Урок-проект з української мови у 9 класі "Складне речення з різними видами зв’язку"

Про матеріал
Конспект уроку-проекту з української мови у 9 класі "Складне речення з різними видами зв’язку"
Перегляд файлу

Оріховецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Урок-проект

з української мови у 9 класі

Складне речення з різними видами зв’язку

 

 

 

Підготувала

вчитель української мови

та літератури

Мархевка Тетяна Богданівна

 


Мета: Узагальнити й систематизувати знання учнів про синтаксис складного речення; навчити  бачити проблеми і вміти приймати рішення; розвивати уміння отримувати і використовувати інформацію,розвивати комунікативну, соціальну (робота в групах) та інформаційну (добір та аналіз матеріалу) компетенції; сприяти розвитку логічного мислення і зв’язного мовлення; виробляти та закріплювати вміння і навички розставляти розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв’язку; проводити учнівський експеримент щодо перебудови простих речень у складні,   виховувати працелюбність, почуття колективізму,взаємодопомоги, дбайливе ставлення до природи; привернути увагу школярів до краси й сили майстрів слова.

   Плановий результат: Презентація посібника; обґрунтування гіпотези щодо стилістичних особливостей складного речення з різними видами зв’язку;виконання завдань різного типу.

Час роботи: Один урок: урок-підсумок вивчення теми «Складне речення з різними видами зв’язку» (5 уроків).

Тип уроку: Урок-проект: узагальнення й систематизація знань, умінь та навичок.

Обладнання: Комп’ютерна презентація, картки самооцінювання, роздатковий матеріал.  

 

Технологія проведення: Захист проекту.

     Крок перший – Науковці.

     Крок другий – Знавці стилів мовлення (Дослідники) 

     Крок третій – Юні філологи

     Крок четвертий – Артисти

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Доброго дня, діти.

Сьогодні у вас, учні, урок незвичайний:

                                     Учитель знайомий й багато гостей !

Та прошу вас, друзі, в процесі навчання 

                                     Уважними бути  урок увесь цей.

Отож, запрошую  до співпраці. Пам’ятайте, що результат успішної діяльності групи на уроці залежить від кожного з вас. Пропоную у картці самооцінювання обвести ту цифру, яка покаже, який бал ви хотіли б мати . А в кінці уроку перевіримо, чи справдилися ваші сподівання.

Прочитайте, будь ласка, епіграф нашого уроку:

Якої б не сягли вершини,

Який би не взяли рубіж,

Ми знаємо:не все звершили,

Ми знаємо: зумієм більш.

Лев Іванюк

 Як ви вважаєте, чому саме ці слова я вибрала? (Відповіді учнів).

- Дійсно, досконалості людини немає меж. Тож і ми своєю працею зробімо  крок до вершини знань. Прошу ще раз звернути увагу на епіграф і дати коротку характеристику цього речення.

   Учень: Це складне речення зі сполучниковим і безсполучниковим зв’язком.

ІІ.  Оголошення теми, мети і завдань уроку

   Отже, темою сьогоднішнього уроку, як ви вже зрозуміли, є урок-проект: "Складне речення з різними видами зв’язку". Прошу записати тему в зошит. 

    Наше з вами завдання, використовуючи метод проекту, узагальнити і систематизувати знання з теми « Складне речення з різними видами зв’язку».

 Протягом чотирьох уроків ми вивчали будову таких складних речень, навчалися їх розпізнавати,  вчилися ставити розділові знаки в них. На сьогоднішній урок ви мали завдання, поділившись на групи: "Науковці", "Знавці стилів мовлення", "Юні філологи", "Артисти" підготуватися до захисту проектів на дану тему, підсумком якого має стати презентація випущеного вами посібника з вивчення складного речення з різними  видами зв’язку.

  Ви вже переконалися, що проектна діяльність - цікавий вид навчання, який дав змогу кожному з вас розширити свій кругозір, поглибити знання з теми, повною мірою виявити свої здібності і таланти. Знайти, створити, оформити потрібні матеріали - це дуже важливо. Але не менш важливим є вміння презентувати результати своєї роботи, зацікавити ними, зробити висновки.  Та перш, ніж приступити до справи, ознайомтесь із пам’яткою "Правила роботи на уроці", яка на парті перед кожним із вас. (Учні зачитують правила).

Правила роботи на уроці

   1.  Ми поважаємо права власні й інших.

   2. Ми не сміємося з чужих помилок.

    3. Ми маємо право на помилку, бо вчимося.

   4. Ми ділимося матеріалами та думками з іншими.

    5. Ми завжди допомагаємо однин одному. 

     6.  Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба - запитуємо.

    7. Ми цінуємо здобутки інших.

    8. Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

ІІІ. Захист проектів

    Ну що ж, розпочнімо презентацію посібника «Складне речення з різними видами зв’язку» . До слова запрошуємо наших « учених». 

Виступи групи "Науковців"

Учень. Працюючи над проектом "Складні речення з різними видами зв’язку", наша група готувала відповіді за таким планом:

1. Визначення типу речення.

2.Групи складних речень з різними видами зв’язку. 

3. Розділові знаки у складних реченнях з різними видами зв’язку. 

 

Отже, перша сторінка.

                   Складне речення з різними видами зв’язку 

 Складним реченням з різними видами зв’язку називається таке складне речення, в якому частини (їх, як правило, три і більше) поєднуються за допомогою різних типів зв’язку - сурядним, підрядним, безсполучниковим. Наприклад, речення:

   (1)Сім’я вечеря коло хати, (2)вечірня зіронька встає, (3)дочка вечерять подає, (4) а мати хоче научати, (5)так соловейко не дає (Т.Шевченко).

складається з п’яти частин, поєднаних безсполучниковим (1,2 і 3) та сполучниковим (4,5) сурядним зв’язком.

 Складні речення з різними видами зв’язку називають ще складними синтаксичними конструкціями.

 

    Сторінка друга.

Групи складних речень з різними видами зв’язку

 

Учень 2. У складних реченнях з різними видами зв’язку можна виділити такі групи (показує за схемою):

Розглянемо ці типи речень на прикладах, взятих із поезії Т.Г.Шевченка.

 

 

 

 

 

 

 

1. Ще треті півні не співали,

    Ніхто ніде не гомонів,

    Сичі в гаю перекликались,

    Та ясен раз у раз скрипів.

Це речення із безсполучниковим та сполучниковим сурядним зв’язком.

 

2. Не слухала Катерина

    Ні батька, ні неньки ,

    Полюбила москалика,

    Як знало серденько. 

Тут ми маємо зразок речення із безсполучниковим і сполучниковим підрядним зв’язком.

 

3. Складне речення зі сполучниковим сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком - це:

    Кличе мати вечеряти,

     А дочка не чує;

    Де жартує з москаликом,

    Там і заночує.

 

Учень. Особливими є речення зі сполучниковим сурядним і підрядним зв’язком. Я пропоную  картки, у яких записані такі речення. Вам потрібно буде, слухаючи мою розповідь, намалювати схеми до них. (Робота в парі "Навчаючи - вчусь".) Опісля - порівняти правильність виконання із поданим зразком. 

 Отже, речення із сурядним та підрядним зв’язком має три види. Дивимось схему.

 

№ з/п

Види речень із сурядним та підрядним зв’язком

Приклади

1

З двох чи кількох сурядних частин лише одна має при собі підрядні частини

Існує оповідання, і воно стверджує, що лелека – це жінка-служниця, перетворена за непослух в чорногуза.

2

Кожна з двох чи кількох сурядних має при собі підрядні частини

Не раз бачила аїста, що ніс у дзьобі палаючу головешку для підпалу хати, а розгніваний аїст може наслати грозу, яка понівечить усе

3

Кожна з двох чи кількох сурядних частин мають при собі спільну підрядну частину

Коли лелеки обживають гніздо, дорослі щиро радіють і діти тішаться птахами.

 

 

№ зп       Види речень із сурядним                                      Приклади

                  та підрядним зв’язком

 

  1. З двох чи кількох                 Існує оповідання, і воно стверджує,

               сурядних частин                 що лелека – це жінка-служниця,

               лише одна має при            перетворена за непослух в                                                                                                                                                                                                                                                  

               собі підрядні частини         чорногуза.

                                                                 (    [  ] , і [  ], (що…).  )                      

 

  1. Кожна з двох чи кількох       Не раз бачила аїста, що ніс у дзьобі 

              сурядних має при собі         палаючу головешку для підпалу                                            

                   підрядні частини                  хати, а розгніваний аїст може

                                                                  наслати грозу, яка понівечить усе.                                                                                                         

                                                                    (  [  ], (що…),а [  ], (яка…).    )                                                                                                                                                                                      

 

     3.            Кожна з двох чи кількох       Коли лелеки обживають гніздо,  

                   сурядних частин мають       дорослі щиро радіють і діти тішаться

                 при собі спільну підрядну      птахами.

                             частину                          (   ( Коли…), [  ] і [  ].  )

 

Учитель. Діти, як же було названо лелеку в реченнях? Пропоную вам  пригадати, що в народі цього птаха ще називають: боцюн, боцян, бусол, бузьок, бусел, дзьобан, дзьобун, басель.

- Як називаються ці слова?

- Хто знав відповідь, поставте собі 1 бал в картку самооцінювання.

 

Учитель. Молодці, діти. Ви добре впорались із поставленими завданнями. Та у вас є ще одне, яке стосується розділових знаків у цих складних синтаксичних конструкціях.

        К.Д.Ушинський, видатний педагог, пригадую, писав: "Розділові знаки - це як нотні знаки: вони міцно тримають текст і не дають йому розсипатись". Чи так це у вашому випадку?

 

Сторінка наступна

Розділові знаки в складних синтаксичних конструкціях

Учень. Так, звичайно. А ще хочу сказати, що у складносурядних реченнях з різними видами зв’язку вживаються такі ж розділові знаки, що і в складносурядних та безсполучникових складних реченнях. Та інколи ми зустрічаємося з такими реченнями, у яких відбувається збіг двох сполучників або сполучника і сполучного слова, і тоді виникає питання: ставити між ними кому чи ні?

   До прикладу:  Зараз при закладці хати на ніч кладуть у кути по «цілушці» хліба й склянці води, і_ якщо на другий день вони залишаються в тому ж вигляді, то це визнають гарною ознакою.

   У даному реченні сполучники "і якщо" не розділяються комою, бо стоять на початку речення. Теж варто запам’ятати, що між двома сурядними реченнями, з’єднаними сполучниками і(й), та(і), якщо вони мають спільне  підрядне, кома не ставиться.

   Наприклад: Коли хата готова, вносять образи і жінки кладуть на стіл хліб і сіль.

 

   Пропоную роботу з перфокартами.

 Потрібно у віконце вставити потрібний розділовий знак. На цю роботу дається 5 хвилин.

     1. Батько хай іде орать □ його коні знають □ а я піду гулять.

     2. Море так невинно голубіє під стінами скель □ і сонце так світить   ласкаво □ що аж каміння сміється.

     3. Власноруч варити кашу вожак чабанський береться лише в особливих випадках □ але коли вже почне □ то довго чаклуватиме біля неї.

     4. Повна хата людей □ світла радість для мами □ бо вона любить  пригощати всіх своїми улюбленими стравами.  

 

                (Самоперевірка й самооцінка робіт. По 0,5б. )

  1. Батько хай іде орать: його коні знають, а я піду гулять.
  2. Море так невинно голубіє під стінами скель і сонце так світить ласкаво, що аж каміння сміється.
  3. Власноруч варити кашу вожак чабанський береться лише в особливих випадках, але коли вже почне, то довго чаклуватиме біля неї.
  4. Повна хата людей – світла радість для мами, бо вона любить пригощати всіх своїми улюбленими стравами.

   

Учитель. І не покрилось слово пилом,

                Все мова в пам’яті трима:

                Вважали почерк спершу стилем,

                Пізніш -  манеру й лад письма.(Д. Білоус).

Цікаво, які манера й лад письма у складних реченнях з різними видами зв’язку? Послухаємо знавців стилів мовлення.

Cтилістичні особливості складних речень

з різними видами зв’язку 

Виступ групи "Знавці стилів мовлення" 

Учень-стиліст. Складні речення зрізними видами зв’язку найчастіше вживаються   у монологічних книжних стилях мовлення : художньому, науковому. публіцистичному, рідше  - діловому.

     Особливо вживані вони в художній літературі, в її епічних жанрах - романах, повістях, оповіданнях, значно вужче - у ліричних творах.

     Загалом же використання складних синтаксичних конструкцій великою мірою залежить від стилю письменника. Наприклад, у творах Панаса Мирного, М.Стельмаха, П.Загребельного простежується переважання розгалужених, багатоступінчастих речень, у яких передається світ складних думок і почуттів, переживань і оцінок.

 

Учень. А як можна проаналізувати ось таке речення?

              Біля вітряка, що стояв на пагорбі, підіймався владар нічного неба; росячи траву, він погойдував тіні й змовницьки поглядав на землю; Оксана, схрестивши руки на грудях, благально подивилася на місяць, а той лагідно усміхнувся їй (М.Стельмах).

 

Учень-стиліст. Це типовий зразок складної синтаксичної конструкції у художньому описі, де кількість складових частин теоретично не обмежена. Але регулярними є структури з трьома-сімома умовно простими реченнями. У цьому реченні таких частин є п’ять. Вони ілюструють розмаїтість смислових відношень. Підрядна означальна частина, що стоїть після головної, має основне значення ознаки, але з відтінком місця. Між складнопідрядним і третім умовно простим реченням існують відношення одночасності. П’ята частина приєднується до четвертої сполучником сурядності а ( у значенні і), який не тільки вказує на значення послідовності, а й передає додатковий причиново-наслідковий зв’язок. Ця складна синтаксична конструкція містить в собі безсполучниковий, сурядний і підрядний зв’язок. Якщо намалювати схему цього речення, то вона виглядатиме ось так:  [  ], (що…); [  ]; [  ], а  [  ].

 

Учень. Отже, у межах одного речення може бути ціла гама найрізноманітніших відношень: єднальних, означальних, обставинних?

 

Учень-стиліст. І не тільки. Вони передають рух авторської думки, допомагають розкрити складність життєвих ситуацій, створюють емоційно-експресивні цілісні описи картин природи, розповіді, роздуми тощо.  У них можуть відображатися умови й результати, причини й наслідки, початок і кінець, розвиток дії і висновок.

Учень. Ми знаємо, що у безсполучникових складних реченнях велику роль відіграє інтонація. А який її вплив на складні синтаксичні конструкції?

 

Учень-стиліст. Як і безсполучникові складні речення, цей різновид речень характеризується особливою інтонацією на межі частин, поєднаних тільки смисловими відношеннями. Багатство інтонаційних переходів робить можливим образно-асоціативне зображення дійсності. 

 

Учитель.                                                      Фізкультхвилинка

    На сьогодні метеорологи передали дощ. Та чомусь він не пішов. А в Австралії дощ іде. Чуєте, як він шумить? (Діти потирають долоні) Ось він починає крапати, полив сильніше (плещуть у долоні), ще сильніше (тупотять). Дощ почав ущухати (плещуть у долоні), крапає тихіше (потирають долоні). ще тихіше... А тепер ми чуємо тільки шум після дощу. 

 

Учитель. Філософ Квінтиліан говорив: " Письмові вправи шліфують мовлення, а усні оживляють письмовий стиль". Тож просимо презентувати свою роботу, "Юні філологи".

 

 Cторінка практичних завдань

Учень. Підшуковуючи матеріал для практичних робіт, ми вирішили зробити підбірку, присвячену нашій видатній поетесі Лесі Українці. 

 

Завдання 1. Дослідження-характеристика.

(Речення записують учні в зошитах і на дошці.)

     Записати речення. Використовуючи метод "Прес", довести, що вони належать до складних із різними видами зв’язку. Визначити сурядні й підрядні частини, пояснити пунктограми.

 

         а) Дядько Лев помер, і вся лісова, водяна, польова сила тепер прийшла до Лесі, щоб вона увіковічила її, дала безсмертя.

         б) Мати придивлялась до Лесиних занять, і вона не могла пояснити, де взявся у доньки хист до музики.

         в) Коли очі привикли до хатньої темряви, Косачів вразила страшенна вбогість житла і діти здивовано стали розглядати довбанки, наповнені стравами.

 

 (Ці речення складні з різними видами зв’язку (сурядним і підрядним), бо

їхні частини поєднані сурядними й підрядними сполучниками.)

 

Завдання 2. Графічний диктант

         Запишіть речення схематично (учні записують у зошитах і на дошці)

а) Калинова Лесина сопілка ридала "потоками сліз, нестримних, раптових", що рвалися з глибин самого серця, але вона вміла стримувати хвилю ридання.

б) Моя душа ніколи не забуде того дарунку, що весна дала; а  весни такої не було й не буде, як та була, що за вікном цвіла.

в) На Стирі в Луцьку Леся застудилась, і звідти розпочалась страшна недуга, що назавжди затьмарила, занапастила  життя...

 

Відповідь

1.[   ], (що…), але [   ].

2. [   ], (що…); а [   ], (як…), (що…).

3.[   ], і [   ], (що…).

 

Завдання 3. Дослідження-трансформація  (Робота в парах)

 

 З простих речень утворіть складне з різними видами зв’язку. 

Розставте розділові знаки. Підкресліть граматичні основи.

 

     Картка №1

  1. З вікна поїзда Леся милувалася рідним краєвидом.
  2. Поетична уява рядок до рядка творила вірш «Красо України, Подолля».
  3. Цей вірш увійшов до циклу «Подорож до моря».

 

Картка №2

  1. Ларису по-домашньому кликали «Лося».
  2. У п’ять років дівчинка попросила називати її Лесею.

 

Картка №3

  1. У Колодяжному саме закінчили головні будинки.
  2. Кімнат для розміщення сім’ї вистачало

 

Картка№4

  1. Леся сіла на поїзд.
  2. Попливли Козятином рідні ліски та переліски.
  3. Дівчині стало лячно.

 

(Декілька учнів зачитують перебудовані речення)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді

 

Картка №1

   З вікна поїзда Леся милувалася рідним краєвидом, її поетична уява рядок до рядка творила вірш «Красо України, Подолля», що увійшов до циклу «Подорож до моря».

 

Картка №2

   Ларису по-домашньому кликали «Лося», а в п’ять років вона попросила, щоб її називали Лесею.

 

Картка №3

   У Колодяжному саме закінчили головні будинки, і кімнат, щоб розмістити сім’ю, вистачало.

 

Картка №4

   Леся сіла на поїзд, і їй стало лячно: попливли Козятином рідні ліси та переліски. 

 

Учитель. Дякуємо  юним «філологам». Вони чудово справилися із завданнями, що були перед ними поставлені.  А тепер запросимо до презентації проектів группу «Артистів».

 


Сценка-діалог

    Дійові особи: дід Остап і дід Назар. Дія відбувається в парку.

- О-о, здоров був, діду Назаре!

- Доброго здоров’я, Діду Остапе!

- Як себе почуваєш? Здоровий?

- Та яке там здоров’я на восьмому десятку: спина ледве згинається, ноги на кожному кроці тремтять, ще й аритмія. Ех! А в тебе як?

- Та теж хворію: артрит, гастрит, гіпертонія, ішемія... замучили вже ті болячки. (Витягує та ковтає пігулки.) Ось так. Не те, що в молоді літа...

- Зараз би в минуле, у шкільні роки...

- Якби ж можна було.

- А пам’ятаєш, як у 9 класі ми готувалися до екзаменів?

- Так, я ж не ходив на консультації, то батьки заставили сісти за книжки.

- І я пам’ятаю, особливо той сон, коли складне речення з різними видами зв’язку приснилося. Як же воно за мною бігало, вимагало: тут пиши сполучники, а тут не пиши, а тут пиши два сполучники вкупі, а коми не став, а отут вже став, а то вже тире захотіло...Ох і намучився я уві сні...(Махнув газетою. Вона впала. Дід Остап підняв.)

 - Про що ти там читаєш?

 -Та все про політику. А ти?

- Теж про те саме... О, Тимошенко, Луценко, Янукович...

- А ось глянь (читає):"Урядовці вважають, наші політичні сили повинні позбутися бруду і брехні, бо інакше знищать державу. Тут у реченні пунктуаційна помилка...

- Бачу, бачу. Після "Урядовці вважають" поставили кому. А має ж бути двокрапка!

 - Таж так, бо там, де є доповнення чи пояснення - тільки двокрапка!

 - Ми все пам’ятаємо!

- Колись говорили: "Фінанси співають романси", - а сьогодні "романси" співають інколи  розділові знаки у складних реченнях.

 - Знаєш, а я б не відмовився почути справжній романс.

 (Лунають звуки гітари.)

 - Здається, нам поталанило. Йдем, сядемо на лавочку, послухаємо.

 (Виходить учень і під акомпонемент гітари виконує романс "Тихо падає цвіт".) 

Учитель. Ось такий наш український романс. Ніжний, щемливий, хвилюючий. Він впливає на почуття, повертає до думки про втрачене кохання, нагадує, що ним треба дорожити.

На голови, де, наче солов’ї,

Своє гніздо щодня звивають будні,

Упав романс, як він любив її

І говорив слова їй незабутні,-

 так натхненно висловлювалася про романс геніальна поетеса Ліна Костенко.

  Учень. Увага! До нас у гості завітало агентство «Просвіта» і пропонує послухати рекламу:

              Повчи вдома ввечері

              Складне із різними зв’язками речення.

              Для того, щоби знати,

              Як правильно його писати

              Й диктант на іспиті

              Відмінно здати.

              Це речення важливе,

              Воно своє бере.

              А між його частинами

              Й сполучники, і розділові знаки є:

              Двокрапка, крапка з комою, кома і тире.

              Важаєш, що не зможеш

              Цей вивчити розділ?

              Але ж ми вивчили з цієї книжечки,

              І вчиться легко він, повір!

   Тільки у нас, з 22 по 25лютого, ви зможете придбати посібник з усіма правилами про складне речення з різними видами зв’язку й завданнями до них .

 

Учитель . Як правильно, діти, ви побудували рекламу, за усіма  вимогами цього жанру: стисло, чітко і влучно. 

 

IV. Підбиття підсумків. Оцінювання результатів уроку

 Слово вчителя ( рефлексія)

    Підсумовуючи нашу роботу, давайте з’ясуємо, чи справдилися наші очікування. 

Бачу, що так. Завдання виконані, і все це ви знаєте й умієте. А щоб перевірити, що це правда, запрошую сміливця до «детектора  брехні».

                «Детектор брехні»

  1. Яка з ознак не властива реченню:

□ А  має граматичну основу;        □Б   служить поширеною назвою;

□ В  виражає закінчену думку;     □В  буває повним і неповним?

 

2.За будовою речення бувають:

□ А прості й складні;                      □Б  поширені й непоширені;

□В  повні й неповні;                       □Г  окличні й неокличні.

 

3. Визначте складне речення.

□ А  Зірки ранкові, мов сніжинки, тануть у долонях від тепла.

□ Б  Збережемо, друзі, наші квіти, наші ниви, зрощені дощем.

□ В  Я іду по зоряній стежині, під ногами мерехтить Чумацький Шлях.

□ Г  Ми збережемо райдугу в блакиті і нашу сонячну планету.

 

4. Складна синтаксична конструкція – це

□ А речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку;

□ Б  речення із декількома групами сурядних;

□ В  речення з послідовною підрядністю;

□ Г  речення з неоднорідною супідрядністю.

 

                5.Яке з наведених речень є складним з різними видами зв’язку?

□ А  Людина – це частина природи, найпрекрасніше її творіння.

□ Б  Обов’язок людини – берегти природні багатства, раціонально    їх використовувати, зберегти землю такою, якою вона була на зорі створіння людства.

□ В  Та чи могла природа знати, що творить собі ворога?

□ Г  Завершилася еволюція, людина випросталася, міцно стала на  

      ноги, однак вона забула, що треба піклуватися про довкілля.

 

 

6. Знайдіть схему, яка не є схемою складного речення з різними видами зв’язку. 

□ А  [  ], (як…), [  ].               □ Б  [  ], (як…), а [  ].   

□ В  [  ], (як…), (як…).         □  Г  [  ], (як…),і [  ].

 

Результати «детектора брехні» занесіть до картки самоконтролю. Завершіть самооцінку .

  І  насамкінець дайте відповідь на запитання: «Чи доцільно працювати над методом проектів?

 

Учитель. Творчість є найважливішою людською рисою. Своїми чудово виконаними, ретельно продуманими і яскравими презентаціями ви довели, що є творчо обдарованими особистостями з величезним потенціалом. 

 

 


V. Домашнє завдання 

     1. Написати твір-мініатюру «Моя найбільша мрія», використавши складне речення з різними видами зв’язку. Зробити його синтаксичний розбір.

     2.  Повторити вивчене про офіційно-діловий стиль.

 

Сценка-діалог

    Дійові особи: дід Остап і дід Назар. Дія відбувається в парку.

- О-о, здоров був, діду Назаре!

- Доброго здоров’я, Діду Остапе!

- Як себе почуваєш? Здоровий?

- Та яке там здоров’я на восьмому десятку: спина ледве згинається, ноги на кожному кроці тремтять, ще й аритмія. Ех! А в тебе як?

- Та теж хворію: артрит, гастрит, гіпертонія, ішемія... замучили вже ті болячки. (Витягує та ковтає пігулки.) Ось так. Не те, що в молоді літа...

- Зараз би в минуле, у шкільні роки...

- Якби ж можна було.

- А пам’ятаєш, як у 9 класі ми готувалися до екзаменів?

- Так, я ж не ходив на консультації, то батьки заставили сісти за книжки.

- І я пам’ятаю, особливо той сон, коли складне речення з різними видами зв’язку приснилося. Як же воно за мною бігало, вимагало: тут пиши сполучники, а тут не пиши, а тут пиши два сполучники вкупі, а коми не став, а отут вже став, а то вже тире захотіло...Ох і намучився я уві сні...(Махнув газетою. Вона впала. Дід Остап підняв.)

 - Про що ти там читаєш?

 -Та все про політику. А ти?

- Теж про те саме... О, Тимошенко, Луценко, Янукович...

- А ось глянь (читає):"Урядовці вважають, наші політичні сили повинні позбутися бруду і брехні, бо інакше знищать державу. Тут у реченні пунктуаційна помилка...

- Бачу, бачу. Після "Урядовці вважають" поставили кому. А має ж бути двокрапка!

 - Таж так, бо там, де є доповнення чи пояснення - тільки двокрапка!

 - Ми все пам’ятаємо!

- Колись говорили: "Фінанси співають романси", - а сьогодні "романси" співають інколи  розділові знаки у складних реченнях.

 - Знаєш, а я б не відмовився почути справжній романс.

 (Лунають звуки гітари.)

 - Здається, нам поталанило. Йдем, сядемо на лавочку, послухаємо.

 (Виходить учень і під акомпонемент гітари виконує романс "Тихо падає цвіт".) 

 

 

 

Сценка-діалог

 

  Учень. Увага! До нас у гості завітало агентство «Просвіта» і пропонує послухати рекламу:

              Повчи вдома ввечері

              Складне із різними зв’язками речення.

              Для того, щоби знати,

              Як правильно його писати

              Й диктант на іспиті

              Відмінно здати.

              Це речення важливе,

              Воно своє бере.

              А між його частинами

              Й сполучники, і розділові знаки є:

              Двокрапка, крапка з комою, кома і тире.

              Важаєш, що не зможеш

              Цей вивчити розділ?

              Але ж ми вивчили з цієї книжечки,

              І вчиться легко він, повір!

   Тільки у нас, з 22 по 25лютого, ви зможете придбати посібник з усіма правилами про складне речення з різними видами зв’язку й завданнями до них .

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
2 березня 2021
Переглядів
10874
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку