ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ БАТЬКІВ ЩОДО ЗАХИСТУ ДІТЕЙ ВІД УСІХ ФОРМ НАСИЛЬСТВА, ОБРАЗ, НЕДБАЛОГО Й ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ

Про матеріал
Дотримання чинного законодавства з питань захисту прав неповнолітніх, запобігання насильству над дітьми, дитячої бездоглядності, профілактики правопорушень серед підлітків визначені у наступних нормативно-правових документах: Закону України «Про освіту», Закону «Про охорону дитинства», «Порядок розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення» та інших. Насильство може чинитися як дорослими щодо дітей (у сім’ї,школі), так і самими дітьми відносно одне одного. Свідченнями поширеності останнього стали численні публікації та репортажі на національному телебаченні, присвячені насильству між дітьми в школі. Оскільки діти проводять багато часу саме в навчальних закладах, то школи мають відігравати одну з ключових ролей у справі захисту дітей від насильства.
Перегляд файлу

 

ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ БАТЬКІВ ЩОДО ЗАХИСТУ ДІТЕЙ ВІД УСІХ ФОРМ НАСИЛЬСТВА, ОБРАЗ, НЕДБАЛОГО Й ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ

 

Дотримання чинного законодавства з питань захисту прав неповнолітніх, запобігання насильству над дітьми, дитячої бездоглядності, профілактики правопорушень серед підлітків визначені у наступних нормативно-правових документах: Закону України «Про освіту», Закону «Про охорону дитинства», «Порядок розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення» та інших.

 

Насильство може чинитися як дорослими щодо дітей (у сім’ї,школі), так і самими дітьми відносно одне одного. Свідченнями поширеності останнього стали численні публікації та репортажі на національному телебаченні, присвячені насильству між дітьми в школі.

 Оскільки діти проводять багато часу саме в навчальних закладах, то школи мають відігравати одну з ключових ролей у справі захисту дітей від насильства.

Жорстоке поводження з дитиною – будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного насильства над дитиною в сім’ї або поза нею.

Фізичне насильство над дитиною – дії із застосуванням фізичної сили стосовно дитини, направлені на спричинення їй фізичного страждання, що заборонені законом.

Сексуальне насильство або розбещення – протиправне посягання однієї особи на статеву недоторканість іншої, дії сексуального характеру стосовно дитини, що проявляються як зґвалтування, сексуальні домагання, непристойні пропозиції, будь-які образливі дії сексуального характеру.

Психологічне насильство – вплив однієї особи (групи осіб) на психіку дитини, з використанням словесних образ, погроз, переслідування, залякування, критика, маніпуляції, що може призвести до виникнення у дитини пригніченого або хронічного тривожного стану, затримки чи відставання психоемоційного, когнітивного, соціального та фізичного розвитку тощо.

Результати опитування показали, що переважна кількість підлітків, зокрема 96% , проживають у сім’ях, в яких немає насилля.

За статистикою, вважають можливим застосуванням  батьками фізичних покарань по відношенню до дітей :

  •  46,1% батьків
  • 34% дітей.

 

Моральне насилля зі сторони батьків:

  • 45% від матері
  • 25% від батька
  • 3% від бабусь та дідусів
  • 15% від  сестер та братів

Насилля (психічне, фізичне) по відношенню дітей з боку  батьків:

ВИДИ НАСИЛЛЯ

Батьки (%)

Давання ляпасів, ударів

2

Побиття

1

Образи, приниження

2

Грубе осмикування

27

Вигнання із дому

1,8

Крик на дитину

39

Погроза  наказаням, побиттям

5,0

Игнорування

(не звертали уваги)

9,1

Ознаки насилля

Ознаками  психологічного насильства можуть бути:

замкнутість, тривожність, страх, або навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;

неврівноважена поведінка;

агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;

уповільнене мовлення, нездатність до навчання, відсутність знань відповідно до віку (наприклад, невміння читати, писати, рахувати);

синдром «маленького дорослого» (надмірна зрілість та відповідальність);

спроби самогубства;

Ознаками фізичного насильства можуть бути:

повідомлення дитини, що батьки, інші члени сім’ї застосовують до неї, або іншої дитини фізичне насильство;

прагнення дитини приховати травми та обставини їх отримання (відмова дитини роздягатись; носити одяг, що не відповідає сезону);

синці на тих частинах тіла, на яких вони не повинні з’являтися, коли дитина грається (наприклад, на щоках, очах, губах, вухах, сідницях, передпліччях, стегнах, кінчиках пальців тощо);

травми ока (крововиливи, відшарування сітківки тощо);

забиті місця на тілі, голові або сідницях, які мають виразні контури предмета (наприклад, пряжки ременя, лозини);

незвичні опіки (цигаркою або гарячим посудом).

Ознаками економічного насильства, занедбання дитини можуть бути:

постійне голодування через нестачу їжі;

вага дитини в значній мірі не відповідає її віковій нормі (за визначенням медичного працівника);

часті запізнення до школи, брудний одяг, одягання не за погодою;

пропуски занять у школі; загальна занедбаність;

відсутність іграшок, книжок, розваг тощо;

антисанітарні умови проживання, відсутність постільної білизни (або постільна білизна рвана та брудна), засобів гігієни;

нігті, волосся у дитини нестрижені і брудні;

у дитини постійні інфекції, спричинені браком гігієни;

дитина жебракує, втікає з дому;

відставання дитини в розвитку (фізичному, емоційному розвитку): розвитку дрібної моторики, пізнавальних здібностей, соціальних навичок та навичок міжособистісного спілкування) внаслідок педагогічної занедбаності.

Ознаками сексуального насильства можуть бути:

знання термінології та жаргону, зазвичай не властивих дітям відповідного віку;

захворювання, що передаються статевим шляхом;

синдром «брудного тіла»: постійне настирливе перебування у ванній, під душем;

уникнення контактів з ровесниками;

Насильство в тій або іншій формі здійснюється в кожній четвертій українській  сім'ї.

Основна причина жорстокого поводження з дітьми – внутрішня агресивність – емоційний стан, що виникає як реакція на переживання непереборних якихось бар'єрів або недоступність чогось бажаного.

Каталог дій, які розцінюються як жорстоке поводження з дітьми в закладах освіти (витяг з Наказу Міністерства освіти і науки України «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми» від 25.12.2006 № 844)

Жорстоке поводження з дітьми в школі, виховній установі з боку вчителів, вихователів щодо дітей виявляється у наступному: приниженнях, постановці в кут; битті; роздяганні дитини перед іншими як способу покарання; нагадуванні при класному колективі про недоліки дитини, особливості сім'ї, сімейні події, про які вчителю стало відомо; непосильній праці; ігноруванні фізичних потреб дитини (заборона піти до туалету); існуванні «любимчиків»; підвищеному тоні, крику, необґрунтованих, неадекватних оцінках; суворій дисципліні, яка тримається на страху, а не на інтересі до навчання; авторитаризмі, вимогах без пояснень; недоцільних вимогах до зовнішнього вигляду дитини (зачіски, форми) і застосуванні дій щодо його покращення – підстригання власноруч, зняття прикрас, відбір мобільних телефонів тощо; розбещенні; обговорення проблем дитини та її сім'ї у класному колективі, серед батьків, що травмує психіку , погіршує моральний стан дитини.

Засобом психологічного тиску в руках окремих педагогів стало обесцінювання навчальних досягнень учнів. Нерідко 11-12 балів може отримати лише той учень, який ходить до вчителя на додаткові (платні) заняття.

Жорстоке поводження дітей щодо дітей виявляється в такому: образливих прізвиськах; насміханні над виглядом, видом діяльності, поведінкою дітей, які вирізняються серед однолітків; примушуванні до негативних дій (доведи, що не боїшся вчителя що ти не гірше за інших, - палиш, вживаєш наркотики, дорослий, займаєшся сексом тощо), бойкоті, ігноруванні; битті («темна»); відбиранні у слабших дорогих речей, грошей, їжі; погрозах, приниженнях; примусу до «служіння» сильному – нести портфель, бути на підхваті, чергувати тощо; зґвалтуванні, цькуванні.

 

Одним із важливих завдань є соціально-педагогічна профілактика насильства та протидія булінгу.

Практично в кожному класі є учні, які стають об’єктами глузувань та знущань. Булінг або цькування, – достатньо нове поняття в нашому житті, Булінг (від англ. bully – хуліган, задирака, насильник) – визначається як утиск, дискримінація, цькування.

Дії, які характеризують явище булінгу:

Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпачання, бійки, стусани, ляпаси, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.

Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.

Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.

Сексуальний булінг – прізвиська, образи, принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, брутальні жарти тощо.

Найчастіше булінг відбувається в місцях, де контроль з боку дорослих менший або відсутній взагалі. Це можуть бути: їдальні, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики.

Сьогодні набирає обертів кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету. Діти (та й дорослі не виняток) реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії або відео, в т.ч. зроблені в роздягальнях чи вбиральнях.

Практично кожна травмована дитина дає собі таємну клятву в тому, що ніколи так не буде поводитися зі своєю дитиною. Насильство породжує відповідне насильство - залізний закон.

Діяльність закладу з попередження насилля в родинах та учнівському колективі

ВАЖЛИВО!

Створення сприятливого соціально-психологічного клімату, атмосфери уваги, співчуття і співпраці в класних колективах, зокрема, й у навчальному закладі в цілому

Заходи з попередження насилля в родинах

  • Проведення анкетування дітей  з метою виявлення проявів насилля в родині.
  • Здійснення соціального супроводу сімей, де мають місце випадки вчинення насильства в сім'ї або в яких існує реальна загроза його вчинення.
  •  надання психологічних, юридичних, соціально-педагогічних, інформаційних та інших соціальних послуг членам сім'ї, в якій було вчинено насильство або існує реальна загроза його вчинення.
  • Проведення роз'яснювальної роботи в сім'ях, в яких вчинено насильство або існує реальна загроза його вчинення, повідомляти членів сім'ї про права, заходи та послуги, якими вони можуть скористатися, та передбачену законодавством відповідальність.
  • Ведення обліку дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах,  у тому числі стосовно яких вчинено насильство в сім'ї або існує реальна загроза його вчинення.
  • Порушення питання перед відповідними органами про притягнення до відповідальності фізичних та юридичних осіб, які допустили порушення прав, свобод і законних інтересів дітей. Представляти інтереси дітей у судах.
  • Організововувати проведення "круглих столів“, тренінгів та інших заходів з питань попередження насильства в сім'ї з відповідними підрозділами, які працюють у даному напрямку.
  • Проведення заходів в рамках Міжнародної акції «16 днів проти насильства» у формі  бесід, лекцій, конкурсів малюнків.
  • Розробка рекомендацій для батьків, проведення консультацій.
  • Функціонування інформаційного куточока «Дитинство без насилля»
  •  Проведення сімейних свят, що допомагають згуртувати сім`ю.
  •  Проведення тижнів Толерантності.

Алгоритм дій працівника закладу освіти у випадку виявлення у дитини ознак насилля (розгляд таблиць)

Отже, органи та заклади освіти відповідно до «Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення», затвердженого Наказом Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України 16.01.2004 № 5/34/24/11:

· здійснюють приймання заяв та повідомлень про випадки жорстокого поводження з дітьми;

· терміново (протягом однієї доби) передають повідомлення у письмовій формі до служби у справах дітей, органів внутрішніх справ про випадок жорстокого поводження з дитиною чи реальну загрозу його вчинення;

· уживають заходів для виявлення і припинення фактів жорстокого поводження з дітьми у навчальних закладах;

· керівники навчальних закладів зобов’язують педагогічних працівників, зокрема класних керівників, проводити попереджувальну роботу з батьками з метою недопущення випадків жорстокого поводження дітьми в сім’ях, а також відстежувати подібні випадки з боку інших учнів;

· класні керівники організовують роботу з батьками щодо роз’яснення наслідків жорстокого поводження з дітьми в сім’ях, а також з особами, що становлять найближче оточення дитини, яка постраждала від жорстокого поводження або потерпає від реальної загрози його вчинення.

Що повинен знати і уміти педагог для надання допомоги дитині, постраждалій від жорстокості і насильства

  • 1. Закони про захист прав дитини.
  • 2. Організації, куди можна звернутися для захисту дитини (органи внутрішніх справ, охорони здоров'я, опіки і опікування за місцем фактичного проживання дитини, громадські правозахисні організації).
  • 3. Установи, що надають психологічну допомогу дітям, номери "Телефонів Довіри".
  • 4. Послідовність своїх дій у разі жорстокості і насильства.
  • 5. Ознаки, характерні для різних видів насильства, у тому числі фізичні ушкодження і поведінкові відхилення.
  • 6. Особливості поведінки батьків або опікунів, що дозволяє запідозрити жорстокість по відношенню до дитини.
  • 7. Наслідки жорстокого поводження, насильства: психологічні, емоційні, інтелектуальні, поведінкові і ін.
  • 8. Правила організації спілкування, встановлення контакту, уміти уважно вислухати дитину, незалежно від того підтверджує або заперечує вона жорстоке поводження і спілкуватися з дітьми.
  • 9. Знати і уміти дати професійно грамотні рекомендації батькам, діти яких піддалися жорстокому поводженню або насильству з боку дорослих або однолітків.
  • 10. Бути чесним з сім'єю, намагатися детально роз'яснити батькам причину розмови з ними.

У випадках виникнення підозри щодо жорстокого поводження з дитиною або якщо є реальна загроза його вчинення працівник психологічної служби повинен діяти в такий спосіб

  • Працівник психологічної служби (практичний психолог, соціальний педагог) може запросити на зустріч дитину, стосовно якої поступила інформація про жорстоке поводження щодо неї.
  •  Зустріч може проходити у кабінеті психолога, соціального педагога чи в окремому приміщенні.
  • Основною метою бесіди з дитиною – є отримання повного обсягу інформації про те, що відбулося в ході спонтанної розповіді дитини.
  • Під час розмови фахівець має сидіти поруч із дитиною, не допускаючи розділення столом; спілкуючись з дитиною необхідно демонструвати повагу щодо неї, намагатись створити атмосферу довіри

У процесі розмови фахівець повинен з’ясувати терміни подій які відбулися з дитиною та отримати їх опис для цього варто ставити цілеспрямовані запитання про насильство:

  • про характер насильства, якщо воно було; часу і обставин;
  • про людину, що заподіяла насильство;
  • з’ясувати місце події; опис оточення;
  • коли це трапилося, у який час – уранці, вдень, увечері, вночі і т.д.

Якщо дитина підтвердила, що пережила жорстоке ставлення, необхідно провести  документування отриманих від неї  фактів за протоколом.

Протокол  про отримання відомостей

 про вчинення насильства над дитиною або реальну загрозу його вчинення

№ п/п

Зміст інформації

Заповнюється працівником психологічної служби

1.

Дата і точний час події:

(короткий опис)

2.

Місце події:

- було вчинено насильство в сім’ї,

-  було вчинено насильство в умовах навчального закладу

- існує реальна загроза вчинення насильства в сім’ї,

- існує реальна загроза вчинення насильства в умовах навчального закладу

(необхідне підкреслити)

3.

Учасники події:

 

4.

Жертва (жертви):

(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад)

4.1.

Нападник (и), кривдник:

(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати прикмети)

4.2.

Співучасники

(ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати прикмети, стать)

4.3.

Свідки:

(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати прикмети)

5.

Вид насильства

  •                   Фізичне
  •                   Психологічне
  •                   Сексуальне
  •                   Економічне

(необхідне підкреслити)

6.

Потерпіла (лий, лі) потребує допомоги

 

  •                   Медичної
  •                   Психологічної
  •                   Психолого-соціальної реабілітації
  •                   Юридичної
  •                   Відвідування працівника соціальної служби
  •                   інше (вказати) _______________________

(необхідне підкреслити)

7.

Ужиті заходи

  •                   надано медичну, психологічну, юридичну допомогу;
  •                   рекомендовано направити до центру медико-соціальної реабілітації, кризового центру для жертв насильства в сім’ї. дітей та молоді та інше вказати);

(необхідне підкреслити)

8.

Про цей випадок проінформовано:

 

8.1.

Директора навчального закладу або його заступника:

(ПІП, посада, дата, час)

 

З цим протоколом ознайомлений, копію одержав:

(підпис, дата, час)

8.2.

Батьки або особи що їх замінюють:

(ПІП, дата, час, телефон)

 

З цим протоколом ознайомлений, копію одержав:

(підпис, дата, час)

8.3.

Копію протоколу надіслано:

(міліція у справах дітей, опікунська рада і т.п.; точна назва, дата)

9.

Цей протокол зберігається у працівника служби і не підлягає знищенню чи вилученню протягом п’яти років

(дата і час складання протоколу; особистий підпис працівника служби)

 

Протокол - 2 - Н

дій працівника психологічної служби

 у випадку, коли він стає свідком насильства або жорстокого поводження з дитиною

Зміст інформації

Заповнюється працівником психологічної служби

1.

Що спостерігав працівник служби особисто в якості свідка події:

(короткий опис)

2.

Дата і точний час події:

 

3.

Місце події:

 

4.

Учасники події:

-------------

4.1.

Жертва (жертви):

(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад)

4.2.

Нападник (и), кривдник:

(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати пикмети)

4.3.

Співучасники

(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати пикмети)

4.4.

Свідки:

(ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати пикмети, стать)

5.

Що зробив працівник служби для припинення насильства або жорсткого поводження і це можуть підтвердити свідки:

(короткий опис)

6.

Про цей випадок проінформовано:

------------------

6.1.

Директора навчального закладу або його заступника:

(ПІП, посада, дата, час)

 

З цим протоколом ознайомлений, копію одержав:

(підпис, дата, час)

6.2.

Батьки або особи що їх замінюють:

(ПІП, дата, час, телефон)

 

З цим протоколом ознайомлений, копію одержав:

(підпис, дата, час)

6.3.

Копію протоколу надіслано:

(міліція у справах дітей, опікунська рада і т.п.; точна назва, дата)

7.

Цей протокол зберігається у працівника служби і не підлягає знищенню чи вилученню протягом п’яти років

(дата і час складання протоколу; особистий підпис працівника служби)

 

Поради для консультанта

  1. Викликати прихильність до себе – «Я тобі вірю»
  2.  Зменшити відчуття провини – «Я упевнена, що ти не винен в тому, що сталося».
  3. Підтримати і схвалити його поведінку: «Добре, що ти не злякався і подзвонив».
  4. Знайти резерви підтримки і допомоги – «Як ти думаєш, кому ще ти можеш розповісти про свою проблему»?
  5. Створити умови для припинення насильства і виробити стратегію поведінки – «Давай подумаємо, що ми можемо зробити, щоб подібного не повторилося»?.
  6. Вселити упевненість у завтрашній день – «Я знаю, що ти впораєшся з проблемою. Я в тебе вірю, ти сильний»!

 

ЗБЕРЕЖИ МИР  В СВОЄМУ ДОМІ!!!
МИ ЗА ДИТИНСТВО БЕЗ НАСИЛЛЯ!
А ВИ?!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 листопада 2021
Переглядів
1091
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку