Проект
Назва проекту: Квадратний виклик: Формування компетентностей через квадрат двочлена.
Учасники проекту:
Лукашевська Мар’яна Іванівна (Верхньоворітський ЗЗСО I-III ступенів імені Софії Малильо Нижньоворітської с/р)
Діяльність учителя на уроці: вступає в діалог з учнями про реальні життєві ситуації, де потрібне розрахування площі або оцінка вартості. Наприклад, викладання плитки перед будинком або реконструкція простору; пояснює тему уроку: квадрат двочлена і його застосування для обчислення площ; створює мотивацію, пояснюючи, що проект не тільки про математику, а й про вміння розв’язувати реальні задачі; контролює роботу груп, допомагає і дає підказки, якщо необхідно; заохочує учнів обговорювати свої рішення і приходити до спільного висновку; підбиває підсумки проекту, наголошує на тому, як важливо правильно застосовувати математичні формули для розв’язання реальних життєвих задач; організовує рефлексію, запитуючи учнів, що їм було легко або важко, як вони можуть використовувати ці знання у повсякденному житті; надає домашнє завдання — індивідуальні або групові завдання для продовження теми.
Діяльність учнів на уроці: активно обговорюють можливі практичні завдання, діляться своїми думками щодо використання знань математики в повсякденному житті; працюють у командах, обчислюють площу майданчиків за допомогою формули квадрата двочлена; обговорюють, як використовувати формулу для практичних завдань, спільно шукають рішення; вчаться формулювати та аргументувати свої відповіді; презентують результати своєї роботи, пояснюють свої розрахунки та рішення; слухають інші групи, ставлять запитання та обговорюють різні варіанти рішень; висловлюють свої враження від уроку, діляться тим, що вони зрозуміли і що було для них складним; рефлексують, як цей досвід допоможе їм у подальшому навчанні та житті.
Модельна програма: Модельна навчальна програма"Алгебра.7-9 класи"для закладів загальної середньої освіти (автори: Бурда М.І.,Тарасенкова Н.А.,Васильєва Д.В.).
Підручник: Алгебра,7 клас. Автор: Бевз Г.П., Бевз В.Г., Васильєва Д.В.
Опис проекту
Мета: дослідити і висвітлити в проекті важливість практичного застосування знань з алгебри, а саме квадрат двочлена, побудови системи суджень, які сприяють аналізу інформації та ухвалення раціональних рішень; застосування набутих знань на практиці при розв’язуванні життєвих задач.
Завдання
Задача 1. Подай у вигляді многочлена вираз (ст.92, № 489).
Задача 2. Треба покласти плитку на квадратний майданчик перед будинком. Відомо, що ,довжина кожної сторони майданчика збільшиться на 3 метри після розширення. Початкова довжина сторони майданчика — 7 метрів. Скільки квадратних метрів плитки потрібно закупити для нового майданчика?
Задача 3. Чи вистачить 26 000 грн для закупівлі тротуарної плитки, щоб викласти 100 м2 майданчика, якщо 1 м2 плитки коштує 260 грн?
І. Компетентнісний потенціал
1.Вільне володіння державною мовою
Уміння:
Ставлення:
2. Математична компетентність
Уміння:
Ставлення:
3.Підприємливість та фінансова грамотність
Уміння:
Ставлення:
ІІ. Реалізація основних позицій діяльнісного підходу.
Учні самостійно виконують завдання у підручнику № 489, потім роблять взаємоперевірку. Перед розв’язанням завдання учитель проводить актуалізацію опорних знань учнів за допомогою вправи «Дерево рішень».
Застосування математичних знань при розв’язуванні завдання 2 є реальною задачею, що наближена до життя учнів.
при розв’язуванні завдання 3 учні обмінюються ідеями, спільно досягають результатів.
використовуються метод бесіди, дискусія, робота з підручником, інструктаж, спостереження, розв’язування вправ,створення проблемної ситуації, колективне її обговорення, учні роблять правильні висновки і т.ін.
ІІІ. Опис завдань (всіх трьох) із зазначенням галузевих критеріїв
Опис і розв’язування завдань згідно нормативних документів
Приклад практичної задачі з реального життя, яка демонструє застосування формули квадрата двочлена для учнів 7 класу.
Нова довжина сторони майданчика після збільшення: (7+3) метрів.
Ця задача не лише показує практичне застосування формули квадрата двочлена, але й допомагає учням зрозуміти, як математичні знання використовуються у повсякденному житті, зокрема при плануванні простору.
Для розв’язання задачі 2 за критеріями математичної освітньої галузі, учень має виконати ряд дій, які відповідають таким основним критеріям: досліджує ситуації та створює математичні моделі, розв’язує математичні задачі і критично аналізує результати. Розглянемо кожен із цих критеріїв у контексті задачі.
Учень повинен розуміти реальну ситуацію (укладання плитки на майданчик) і перетворити її на математичну задачу:
На основі створеної математичної моделі, учень має виконати обчислення:
Після виконання обчислень учень повинен оцінити правильність своїх результатів та їхню адекватність у контексті реальної ситуації:
Ці кроки демонструють, як за допомогою аналізу, математичного моделювання та критичного мислення можна ефективно вирішити задачу, що має практичне застосування.
Задача 3. Чи вистачить 26 000 грн для закупівлі тротуарної плитки, щоб викласти 100 м2 майданчика, якщо 1 м2 плитки коштує 260 грн?
Розв'язок:
Вартість плитки для 100 м² майданчика становить 26 000 грн. Отже, якщо у вас є рівно 26 000 грн, то сума повністю покриває вартість плитки, але на додаткові витрати (наприклад, доставка чи підготовка майданчика) може не вистачити.
Тож 26 000 грн вистачить, але без запасу.
При розв'язуванні задачі 3, яка передбачає оцінку бюджету на закупівлю тротуарної плитки, учень використовує галузеві критерії математичної освітньої галузі: досліджує ситуації та створює математичні моделі, розв’язує математичні задачі та критично аналізує результати.
Учень повинен перетворити реальну ситуацію (планування закупівлі плитки) на математичну задачу:
Модель виглядає так: Загальна вартість=100×260=26000 грн. Загальна вартість=100×260=26000 грн.
Після побудови моделі учень виконує обчислення:
Після отримання результатів учень повинен оцінити, чи вистачить зазначеної суми для закупівлі плитки:
Це завдання демонструє застосування навичок аналізу ситуації, побудови моделі та виконання критичного аналізу, що є ключовими в рамках математичної компетентності.
ІV. Сучасні ресурси
Назва, посилання, доцільність використання, результат
Приклад:
Назва і доцільність використання:
SketchUp – це програмне забезпечення для тривимірного моделювання. Учні можуть створювати 3D-моделі майданчика перед будинком, візуалізувати збільшення його розмірів, зрозуміти просторові зміни та застосувати знання геометрії на практиці.
Посилання:
Результат:
V. Висновки
1. В проекті досліджено і висвітлено важливість практичного застосування знань з алгебри, а саме квадрат двочлена, побудова системи суджень, які сприяють аналізу інформації та ухвалення раціональних рішень; застосування набутих знань на практиці при розв’язуванні життєвих задач.
2.За допомогою сучасних ресурсів, показано –як вони допомагають не лише у вирішенні задачі, але й у формуванні математичних компетентностей, таких як створення моделей, аналіз результатів та використання математичних знань у житті.