Формування ключових компетентностей на уроках математики
в умовах НУШ
«Якщо вчитель поєднує в собі
любов до справи й до учня,
він – досконалий учитель».
Л. Толстой
Компетентністно орієнтований підхід до навчання закладено в основу концепції НУШ, який доповнюють: принципи дитиноцентризму та педагогіки партнерства, новий зміст освіти, а також сучасне освітнє середовище – безпечне, доступне та дружнє до дитини.
Загальноосвітня школа покликана формувати «нову систему універсальних знань, умінь, навичок, а також досвід самостійної діяльності й особистої відповідальності учнів, тобто сучасні ключові компетентності.
Визначена таким чином мета освіти орієнтує на компетентнісний підхід до організації освітнього процесу.
Державний стандарт середньої освіти:
Компетенція - суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини
Компетентність - набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізовуватися на практиці.
Погляд вчених:
компетентнісний підхід визначає результативно-цільову спрямованість освіти; є системним, дисциплінарним; посилює практикоорієнтованість освіти, її прагматичний, предметно-професійний аспект (І.Зимня);
в процесі запровадження компетентнісного підходу акценти зміщуються з освітнього процесу на навчальний результат, тобто первинною і системоутворюючою стає не процесуальна складова, а результативна, виражена в термінах компетентностей (Н.Бібік, В.Луговий);
компетентнісний підхід передбачає такий відбір змісту освіти, що надає можливість учням в процесі навчання розв’язувати актуальні для них соціальні та життєві проблеми, опановувати соціалізовані практики (Богуславський М.В.)
Ключова компетентність –
спеціально структурований комплекс характеристик особистості, що дає її можливість активно діяти в різних сферах життєдіяльності і належить до загальногалузевого змісту освітніх стандартів.
Ключові компетентності:
бачення українських педагогів
здоров’язбережувальна компетентності.
Уміння вчитися
Метою даної компетентності є виховання в учнів активного, відповідального, ініціативного ставлення до навчання, заохочення вольових зусиль, формування прагнення до самопізнання, саморозвитку, самовдосконалення.
Завдання:
Математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки
Метою даної компетентності є навчити учнів застосовувати математику в реальному житті, розуміти зміст і метод математичного моделювання, будувати математичну модель, досліджувати її, інтерпретувати отримані результати.
Завдання:
забезпечення свідомого опанування учнями системи математичних знань, умінь і навичок, необхідних у повсякденному житті і майбутній трудовій діяльності, достатніх для успішного опанування інших знань і здійснення неперервної освіти;
інтелектуальний розвиток учнів (розвиток логічного і просторового мислення, інформаційної та графічної культури, пам’яті, уваги, інтуїції);
формування в учнів наукового світогляду, уявлень про ідеї і методи математики та її роль у пізнанні навколишнього світу;
практичне застосування математики в галузі природознавства і техніки.
Інформаційно-комунікаційна компетентність
Метою даної компетентності є навчити учнів здобувати потрібну інформацію, використовуючи доступні джерела (довідники, підручники, словники, ЗМІ) та передавати її.
Завдання:
організація додаткових занять (гуртків, факультативів, спецкурсів
Соціальна компетентність
Метою даної компетентності є навчити учнів продуктивно співпрацювати з партнерами у групі та команді, виконувати різні ролі та функції у колективі.
Завдання:
Громадянська компетентність
Метою даної компетентності є навчити учнів відповідально ставитися до своїх прав та обов’язків з метою розвитку демократичного суспільства.
Завдання:
Загальнокультурна компетентність
Метою даної компетентності є використання відомостей із різних галузей знань, формування грамотного логічного мовлення.
Завдання:
Підприємницька компетентність
Метою даної компетентності є допомогти учням зрозуміти, як можна застосовувати набуті на уроках математики знання, уміння та власний досвід у підприємницькій діяльності, у життєвих ситуаціях.
Завдання:
Здоров’язбережувальна компетентність
Метою даної компетентності є навчити учнів дбайливо ставитися до власного здоров’я та здоров’я інших людей.
Завдання:
Програмою виділені наскрізні змістові лінії
Вони є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів.
Основним засобом імплементації наскрізних ліній у математику є вибір задач та виконання навчальних проектів,
під час виконання яких учні повинні працювати групами, розділяти ролі, вчитись взаємодіяти в колективі, шукати та аналізувати інформацію, презентувати власні наробки на загал.
Зміст
компетентнісно-орієнтованих
математичних задач
При вирішенні компетентнісно-орієнтованих завдань основна увага повинна приділятися формуванню здібностей учнів використовувати математичні знання в різноманітних ситуаціях, що вимагають для свого вирішення різних підходів, роздумів і інтуїції.
У формуванні ключових компетентностей допомагають інтерактивні технології, метод проектів, нестандартні уроки з презентацією проведених досліджень з теми.
На уроках математики учні повинні розв’язувати задачі, які спонукають думати, зіставляти різні методи; сприяють розвитку мислення (творчого, критичного) і застосуванню різних способів вираження думки; інтуїції – здатності передбачати результат і знаходити шлях до розв’язання; знаходити їм практичне застосування.
Навчання математики має бути спрямоване на забезпечення в учнів розвитку процедур узагальнення, порівняння, конкретизації, абстрагування, аналізу та синтезу.
Саме такі задачі й краса їх розв`язання виховують хороший смак, математичну культуру.
Компетентнісно-орієнтовані математичні завдання
Три рівні компетентнісно-орієнтованих завдань
Перший рівень (рівень відтворення)
можуть читати й інтерпретувати дані, представлені в таблицях, на графіках, картах, різних шкалах.
Прикладом завдання першого рівня може служити завдання :
На графіку показаний середній зріст дівчат і хлопців
Питання 1: Поясніть, як можна по таким графіку визначити, що збільшення зростання дівчат у середньому сповільнюється після 12 років.
Питання 2:
Користуючись графіком, визначте, в якому віці дівчата в середньому вище юнаків того ж віку
Другий рівень (рівень встановлення зв'язків)
Прикладами завдань другого рівня можуть служити:
Задача 2 «Скейтборд»
Ціни на частини до скейтборду:
Питання 1
Сергій хоче сам зібрати для себе скейтборд. Яку найменшу ціну і яку найбільшу ціну можна заплатити в цьому магазині за всі складові частини скейтборду?
Питання 2
У магазині пропонують на вибір три різні види дощок, два різні комплекти коліс, два різні комплекти металевих і гумових деталей. При цьому є тільки один вибір комплекту власників коліс.
Скільки різних скейтбордів може зібрати Сергій із пропонованих складових частин?
Третій рівень (рівень міркування) –
Прикладами завдань третього рівня можуть служити:
Задача3 «Садівник»
Методичні рекомендації використання компетентнісно-орієнтованих математичних задач
Зміст підручника математики як середовище для складання компетентнісно-орієнтованих завдань
Місце компетентнісно-орієнтованих математичних задач в процесі вивчення математики
На уроках вивчення нового матеріалу за допомогою компетентнісно-орієнтованої завдання можна створити умови для формування понять, виведення і засвоєння формул.
На уроках комплексного застосування знань за допомогою компетентнісно-орієнтованих завдань можна сформулювати проблему, задачу, яку необхідно вирішити протягом уроку.
Вірте в талант і творчі сили кожного вихованця.
Людина – неповторна.
В. Сухомлинський