Формування ключових компетентностей з фізики засобами ІКТ

Про матеріал
Формування ключових компетентностей з фізики засобами ІКТ «Якщо ми будемо навчати сьогодні так, як ми навчали вчора, то ми ризикуємо відібрати у наших дітей завтра» Джон Дьюї Одним із шляхів оновлення змісту освіти України та узгодження його із сучасними потребами, інтеграцією до європейського та світового освітніх просторів є орієнтація навчального процесу на набуття ключових компетентностей та на створення ефективних механізмів їх упровадження. Життя стрімко змінилося. Поступово один історичний період змінився іншим. Раніше перед освітою стояло завдання інформування, організації репродуктивних дій учнів.
Перегляд файлу

 

                                                             

Формування ключових компетентностей з фізики засобами ІКТ

 

 «Якщо ми будемо навчати сьогодні так,    

                                                               як ми навчали вчора, то ми ризикуємо

                                                             відібрати  у наших дітей завтра»

                                                                                                             Джон Дьюї

       Одним із шляхів оновлення змісту освіти України та узгодження його із сучасними потребами, інтеграцією до європейського та світового освітніх просторів є орієнтація навчального процесу на набуття ключових компетентностей та на створення ефективних механізмів їх упровадження.

Життя стрімко змінилося. Поступово один історичний період змінився іншим. Раніше перед освітою стояло завдання інформування, організації репродуктивних дій учнів.

   А тепер, на початку ІІІ тисячоліття, суспільство змінило свої пріоритети, виникло поняття постіндустріального суспільства (суспільства інформаційного), воно в більшій мірі зацікавлене в тому, щоб його громадяни були здатні самостійно активно  діяти, приймати рішення, гнучко адаптуватися до мінливих умов життя.

 Тому, сучасному суспільству потрібна молодь, здатна діяти в складних і невідомих ситуаціях, в умовах конкуренції та конфліктів, суперництва і співробітництва з представниками світової спільноти. У зв’язку з цим випускники шкіл мають оволодіти такими якостями і уміннями, які б дозволили їм бути гнучкими, мобільними та комунікабельними, оперативно адаптуватися до змінних життєвих ситуацій та потреб часу, використовувати свої знання, уміння і навички для вирішення проблем, здобувати потрібну інформацію, аналізувати її, приймати виваженні рішення, уважно ставитись до власного здоров’я, бути відповідальними за своє майбутнє та досягнення життєвого успіху.

Навчання фізики в основній школі спрямовується на досягнення загальної мети базової загальної середньої освіти, яка полягає в  розвитку та соціалізації особистості учнів,  формуванні їхньої національної самосвідомості, загальної культури, світоглядних орієнтирів, екологічного стилю мислення і поведінки,  творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку та самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.

Процес навчання фізики в основній школі спрямовується на розвиток особистості учня, становлення його наукового світогляду й відповідного стилю мислення, формування предметної, науково-природничої (як галузевої) та ключових компетентностей.

       Упровадження компетентнісного підходу передбачає появу нового етапу уроку, а саме визначення наявного рівня компетентності, який полягає в актуалізації життєвого досвіду учнів, під яким розуміються всі обставини повсякденного життя, які впливають на людину та з якими вона взаємодіє. 

  Сучасному учителеві необхідні гнучкість і нестандартність мислення, вміння адаптуватися до швидких змін умов життя, а також поетапно створювати умови для набуття учнями необхідних компетентностей.

           Отже, компетентність  (соmpetency) -  здатність успішно задовольняти індивідуальні й соціальні потреби, діяти й виконувати поставлені завдання.  Компетентнісний потенціал кожного навчального предмету відповідно до положень Нової української школи згруповано в 10 ключових компетентностей:

     Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами

     Спілкування іноземними мовами

     Математична компетентність

     Основні компетентності у природничих науках і технологіях

     Інформаційно-цифрова компетентність

     Уміння вчитися впродовж життя

     Ініціативність і підприємливість

     Соціальна й громадянська компетентності

     Обізнаність і самовираження у сфері культури

     Екологічна грамотність і здорове життя

Для реалізації компетентностей я використовую:

- створення проблемної ситуації;

- нетрадиційні уроки (бінарний урок);

- метод проєктів(навчальні проєкти );

- застосовую ІКТ;

- дистанційне навчання.

Основні ключові компетентності, які я намагаюся розвивати в учнів на уроках фізики.

  1. Уміння вчитись

На кожному уроці залучаю учнів до пошукової діяльності. Велику увагу надаю творчим завданням на дослідження фізичних явищ, які вивчаються. Ці завдання розвивають творче мислення, інтерес до предмету, до розуміння роботи приладів, механізмів та машин, що нас оточують.

  1. Соціальна компетентність 

Соціальну компетентність мені вдається формувати на тих уроках, де учні працюють парами, групами або міні-колективами. При вивченні багатьох тем учні поділяються на «Теоретиків», «Практиків», «Істориків» та «Екологів», які готують повідомлення, презентації, розрахункові та експериментальні задачі за темою виступу.

  1. Загальнокультурна компетентність

Формування загальнокультурної компетентності - це здатність учня застосовувати сукупність знань, умінь, навичок про реалії життя українського народу, про українських вчених, які зробили внесок у розвиток науки та техніки, про їхні відкриття та значні внески у дослідженнях в різних галузях.

  1. . Здоров’язбережувальна та екологічна компетентність

Розвиваю  життєві навички, що сприяють фізичному, соціальному,  духовному та психічному здоров’ю.

Здоров’язбережувальну компетентність мені вдається формувати на уроках фізики під час фізкультхвилинок, які необхідні для відпочинку учнів, зняття втоми та налаштування на сприйняття інформації.

  1. Компетентності з інформаційних і комунікаційних технологій
  2. Громадянська компетентність 

Особливістю формування громадянської компетентності  є здатність учнів свідомо застосовувати набуті знання, уміння та навички для вирішення проблем власного життя, життя громади,  держави і суспільства, орієнтуючись на цінності громадянського суспільства.

  1. Підприємницька компетентність

Підприємницьку компетентність формую  під час проведення диспутів, КВК, конкурсів. Саме при цьому формуються такі  риси: раціональність, енергійність та ініціативність; компетентність і розум; вмінням бути лідером, підбирати собі “команду” і керувати нею; вмінням ризикувати, самостійно приймаючи рішення. Учнів цікавить інформація, як економно й ефективно використовувати сучасну техніку, матеріальні ресурси, організувати власну діяльність, як вдома та в школі заощаджувати фінансові кошти при оплаті комунальних послуг, використовуючи енергозберігаючі технології. Вони самостійно складають порівняльну характеристику ламп розжарювання, люмінесцентних та світлодіодних. Виконують розрахунки про споживання електричної енергії різними типами ламп, роблять висновки про раціональність їх використання. Розраховують споживання електроенергії своєю сім’єю за різний період.

Розвиток  компетентностей учнів буде ефективнішим  завдяки застосуванню сучасних інформаційних технологій, які є визначальними у підготовці особистості до життя у постіндустріальному, інформаційному суспільстві. Я вважаю,що широке застосування комп’ютерів у навчанні фізики доцільне для проведення експериментів, практичних занять, інформаційного забезпечення, візуального інтерпретування діяльності, проведення досліджень.

А використання традиційних форм та ІКТ на уроці робить навчання більш інтенсивним та ефективним; допомагає учням навчитись засвоювати, перетворювати і використовувати велику кількість інформації.

Для цього, на озброєнні в учителя є різноманітні форми і методи навчання. Завдання полягає в тому, щоб для кожної конкретної ситуації вибрати оптимальний варіант навчального процесу.

У вступній частині уроку доцільно використовувати незвичний, інтригуючий початок, який пробуджує інтерес до теми. З цією метою часто використовую відео фрагменти, у яких показано явище, яке ще не можуть описати учні з фізичної точки зору.

Наприклад, перед початком вивчення теми «Поверхневий натяг» пропоную учням подивитися фрагмент про рух водомірки та дати відповідь на питання «за рахунок чого водомірка тримається на воді?» . Після вивчення теоретичного матеріалу з теми можна запропонувати учням ряд проблемних питань. Наприклад: «маленький водяний жучок, рятуючись від водомірки, капає на поверхню води кілька крапель рідини, яка в нього міститься на животі у спеціальному «балончику». На якому фізичному явищі ґрунтується його дії? (Водомірка, як відомо, утримується на поверхні води завдяки поверхневому натягу. Жучок капає у воду рідину, яка зменшує поверхневий натяг і тим самим утруднює рух водомірки).

Опис : https://fs01.vseosvita.ua/0100a9zk-76c8/001.jpg

Також у вступній частині часто використовую тестові завдання з метою перевірки готовності учнів до уроку. Оскільки тестові завдання не повинні сприйматися учнями на слух, то їх зміст можна вивести на екран мультимедійної дошки чи телевізора. Мультимедійну дошку доцільно використовувати і з метою економії часу під час перевірки домашнього завдання за готовим зразком.

Як приклад, пропоную фрагмент уроку у 10 класі, який є першим у розділі «Молекулярна фізика і термодинаміка».

1. Вступна частина

Рефлексія учнями настрою на початок уроку. Учні обирають смайл уроку, який відповідає їх  настрою.

Опис : https://fs01.vseosvita.ua/0100a9zk-76c8/002.png

 

На першому уроці учні визначають місце теми у розділі фізики. Дуже важливо сформувати в школярів уявлення про те, що повинні знати, вміти учні до закінчення вивчення теми, які ціннісні ставлення будуть формуватися, яке практичне значення матимуть набуті знання.

Опис : https://fs01.vseosvita.ua/0100a9zk-76c8/003.png

Вступну бесіду з учнями супроводжую мультимедійною презентацією.

2. Перевірка домашнього завдання

Робота в групах. Учні попередньо були об’єднані в групи. Кожній групі давалося завдання на основі знань, отриманих у 7 – 8 класах та, з метою підготовки до вивчення теми: «Основні положення МКТ», заповнити таблицю: «Агрегатні стани».

Агрегатний стан речовини

Специфічні властивості

Основні положення МКТ

Відстань між частинками

Взаємодія частинок

Характер руху

Порядок розміщення

 

 

 

 

 

 

Учні обговорюють між собою наукову грамотність, чіткість і лаконічність заповнення таблиці. Учитель проєктує на екран свій варіант таблиці.

Використання ІКТ в основній частині уроку полегшує сприймання інформації, адже паралельно із поясненням учні сприймають інформацію візуально. Ілюстративне, наочне пояснення матеріалу робить навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним. Наприклад, після перегляду демонстрації моделі руху молекул газу у закритій посудині, учням буде легше пояснити причину тиску газу на основі молекулярно-кінетичних уявлень.

Опис : https://fs01.vseosvita.ua/0100a9zk-76c8/004.png

Рис. 2. 4. «Рух молекул газу у закритій посудині»

Також, на уроці фізики практикується використання комп'ютера для побудови графіків, обчислень; проведення віртуальних лабораторних робіт та дослідів; використання інформаційно-довідкових систем.

Зараз учитель має широкий вибір ППЗ, який допомагає йому зробити урок більш наочним і цікавим. На уроках фізики ми використовуємо навчально-інформаційні та контрольно-тестові програми, програму презентацій Power Point, сучасні педагогічні програмні засоби (ППЗ). Серед них методичний комп'ютерний посібник «Електронний конструктор уроку», віртуальна фізична лабораторія, електронний задачник та багато інших, які можна використати на уроці в повному обсязі або частково, враховуючи особливості учнів кожного класу.

На уроках крім готових ППЗ, ми можемо використати і власні презентації. Учитель, що створює презентацію, змушений звертати велику увагу на логіку подання навчального матеріалу, що позитивно позначається на рівні знань учнів. Все це свідчить, що сьогодні педагог має широке поле для творчості під час підготовки високоефективного уроку.

Дослід реальний чи віртуальний має велике пізнавальне значення і в повній мірі допомагає формувати природничу компетентність. Наприклад, учням важко зрозуміти чому тіла різної маси падають на землю з однаковим прискоренням. Для кращого розуміння цього факту необхідно продемонструвати падіння тіл у трубці Ньютона за наявності повітря та після його відкачування. Оскільки не всі кабінети фізики мають трубку Ньютона, а ще менше оснащенні насосом для відкачування повітря, тому доцільним буде перегляд відповідної демонстрації в цифровому форматі.

З метою ознайомлення учнів на уроці з базою інформації з певної теми  часто використовую технологію «Веб-квест». Учні виконують завдання відповідно з обраними завданнями, шукаючи інформацію в мережі Інтернет, використовують QR-коди, які відносяться до елементів мобільного інформаційно-освітнього середовища. На відміну від роботи над проєктами, які потребують значного часу на їх реалізацію, веб-квест передбачає використання менших масивів даних, тому цілком доречний в межах одного уроку.

Робота учнів над проєктами не можлива без використання мережі Інтернет та програм: Power Point, Publisher, Paint, з допомогою яких можна презентувати результати своєї роботи. Результати роботи груп подаються у вигляді презентації, публікації або веб-сайту.

Опис : https://fs01.vseosvita.ua/0100a9zk-76c8/005.jpgОпис : https://fs01.vseosvita.ua/0100a9zk-76c8/006.pngОпис : https://fs01.vseosvita.ua/0100a9zk-76c8/007.png

Під час проведення контрольних робіт використовую комп’ютерне тестування, що допомагає швидко перевірити якість знань учнів і відкидає суб’єктивний фактор. Для цього використовую платформу НаУрок, Classroom.

Організація й активізація пізнавальної діяльності школярів є головною метою освітнього процесу. А найважливішою умовою активізації пізнавальної діяльності є забезпечення мотивації до навчання, яка підвищує інтерес учнів до знань, виховує наполегливість і викликає прагнення досягти поставленої мети. І важливим чинником забезпечення мотивації та формування ключових компетентностей є використання на уроках ІКТ.

Висновок

Отже,час вимагає від нас виховання справжніх патріотів із високим інтелектуальним потенціалом, вміння здобувати знання і користуватись ними, знаходити вихід із нестандартних ситуацій, критично мислити, приймати рішення та відповідати за нього, сприяти зростанню здобувачів освіти як людей шляхетних, глибоко інтелектуальних, котрі вірять в успіх, у себе. Та все одно, не слід забувати, що жодна комп’ютерна програма не замінить «живе» спілкування на уроці, реальний експеримент і вчителя.

           

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
8 лютого
Переглядів
147
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку