Формування громадянської компетентності на уроках англійської мови.

Про матеріал
Реалізація формування громадянської компетентності учнів як одне з найважливіших завдань сучасного виховання людини-громадянина на уроках англійської мови за допомогою інтерактивних форм та методів навчання.
Перегляд файлу

Формування громадянської компетентності на уроках англійської мови.

Методичні рекомендації. 

 

Сьогодення ставить перед педагогами все нові і нові виклики. Необхідно не просто подати матеріал учням , а й навчити їх швидко адаптуватися до умов полікультурного світу, який весь час змінюється. Сучасним молодим людям недостатньо мати міцні знання, вони повинні також вміти ними користуватися, постійно здобувати нові та мати сформовані життєві компетентності,  необхідні для успішної самореалізації в житті , навчанні та праці.Вміння навчатися впродовж життя, критично мислити , ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, бути відповідальним громадянином своєї країни, розуміти механізми її функціонування стають все більш затребуваними у суспільстві.

Провідним засобом реалізації зазначених цілей є компетентнісний підхід до організації навчання у загальноосвітній школі на основі формування ключових компетентностей як результату навчання.Соціальна та громадянська компетентність є однією з  них.

Соціальна та громадянська компетентність передбачає уміння , які сприяють ефективній та конструктивній участі у громадському житті,уміння працювати в команді, попереджати та розв’язувати  конфлікти , досягати компромісів. Людина зі сформованою громадянською компетенцією розуміє, поважає та захищає свої права, інтереси й виконує обов’язки .Адже бути свідомим громадянином своєї держави означає бути її патріотом, знати та поважати її історію.

Отже громадянська компетентність- це цінності і ставлення, навички і знання.

Саме уроки іноземної мови сприяють розумінню іншомовної культури, поглиблюють розуміння власної, формують толерантне ставлення до думки інших та почуття власної гідності.

Розвиток соціальної та громадянської компетентності на уроках англійської мови в межах наскрізної змістової лінії «громадянська відповідальність» спрямовано на формування уміння спілкуватися  іноземною мовою, знати історію та традиції не тільки свого народу, а й розуміти культурні реалії народу, мову якого вивчають.

Так в «Навчальних програмах з іноземних мов» зазначено що, реалізація змістової  лінії «Громадянська відповідальність» сприяє формуванню відповідального члена громади і суспільства , який розуміє принципи і механізми їх функціонуваня.  Засобами іноземних мов учнів орієнтують на уміння:

давати обгрунтовану оцінку особливостям життєдіяльності в демократичному суспільстві,

презентувати свою роль у його розвитку,

висловлювати власну громадянську позицію та свої погляди щодо різноманітних соціальних проблем як у власній країні, так і у світовому просторі;

дискутувати довкола питань про свою роль і місце у сучасному мультилінгвальному та полікультурному середовищі, обгрунтовуючи власні погляди конкретними прикладами із життя світової спільноти.

 Учитель іноземної мови, не порошуючи логіку вивчення предмета, може наповнити новим громадянознавчим змістом  теми, а також через методи та засоби навчання впливати на формування громадянських якостей учнів.

Формування громадянської компетентності доцільно здійснювати через навчання на трьох рівнях: засвоєння знань про громадянську відповідальність, розвитку розуміння і ставлення до громадянської відповіальності, а також через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності.Навчати про, навчати для, навчати через.

Дану компетентність можна формувати через зміст навчання. Принцип дитиноцентризму передбачає виклад тематичного матеріалу від дитини до навколишнього світу. Тема «Я, моя родина, друзі» дає учням знання самого себе та усвідомлення власних індивідуальних особливостей.Тема «Шкільне життя» розвиває ,поглиблює ці знання та доповнює їх знаннями про здібності та уміння інших людей.Вивчаючи тему «Моє місто, селище» , учні мають змогу не тільки краще вивчити історію свого краю, а й окреслити проблеми.Усвідомлення , що людина є частиною усього світу , можливість подивитися на себе через знання і досвід інших людей можливе при вивченні таких тем як «Україна», «Життя молоді», «Україна в світі» та інші. Таким чином можна сказати , що зміст навчання спрямовує учнів йти від особистого до глобального.

Вивчаючи  мову народу, який нею спілкується учні знайомляться з культурою, традиціями, звичаями і набувають вмінь міжкультурного спілкування.

Громадянська компетентність передбачає не тільки знання, а й вміння поводитись в тій чи іншій ситуації, сповідування  демократичних цінностей, толерантність у спілкуванні з іншими.

Навчання через практичний досвід –це використання різноманітних стратегій для власної комунікації іноземною мовою, взаємодії з іншими, переконувати, аргументувати, досягати взаєморозуміння у ситуаціях міжкультурного спілкування, переконувати засобами іноземної мови у важливості дотримання прав людини, обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії віповідно до різних комунікативних ситуацій.

Для формування громадянської компетентності важливим є не тільки зміст , а й методи навчання.Слід обирати більш демократичні методи навчання, орієнтовані на особистість учня, ті які грунтуються на спільній колективній меті, ті які тісно пов’язують теорію з практикою, з залученням учнів до індивідуального та колективного оцінювання. . Пріоритетну роль у формуванні громадянської  компетентості мають відігравати активні й інтерактивні технології та методи навчання, що стимулюють творчість, ініціативу, самостійне та критичне мислення учнів і базуются на принципі багатосторонньої взаємодії. Методика громадянської освіти потребує створення у процесі викладання системи навчальних ситуацій, в яких на практиці апробуются засвоєні громадянські знання, вміння та цінності.

 Інтерактивні методи навчання спонукають цікавитися суспільно- політичним життям своєї громади, свого міста, своєї країни, бути активним учасником тієї чи іншої події.Робота в парах та малих групах, дозволяє здійснювати спілкування в межах певних тем і ситуацій, ефективно взаємодіяти з іншими. Обговорюючи різноманітні питання, учні навчаються аргументувати свою точку зору, толерантно відноситись до думки інших, приймати спільне рішення.

Ділова гра надає змогу уявити себе в тій чи іншій ролі та формує вміння обирати й застосовувати в разі потреби різноманітні комунікативні стратегії.Приміряючи різні ролі, учні навчаются взаємодіяти один з одним, формують різні типи поведінки.Але треба пам’ятати , що учні повинні кожного разу виконувати інші ролі та добре знати правила поведінки в тій чи іншій ситуації.

Вміння набуті при роботі в парах та малих групах, дозволяють ефективно застосовувати проєктні технології.На мою думку, саме проєктні технології спонукають до активності та творчої діяльності.

Як правило проєкти завжди викликають найбільшу зацікавленість.Учні самі можуть обирати тему проєкту та форму презентації, а це завжди спонукає до творчості та критичного мислення.Проєкти тісно пов’язані з реальним життям і дають змогу інтегруватися в інші предмети, що дає змогу ще більш урізноманітнювати теми та завдання.Працюючи над проєктами, учні починають усвідомлювати такі цінності, як повага до людської гідності, інших думок, переконань, поглядів. Формуються вміння брати на себе відповідальність за прийняте рішення та упевненість у своїх силах.Сформовані комунікативні навички дають можливість долати труднощі, виявляти помилки та швидко їх виправляти.Ніщо не мотивує так сильно як власний успіх.

Іншим цікавим прийомом є- виконання вправ, направлених на формування громадянської компетентності.Вони допомагають не тільки освоїти зміст предмету, а й розвивати компоненти громадянської та соціальної компетентностей. Вправи формують такі складові як: повага до прав людини, навички співпраці, гнучкість та уміння адаптуватися.Вони дають змогу примінити знання на практиці.

Важливим аспектом громадянської компетентності є вміння критично оцінювати себе та інших.

Самооцінка набуває актуальності як ніколи. Індивідувальне та колективне оцінювання можна проводити за допомогою ментальних карт. Адже кожна працююча людина повинна бачити результати своєї роботи.

Отже людина з сформованою громадянською компетентністю знає про права людини і демократію через власний досвід та допомагає захистити їх у разі порушення.

Формування громадянської компетентності можливе через:

 громадянознавчий зміст предмету;

активні та інтерактивні методи навчання;

вправи на формування громадянської компетентності;

партнерські відносини учня та вчителя;

залучення учнів до індивідуального та колективного  оцінювання.

 

Список використаної літератури:

1. Рафальська М., Боярчук О. Громадянська відповідальність: 80 вправ для формування громадянської та соціальної компетентностей під час вивчення різних шкільних предметів, 5-9 клас. «Основа» 2017 с 5-10.

2. Вербицька П. Вчителі суспільних дисциплін у добу змін / Вербицька П. //Доба –2005. – №2(14). –    с.6 – 11 .

3. Навчальні програми з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов 10-11 класи.

4. Пометун О.І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки / Пометун О.І. // Вісник програм шкільних обмінів . – 2005. – № 23. – С. 18

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
7 лютого 2022
Переглядів
1307
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку