З РОЗВИТКОМ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ ВЕЛИКОГО ЗНАЧЕННЯ НАБУВАЄ РОЗВИТОК ОСОБИСТІСНИХ ЯКОСТЕЙ УЧНІВ, ЇХ МИСЛЕННЯ, ЗОКРЕМА КРЕАТИВНОГО.
ДЛЯ ТОГО, АБИ ВИХОВАТИ КРЕАТИВНУ, РІЗНОСТОРОННЬО РОЗВИНЕНУ ОСОБИСТІСТЬ, ПЕРШ ЗА ВСЕ ВЧИТЕЛЬ ПОВИНЕН ЗУМІТИ ПРАВИЛЬНО ОРГАНІЗУВАТИ НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС, НЕ ПРИВ'ЯЗУВАТИСЬ У СВОЇЙ РОБОТІ ДО ШАБЛОНІВ ТА СХЕМ. ПОТРІБНО ФОРМУВАТИ В ШКОЛЯРІВ СВОБОДУ ДУМКИ, ПІДТРИМУВАТИ НЕСТАНДАРТНІСТЬ МИСЛЕННЯ, СПОНУКАТИ ДО ПОШУКУ НОВИХ ШЛЯХІВ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ, АЛЕ ГОЛОВНИМ ПРИ ЦЬОМУ МАЄ БУТИ СИСТЕМНІСТЬ ТА ЦІЛЕСПРЯМОВАНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ДІЙ.
АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСЛІДЖЕННЯ. З РОЗВИТКОМ ПАРАДИГМИ ОСВІТИ ВЕЛИКОГО ЗНАЧЕННЯ НАБУВАЄ РОЗВИТОК ОСОБИСТІСНИХ ЯКОСТЕЙ УЧНІВ, ЇХ МИСЛЕННЯ, ЗОКРЕМА КРЕАТИВНОГО. МЕТА ДОСЛІДЖЕННЯ – РОЗРОБИТИ, ТЕОРЕТИЧНО ОБГРУНТУВАТИ ТА ПЕРЕВІРИТИ У НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ ЕЛЕМЕНТИ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ.
ОБ’ЕКТ ДОСЛІДЖЕННЯ – ПРОЦЕС НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ В ШКОЛІ. ПРЕДМЕТ ДОСЛІДЖЕННЯ – ЕЛЕМЕНТИ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ. МЕТОДИ ДОСЛІДЖЕННЯ: ТЕОРЕТИЧНІ – АНАЛІЗ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ТА НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ ЛІТЕРАТУРИ З ПРОБЛЕМАМИ ДОСЛІДЖЕННЯ, МОДЕЛЮВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ, АНАЛІЗ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ.
ЗАДАЧІ ДОСЛІДЖЕННЯ:1. Вивчити наукову психолого-педагогічну, методичну та навчальну літературу з проблеми дослідження.2. Визначити теоретичні основи формування креативного мислення учнів середнього підліткового віку в процесі навчання математики в школі.3. Розробити та апробувати в навчальному процесі елементи методичної системи розвитку креативного мислення учнів 5-6 класів засобами навчання математики.
НАУКОВА НОВИЗНА ОДЕРЖАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ПОЛЯГАЄ У ВИДІЛЕННІ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ТЕОРЕТИЧНИХ ОБҐРУНТУВАНЬ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ. ПРАКТИЧНА ЗНАЧУЩІСТЬ ОДЕРЖАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ ЗУМОВЛЮЄТЬСЯ МОЖЛИВОСТЯМИ ВИКОРИСТАННЯ В ШКІЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ РОЗРОБЛЕНИХ МЕТОДИЧНИХ РЕКОМЕНДАЦІЙ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ТА РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ 5-6-Х КЛАСІВ ЗАСОБАМИ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ.
ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ДОСЛІДЖЕННЯ: Психологічні особливості розвитку мислення учнів середнього підліткового віку. Поняття креативності. Роль формування креативного мислення в особистісному розвитку школяра Організаційно-педагогічні передумови розвитку креативного мислення учнів 5-6 класів у процесі навчання математики
РОЗВИТОК КРЕАТИВНОСТІ Є ОДНИМ З ПЕРШОЧЕРГОВИХ ЗАВДАНЬ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ, АДЖЕ СТРІМКИЙ РИТМ НАШОГО СЬОГОДЕННЯ ВИМАГАЄ ВІД ЛЮДИНИ ВМІННЯ ТВОРЧО ТА НЕСТАНДАРТНО МИСЛИТИ, ПРОГНОЗУВАТИ РЕЗУЛЬТАТИ, ВИЯВЛЯТИ ТВОРЧИЙ ПІДХІД У БУДЬ-ЯКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. СЬОГОДНІ ІСНУЄ ДОСИТЬ БАГАТО ВИЗНАЧЕНЬ КРЕАТИВНОСТІ, В ЦІЙ РОБОТІ РОЗГЛЯДАЄТЬСЯ КРЕАТИВНІСТЬ ЯК «ТВОРЧІ ЗДІБНОСТІ ІНДИВІДА, ЩО ХАРАКТЕРИЗУЮТЬСЯ ЗДАТНІСТЮ ДО ПРОДУКУВАННЯ ПРИНЦИПОВО НОВИХ ІДЕЙ, ЩО ВІДХИЛЯЮТЬСЯ ВІД ТРАДИЦІЙНИХ СХЕМ І ВХОДЯТЬ В СТРУКТУРУ ОБДАРОВАНОСТІ В ЯКОСТІ НЕЗАЛЕДНОГО ФАКТОРА».
ДЛЯ ТОГО, АБИ ВИХОВАТИ КРЕАТИВНУ, РІЗНОСТОРОННЬО РОЗВИНЕНУ ОСОБИСТІСТЬ, ПЕРШ ЗА ВСЕ ВЧИТЕЛЬ ПОВИНЕН ЗУМІТИ ПРАВИЛЬНО ОРГАНІЗУВАТИ НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС, НЕ ПРИВ’ЯЗУВАТИСЬ У СВОЇЙ РОБОТІ ДО ШАБЛОНІВ ТА СХЕМ. ПОТРІБНО ФОРМУВАТИ В ШКОЛЯРІВ СВОБОДУ ДУМКИ, ПІДТРИМУВАТИ НЕСТАНДАРТНІСТЬ МИСЛЕННЯ, СПОНУКАТИ ДО ПОШУКУ НОВИХ ШЛЯХІВ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ, АЛЕ ГОЛОВНИМ ПРИ ЦЬОМУ МАЄ БУТИ СИСТЕМНІСТЬ ТА ЦІЛЕСПРЯМОВАНІСТЬ ПЕДАГОГІЧНИХ ДІЙ.
ЕЛЕМЕНТИ МЕТОДИЧНОЇ СИСТЕМИ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ МАТЕМАТИКИ. Система задач креативного характеру Задачі на кмітливість Задачі на дослідження реальної дійсності; Логічні задачі Урізноманітнення форм реалізації прийомів формування креативного мислення учнів 5-6 класів Інтелектуальні розминки Розвивальні дидактичні ігри Практичні роботи на конструювання геометричних фігур Гурток «Математика після уроків»
ЗАДАЧА НА КМІТЛИВІСТЬ Сто піратів переносили з корабля на берег скрині з коштовностями. Кожну скриню несли семеро піратів. Капітан вважає, що всі пірати зробили порівну перенесень, бо кожен брав участь у перенесені 65 скринь. Доведіть, що капітан помилився. Методична порада: Оскільки пірати перенесли 65 скринь і для кожного такого перенесення потрібно 7 піратів, то всього пірати зробили разом 65∙7=455 перенесень. Припустимо, що капітан правий (пірати зробили однакову кількість перенесень), тоді вся кількість перенесень ділиться порівну на кількість піратів, тобто 455 має націло поділитись на 100. Але 455 на 100 націло не ділиться (4,55) ми дійшли до суперечності, припущення що капітан правий хибне, тобто капітан помилився.
ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА РОЗМИНКА Важливим етапом у навчанні є стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів, де учитель мотивує діяльність, позитивно спрямовує на працю. Тому доцільно проводити математичні розминки. Розминка "Один, два, не зіб'юсь" Виходять учасники. По черзі рахують, починаючи з 1, а замість числа, кратного 3, говорять "не зіб'юсь". Переможцем буде той, хто назве більше натуральне число. Наприклад: один, два не зіб'юсь, чотири, п'ять, не зіб'юсь, сім, вісім, не зіб'юсь..).
ДИДАКТИЧНА ГРА „МАТЕМАТИЧНЕ ЛОТО”Грають дві команди. Дати відповідь за 20 сек.1. Скільки тварин хотіли з’їсти колобка? 2. Яке з чисел натурального ряду є найменшим? 3. Яке одноцифрове число найбільше? 4. Яке число йде за числом 1000? 5. Яке число передує числу 10000? 6. Скільки всього людей і тварин разом було задіяно при витягування ріпки із Землі?Якщо учні правильно відповіли на запитання, то незакреслиними будуть числа 0, 14, 5, 7
ВИСНОВКИ В умовах сьогодення розвиток особистісних якостей учнів, їх мислення, зокрема креативного, є актуальною проблемою навчання математики в школі. Розвиток креативних здібностей на уроках математики безпосередньо залежить від активізації пізнавального інтересу до навчання; стимулювання евристичного пошуку учнів. Основними передумовами розвитку креативного мислення учнів є: відповідна побудова навчального процесу з орієнтації на теоретичне мислення; використання методів проблемного навчання, забезпечення необхідної емоційно-доброзичливої атмосфери і активних способів розвитку самостійності дітей, їхньої фантазії, уяви; опора на зону найближчого розвитку дитини, диференційований підхід у навчанні.
Результатом роботи є:1. Виділення психологічних особливостей мислення учнів 5-6 класу та пов’язаною з ними специфікою роботи; 2. Організаційно-педагогічні передумови розвитку креативного мислення учнів 5-6 класів у процесі навчання математики3. Розробка системи вправ покликаних на допомогу вчителю у формуванні креативного мислення учнів; Розроблені матеріали можуть використовуватися на уроках математики в 5-6-их класах.