Слайд1
Формування інформаційної компетентності учнів в умовах творчого використання інформаційно-технологічних методів навчання
Слайд2
Освіта XXI століття має випереджальний характер, тобто націлена у майбутнє, на розв’язання проблем нового століття, розвиток ключових компетенцій учнів, формування в них нових способів мислення та діяльності. У структурі навчання посилюється роль і значення освоєння різноманітних способів діяльності, підвищення їхньої технологічності, створення умов для активної соціальної дії, дослідницької діяльності. Отже, перед педагогами стоїть важливе завдання – виховати та підготувати молодь, спроможну активно включатися в якісно новий етап розвитку сучасного суспільства, який пов’язаний з інформацією.
Сьогодення та Нова українська школа вимагає нову модель учня та вчителя, а саме:
Суспільство «епохи інформації» вимагає від випускника володіння навичками XXI ст.:
Кожен день на підлітків обрушується потік інформації, яку потрібно глибоко осмислити, проаналізувати і зробити правильні висновки. Але задача вчителя полягає у тому, щоб навчити кожного самостійно виявляти проблему, знаходити способи її рішення, творчо підходити до її розв’язання.
Зміст навчального курсу «Інформатика» спрямований на оволодіння учнями методами і засобами інформаційних технологій для розв’язування задач, формування навиків раціонального і мотивованого використання комп’ютерів у своїй навчальній, а пізніше і професійній діяльності.
Орієнтуючись на сучасний ринок праці, в учнів потрібно формувати компетентності, що дозволяють користуватися такими технологіями і знаннями, які задовольняють потреби інформаційного суспільства. Саме тому важливим для учнів є не тільки вміння оперувати власними знаннями, уміннями і навичками, а й бути готовими змінюватися відповідно до нових потреб ринку праці, оперувати й управляти інформаційними потоками, активно діяти, швидко приймати рішення, навчатися впродовж усього життя, тобто бути компетентними.
Слайд3
У Державному стандарті базової і повної середньої освіти зазначено, що компетентність – набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці, компетенція – суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини.
Слайд4
Компенетності діляться на 3 види:
Слайд5
І виділено 10 ключових компетентностей в курсі інформатики:
Слайд6
Задача сучасної освіти - підготувати підростаюче покоління до життя й професійної діяльності в новому, високорозвиненому інформаційному середовищі, ефективному використанню її можливостей. Перетворення сучасної цивілізації в інформаційне суспільство актуалізує, перш за все, проблему формування інформаційної компетентності особистості, яка стає визначальним чинником ефективності її трудової діяльності і повсякденного життя.
Інформаційна компетентність – це уміння за допомогою технічних засобів та інформаційних технологій самостійно шукати, аналізувати та добирати необхідну інформацію, обробляти її, зберігати та передавати.
Ця компетенція забезпечує навички роботи учнів з інформацією, що міститься в навчальних предметах і освітніх галузях, а також в навколишньому світі.
Слайд7
Інформаційно-комунікаційна компетентність – здатність учня використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань.
Слайд8
Інформаційна компетентність складається з таких компонентів:
Слайд9
Завдання розвитку інформаційної компетентності:
Слайд10
Формування всіх ключових компетенцій здійснюється на кожному уроці.
Для формування інформаційної компетентності учитель повинен:
Слайд11
У чому ж полягає діяльність вчителя та учнів під час формування інформаційної компетентності учнів?
Діяльність вчителя.
Слайд12
Діяльність учня.
Слайд13
Виходячи з існуючих рівнів засвоєння учнями як навчального матеріалу, так і будь-якої інформації взагалі, можна визначити етапи формування інформаційної компетентності, які має проходити учень під час роботи з інформацією:
–ознайомлення - учень визначає кількість інформації з проблеми та можливість її опрацювання;
– репродукція - учень вивчає масив інформації з проблеми, накопичує її;
– перетворення - критичне осмислення масиву інформації, порівняння фрагментів з різних джерел однієї тематики, визначення їх достовірності; вилучення робочої інформації: її узагальнення;
– творчий етап - створення власного інтелектуального продукту на основі отриманої таперетвореної інформації: формулювання гіпотез, їх перевірка і доведення, створення власних теорій, написання творчих робіт, художніх творів.
Слайд14
Інформаційна компетентність тісно пов’язана з цифровою компетентністю.
Цифрова компетентність – це здатність вміти використовувати цифрові медіа й ІКТ, розуміти і критично оцінювати різні аспекти цифрових медіа і медіа контенту, а також уміти ефективно комунікувати у різноманітних контекстах.
Компоненти:
Слайд15
Інформаційно-цифрова компетентність передбачає:
Слайд16
Інформаційні технології в освіті застосовують як:
Слайд17
ІКТ на уроках:
Слайд18
Формування інформаційно-комунікаційних компетентностей відбувається в процесі різноманітних видів діяльності на уроках та поза уроками: активних, інтерактивних, індивідуальних, групових.
Для формування інформаційно-цифрової компетентності учнів на уроках інформатики використовую такі методичні прийоми, форми роботи та засоби як:
Слайд19
Використання тестів дає можливість оцінювати рівень відповідності сформованих знань, умінь і навичок учнів на уроках інформатики, дозволяє вчителю скорегувати учбовий процес.
У своїй роботі я прагну організувати чітку систему контролю за допомогою тестування. На мій погляд, саме тестовий контроль підходить для оцінки вчителем роботи учнів з матеріалом розділу, особливо теоретичним. Тести примушують учнів мислити логічно, використовувати зорову увагу, укріплюють пам'ять. Для організації тестів не вимагається багато часу уроку, але вони виконують певну позитивну роль в процесі навчання, розвитку, виховання. Учням подобається працювати з тестами. Їх можна скласти з усьому курсу або з окремої теми, що вивчається, і використовувати при повторенні.
Комп'ютерне тестування в програмі MyTest – застосовую в усіх класах з 5 по 11 клас.
Види завдань:
Слайд20
Мною були розроблені тести до уроків інформатики.
Слайд21
У своїй роботі я використовую опитування учнів за допомогою додатку Plickers.
Тестування виходять цікавими, захоплюючими і діти з нетерпінням чекають нового тесту, це підвищує їх мотивацію до навчання, вивчення нового матеріалу та закріплення раніше вивченого.
Застосування Plickers на уроках дає можливість вчителю перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати пізнавальний, морально-етичний, комунікативний потенціал особистості, сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів. Використання Plickers в навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти.
Слайд22
Як можна використовувати Plickers?
1. Фронтальне опитування в кінці уроку. Мета - зрозуміти, що діти засвоїли за урок, а що ні.
2. Фронтальне опитування на початку уроку за попереднім уроку і / або уроків. Мета - зрозуміти, що засвоїлося, а що потрібно повторити.
3. А/В-тестування подачі матеріалу. Мета – з’ясувати, як краще розповідати дітям той чи інший матеріал. Беремо два класи (або дві групи). Розповідаємо їм один і той же матеріал, але по-різному. В кінці уроку проводимо фронтальне опитування і порівнюємо результати.
4. Проведення тестів/перевірочних робіт. При правильній підготовці перевірочні роботи можна проводити в форматі Plickers. Результати будуть доступні відразу, без необхідності перевірки.
5. Аналіз роботи вчителя в динаміці. Результати можна показувати адміністрації, яка може контролювати процес засвоєння знань учнями. Plickers дозволяють реалізувати безперервний моніторинг знань дітей, який забирає не більше кількох хвилин від уроку.
Слайд23
Переваги Plickers:
Результатом систематичного застосування програми Plickers на уроках є підвищення кваліфікації самого вчителя, залучення більшої кількості учнів в активну діяльність, активізує увагу учнів, посилює їх мотивацію, розвиває уяву і фантазію, а з цим і підвищується ефективність уроку. Все це служить запорукою глибоких і міцних знань з предмета і зумовлює розвиток особистості учня.
Використання Plickers на уроці дозволяє вчителю поліпшити зворотний зв’язок між собою і класом. Для дітей це свого роду розвага, що дозволяє відволіктися від одноманітності уроків і в ігровій формі відповідати на питання.
Plickers - дуже проста технологія, яка не вимагає матеріальних витрат і може бути впроваджена короткий час.
Слайд24
Метод проектів
Під час роботи над проектом учні вчаться:
Перевагами проектної діяльності я вважаю свободу вибору теми, використання різних джерел інформації (друкарських, електронних) і виділення з великого об'єму інформації головного. Багато часу приділяється самостійній роботі. В ході роботи учні аналізують власну роботу, мають можливість порадитися з іншими учнями і скорегувати свою діяльність. Вчитель не втручається в творчий процес, а тільки направляє роботу учнів і вказує на помилки. Під час захисту свого проекту учень розвиває також свою комунікативну компетентність, вчиться виступати перед аудиторією.
Слайд25
Висновок
Процес формування інформаційної компетентності впливає на результативність роботи учнів. При дослідженні учбових досягнень протягом останніх років, можна прогледіти підвищення рівня успішності учнів, розвиваються особисті якості: самостійність, дослідницькі уміння, рефлексія власної діяльності, навички критичного мислення, мотивації професійної діяльності. Будь-яке навчання в сучасному світі вимагає від людини самодисципліни, відповідальності і самонавчання, самостійного пошуку інформації, що триває все професійне життя.
Формування у учнів інформаційної компетентності задовольнить основну вимогу до якості сучасної освіти - уміння орієнтуватися в світовому інформаційному просторі, володіння навичками роботи з великими і постійно змінними масивами інформації, володіння інформаційною культурою.
У результаті впровадження методів формування інформаційної компетентності на уроках інформатики учні удосконалюють вміння:
Слайд26
Пам’ятайте!
Слайд27
Філософ, психолог та реформатор освіти Джон Дьюї говорив: «Якщо ми навчаємо сьогодні так, як навчали вчора, ми крадемо у наших дітей завтра».
Слайд28