Формування ключових компетентностей

Про матеріал
Формування ключових компетентностей на уроках української мови.Конспект уроку "Числівник як частина мови"
Перегляд файлу

Тема: Чисівник як частина мови ( 6клас)

Мета: поглибити знання учнів про числівник як частину мови, пояснити поділ числівників на групи; навчити знаходити числівники у тексті, відрізняти від інших частин мови, що мають числове значення; виховувати в учнів кмітливість, самостійність мислення.

ФОРМУВАТИ В УЧНІВ КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: ВІЛЬНЕ ВОЛОДІННЯ РІДНОЮ МОВОЮ; КОМПЕТЕНТНОСТІ В ПРИРОДНИЧИХ НАУКАХ; ГРОМАДЯНСЬКА ТА СОЦІАЛЬНА КОМПЕТЕНТНОСТІ.

                                                 Хід уроку

І.       ТЕМА І ЦІЛІ:

Числівник як частина мови.

Маємо знати:

-загальне значення числівника;

-відмінність від спільнокореневих слів;

-розряди за значенням;

- особливості відмінювання.

ІІ.      МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ

Із давніх давен людей приваблювали таємниці космосу.Сьогодні ми поведемо мову про Всесвіт через призму лінгвістичної теми «Числівник». Бо саме числівники є тим мовним матеріалом, яким насичена тема космосу.

 

ІІІ.    СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ  НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Слово вчителя. Почати урок хочу з розповіді про першого космонавта незалежної України Леоніда Каденюка. Він є для нас прикладом героїзму, мужності, цілеспрямованості. Ці риси потрібно виховувати в собі з раннього дитинства, щоб в майбутньому змогти реалізувати свої плани і задуми для власної  самореалізації і принести користь своїй державі.

Можливо ви вже вибрали професію до душі? (соціальна і громадянська компетентність).

Іти до своєї мети – нелегка робота. Леонід Каденюк спочатку навчався у Чернігівському вищому військовому училищі, працював льотчиком-інструктором. Має посвідчення  космонавта-дослідника. За програмою, яку розробили українські та американські вчені, 19 листопада- 5 грудня  1997 року у складі міжнародного екіпажу здійснив політ на американському кораблі багаторазового використання «Колумбія». На офіційній емблемі «Колумбії» на навколоземну орбіту було вміщено прапор України.

У моїй розповіді траплялись числівники. Звернемо на них увагу і визначимо, що це       за частина мови.

Учні називають числівники, формують правило числівника як частини мови. (спілкування рідною мовою)

ЗВЕРНЕМО УВАГУ:  у датах назви місяців уживається тільки Р.в. (5 грудня).

Робота з підручником. Систематизація отриманих знань.

Виконання вправи. Завдання. Підкреслити числівники, поставити до них питання.

Зробити синтаксичний розбір останнього речення, визначити синтаксичну роль числівників.

ЗВЕРНЕМО УВАГУ:  Кількісний числівник у Н.в підмет, присудок, у З.в.- додаток, в інших – означення.

Прочитайте уривок  інтерв’ю з Л.Каденюком.

-Леоніде Костянтиновичу, які з дорогих серцю речей ви брали з собою на борт?

-З офіційних заяв взяв три прапори України, герб нашої держави – тисячолітній тризуб, гімн України, який двічі пролунав в космосі, один портрет Шевченка, одну аудіокасету з українськими піснями.

Робота в групах: І група: провідміняти словосполучення один портрет, одна аудіокасета.

                             ІІ група: визначити, до якої частини мови відносяться  підкреслені слова

Групи презентують  висновки (спілкування рідною мовою)

ЗВЕРНЕМО УВАГУ: числівник один узгоджується з іменниками в роді, числі, відмінку

                                 числівники тільки схожі на спільнокореневі слова з інших частин мови

Практична вправа: записати числівники, поєднавши з поданими словами. Усно провідміняйте одне словосполучення на вибір, з одним (на  вибір) складіть речення.

4 мікроспутник…,  2 орбітальн… зонд…, 3 посадков… апарат…, 2 орбітальн… телескоп…3 автоматичн… місяцеход….

ЗВЕРНЕМО УВАГУ: із числівниками два, три, чотири вживаємо іменник  у формі Н.в. мн.

Практична вправа: прочитайте текст

                                  що ви дізнались про зорі і сузір’я(компетентності в природничих науках);

                               запишіть числівники п’ять,шість, сім,вісім, дев’ять, десять, одинадцять,

                               дванадцять, тринадцять із словами із тексту;

                               усно провідміняйте одне із утворених словосполучень;

                               як в народі називають Велику Ведмедицю, Молочний Шлях?

Зорі- це велетенські газові кулі, що випромінюють енергію за рахунок синтезу в їхніх надрах ядер гелію та інших складніших хімічних елементів. Значна система зір  складається з двох, трьох, і більше компонентів. Окремі групи найяскравіших зір , взаємне розташування яких   утворює якусь фігуру чи контур, давні люди об’єднали в сузір’я. Деякі відомі з них легко впізнати. Велика Ведмедиця (контур ковша), Оріон (фігура мисливця), Лев ( фігура лежачого звіра). Загалом близько ста п’ятдесяти мільярдів зір об’єднан в гігантську зоряну систему-Галактику. Основну частину зір бачимо у вигляді Молочного Шляху неозброєним оком.(компетентності в природничих науках)

 

Поясніть лексичне значення  фразеологізму як зірок на небі.

 

Робота в групах. Дослідження мовного матеріалу:

                                  прочитайте текст;

                                  запишіть числа словами у правильній граматичній формі;

                                  провідміняйте числівники сто, дев’яносто,сорок.

Сучасні

   Астрономи виділяють 88 (сузір’я). Назви їх прийшли до нас з Давньої Греції.Зодіакальні сузір’я, розташовані навколо великого кола небесної сфери, по якому відбувається річний рух Сонця, мають багато яскравих зірок, які видно неозброєним оком. Овен налічує 57 (зірка),Тілець 121(зірка), Терези 83(зірка).

 

Презентація досліджень: -поєднуючи складений  кількісний  числівник з іменником,   .             знаймо, що форму іменника визначає останнє слово;

                                               -числівники 40,90,100 мають лише дві відмінкових форми.

Практична вправа. «я – редактор»

Прочитайте текст, виправляючи  помилки ( компетентності в природничих науках).

Місяць- єдиний природний супутник Землі, який позбавлений атмосфери. Оскільки там не буває ні вітру, ні дощу, то сліди  астрономів, які побували  там  у тисячу дев’ятисот шістдесять восьмих- тисячу дев’ятисот шістдесять дев’ятих роках, збереглися дотепер. На  місяці навіть найдрібніші метеори не згорають, а утворюють кратери.Найбільший із них має діаметр біля  шестидесят метри. Американські вчені довели, що що природний супутник Землі з’явився 4,5 мільярди років назад.

 

Практична вправа. Прочитайте текст. Визначте до яких частин мови належать підкреслені слова. Уже багато століть людей цікавить походження Землі. Більшість науковців є прихильниками Великого вибуху. Суть в тому, що дуже давно існувала величезна вогняна куля, температура якої перевищувала мільйони градусів. Вона вибухнула і з її частин утворились зірки, галактики, планети.

ЗВЕРНЕМО УВАГУ: числівники багато, мало, небагато, немало керують формю Р.в. мн. і одн., пов’язуючись з іменниками , які мають лише форму однини)

 

ІІІ.РЕЛАКСАЦІЯ САМООЦІНЮВАННЯ: Учні заповнюють картки:

Яку тему почали вивчати

 

Що ви запам’ятали на уроці з виучуваної теми «Числівник»

 

Які труднощі виникли при вивченні нового матеріалу

 

Що цікавого дізнались на уроці?

 

На вашу думку, на якому рівні ви працювали на уроці?

 

 

Домашнє завдання з коментарями учителя.

Написати невеликий твір «Ми відповідальні за свою планету», використовуючи числівники»

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 березня 2021
Переглядів
260
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку