Формування інформаційної компетентенції вчителів й учнів як одного із приоритетних напрямків компетентнісно-орієнтованого підходу в освіті

Про матеріал
Нові принципи компетентнісно-орієнтованої освіти, індивідуального підходу вимагають нових методів навчання. Провідне місце серед таких методів, виявлених в арсеналі світової педагогічної практики, належить сьогодні методу проєктів, що лежить в основі концепції компетентнісно-орієнтованої освіти.
Перегляд файлу

Формування інформаційної компетентенції вчителів й учнів як одного із приоритетних напрямків компетентнісно-орієнтованого

підходу в освіті


Незважаючи нате, що в педагогічній науці поняття «ком­петенції», «компетентності» ще не усталені й немає їх одно­значного визначення, вони вже міцно посіли своє місце.

Більшість учених сходяться на тому, що традиційна школа дає знання фактичного матеріалу, а не способів застосу­вання знань на практиці, тоді як компетентнісно-орієнтований підхід до освіти дозволяє вирішити цю проблему.

Під «компетентністю» розуміється готовність суб'єкта ефективно співорганізовувати внутрішні й зовнішні ре­сурси для досягнення поставленої мети. В основу форму­вання компетентної особистості покладено такий резуль­тат освіти, що виражається в оволодінні учнем певним набором (меню) способів діяльності.

Учень, опановуючи будь-який спосіб діяльності, набуває досвіду інтеграції різних результатів освіти (знань, умінь, навичок, цінностей і т. ін.) і постановки мети. Так відбу­вається усвідомлення процесу управління своєю діяльніс­тю — «компетенції». У концепції компетентнісно-орієнтованої освіти учні повинні вміти зіставляти розрізнені фрагменти, співвідносити загальний зміст із його конк­ретизацією, цілеспрямовано шукати відсутню інформа­цію; однак наші учні не володіють навичками цілісного, творчого аналізу, цілепокладання, постановки гіпотез.

Інформаційна компетентність (готовність до використан­ня інформаційних ресурсів) заснована на інформаційних компетенціях, тож так само, як інші, включає освоєння, досвіду діяльності на основі емоційно-ціннісної орієн­тації особистості.

Нові принципи компетентнісно-орієнтованої освіти, індивідуального підходу вимагають нових методів нав­чання. Провідне місце серед таких методів, виявлених в арсеналі світової й вітчизняної педагогічної практики, належить сьогодні методу проектів, що лежить в основі концепції компетентнісно-орієнтованої освіти.

Прийнято п'ять ключових компетентностей: готовність до розв'язання проблем, технологічна компетентність, готовність до самоосвіти, готовність до соціальної взає­модії, комунікативна компетентність.

Сьогодні існує багато різних думок щодо питання кла­сифікації й виділення найважливіших компетенцій. Ін­формаційна компетентність, незалежно від авторів і спо­собів класифікації, завжди висувається як одна з найбільш важливих. В основу методу проектів покладена ідея про спрямованість навчально-пізнавальної діяльності шко­лярів на результат, що виходить при розв'язанні тієї або іншої практично або теоретично значущої проблеми.

Зовнішній результат можна побачити, осмислити, за­стосувати в реальній практичній діяльності. Внутрішній результат — досвід діяльності — стає безцінним надбан­ням учня, поєднуючи в собі знання й уміння, компетен­ції й цінності.

Організація методу проектів з використанням мульти­медійних технологій дозволяє передати учням не тільки суму знань, але й навчити їх одержувати ці знання самостійно за допомогою мережі Інтернет. Учні в процесі ро­боти здобувають комунікативні вміння й навички стави­ти мету, досліджувати, порівнювати, робити висновки, узагальнювати. Вони вчаться інтегрувати знання з різ­них галузей для дослідження порушених ними проблем в обраних тематичних проектах.

Для роботи з мультимедійними проектами учні повинні:

 знати й володіти дослідницькими методами (аналізлітератури, пошук джерел інформації, збір й обробка даних, пояснення отриманих результатів, висуван­ня нових проблем і гіпотез);.

 володіти комп'ютером.

Слід враховувати, що проекти можуть бути різними. Можна виділити такі типи проектів:

    дослідницькі;

    літературно-творчі;

    інформаційні;

    практичні.

За кількістю учасників проекти можуть бути:

    індивідуальні;

    парні; .

    групові.

За тривалістю використання проекти можуть бути:

    короткотривалими (1 -2 уроки);

    середньотривалими (від тижня до місяця);

    довгостроковими (від місяця до кількох місяців).

Такий новий вид діяльності мої учні прийняли з ентузіаз­мом. Я пропоную своїм учням наприкінці кожної теми розробити й захистити свій проект. Це може бути презентація або комп'ютерна газета, веб-сайт.

Протягом першого семестру учні 9—11-х класів створили кілька презентацій: «Закони Ньютона», «Застосування законів Ньютона» — 9 кл.; «Основи МКТ», «Газові зако­ни», «Основи термодинаміки» — 10 кл.; «Електромагніт­на індукція», «Електромагнітні коливання», «Електро­магнітні хвилі» — 11 кл.

Було проведено два відкритих уроки, на які запросили вчителів школи.

Захист презентацій — це кульмінація проектної роботи. Учні представляють свою роботу у вигляді діалогу. Вони називають тему, поставлену мету, потім розповідають про саму роботу. Якщо учні проводили спостереження, дослі­ди, то вони представляють таблиці або діаграми. Під час презентації учні можуть ставити питання своїм одноклас­никам, цікавитися їхньою думкою. Наприкінці презента­ції вони роблять висновки, представляють команду (якщо групова робота), указують на джерела інформації.

Після того як учні представили свою презентацію, од­нокласники висловлюють власну думку з приводу того, що їм сподобалося (текст, рисунки, відео, музика).

Учням класу видаються картки, де вони, використовую­чи критерії оцінювання, проставляють бали від 1 до 12. Потім бали підсумовуються й діляться на 8 — виходить середній бал за презентацію.

Кількість слайдів

Постановка мети

Логічність побудови

Використання можливостей PowerPoint

Орфографія

Стиль

Захист проекту

Висновок

 

 

 

 

 

 

 

 

Також можна запропонувати учням самим оцінити свій проєкт, заповнивши таку картку:

Чого ти навчився, працюючи над проєктом?

 

Яка частина проєкту найцікавіша?

 

Хто був найбільш активним?

 

Хто був найбільш пасивним?

 

Які труднощі довелося подолати?

 

Однак при створенні проєктів з використанням муль­тимедійних технологій учитель повинен дотримувати­ся певних кроків:

  1. Вибір теми.
  2. Вибір типу проєкту.
  3. Розподіл обов'язків у групі.
  4. Структура проєкту.
  5. Захист проєкту.
  6. Оцінювання проєкту.

Вибір теми. Учням можна запропонувати вже готові теми, тоді вони вибирають ту, яка їх більше зацікавила. Мож­на запропонувати учням також придумати собі будь-яку тему за матеріалом вивченого розділу, глави, курсу.

Вибір типу проекту. Це може бути мультимедійна пре­зентація, комп'ютерна газета, веб-сайт і т. ін. Необхід­но також визначити строки виконання проєктної робо­ти й кількість учасників.

Розподіл обов'язків у групі. Необхідно стежити затим, щоб обов'язки були розподілені між всіма членами групи. Кож­ний повинен відповідати за свій фронт роботи. Лідер групи перевіряє виконання завдань і створює дизайн проєкту.

Структура проекту. Коли весь матеріал зібраний, необхід­но приступити до створення презентації. Для цього учні повинні чітко представляти структуру проєкту.

   1 слайд — назва презентації (тема, підтема), школа, клас

    2 слайд—мета (Наприклад, знайти інформацію з теми..., дізнатися про..., зрівняти..., з'ясувати..., проаналізу­вати..., і т. ін.)

    3 слайд — план

    4-9 слайди — основна частина презентації (текст, таб­лиці, картинки, схеми, діаграми й т. ін.)

    10 слайд — висновки

    11 слайд — об'єднання членів групи, розподіл обов'язків

    12 слайд — джерела інформації (не менше трьох)

Потім відбувається захист проєкту та його оцінювання.

«Для вирішення завдання щодо розвитку творчих здібнос­тей школярів під час навчання фізики необхідно насампе­ред знати особливості творчого процесу в розвитку цієї на­уки та її технічного застосування». (В. Г. Разумовський)

Таким чином, за допомогою комп'ютера можна формува­ти не тільки інформаційну компетентність учнів на уро­ках фізики, але й компетентність продуктивної творчої діяльності учнів.

Мій досвід використання комп'ютера на уроках фізики показав, що комп'ютер допомагає підготувати завдання для відповідного рівня навчальних здібностей, темпу на­вчання й стилю кожного учня. Комп'ютер відкриває нові шляхи в розвитку мислення ,надаючи чудові можливості для активного навчання. За допомогою комп'ютера про­ведення уроків, вправ, контрольних і лабораторних робіт стає цікавим, а величезний потік інформації — легко­доступним. Використання комп'ютера на уроках фізи­ки також допомагає реалізувати принцип особистої за­цікавленості учня в засвоєнні матеріалу й багато інших принципів розвиваючого навчання.

Зі свого боку, я можу додати на користь технологій лише один аргумент: мені здається, що вони дозволяють за­довольнити одну з найбільш важливих потреб дитини — відчуття корисності своєї діяльності. Нові інформаційні технології дозволяють дитині самовиразитися якомога повніше. При цьому плоди її творчості можуть виявити­ся доступними й затребуваними. І це теж дуже важливо. До речі, факт затребуваності викликає в учнів підвище­не почуття відповідальності за виконувану роботу: адже її можуть побачити однокласники, учителі й оцінити.

Сьогодні важко прогнозувати розвиток освітнього про­цесу й високих технологій. Безперечно одне: ми повинні активно використати нові інструменти в нашій роботі.

 

doc
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
258
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку