Предмет іноземна мова має великі можливості у формуванні й вихованні особистості: поряд з рідною мовою він розвиває мислення школяра. Наш предмет — це жива відкрита система і найбільш гуманний предмет. Основним психолого-педагогічним підходом у вивченні іноземної мови вітчизняні й зарубіжні методисти вважають особистісно орієнтований підхід. Під особистісно орієнтованим треба розуміти таке спілкування, що грунтується на інтересі до людини, на доброзичливому, тактовному, поважному ставленні співрозмовників, на знаннях індивідуально-психологічних особливостей їх характеру, темпераменту і т.п. Таке спілкування, виражене у відповідній мовленнєвій формі, сприяє самовиявленню особистості. Суть підходу в тому, щоб зробити дитину соратником у її навчанні й вихованні, націлити її на педагогічне співробітництво.
Шляхи активізації мовленнєвої діяльності на уроках англійської мови
Предмет іноземна мова має великі можливості у формуванні й вихованні особистості: поряд з рідною мовою він розвиває мислення школяра. Наш предмет — це жива відкрита система і найбільш гуманний предмет. Основним психолого-педагогічним підходом у вивченні іноземної мови вітчизняні й зарубіжні методисти вважають особистісно орієнтований підхід. Під особистісно орієнтованим треба розуміти таке спілкування, що грунтується на інтересі до людини, на доброзичливому, тактовному, поважному ставленні співрозмовників, на знаннях індивідуально-психологічних особливостей їх характеру, темпераменту і т.п. Таке спілкування, виражене у відповідній мовленнєвій формі, сприяє самовиявленню особистості. Суть підходу в тому, щоб зробити дитину соратником у її навчанні й вихованні, націлити її на педагогічне співробітництво.
На своїх уроках я намагаюся створити атмосферу взаємної поваги, приязні, чуйності, разом з дітьми переживаємо чиїсь негаразди і радіємо успіхам. Більшість моїх учнів вважають англійську мову своїм улюбленим предметом. Гадаю, це тому, що на уроках учень є рівноправним партнером учителя у спілкуванні. Вчу дітей також спілкуватися один з одним на уроці, а не лише відповідати заради оцінки, вчу слухати співрозмовника, допомагати йому, дозволяю підказувати, якщо той, хто говорить, не може швидко дібрати потрібне слово. Вважаю, вчителю не слід під час першої відповіді підтверджувати її правильність. Я завжди питаю думку інших учнів, інколи сама «помиляюся», а діти «встановлюють» істину.
Учні дуже люблять виправляти помилки в реченнях. Тому в мене є ціла серія таких вправ.
Що стосується помилок учнів, я прихильник того, що помилок боятися не слід, рідко виправляю помилки, коли учень висловлює свою думку. Говоріння задля задоволення — це головне. Намагаюся створити такі умови, щоб учні намагалися говорити більше, а не чекали «зарплату» у вигляді оцінки. Згодна з висловлюванням В. Сухомлинського: «Не за рівень, а за труд дитини треба ставити оцінку». Читала, що в одній з американських шкіл українським учителям сподобався лозунг у класі: «Робити помилки — це добре, а ще краще робити нові помилки».
Спілкування здійснюється на основі значимої для дітей інформації. Одним із найважливіших способів підвищення ефективності уроку є посилення його комунікативної і пізнавальної спрямованості.
Дуже важливим фактором у цьому є мобілізуючий початок уроку – мовна зарядка (Wаrming). Вона є одним із важливих засобів розвитку ініціативної мови учнів. На своїх уроках застосовую різноманітні види мовної зарядки. Приклади деяких з них наведу.
1. Розповідь учителя чи просто фраза-стимул
Наприклад, розповідаю, як я провела літо (вихідні), про свою сім'ю. Діти ставлять багато питань. їм цікаво, що вони помінялися ролями з учителем і можуть запитати все, що їх цікавить.
Або, наприклад, пропоную фразу-стимул: І lіке autumn. Autumn is better than summer.
Учні, використовуючи формули згоди чи заперечення, висловлюють свою точку зору.
Наприклад
P1. I don't agree with you. Summer is better than autumn. The weather is usually fine. We swim in the lake, play different games. We have summer holidays.
P2.1 think spring is the best season, there are many flowers, the trees are green, the birds sing their beautiful songs.
2. Використання запитань для опитування (guestionnaires)
Таке опитування є ефективним способом стимулювання усних висловлювань учнів на всіх етапах навчання. Воно легко вплітається в будь-яку тему і відповідає всім принципам комунікативного навчання: мовленнєвій спрямованості, особистісній індивідуалізації, ситуативності, функціональності, новизні. Переваги цього засобу також у тому, що легко забезпечити будь-яку необхідну граматичну спрямованість усних висловлювань.
Приклад 1. Під час вивчення уживання сап пропоную учням зробити опитування, а результати занести до таблиці. Відпрацьовується питання типу Саn уоu swim?
Потім учні коментують зміст таблиці.
P1. Ann can't swim and play chess but she can dance, knit and play the piano.
Або під час вивчення теми "Му Ноbbу", яку я завжди поєдную з вивченням герундія, пропоную таке опитування: «Розпитайте товаришів, що із запропонованих видів діяльності вони люблять «+», не люблять «—», ненавидять «—» робити».
P1. Ann likes reading but she doesn't like window shopping and collecting stamps. She hates doing housework.
Приклад 2. Вправи із завданням для опитування «Знайди того, хто...». Це улюблене заняття моїх учнів, тому я дуже часто використовую таку мовну зарядку. Кожен учень отримує картку із завданням типу:
Учень повинен правильно сформулювати запитання і поставити його декільком учням класу.
Так, вивчаючи тему «Спорт у моєму житті», запропонувала провести таке інтерв'ю:
Find someone who:
– likes sport most of other activities;
– never does any morning exercises;
– is good at any kind of sport;
– does morning exercises every day;
– is a champion of any kind of sport;
– hates sport at all;
– runs in the morning.
Вільно пересуваючись по класу, учні запитують товаришів, а потім аналізують результати опитування.
Наприклад:
PI. It's a pity nobody does morning exercises every day. Only Sasha does them sometimes.
P2. Sasha and Igor like sport most of other activities.
P3. I'm glad that all the pupils in our class like sport. Only Ann hates sport at all.
Під час вивчення непрямої мови запропонувала учням таке опитування:
Find someone who:
Після опитування учні зробили такі висновки:
PI. Igor and Dash a told we that they had spent holidays at the seaside the previous summer.
P2. All the pupils I have asked told me that they would watch TV the next day.
Таким чином, з допомогою такого простого засобу тренувальні вправи перетворюються на комунікативні (див. додаток 1).
3. Факти з конкретного життя класу, учнів
Часто для мовної зарядки користуюся цим засобом. Якщо хтось із учнів класу відсвяткував день народження, клас вийшов переможцем у шкільному конкурсі чи змаганнях, у школі проводився якийсь захід — ми обов'язково поговоримо про це на уроці. Для розвитку ініціативної мови обов'язково використовую події, що відбуваються в країні, спортивні змагання, перемоги і поразки українських спортсменів.
Використовую і «провокаційні» питання. Наприклад, говорю, що бачила, що учень цього класу розбив вікно. Учні, перебиваючи один одного, розповідають, що цей учень не робив цього, що вони в той час були в класі чи на іншому поверсі й тому подібне. Зав'язується непідготовлена бесіда англійською мовою. Інколи прошу учнів порадити мені, як слід учинити мені в якійсь життєвій ситуації (чи дозволяти дочці ходити на дискотеки; мій син пробував палити, що мені слід робити в такій ситуації і т.п.). Варіанти тут найрізноманітніші, важливо, щоб вони не повторювалися, завжди викликали у дітей інтерес і бажання говорити.
Залучення всіх школярів до активної роботи на уроці — це найважливіший резерв підвищення його результативності. На уроці використовую різні режими (учитель — клас, учень — клас, учень — учень, «ланцюжок»), що сприяє активізації діяльності всіх учнів.
Частіше я використовую на уроках парну і групову форми роботи. Такі форми роботи застосовую на всіх етапах навчання, але привчаю дітей на початковій стадії, бо саме в цей період закладаються основи мовленнєвої діяльності.
Дуже популярний засіб у закордонній, зокрема британській, методиці – нарочите створення відмінностей в об'ємі інформації (induced information gap).
Учням, які працюють у парах, пропонується завдання заповнити таблиці інформацією, якої бракує, спілкуючись один з одним і не показуючи таблиці партнерові. Наприклад, учням А і В у кожній парі видали такі таблиці:
Таким чином, в обох таблицях разом узятих є вся інформація, необхідна для виконання запропонованого завдання, але кожен учень має у своїй таблиці лише частину інформації, яка відсутня у партнера. Такий засіб сприяє спілкуванню учнів іноземною мовою, їх спонукає психологічно-реальний мотив – потреба обмінятися інформацією, необхідною кожному з них для виконання поставленого завдання – заповнити пропуски в таблиці.
На основі цих же таблиць учням можна запропонувати завдання скласти невелике монологічне висловлювання й обмінятися власними планами.
Інтерес до парної роботи, основаної на цьому прийомі, може бути підвищений завдяки додатковій інформації, що є цінною з пізнавальної точки зору. Наприклад, вивчаючи матеріал країнознавчої теми, можна включити в опорну таблицю відомості про визначних учених, письменників тієї чи іншої країни.
Роботу в групах організовую, виходячи з певних завдань з удосконалення чи розвитку діалогічного та монологічного мовлення. Частіше такі групи постійні, але буває, що виникають стихійно. Наприклад, у 7 класі, вивчаючи тему «Подорожування», я поставила перед учнями проблемне завдання: мені треба поїхати до Києва. Визначилися, що можна дістатися літаком, потягом, автобусом. Троє учнів провели опитування на своєму ряду, якому транспорту кожен з однокласників віддає перевагу й об'єднали в групи за цим принципом. Далі кожна з груп намагається переконати, що саме тим видом транспорту, який обрали вони, найкраще подорожувати. Групова робота з елементами змагання виправдовує себе і під час активізації лексичного матеріалу.
Наприклад, кожній групі дається завдання написати слова з теми, що вивчається за 1,5 хвилини (види спорту, риси характеру, назви тварин, назви захоплень, одягу, предметів шкільного вжитку і таке інше). Команди по черзі називають записані слова, повторення не допускаються. Якщо запас слів вичерпується, команда вибуває з гри. Перемагає та група, яка закінчила гру, тобто останньою назвала слово.
Для досягнення успіху, працюючи над монологічними висловлюваннями, застосовую опорні малюнки або схеми. У британській методиці їх називають "mіnd mарs".
Це початковий етап роботи. Такі схеми ми створюємо з учнями разом, вони допомагають усвідомити і зрозуміти послідовність, логічність викладу. Так, наприклад, вивчаючи тему «Зовнішність», описуючи зовнішність дівчинки-школярки, ми створили схему послідовного опису (див. додаток 2).
Подібні опори можна застосовувати під час вивчення тем «Пори року», «Подорожування», «Допомога батькам» і т. д. Є приклади схем, виготовлених учителем заздалегідь, на їх основі складається висловлювання — модель, яка у подальшій роботі удосконалюється, поширюється, змінюється (див. додаток 3). "Filling gарs" (заповнення пропусків) — цей прийом широко застосовую для різних видів роботи.
У навчанні діалогічного мовлення опорний діалог часто має пропуски, які учням слід заповнити:
Завдання диференціюється залежно від рівня підготовки партнерів. На кожну тему легко приготувати такі діалоги (див. додаток 4).
Такі вправи застосовую і під час аудіювання тексту після першого прослуховування.
Рольова гра – один зі шляхів підвищення ефективності навчання англійської мови. Вона допомагає реалізувати основний методичний принцип — комунікативної спрямованості навчання, сприяє підвищенню в учнів мотивації вивчення іноземної мови, дозволяє враховувати психолого-вікові особливості учнів, їх інтереси і нахили, сферу їхньої діяльності, моделюючи ситуації реального спілкування.
Компонентами рольової гри є:
Вивчаючи розмовну тему, пропоную учням виготовити проект (Ргоjесt), що є відображенням набутих знань, а також відбиває особистий досвід учнів, сприяє розширенню контексту їхньої діяльності.
Це можуть бути листи, малюнки з коментарем, плакати тощо.
У своїй роботі я навела лише деякі приклади, описала деякі засоби, методи, які застосовую у своїй роботі. Кожен урок — це новизна, творчий пошук учнів і вчителя, співробітництво, радість спілкування іноземною мовою, що і лежить в основі особистісно орієнтованого підходу.
Додаток 1
Приклади завдань для інтерв'ю
І. Модальне дієслово саn
Find someone who:
Find someone who:
III. Опрацювання І wish І wеге... (Subjunctive Mood)
Find someone who:
Find someone who:
(Подібні завдання можна застосувати для опрацювання інших граматичних часів.)
Додаток 2
Зовнішність