
3. Кохати — to be fond of
4. Забирати час — to take up the time
5. Навідуватися — to visit the places of interest
6. Незвичайний — unusual
7. Мультиплікація — animation
8. Тканина — cloth
9. Вколоти палець — to prick
10. Веретено — a spindle.
Сфера спілкування: Everyday Activities
1. Годинник — an alarm
2. З'являтися — to appear
3. Проходити — to pass
4. Складати час — to toll the time
5. Ліцей — a lyceum
6. Огорожа — a fence
7. Прокидатися — make up
8. Бути на вулиці — stay outdoors
9. Поливати квіти — to water flowers
10. Готувати їжу — to cook a meal.
Сфера спілкування: Health and Body Care
1. Питати про допомогу — to ask for help
2. Бути у формі — to keep fit
3. Перша допомога — first aid
4. Ранити — to hurt
5. Захворіти — a catch a cold
6. Зубна біль — a toothache
7. Біль у спині — backache
8. Головний біль — a headache
9. Вушний біль — an earache
10. Біль у животі-—a tummy ache.
Сфера спілкування: We are Ukrainians
1. Держава — a state
2. Культура — a culture
3. Історія — a history
4. Столиця — a capital
5. Народ — people
6. Традиції — customs
7. Емблема — an emblem
8. Місто — a city
9. Незалежна — independent
10. Незалежність — independence.