ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ БАТЬКІВ ЩОДО ЗАХИСТУ ДІТЕЙ ВІД УСІХ ФОРМ НАСИЛЬСТВА, ОБРАЗ, НЕДБАЛОГО Й ЖОРСТОКОГО ПОВОДЖЕННЯ
Дотримання чинного законодавства з питань захисту прав неповнолітніх, запобігання насильству над дітьми, дитячої бездоглядності, профілактики правопорушень серед підлітків визначені у наступних нормативно-правових документах: Закону України «Про освіту», Закону «Про охорону дитинства», «Порядок розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення» та інших.
Насильство може чинитися як дорослими щодо дітей (у сім’ї,школі), так і самими дітьми відносно одне одного. Свідченнями поширеності останнього стали численні публікації та репортажі на національному телебаченні, присвячені насильству між дітьми в школі.
Оскільки діти проводять багато часу саме в навчальних закладах, то школи мають відігравати одну з ключових ролей у справі захисту дітей від насильства.
Жорстоке поводження з дитиною – будь-які форми фізичного, психологічного, сексуального або економічного насильства над дитиною в сім’ї або поза нею.
Фізичне насильство над дитиною – дії із застосуванням фізичної сили стосовно дитини, направлені на спричинення їй фізичного страждання, що заборонені законом.
Сексуальне насильство або розбещення – протиправне посягання однієї особи на статеву недоторканість іншої, дії сексуального характеру стосовно дитини, що проявляються як зґвалтування, сексуальні домагання, непристойні пропозиції, будь-які образливі дії сексуального характеру.
Психологічне насильство – вплив однієї особи (групи осіб) на психіку дитини, з використанням словесних образ, погроз, переслідування, залякування, критика, маніпуляції, що може призвести до виникнення у дитини пригніченого або хронічного тривожного стану, затримки чи відставання психоемоційного, когнітивного, соціального та фізичного розвитку тощо.
Результати опитування показали, що переважна кількість підлітків, зокрема 96% , проживають у сім’ях, в яких немає насилля.
За статистикою, вважають можливим застосуванням батьками фізичних покарань по відношенню до дітей :
Моральне насилля зі сторони батьків:
Насилля (психічне, фізичне) по відношенню дітей з боку батьків:
ВИДИ НАСИЛЛЯ |
Батьки (%) |
Давання ляпасів, ударів |
2 |
Побиття |
1 |
Образи, приниження |
2 |
Грубе осмикування |
27 |
Вигнання із дому |
1,8 |
Крик на дитину |
39 |
Погроза наказаням, побиттям |
5,0 |
Игнорування (не звертали уваги) |
9,1 |
Ознаки насилля
Ознаками психологічного насильства можуть бути:
замкнутість, тривожність, страх, або навпаки, демонстрація повної відсутності страху, ризикована, зухвала поведінка;
неврівноважена поведінка;
агресивність, напади люті, схильність до руйнації, нищення, насильства;
уповільнене мовлення, нездатність до навчання, відсутність знань відповідно до віку (наприклад, невміння читати, писати, рахувати);
синдром «маленького дорослого» (надмірна зрілість та відповідальність);
спроби самогубства;
Ознаками фізичного насильства можуть бути:
повідомлення дитини, що батьки, інші члени сім’ї застосовують до неї, або іншої дитини фізичне насильство;
прагнення дитини приховати травми та обставини їх отримання (відмова дитини роздягатись; носити одяг, що не відповідає сезону);
синці на тих частинах тіла, на яких вони не повинні з’являтися, коли дитина грається (наприклад, на щоках, очах, губах, вухах, сідницях, передпліччях, стегнах, кінчиках пальців тощо);
травми ока (крововиливи, відшарування сітківки тощо);
забиті місця на тілі, голові або сідницях, які мають виразні контури предмета (наприклад, пряжки ременя, лозини);
незвичні опіки (цигаркою або гарячим посудом).
Ознаками економічного насильства, занедбання дитини можуть бути:
постійне голодування через нестачу їжі;
вага дитини в значній мірі не відповідає її віковій нормі (за визначенням медичного працівника);
часті запізнення до школи, брудний одяг, одягання не за погодою;
пропуски занять у школі; загальна занедбаність;
відсутність іграшок, книжок, розваг тощо;
антисанітарні умови проживання, відсутність постільної білизни (або постільна білизна рвана та брудна), засобів гігієни;
нігті, волосся у дитини нестрижені і брудні;
у дитини постійні інфекції, спричинені браком гігієни;
дитина жебракує, втікає з дому;
відставання дитини в розвитку (фізичному, емоційному розвитку): розвитку дрібної моторики, пізнавальних здібностей, соціальних навичок та навичок міжособистісного спілкування) внаслідок педагогічної занедбаності.
Ознаками сексуального насильства можуть бути:
знання термінології та жаргону, зазвичай не властивих дітям відповідного віку;
захворювання, що передаються статевим шляхом;
синдром «брудного тіла»: постійне настирливе перебування у ванній, під душем;
уникнення контактів з ровесниками;
Насильство в тій або іншій формі здійснюється в кожній четвертій українській сім'ї.
Основна причина жорстокого поводження з дітьми – внутрішня агресивність – емоційний стан, що виникає як реакція на переживання непереборних якихось бар'єрів або недоступність чогось бажаного.
Каталог дій, які розцінюються як жорстоке поводження з дітьми в закладах освіти (витяг з Наказу Міністерства освіти і науки України «Про вжиття додаткових заходів щодо профілактики та запобігання жорстокому поводженню з дітьми» від 25.12.2006 № 844)
Жорстоке поводження з дітьми в школі, виховній установі з боку вчителів, вихователів щодо дітей виявляється у наступному: приниженнях, постановці в кут; битті; роздяганні дитини перед іншими як способу покарання; нагадуванні при класному колективі про недоліки дитини, особливості сім'ї, сімейні події, про які вчителю стало відомо; непосильній праці; ігноруванні фізичних потреб дитини (заборона піти до туалету); існуванні «любимчиків»; підвищеному тоні, крику, необґрунтованих, неадекватних оцінках; суворій дисципліні, яка тримається на страху, а не на інтересі до навчання; авторитаризмі, вимогах без пояснень; недоцільних вимогах до зовнішнього вигляду дитини (зачіски, форми) і застосуванні дій щодо його покращення – підстригання власноруч, зняття прикрас, відбір мобільних телефонів тощо; розбещенні; обговорення проблем дитини та її сім'ї у класному колективі, серед батьків, що травмує психіку , погіршує моральний стан дитини.
Засобом психологічного тиску в руках окремих педагогів стало обесцінювання навчальних досягнень учнів. Нерідко 11-12 балів може отримати лише той учень, який ходить до вчителя на додаткові (платні) заняття.
Жорстоке поводження дітей щодо дітей виявляється в такому: образливих прізвиськах; насміханні над виглядом, видом діяльності, поведінкою дітей, які вирізняються серед однолітків; примушуванні до негативних дій (доведи, що не боїшся вчителя що ти не гірше за інших, - палиш, вживаєш наркотики, дорослий, займаєшся сексом тощо), бойкоті, ігноруванні; битті («темна»); відбиранні у слабших дорогих речей, грошей, їжі; погрозах, приниженнях; примусу до «служіння» сильному – нести портфель, бути на підхваті, чергувати тощо; зґвалтуванні, цькуванні.
Одним із важливих завдань є соціально-педагогічна профілактика насильства та протидія булінгу.
Практично в кожному класі є учні, які стають об’єктами глузувань та знущань. Булінг або цькування, – достатньо нове поняття в нашому житті, Булінг (від англ. bully – хуліган, задирака, насильник) – визначається як утиск, дискримінація, цькування.
Дії, які характеризують явище булінгу:
Фізичний булінг – штовхання, підніжки, зачіпачання, бійки, стусани, ляпаси, «сканування» тіла, нанесення тілесних ушкоджень тощо.
Економічний булінг – крадіжки, пошкодження чи знищення одягу та інших особистих речей жертви, вимагання грошей тощо.
Психологічний булінг – принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла, міміки обличчя, поширення образливих чуток, ізоляція, ігнорування, погрози, жарти, маніпуляції, шантаж тощо.
Сексуальний булінг – прізвиська, образи, принизливі погляди, жести, образливі рухи тіла сексуального характеру, зйомки у переодягальнях, поширення образливих чуток, сексуальні погрози, брутальні жарти тощо.
Найчастіше булінг відбувається в місцях, де контроль з боку дорослих менший або відсутній взагалі. Це можуть бути: їдальні, сходи, коридори, вбиральні, роздягальні, спортивні майданчики.
Сьогодні набирає обертів кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету. Діти (та й дорослі не виняток) реєструються в соціальних мережах, створюють сайти, де можуть вільно спілкуватися, ображаючи інших, поширювати плітки, особисті фотографії або відео, в т.ч. зроблені в роздягальнях чи вбиральнях.
Практично кожна травмована дитина дає собі таємну клятву в тому, що ніколи так не буде поводитися зі своєю дитиною. Насильство породжує відповідне насильство - залізний закон.
Діяльність закладу з попередження насилля в родинах та учнівському колективі
ВАЖЛИВО!
Створення сприятливого соціально-психологічного клімату, атмосфери уваги, співчуття і співпраці в класних колективах, зокрема, й у навчальному закладі в цілому
Заходи з попередження насилля в родинах
Алгоритм дій працівника закладу освіти у випадку виявлення у дитини ознак насилля (розгляд таблиць)
Отже, органи та заклади освіти відповідно до «Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення», затвердженого Наказом Державного комітету України у справах сім'ї та молоді, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України 16.01.2004 № 5/34/24/11:
· здійснюють приймання заяв та повідомлень про випадки жорстокого поводження з дітьми;
· терміново (протягом однієї доби) передають повідомлення у письмовій формі до служби у справах дітей, органів внутрішніх справ про випадок жорстокого поводження з дитиною чи реальну загрозу його вчинення;
· уживають заходів для виявлення і припинення фактів жорстокого поводження з дітьми у навчальних закладах;
· керівники навчальних закладів зобов’язують педагогічних працівників, зокрема класних керівників, проводити попереджувальну роботу з батьками з метою недопущення випадків жорстокого поводження дітьми в сім’ях, а також відстежувати подібні випадки з боку інших учнів;
· класні керівники організовують роботу з батьками щодо роз’яснення наслідків жорстокого поводження з дітьми в сім’ях, а також з особами, що становлять найближче оточення дитини, яка постраждала від жорстокого поводження або потерпає від реальної загрози його вчинення.
Що повинен знати і уміти педагог для надання допомоги дитині, постраждалій від жорстокості і насильства
У випадках виникнення підозри щодо жорстокого поводження з дитиною або якщо є реальна загроза його вчинення працівник психологічної служби повинен діяти в такий спосіб
У процесі розмови фахівець повинен з’ясувати терміни подій які відбулися з дитиною та отримати їх опис для цього варто ставити цілеспрямовані запитання про насильство:
Якщо дитина підтвердила, що пережила жорстоке ставлення, необхідно провести документування отриманих від неї фактів за протоколом.
Протокол про отримання відомостей
про вчинення насильства над дитиною або реальну загрозу його вчинення
№ п/п |
Зміст інформації |
Заповнюється працівником психологічної служби |
1. |
Дата і точний час події: |
(короткий опис) |
2. |
Місце події: |
- було вчинено насильство в сім’ї, - було вчинено насильство в умовах навчального закладу - існує реальна загроза вчинення насильства в сім’ї, - існує реальна загроза вчинення насильства в умовах навчального закладу (необхідне підкреслити) |
3. |
Учасники події: |
|
4. |
Жертва (жертви): |
(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад) |
4.1. |
Нападник (и), кривдник: |
(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати прикмети) |
4.2. |
Співучасники |
(ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати прикмети, стать) |
4.3. |
Свідки: |
(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати прикмети) |
5. |
Вид насильства |
(необхідне підкреслити) |
6. |
Потерпіла (лий, лі) потребує допомоги
|
(необхідне підкреслити) |
7. |
Ужиті заходи |
(необхідне підкреслити) |
8. |
Про цей випадок проінформовано: |
|
8.1. |
Директора навчального закладу або його заступника: |
(ПІП, посада, дата, час) |
|
З цим протоколом ознайомлений, копію одержав: |
(підпис, дата, час) |
8.2. |
Батьки або особи що їх замінюють: |
(ПІП, дата, час, телефон) |
|
З цим протоколом ознайомлений, копію одержав: |
(підпис, дата, час) |
8.3. |
Копію протоколу надіслано: |
(міліція у справах дітей, опікунська рада і т.п.; точна назва, дата) |
9. |
Цей протокол зберігається у працівника служби і не підлягає знищенню чи вилученню протягом п’яти років |
(дата і час складання протоколу; особистий підпис працівника служби) |
Протокол - 2 - Н
дій працівника психологічної служби
у випадку, коли він стає свідком насильства або жорстокого поводження з дитиною
№ |
Зміст інформації |
Заповнюється працівником психологічної служби |
1. |
Що спостерігав працівник служби особисто в якості свідка події: |
(короткий опис) |
2. |
Дата і точний час події: |
|
3. |
Місце події: |
|
4. |
Учасники події: |
------------- |
4.1. |
Жертва (жертви): |
(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад) |
4.2. |
Нападник (и), кривдник: |
(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати пикмети) |
4.3. |
Співучасники |
(стать, ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати пикмети) |
4.4. |
Свідки: |
(ПІП, клас, школа, навчальний заклад; якщо – дорослий – описати пикмети, стать) |
5. |
Що зробив працівник служби для припинення насильства або жорсткого поводження і це можуть підтвердити свідки: |
(короткий опис) |
6. |
Про цей випадок проінформовано: |
------------------ |
6.1. |
Директора навчального закладу або його заступника: |
(ПІП, посада, дата, час) |
|
З цим протоколом ознайомлений, копію одержав: |
(підпис, дата, час) |
6.2. |
Батьки або особи що їх замінюють: |
(ПІП, дата, час, телефон) |
|
З цим протоколом ознайомлений, копію одержав: |
(підпис, дата, час) |
6.3. |
Копію протоколу надіслано: |
(міліція у справах дітей, опікунська рада і т.п.; точна назва, дата) |
7. |
Цей протокол зберігається у працівника служби і не підлягає знищенню чи вилученню протягом п’яти років |
(дата і час складання протоколу; особистий підпис працівника служби) |
Поради для консультанта
ЗБЕРЕЖИ МИР В СВОЄМУ ДОМІ!!!
МИ ЗА ДИТИНСТВО БЕЗ НАСИЛЛЯ!
А ВИ?!