Формування критичного мислення, виховання читацької компетентності у здобувачів освіти та навичок при самостійному аналізі під час оцінювання прочитаного.
Критичне мислення нині один з модних трендів в освіті. З педагогічної точки зору критичне мислення – це комплекс мисленнєвих операцій, що характеризується здатністю людини: аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел; бачити проблеми, ставити запитання; висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; приймати рішення та обґрунтовувати його.
К.Д.Ушинський, В.О.Сухомлинський педагоги, які вважали, що справжнім є лише те навчання, яке має спрямованість на розвиток дитини, її мислення в активній діяльності у процесі пізнання. Викладач не має спонукати учня заучувати матеріалу, а навпаки спонукати його пройти через всі ті труднощі та здолати їх самостійно.
Викладач ПТНЗ, який на уроках української мови та літератури застосовує технологію «Критичне мислення», насамперед сприяє розвитку особистість учня, формує у нього комунікативну компетенцію, а це все допомагає учню пізнавати та самовдосконалюватись.
Досить часто у мене виникало таке питання, як побудувати роботу так, щоб отримати найкращий результат. Я дійшла висновку, що «Технологія розвитку критичного мислення» дозволяє мені - якнайкраще реалізувати. Радує те, що на уроці можна працювати не за самою технологією, а використовувати саме ті елементи, які дають успіх і діти залюбки беруться за завдання. Стараюсь здебільшого, коли планую урок, максимально наближувати його до фаху учнів. На кожному уроці застосовую хоча б один із методі: урок-дискусія, ділова гра, урок-дослідження та інші.
Досить цікавим був урок з вивчення теми Леся Українка «Бояриння, який я пов’язала з фахом групи кравці головних уборів. Урок-дослідження застосовувала в різних групах, результат був позитивним. Учням було запропоновано дослідити, порівняти із сьогоденням та проаналізувати головні убори головних героїнь Оксани та Ганни. Даний урок мене порадував, учні активно працювали, аналізували, обґрунтовували, робили висновки їм самим було цікаво, так як це пов’язано з їх майбутньою професією. Щоб розвивати критичне мислення, удосконалювати читацьку компетентність учнів викладач ПТНЗ повинен запроваджувати інтерактивні методи тому, що вони розраховані не на запам’ятовування, а на вдумливий, творчий процес пізнання світу, на постановку проблеми та пошук її вирішення.
Ефективним методом для закріплення та перевірки знань є:
Метод «Незакінчених речень»
а) Драматична поема – це …
б) Леся Українка написала такі драматичні поеми …
в) Жанр твору «Бояриня» Л. Українки – це …
г) Темою твору «Бояриня» Л. Українки є …
д) Ідея твору «Бояриня» - це …
Метод «Мікрофон»
1. Чого я навчився(лася) на уроці?
2. Що було найцікавішим і чому?
3. Які я виконував(ла) завдання?
4. Які труднощі зустрічалися?
5. Мій настрій на уроці?
Керуючись такими стратегіями на уроці, ми зможемо забезпечити умови для повноцінного розвитку особистості, формувати творче критичне мислення та навички самостійного аналізу при оцінюванні прочитаного.
Отже, випускник який вмітиме творчо розв’язувати проблеми, опрацьовувати різноманітну інформацію, матиме прагнення змінити своє життя на краще, буде затребуваний у суспільстві. Тож, завданням викладача - розвиток в учня критичного мислення, яке забезпечить йому можливість адекватно оцінювати нові обставини, формувати стратегію подолання перешкод та складних ситуацій.
1