Урок на тему Двоскладне речення

Про матеріал
Тема: ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ДВОСКЛАДНЕ ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ТА ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. Мета: поглибити й закріпити знання учнів про просте двоскладне речення, його граматичну основу та другорядні члени речення; розвивати мовне чуття учнів; виховувати високу культуру мовлення, почуття прекрасного. Тип уроку: поглиблення вивченого. Обладнання: таблиця, підручник, картина-дерево, картки із завданням. Епіграф: Речення - це зоряний ранок Слів-намистин, що світяться алмазно, Висяюють опукло і виразно. Найкращі нам разки найкращих слів Низати в речення сам Бог велів. Д.Білоус. Девіз уроку: Активним і уважним будь, І про кмітливість не забудь. Видумуй, пробуй і твори, Розум, фантазію ти прояви. Хід уроку І. Активізація пізнавальної діяльності Асоціативний етюд Літо бабине, бабине літо… Серце чує осінні путі. Хтось заплутав зажурені віти В павутиння нитки золоті. Листя слухає вітру зітхання І згортає свої прапори. На покірну красу умирання Серце дивиться сумно з гори… В.Сосюра - Про яку пору року так пишно сказав відомий український поет В.Сосюра? ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. Слово вчителя: - Тож поговоримо ми сьогодні про красуню-осінь, спробуємо осягнути її пишноти, неповторність, переваги над іншими порами року. А підпорядкуємо культурологічну змістову лінію лінгвістичній темі «Просте речення. Двоскладне просте речення. Структурні особливості простого речення. Головні та другорядні члени речення». На уроці закріпимо й поглибимо знання про просте двоскладне речення, його граматичну основу та другорядні члени речення. Будемо розвивати мовлення, мислення, виховуватимемо високу культуру почуття прекрасного. У казковому лісі росте одне цікаве дерево. На ньому поміж зелених листочків заховалися слова. Прочитайте їх. (Бажаю успіху на уроці! Осінь.) Отож, до роботи. ІІІ. Актуалізація опорних знань. Бліц – опитування Синтаксис – це… Словосполучення – це… Речення – це… Види речень за метою висловлювання… За будовою речення поділяються на... З чого складаються речення? Що може вживатися в реченні, крім слів? Загадковий портрет Розгляньте малюнок. Які розділові знаки ви впізнали на ньому? Чим можуть відрізнятися речення між собою? Що мусить бути між словами у реченні? Як називаються у реченні найголовніші слова? ІV. Поглиблення вивченого. Пояснення вчителя (Таблиця) Завдання: зробити речення якомога довшим. Він співає. V. Застосування знань, удосконалення вмінь. Працюємо парами Завдання: З кожної групи слів утворити речення. Змінюйте, якщо треба, форми слів. 1. Білка, в, особливо, восени, клопіт, багато. 2. Скидати, білка, перед, шерсть, зимівля, руда. 3. Ховатися, дупло, в, білка, чекати, і, відлига, на. Графічний диктант Завдання: За наявністю другорядних членів визначте тип речення, користуючись графічними позначками, записаними на дошці. П – поширене речення Н – непоширене речення Прийшла тиха, ласкава осінь. Опало листя. Іде дощ. Сумно курличуть запізнілі ключі журавлів. Але все здається прекрасним і простим. Осінь. П Н Н П П Н Фізкультхвилинка « Розплутайте слова» Завдання: Утворіть речення відповідно до змісту. Підкресліть у кожному реченні граматичну основу. За струмком дзюрчить село, Небо в сонечку зійшло, У ставку сплеснувся шпак, У саду співа щупак. Вистрибнув на півня пліт, Кукурікнув сірий кіт, Сіла квітка на бджолу, Дуб старий спиляв пилу. Хто ж розплутає слова?! Ви не зможете, бува? ( В.Шаройко) Дослідницька робота Завдання: Виписати з тексту двоскладні речення. Довести, що вони двоскладні. Якось осіннього вечора йду лісом від знайомого.Тиша навколо. Тільки під ногами шерехтить листя. Стежку теж воно притрусило. Я не бачу її. Навіть страх узяв. Раптом щось рвонуло в мене з – під ніг. Аж холод пішов поза плечима. Дивлюсь. Це ж заєць. Тільки курява пішла за ним. Творча робота Диференційоване завдання 1. Напишіть мініатюру, речення у яких складалися б: А) лише з підметів; Б) лише з присудків. 2. Поширте речення, зробивши при цьому текст « кольоровим». За вікном сумно. Сонце спить. Накрапає дощ. Дрімає листок. Вітер злиться. VІ. Підсумок уроку. Рефлексія Продовжіть речення Я знаю… Я можу… Мені сподобалося… Я зрозумів, що… Оцінювання VІ. Домашнє завдання 1. Опрацювати параграф 5,6 2. Вправа 65, 72 3. ВР та ДР - виконати тести за кодом 2370935
Перегляд файлу

06.10 – 8 клас

Тема:  ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ДВОСКЛАДНЕ ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ТА ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.

Мета: поглибити й закріпити знання учнів про просте двоскладне речення, його граматичну основу та другорядні члени речення; розвивати мовне чуття учнів; виховувати високу культуру мовлення, почуття прекрасного.

Тип уроку: поглиблення вивченого.

Обладнання: таблиця, підручник, картина-дерево, картки із завданням.

Епіграф:                                                                Речення - це зоряний ранок

                                                                 Слів-намистин, що світяться алмазно,

                                                                              Висяюють опукло і виразно.

                                                                Найкращі нам разки найкращих слів

                                                                           Низати в речення сам Бог велів.

                                                                                                              Д.Білоус.

Девіз уроку:     Активним і уважним будь,

                          І про кмітливість не забудь.

                          Видумуй, пробуй і твори,

                          Розум, фантазію ти прояви.

                                                   Хід уроку

І. Активізація пізнавальної діяльності

                                   Асоціативний етюд

Літо бабине, бабине літо…

Серце чує осінні путі.

Хтось заплутав зажурені віти

В павутиння нитки золоті.

Листя слухає вітру зітхання

І згортає свої прапори.

На покірну красу умирання

Серце дивиться сумно з гори…

                             В.Сосюра

  • Про яку пору року так пишно сказав відомий український поет В.Сосюра?

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя:

  • Тож поговоримо ми сьогодні про красуню-осінь, спробуємо осягнути її пишноти, неповторність, переваги над іншими порами року.

 А підпорядкуємо культурологічну змістову лінію лінгвістичній темі «Просте речення. Двоскладне просте речення. Структурні особливості простого речення. Головні та другорядні члени речення». На уроці закріпимо й поглибимо знання про просте двоскладне речення, його граматичну основу та другорядні члени речення. Будемо розвивати мовлення, мислення, виховуватимемо високу культуру почуття прекрасного.

У казковому лісі росте одне цікаве дерево. На ньому поміж зелених листочків заховалися слова. Прочитайте їх. (Бажаю успіху на уроці! Осінь.)

 Отож, до роботи.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

                                            Бліц – опитування

Синтаксис – це…

Словосполучення – це…

Речення – це…

Види речень за метою висловлювання…

За будовою речення поділяються на...

З чого складаються речення?

Що може вживатися в реченні, крім слів?

                                             Загадковий портрет

Розгляньте малюнок. Які розділові знаки ви впізнали на ньому?

Чим можуть відрізнятися речення між собою?

Що мусить бути між словами у реченні?

Як називаються у реченні найголовніші слова?

 

ІV. Поглиблення вивченого.

Пояснення вчителя (Таблиця)

Завдання: зробити речення якомога довшим.

                               Він співає.

V. Застосування знань, удосконалення вмінь.

                                   

Працюємо парами

Завдання: З кожної групи слів утворити речення. Змінюйте, якщо треба, форми слів.

  1. Білка, в, особливо, восени, клопіт, багато.
  2. Скидати, білка, перед, шерсть, зимівля, руда.
  3. Ховатися, дупло, в, білка, чекати, і, відлига, на.

                               

                               Графічний диктант

Завдання: За наявністю другорядних членів визначте тип речення, користуючись графічними позначками, записаними на дошці.

П – поширене речення

Н – непоширене речення

   Прийшла тиха, ласкава осінь. Опало листя. Іде дощ. Сумно курличуть запізнілі ключі журавлів. Але все здається прекрасним і простим. Осінь.

              П Н Н П П Н

                                                 

                                     Фізкультхвилинка

 

                                «  Розплутайте слова»

Завдання: Утворіть речення відповідно до змісту. Підкресліть у кожному реченні граматичну основу.

                   За струмком дзюрчить село,

                   Небо в сонечку зійшло,

                   У ставку сплеснувся шпак,

                   У саду співа щупак.

                   Вистрибнув на півня пліт,

                   Кукурікнув сірий кіт,

                   Сіла квітка на бджолу,

                   Дуб старий спиляв пилу.

                   Хто ж розплутає слова?!

                   Ви не зможете, бува?

                                       ( В.Шаройко)

                                   Дослідницька робота

Завдання: Виписати з тексту двоскладні речення. Довести, що вони двоскладні.

 Якось осіннього вечора йду лісом від знайомого.Тиша навколо. Тільки під ногами шерехтить листя. Стежку теж воно притрусило. Я не бачу її. Навіть страх узяв. Раптом щось рвонуло в мене з – під ніг. Аж холод пішов поза плечима. Дивлюсь. Це ж заєць. Тільки курява пішла за ним.

                                         Творча робота

                            Диференційоване завдання

  1. Напишіть мініатюру, речення у яких складалися б:

А) лише з підметів;

Б) лише з присудків.

      2.  Поширте речення, зробивши при цьому текст « кольоровим».

        За вікном сумно. Сонце спить. Накрапає дощ. Дрімає листок. Вітер

злиться.

 

VІ. Підсумок уроку.

      Рефлексія

                               Продовжіть речення

Я знаю…

Я можу…

Мені сподобалося…

Я зрозумів, що…

 

     Оцінювання

VІ. Домашнє завдання

    

  1. Опрацювати параграф 5,6
  2. Вправа 65, 72
  3. ВР та ДР  - виконати тести за кодом 2370935
docx
Додано
2 березня 2021
Переглядів
671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку