Навчально-методичне використання дидактичних засобів на основі мультимедійних технологій у позакласній роботі з фізики
Використання дидактичних засобів, створених на основі інформаційно-комунікаційних технологій, має два діалектично поєднаних аспекти — педагогічний і технічний.
Педагогічний аспект охоплює питання, пов'язані зі створення специфічних носіїв навчальної інформації, їх змісту відповідно до дидактичних вимог навчального процесу, а також із розробкою методики їх застосування, а технічний — питання створення або пристосування апаратури, яка задовольняла б педагогічні й технічні вимоги щодо подання (вироблення) навчальної інформації.
Місце і роль таких дидактичних засобів у процесі подання навчального матеріалу є однією з найважливіших проблем у методиці викладання. Тому її розв'язуванню треба приділити особливу увагу й визначити основні принципи навчально-методичного використання означених раніше комплектів матеріалів.
Для визначення місця дидактичних матеріалів з використанням мультимедійних технологій у навчально-методичному комплексі навчальної дисципліни розглянемо систему зв'язків у цьому комплексі (схема).
Як видно зі схеми, система складається з чотирьох елементів: учитель, учень, позакласна робота та дидактичні засоби на основі мультимедійних технологій. Кожен із цих елементів пов'язаний з іншими, тобто зміни, які виникають в одному з них, ведуть до змін в інших. Тут можна визначити такі зв'язки:
• позакласна робота — дидактичні засоби;
• учитель — дидактичні засоби;
• учень — дидактичні засоби;
• учитель — учень;
• учитель — позакласна робота;
• учень — позакласна робота.
Завдання навчально-методичного проектування передбачають дослідження кожного із зазначених зв'язків. У результаті утворюється навчально-методичний комплекс забезпечення навчального процесу з фізики. В цьому комплексі навчально-методичне проектування застосування дидактичних засобів є тією частиною, яка визначається трьома першими зв'язками. Центральною ланкою, що об'єднує ці зв'язки, є дидактичні засоби в позакласній роботі на основі комп'ютерних технологій.
У процесі проектування зв'язку «позакласна робота — дидактичні засоби» визначаються такі форми його застосування, які глибше і повніше розкривають зміст позакласної роботи з фізики і водночас максимально використовують потенціал дидактичних засобів, тобто забезпечують взаємне проникнення педагогічної задачі й дидактичних можливостей.
Метою проектування зв'язку «учитель — дидактичні засоби» є конкретизація умов, визначених при проектуванні зв'язку «позакласна робота — дидактичні засоби», з урахуванням тих обставин, у яких планується вивчати навчальний матеріал. За цим напрямом належить максимальною мірою розв'язати дидактичні задачі, що їх було поставлено при складанні навчальної програми з фізики. Умовою, яка визначає обсяг та інтенсивність застосування дидактичних засобів, є уміння вчителя використати ці можливості, керуючись принципом розумного дозування.
Метою проектування зв'язку «вчитель — дидактичні засоби» є забезпечення умов, що сприяють кращому сприйняттю учнями інформації, яку вчитель планує надати. При цьому враховуються як можливості використання дидактичних засобів, так і фізіологічні можливості людини одержувати інформацію.
Схема
Утворення зв’язків у системі навчально-методичного комплексу
Отже, при проектуванні застосування дидактичних засобів у навчальному процесі належить керуватися такими методичними принципами:
• підпорядкування використання дидактичних засобів педагогічній задачі, а не навпаки;
• розумне дозування використання дидактичних засобів на основі мультимедійних технологій у поєднанні з традиційними методами навчання;
• поєднання можливостей традиційних і нових видів технічних засобів, зокрема інтерактивних мультимедійних технологій;
• вибір такого варіанта, завдяки якому роль учителя підвищується.
Розглядаючи питання доцільності застосування таких дидактичних засобів, учитель повинен завжди виходити з того, що дидактичні засоби — це не самоціль, а лише засіб, який дає змогу якнайефективніше виконувати освітньо-виховні завдання.
Для визначення доцільності використання дидактичних засобів на позакласних заняттях слід ураховувати такі чинники: педагогічну і наукову якість інтерактивних навчальних елементів, інтереси й вік учнів, зміст матеріалу, що подається, методичну зрілість самого педагога.
Залежно від дидактичної доцільності методика використання таких засобів може змінюватися. Якщо засоби та комплект матеріалів до них використовуються з дидактичною метою як наочна ілюстрація живого слова вчителя, то такий метод називається наочно ілюстративним.
Якщо дидактичні матеріали на основі мультимедійних технологій використовуються як основне джерело нової інформації, а вчитель організовує при
цьому активну пізнавальну діяльність учнів, спрямовану на сприймання, осмислення, творче відтворення цієї інформації, то це активно-евристинний метод.
Педагогічна ефективність позакласних занять залежатиме від того, наскільки вміло вчитель зможе відшукати адекватну змістові заняття форму повідомлення навчальної інформації. Тому залучення дидактичних засобів у навчальний процес передбачає ретельну попередню підготовку вчителя — методичну й організаційно-технічну.
У методичній підготовці розрізняють такі основні етапи.
7. Визначення способів активізації пізнавальної інтересу учнів на етапах використання дидактичних засобів на основі мультимедійних технологій.
8. Складання плану заняття. Отже, під час підготовки до занять з використанням дидактичних засобів, розроблених на основі інформаційно-комунікаційних технологій, необхідно визначити мету, скласти план і зміст самого заняття, визначити послідовність роботи з дидактичними засобами, порядок демонстрації матеріалу, а також вирішити, які пояснення його супроводжуватимуть, який час треба надати учням для адекватного сприймання інформації і т. ін. А саме підготовка й проведення позакласних занять передбачають педагогічні вміння вчителя та роботу в два етапи: перший — «домашня заготовка», другий — робота в класі.
Для того щоб використання дидактичних засобів у позакласній роботі сприяло розвиткові й формуванню стійких пізнавальних інтересів учнів, учитель повинен володіти відповідними педагогічними вишнями.
Відповідно до психологічної структури діяльності вчителя розрізняють три групи загальнопедагогічних умінь, а саме:
• конструктивно-проектувальні;
• організаторські;
• гностичні.
Конструктивно-проектувальні вміння пов'язані з добором змісту і композицією матеріалу, який повідомляється, а також із плануванням навчально-виховної роботи з фізики, включаючи комплексне використання мультимедійних технологій.
Організаторські вміння пов'язані з організацією передачі інформації, діяльності вчителя і пізнавальної діяльності учнів на таких заняттях. Гностичні уміння пов'язані з вивченням і аналізом електронних навчальних засобів, діяльністю вчителя й учнів на заняттях, проведених з використанням дидактичних засобів на основі інформаційних технологій з метою розробки шляхи підвищення їхньої ефективності.
Крім названих груп умінь, які є загально педагогічними, вчитель повинен володіти ще й уміннями, пов'язаними зі специфікою застосовування в навчальному процесі інформацій-но-комунікаційних технологій. Ці вміння називаються технічними. За аналогією із загально-педагогічними вміннями їх можна віднести до трьох груп:
• конструктивно-технічні;
• експлуатаційно-технічні;
• контрольно-технічні.
Зміст і структуру педагогічних умінь учителя доцільно розподілити на комплексні й узагальнені.
Комплексні вміння — це сукупність взаємопов'язаних елементарних дій або операцій, які потрібні для виконання певного завдання.
Узагальнені вміння — це сукупність взаємопов'язаних комплексних умінь, які дають змогу виконувати систему завдань.
Таким чином, роль умінь педагога в застосуванні інформаційно-комунікаційних технологій, принцип їх домінантності в навчальному процесі набувають ще більшої ваги в сучасних умовах виникнення й поширення новітніх інформаційних комп'ютерних технологій навчання. Особливістю розвитку і застосування таких технологій навчання є те, що вони мають тенденцію приймати адаптивні властивості, які дають змогу встановлювати безпосередні зв'язки з учнями. В подальшому очікується, що педагог буде все більше звільнятися від певних контролюючих та інформаційних функцій, за лишаючи за собою такі головні функції навчання:
• взаємозв'язок виховання й навчання;
• розвиток самостійного мислення учнів;
• керування та корегування процесу навчання з урахуванням новітніх досягнень науки і техніки, індивідуальних особливостей тих, хто навчається;
• вироблення і постановка нових завдань навчання тощо.
Використання дидактичних засобів, розроблених на основі мультимедійних технологій під час позакласних занять, передбачає додержання умов постійної активної взаємодії вчителя, всіх учнів з широким залученням як традиційних засобів навчання, так і створених на базі інформаційних комп'ютерних технологій.
Навчальний елемент у формі слайда, презентації чи комп'ютерної навчальної моделі не є самостійним джерелом інформації для учнів. Зображення на ньому та зміст не можуть бути повністю засвоєними без пояснень учителя й активної взаємодії з усіма учнями. Треба пам'ятати, що в такому навчанні вчитель виступає як організатор навчального процесу, як лідер групи.
Характерними для такого виду занять є досягнення навчальних цілей шляхом упровадження інноваційних технологій, пошуку відповіді на питання Як навчати? Як створити умови?, а не традиційне Що вивчати ?
Саме такий підхід формує активний тип навчання, що передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Учень виступає суб'єктом навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем, що є необхідною умовою для розвитку інтересу в позакласній роботі до навчання фізики.