06.10 – 8 клас
Тема: ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ДВОСКЛАДНЕ ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ТА ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ.
Мета: поглибити й закріпити знання учнів про просте двоскладне речення, його граматичну основу та другорядні члени речення; розвивати мовне чуття учнів; виховувати високу культуру мовлення, почуття прекрасного.
Тип уроку: поглиблення вивченого.
Обладнання: таблиця, підручник, картина-дерево, картки із завданням.
Епіграф: Речення - це зоряний ранок
Слів-намистин, що світяться алмазно,
Висяюють опукло і виразно.
Найкращі нам разки найкращих слів
Низати в речення сам Бог велів.
Д.Білоус.
Девіз уроку: Активним і уважним будь,
І про кмітливість не забудь.
Видумуй, пробуй і твори,
Розум, фантазію ти прояви.
Хід уроку
І. Активізація пізнавальної діяльності
Асоціативний етюд
Літо бабине, бабине літо…
Серце чує осінні путі.
Хтось заплутав зажурені віти
В павутиння нитки золоті.
Листя слухає вітру зітхання
І згортає свої прапори.
На покірну красу умирання
Серце дивиться сумно з гори…
В.Сосюра
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя:
А підпорядкуємо культурологічну змістову лінію лінгвістичній темі «Просте речення. Двоскладне просте речення. Структурні особливості простого речення. Головні та другорядні члени речення». На уроці закріпимо й поглибимо знання про просте двоскладне речення, його граматичну основу та другорядні члени речення. Будемо розвивати мовлення, мислення, виховуватимемо високу культуру почуття прекрасного.
У казковому лісі росте одне цікаве дерево. На ньому поміж зелених листочків заховалися слова. Прочитайте їх. (Бажаю успіху на уроці! Осінь.)
Отож, до роботи.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц – опитування
Синтаксис – це…
Словосполучення – це…
Речення – це…
Види речень за метою висловлювання…
За будовою речення поділяються на...
З чого складаються речення?
Що може вживатися в реченні, крім слів?
Загадковий портрет
Розгляньте малюнок. Які розділові знаки ви впізнали на ньому?
Чим можуть відрізнятися речення між собою?
Що мусить бути між словами у реченні?
Як називаються у реченні найголовніші слова?
ІV. Поглиблення вивченого.
Пояснення вчителя (Таблиця)
Завдання: зробити речення якомога довшим.
Він співає.
V. Застосування знань, удосконалення вмінь.
Працюємо парами
Завдання: З кожної групи слів утворити речення. Змінюйте, якщо треба, форми слів.
Графічний диктант
Завдання: За наявністю другорядних членів визначте тип речення, користуючись графічними позначками, записаними на дошці.
П – поширене речення
Н – непоширене речення
Прийшла тиха, ласкава осінь. Опало листя. Іде дощ. Сумно курличуть запізнілі ключі журавлів. Але все здається прекрасним і простим. Осінь.
П Н Н П П Н
Фізкультхвилинка
« Розплутайте слова»
Завдання: Утворіть речення відповідно до змісту. Підкресліть у кожному реченні граматичну основу.
За струмком дзюрчить село,
Небо в сонечку зійшло,
У ставку сплеснувся шпак,
У саду співа щупак.
Вистрибнув на півня пліт,
Кукурікнув сірий кіт,
Сіла квітка на бджолу,
Дуб старий спиляв пилу.
Хто ж розплутає слова?!
Ви не зможете, бува?
( В.Шаройко)
Дослідницька робота
Завдання: Виписати з тексту двоскладні речення. Довести, що вони двоскладні.
Якось осіннього вечора йду лісом від знайомого.Тиша навколо. Тільки під ногами шерехтить листя. Стежку теж воно притрусило. Я не бачу її. Навіть страх узяв. Раптом щось рвонуло в мене з – під ніг. Аж холод пішов поза плечима. Дивлюсь. Це ж заєць. Тільки курява пішла за ним.
Творча робота
Диференційоване завдання
А) лише з підметів;
Б) лише з присудків.
2. Поширте речення, зробивши при цьому текст « кольоровим».
За вікном сумно. Сонце спить. Накрапає дощ. Дрімає листок. Вітер
злиться.
VІ. Підсумок уроку.
Рефлексія
Продовжіть речення
Я знаю…
Я можу…
Мені сподобалося…
Я зрозумів, що…
Оцінювання
VІ. Домашнє завдання