«Формування комунікативної компетентності школярів на уроках іноземної мови засобами проєктної діяльності»

Про матеріал
Трішки теорії і проєкти, які не раз були виконані вихованцями у молодшій, середній та старшій школах.
Перегляд файлу

 

 

Навишна Наталія Миколаївна

Вчитель англійської мови гімназії №290 м. Києва

Тема над якою працюю:

«Формування комунікативної компетентності школярів на уроках іноземної мови засобами проєктної діяльності»

Вища категорія, звання «старший вчитель».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ.

Не стільки важливо навчити кожну дитину, скільки досягти того, щоб у кожної було сформоване бажання вчитися.

Дж. Лаббок

Концепція модернізації української освіти, що закладена в Державному стандарті, визначає цілі та завдання загальної середньої освіти й підкреслює необхідність орієнтації освітньої галузі не тільки на засвоєння учнями певної суми знань, але й розвиток особистості кожної дитини, її пізнавальних та творчих здібностей.

Відповідно до основних положень Державного стандарту загальноосвітня школа має розвивати цілісну систему універсальних знань, умінь і навичок, а також виховувати особисту відповідальність учнів за результати навчання, тобто формувати ключові компетентності , що визначають сучасний зміст і якість навчання.

Компетентнісний підхід, як зазначається в Державному стандарті  базової і повної загальної середньої освіти (2011), сприяє формуванню ключових і предметних компетентностей.

До ключових компетентностей належить уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами, математична і базові компетентності в галузі природознавства і техніки, інформаційно-комунікаційна, соціальна, громадянська, загальнокультурна, підприємницька і здоров’язбережувальна компетентності, а до предметних (галузевих) — комунікативна, літературна, мистецька, міжпредметна естетична, природничо-наукова і математична, проектно-технологічна та інформаційно-комунікаційна, суспільствознавча, історична і здоров’язбережувальна компетентності.

Перед школою постає небхідність застосування технології становлення учня як суб’єкта й проектувальника життя та створення життєвого простору, спрямованого на розвиток і саморозвиток компетентної, конкурентноспроможної, креативної особистості.

Сучасний випускник повинен бути гнучким, мобільним, уміти інтегруватись у динамічне суспільство, презентувати себе на ринку праці, критично мислити, використовувати набуті знання та вміння, бути здатним генерувати нові ідеї, приймати нестандартні рішення, творчо мислити; уміти знаходити й аналізувати інформацію, одержану з різних джерел, застосовувати її для індивідуального розвитку та самовдосконалення; бережливо ставитися до свого здоров’я і здоров’я інших; бути здатним вибрати з численних альтернатив найоптимальніший  варіант.

Виконати таке соціальне замовлення держави можна, створивши модель компетентнісно орієнтованої освіти.

Кожна дитина – індивідуальність, не схожа на інших. Педагогічна майстерність полягає в тому, щоб налаштуватися на внутрішній світ учня, зрозуміти його унікальність, розвинути здібності.

Як використати багатогранність світу дітей під час навчальних занять?

Як виховати в них потребу вчитися, зацікавити їх навчанням? Для цього слід максимально наблизити навчальний процес до життєвих умов.

Розвиток компетентностей учнів у проєктній діяльності (їхньої здатності мобілізувати знання в реальній життєвій ситуації) – найактуальніша проблема сучасної школи.

Зважаючи на це, упродовж кількох років я вивчаю питання «Формування комунікативної компетентності школярів на уроках іноземної мови засобами проєктної діяльності»

Проєкт - це ідеальний засіб навчання, виховання та розвитку креативності учнів. Проєктна діяльність допомагає всім дітям продуктивно співпрацювати, творчо використовувати знання англійської мови. Адже її завдання базується не на вивченні навчальних тем, готових текстів, а на обговоренні актуальних проблем. Це чудова можливість для школярів зі слабкими мовними навичками проявити нелінгвістичні здібності.

Чому варто займатися проєктною роботою:

  • учні самі обирають форми, напрямки, види створення проєктів;
  • проєктна робота заохочує дітей до творчих експериментів, креативного мислення;
  • така робота продуктивно об'єднує дітей різних рівнів знань, здібностей і віку;
  • діти мають унікальну можливість висловлювати свої думки, бути почутими, і з думкою дитини, в даному випадку, неможливо не погодитися, тому що вона правильна і цілком має право на своє існування;
  • даний вид роботи дозволяє перетворити простий урок на справжнє дійство, де учні яскраво презентують свій проєкт, або замінити звичну контрольну роботу на свято творчості.

 

 

 

 

 

 

 

Основна частина.

Що таке «проєктна робота», яка її мета і яких результатів можна досягти, використовуючи такий нестандартний підхід до процесу навчання?

Багато вчителів під «проєктом» розуміють лише написання реферату або залучення дітей до участі в позакласній роботі, яка переважно проводиться після уроків або в кінці четверті. Але це не зовсім так. Проєктна робота – це вдалий метод розвитку креативності учнів, спосіб залучення дітлахів до дослідницької, пошукової роботи, чудова можливість спонукати дітей до експерименту, знаходження нових шляхів розв’язання тих чи інших проблем, справжній відпочинок від рутини на уроках.

Мета проєктної роботи полягає в тому, що кожна дитина має можливість проявити себе якнайкраще: продемонструвати свої творчі здібності, використовуючи при цьому набуті навички з лексики, граматики тощо, поділитися життєвим досвідом, розкрити в собі та своїх друзях нові таланти, позбутися багатьох комплексів, мати на все свою власну думку і не боятися її аргументувати, навчитися слухати думки інших і поважати їх. До цієї роботи я залучаю абсолютно всіх учнів, не враховуючи рівень їх знань або вік, бо тут важливий безпосередньо процес роботи, а не її результат.

Роль учителя в роботі над проєктом визначальна тільки на першому етапі. Учитель - це поштовх, що надихає учнів на творчий процес: знайомить їх з подібними, раніше виконаними роботами, згадує найдрібніші деталі з попередніх проєктів, чітко ставить мету, наголошує на індивідуальності кожної роботи, просить дітей мислити креативно. І головне - ніяких, обмежуючих творчий запал і креативний потенціал дітей, правил! Дозвольте їм самостійно визначитися з формами, напрямками створення проєкту і не хвилюйтеся за помилки: граматичні, орфографічні тощо! Рівень їх знань ви цілком зможете перевірити за допомогою традиційних самостійних і контрольних робіт, а тут лише спостерігайте, за необхідністю контролюйте, допомагайте, заохочуйте учнів, а наприкінці - отримуйте велике задоволення від справжніх шедеврів ваших дітей.

Моя мета – досягнення учнями ефективного рівня користування мовою та використання її в реальних життєвих ситуаціях.

У пошуках відповіді на питання: «Як підтримати інтерес дитини до навчання?» я дійшла висновку, що учнів необхідно залучати до активної діяльності, у якій вони були б не споглядачами, а творцями.

Це не лише викликає інтерес до навчання, але й дає змогу підтримувати високу працездатність учнів протягом уроку. Активна діяльність та співпраця допомагають учням засвоїти навчальний матеріал і виробити необхідні навички та вміння. Учні перетворюються з пасивних слухачів на активних учасників навчального процесу.

Проекти можуть бути представлені як:

  • творча робота з малюнками, аплікацією, вирізками з періодичних видань;
  • стінгазета;
  • тематична виставка поробок;
  • фото колаж;
  • плакати, буклети, проспекти;
  • випуски газет чи журналів на одну з тем;
  • видання книжок;
  • створення радіо та телепрограм;
  • проведення вечірок (концертів, вистав, свят);
  • організація пресконференцій;
  • ігри, вікторини;
  • інтерв'ю;
  • веб-квести;
  • створення веб-квестів і т.д.

У процесі роботи над проєктом кожен учень має визначитися з певними обов'язками, які йому необхідно буде виконувати для поставленої перед класом, групою чи окремим учасником мети. Маючи певний досвід, зазначу, що всі діти ставляться до своїх завдань здебільшого відповідально. Дуже часто я пропоную учням з різним рівнем підготовки, різними поглядами на проблему об'єднатися для виконання проєкту. Всім знайдеться робота: більш підготовлені учні зроблять необхідний переклад, напишуть твір, вірш, пісню, підготують ребуси, кросворди тощо, а слабші учні із задоволенням художньо оформлять проєкти, підберуть дизайн, зроблять фотографії, проведуть зйомки кліпів, фільмів, знайдуть цікавий додатковий матеріал тощо. Як кажуть, в суперечці народжується істина, але мені вдається налагодити дружні стосунки між дітьми, якщо вони не були такими. Іноді діти погоджуються зі мною, а деколи вони прагнуть самостійно організувати свою роботу.

Застосовуючи проєктну роботу під час процесу навчання, я маю можливість познайомити дітей ближче, яскравіше з культурою, традиціями та звичаями країн і національностей, мова яких вивчається. Ми перетворюємося з пасивних слухачів на активних учасників цих традицій, що допоможе учням на все життя набути позитивного досвіду. У дітей з'являється велика впевненість у своїх здібностях, інтерес до вивчення культури країни та англійської мови загалом, у багатьох учнів змінюється ставлення до уроку, покращуються оцінки й відчувається значний прогрес у вивченні предмету.

Раджу також не забувати про таку важливу річ, як позитивне ставлення до кожної дитини, заохочення, вдячність за вчасно й вдало виконану роботу, що неодмінно надихне учнів на творчі злети, свіжі та неординарні ідеї.

Все залежить від навчальної програми, віку, оточення, інтересів, досвіду, рівня підготовки, потреб та очікувань учнів. Враховуючи ваші цілі, робота над проєктом може тривати день, тиждень, місяць чи навіть довше. Як правило, чим більша група дітей залучена до проектної діяльності, тим довший термін виконання роботи. На різних етапах підготовки діти працюють у різних групах, але початок та кінець проєкту я пропоную поєднати з дискусією в класі щодо вибору теми, плану дій, підведення підсумків тощо.

Наприкінці будь-якого проєкту слід провести певне обговорення з учнями і обов'язково дізнатися, чи сподобалося їм працювати на задану тему, що цікавого та нового вони вивчили, які завдання виявилися більш корисними і т.д. Враховуючи все вищезазначене, вчителі повинні себе запитати, чи варто було займатися даним проєктом і чи спробую я це ще раз. Особисто у мене ніколи не виникало жодного сумніву, і мої учні завжди отримували велике задоволення від процесу та результатів роботи. І не забуваємо, що в творчій роботі головним є сам процес!

Тож ласкаво просимо в надзвичайний світ проєктної роботи, де ваші діти отримають безцінний досвід у вивченні вашого предмету і розкриють у собі багато талантів!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проєкт №1.

Цей проєкт може бути виконаний у 3-4 класах. Проєкт творчий і короткочасний.

Тема.

Їжа. Харчування.

Мета.

  1.               Удосконалення пошукових та дослідницьких умінь та навичок учнів (самостійно знаходити потрібну інформацію, опрацьовувати та аналізувати її)
  2.               Забезпечення практики усного мовлення;
  3.               Розвиток навичок письма;
  4.               Активізація навичок індивідуальної роботи, роботи в парах та малих групах;
  5.               Поглиблення та систематизація знань учнів про здорове харчування кухні та кулінарні традиції різних народів світу

Матеріали, необхідні для створення проекту:

  Папір різного формату (А1, А3, А4), ножиці, олівці (прості та кольорові), фломастери, маркери, фарби та пензлі, інші декоративні елементи за бажанням. Клей ПВА чи клей-олівець, скотч (бажано двобічний).

Лінійки, стиральні гумки.

Комп’ютер з доступом до інтернету та принтер (в класі чи вдома в учнів).

Журнали, з яких можна вирізати малюнки-ілюстрації.

Хід виконання проєкту.

  1.               Сформувати групи по 3-4 учні
  2.               Розподілити по ролях

1) Дослідник (researcher) – відповідає за пошук необхідної інформації про властивості продуктів, про типові страви української чи, наприклад, британської кухні тощо;

2) Дизайнер (designer) – відповідає за художнє оформлення роботи;

3) Секретар (secretary) – відповідальний за написання тексту;

4) Лідер групи (group leader) – координує роботу групи.

  1.               Презентація проєкту.

Варіації кінцевого результату:

  • що у тебе на сніданок?;
  • здорова їжа;
  • мій ланч-бокс ( Додаток 1)
     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проєкт №2.

Для виконання у 5-7 класах.

Тема.

Школа майбутнього.

Мета.

  1. Систематизація і закріплення лексики по темі «Шкільне життя».
  2. Забезпечення практики усного мовлення.
  3. Розвиток навичок письма.
  4. Активізація навичок індивідуальної роботи, роботи в парах та малих групах.
  5. Моніторинг вживання граматичної структури there is/there are.

Матеріали, необхідні для створення проекту:

  • Папір різного формату (А1, А3, А4), ножиці, олівці (прості та кольорові), фломастери, маркери, фарби та пензлі, інші декоративні елементи за бажанням. Клей ПВА чи клей-олівець, скотч (бажано двобічний).
  • Лінійки, стиральні гумки.
  • Комп’ютер з доступом до інтернету та принтер (в класі чи вдома в учнів).
  • Журнали, з яких можна вирізати малюнки-ілюстрації.
  • Проектор.

Хід виконання проєкту.

  1.  Сформувати групи по 2-3 учні
  2. Розподілити по ролях

1) Дослідник – відповідає за пошук необхідної інформації, наприклад, про  британські школи;

2) Дизайнер – відповідає за художнє оформлення роботи;

3) Секретар – відповідальний за написання тексту;

4) Лідер групи – координує роботу групи.

  1. Презентація проєкту. Може бути здійснена на папері формату А1 або в Power Point.( Додаток 2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Проєкт №3

Відео-екскурсія.

Для учнів 8-11 класів. Довгостроковий.

Тема.

Моє рідне місто.

Мета.

  1. Систематизація і закріплення лексики по темі «Визначні місця».
  2. Забезпечення практики усного мовлення.
  3. Активізація навичок індивідуальної роботи, роботи в парах.
  4. Практика сприймання на слух.

Завдання.

  1. На вихідних пройтися вуличками рідного міста.
  2. Вибрати 3-5 улюблених місць. Зупинитися, зняти відео.
  3. Презентувати на уроці.

 

 


 

 

 

 

Додаток 1.

 

Додаток 2.

http://www.myshared.ru/slide/418303/

 

 

Висновок.

«Проєкт – це будь-яка робота, виконана від «усього серця», і яка має певну цільову настанову.»

У. Кільпатрик

Переваги проєктного методу полягають у тому, що школярі вчаться аналізувати реальну ситуацію і планувати майбутню діяльність. У процесі діяльності учнів розширюється їх світогляд, формується пізнавальний інтерес, набуваються вміння самостійно знаходити інформацію та інтерпретувати її. У проєктній діяльності учні використовують різноманітні форми і методи роботи, що свідчить про гнучкість мислення, розвиток креативності, самостійності та інтелектуальної активності майбутніх фахівців.

Така діяльність здебільшого є груповою, під час якої відбувається спілкування та передача знань, тобто досягаються дві головні мети власне мовного навчання. Використання проєктів, заохочує до кооперованого навчання і тому спонукає до групової роботи.

За допомогою них можна вивчати іноземні мови, проте вони бувають і міждисциплінарними.

Для того щоб досягти поставленого завдання, учні повинні не лише видавати інформацію, а й трансформувати її.

Онлайнова проєктна робота може охоплювати діяльність від створення постеру чи презентації про відому особу до проведення. дослідження, при якому учні вивчають предмет і висловлюють власні ідеї.

Більшість сучасних шкільних програм вимагають, щоб викладання предметів сприяло розвитку в учнів ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями і корисних дослідницьких навичок. Проєктна робота є практичним шляхом реалізації цих освітніх цілей на уроці та в позаурочний час.

Ймовірно, що більшість учнів будуть говорити рідною мовою під час роботи над проєктом. Це природно і неминуче, і немає потреби це приймати як проблему. Головне - щоб кінцевий результат був сформульований англійською мовою. Проєктна робота забезпечує можливості реального використання перекладу - наприклад, перекладу англійською мовою листівок, карт, інтерв'ю з членами сім'ї, текстів з довідника, написаного рідною мовою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаних джерел.

  1. Башинська Т. Проектувальна діяльність - основа взаємодії вчителя та учнів // Початкова школа. - 2003. - № 6, 7.
  2.  Бех П. О., Биркун Л. В. Концепція викладання іноземних мов в Україні // Іноземні мови. - 2001. - № 2. - С. 3-8.
  3. Дичківська І. М. Інноваційні педагогічні технології: Навч. посібник. - К: Академвидання, 2004. - 352 с.
  4.  Зимняя И. А. Проектная методика обучения английскому языку / И. А. Зимняя, Т. И. Сахарова / / Иностранные языки в школе. - 1991. - №  3. - С. 9-15.
  5.  Іванова Т. А., Корсук О. М. //Прийоми активізації навчального процесу на уроках англійської мови. - К.: Освіта, 1992. - 125 с.
  6. Іноземні мови. -1998. -№ 2. - С. 12-15.
  7. Коваль Л. Технологія взаємодії вчителя й учнів на різних етапах уроку // Початкова школа. - 2006. - № 7,10.
  8. Кравченко М.В. Ефективні прийоми навчання // Англійська мова та література. – 2005. - №1-3
  9. Литвяк О. М. Ідея колективної творчої діяльності // Завуч. – 2005. - №2
  10. Ратушний І. Школа майбутнього: інтернет та вивчення іноземних мов//Методичний посібник. – 2010
  11. English. Проектна робота за рівнями. – 2008. - №5

 

1

 

docx
Додано
3 листопада 2020
Переглядів
564
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку