«Формування математичної компетентності школярів шляхом впровадження елементів STEM-освіти на уроках математики»

Про матеріал
Реалізація наскрізних ліній ключових компетенцій та закладання основ вдалої соціалізації учнів у подальшому житті здійснюється при розв’язанні задач прикладного змісту. Ці задачі спрямовані не тільки на навчання, а й на виховання.
Перегляд файлу

Шановні колеги!

 

Перш за все, хочу дізнатися, з яким настроєм Ви прийшли сьогодні на наше зібрання?

Працюємо за педагогічними родзинками Нової української школи пальцями правої руки. Зразком слугує моя правиця.

Шановні колеги!

  1. У кого день сьогодні розпочався із філіжанки кави? Реагуємо вказівним пальцем (загинає вказівний палець і т.д.)
  2. У кого серце починає битися прискорено, коли чуєте слово математика? Реагуємо середнім  пальцем (…)
  3. Хто впевнений, що професію вчителя математики обрав правильно? Реагуємо підмізинним пальцем (…)
  4. Хто вірить, що час ми з Вами сьогодні проведемо класно? Реагуємо  мізинчиком.

У більшості з Вас залишився прямим великий палець, що символізує слово СУПЕР. Отже, настрій у нас чудовий.

Мотивую Вас на плідну співпрацю з теми «Формування математичної компетентності  школярів шляхом впровадження елементів  STEM-освіти на уроках математики»

    Я, як майстер, презентую Вам свій досвід  шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм діяльності.

   Разом із Вами – класними своїми колегами -  відпрацюємо технологічні підходи майстра  і прийоми вирішення поставленої в майстер-класі проблеми.

Шановні колеги!

Реалізація наскрізних ліній ключових компетенцій та закладання основ вдалої соціалізації учнів у подальшому житті здійснюється при розв’язанні задач прикладного змісту. Ці задачі спрямовані не тільки на навчання, а й на виховання. Наприклад, задачі на вивчення теми «Масштаб»: учні вимірюють відстань на карті України між різними містами, готовлять короткий опис цього місця; або задача практичного змісту: «Використовуючи схему евакуації, визначте, скільки існує варіантів покинути будівлю школи під час НС?»

      Кожна з таких задач є STEМ -задачею. Такі задачі стимулюють учнів до активної творчої пошукової дослідницької діяльності та показують прикладну спрямованість математики.

Реалізація наскрізної лінії

«Екологічна безпека та сталий розвиток»(НЛ-1)

через цикл задач

Загальна довжина річки Случ –чотириста пятдесят один кілометр.

 У метрах це становить:

  А) 45100           В) 451000           Б) 45045100           Г) 4510000

Реалізація наскрізної лінії

«Громадянська відповідальність»(НЛ-2)

     Порахуйте, скільки разів у тексті Гімну України зустрічається кожна голосна буква. Складіть варіаційний ряд і побудуйте відповідну стовпчасту діаграму. Визначте моду і медіану отриманих даних.( 9 клас)

Реалізація наскрізної лінії «Здоров’я і безпека» (НЛ-3)

        Встановлено, що 1т нафти утворює на поверхні води пляму площею від 6 до 12кв.км.Яку площу акваторії вкриває нафтова пляма у разі аварії танкера водотоннажністю 5000т? Порівняйте з площею Київського водосховища (922кв.км).

Відповідь: нафтова пляма займе акваторію площею 30тис.кв.км.

Реалізація наскрізної лінії

«Підприємливість і фінансова грамотність» (НЛ-4)

     Для 2 кімнат квадратної форми ,площа яких дорівнюють 6,25 кв.м і 9кв.м потрібно придбати  плінтуси . У будівельному супермаркеті продають плінтуси,що розрізняються довжиною і вартістю. Плінтуси завдовжки  4м продають по ціні – 6,5грн за 1м,а плінтуси завдовжки – 5м по ціні – 5,5 грн за 1м.Скільки яких плінтусів потрібно придбати,щоб було якомога менше відходів? Знайдіть вартість покупки.

      На своїх уроках я  розвиваю креативне мислення– одну із найважливіших професійних якостей фахівця, залучаючи учнів до розв’язання творчих задач: математичні розмальовки–антистрес, «домалювувати» симетричні фігури з обов’язковим записом пар симетричних точок ( 6 клас). Побудувати фігуру на координатній площині, і записати координати послідовно отриманих точок. Ці завдання дуже люблять шестикласники.

Весь час я - у  творчому пошуку нових дидактичних ігор: опрацьовую методичну літературу про використання їх  на уроках математики; запроваджую у свою практику, зокрема такі: «Хрестики - нулики», «Гроші – товар - гроші», «Математичне лото», «Математичне доміно», «Відгадай слово», «Мовчанка», «Дивись, не помились», «Морський бій», та багато інших. Значне місце займають ділові  та рольові ігри, проведення нестандартних уроків з математики.

        На своїх уроках я  широко застосовую активні й інтерактивні форми роботи, групову і парну навчальні діяльністі  школярів.

Учні 11 класу працювали над дослідницько-інформаційним проєктом «Застосування визначених інтегралів», в якому розкрили:
1) геометричний зміст визначеного інтеграла
2) економічний зміст визначеного інтеграла,
3) застосування інтегралів для обчислення об’ємів тіл обертання,
4) розв’язування задач фізики для знаходження роботи,
5) знаходження закону руху точки,
6) історію відкриття основної формули математичного аналізу (формули Ньютона-Лейбніца) і внесок українського математика В.М. Остроградського в розвиток інтегрального обчислення.
   Учні поглибили знання про інтеграл, його геометричний зміст, представили напрацьовані матеріали у вигляді проєктів - презентацій та буклетів, аргументовано доводили власну думку, робили висновки, узагальнення, працювали в команді.

Використовую  метод створення проблемних ситуацій .

    Мотивація — це такий спосіб навчання, за якого формуються або активізуються дійові мотиви діяльності, учні переконуються, що все, що вивчається, є для них корисним та необхідним.

    Метод створення проблемних ситуацій – це один із методів збудження інтересу до предмета.

    На уроці  геометрії  в 7 класі,  під час вивчення теореми про суму  кутів трикутника.  Чи можна накреслити кут з градусною мірою 1000?.  А три таких кути? А чи можна накреслити трикутник, щоб кожен його кут був 1000? Учні намагаються  практично розв’язати цю проблему та доходять висновку, що це неможливо. Чому? А які кути можна брати, щоб дістати трикутник? Проблемну ситуацію створено.     

На уроці математики в 6 класі під час вивчення ознак подільності.

Чи можна, виконавши ділення у стовпчик, відповісти на запитання, чи ділиться число без остачі на 2, 3, 5, 9? (Так). А чи можна відповісти на це саме запитання швидше, не виконуючи ділення? Проведемо гру-експеримент: ви називаєте число, я одразу відповідаю на це запитання, а ви перевіряєте ділення письмово. Чим же я користуюся під час відповіді?   Проблемну ситуацію створено.

Злочинці викрали з банку велику суму грошей. Їх затримали, але викрадену суму встановити не вдалося. Злочинці категорично відмовляються назвати її, стверджуючи, що записали це число у вигляді степеня. Експертам вдалося дізнатися основу степеня. Це число 3, а саме число знаходиться в межах від 500 до 900. Але яким був показник - не говорять.    Проблемну ситуацію створено. Даю час для піднесення числа 3 до необхідного степеня, щоб максимальна кількість учнів швидко отримала правильний результат (729).

      Велику увагу приділяю усному рахунку, майже на кожному уроці виділяю на це 2-3 хвилини. 

Як відомо, математика - це інструмент, що дає можливість розв'язувати життєві задачі та досліджувати явища і процеси в світі, тому для мене дуже важливою є прикладна спрямованість математики. А вона реалізується при розв'язуванні прикладних задач.

Задача1 Для консервування овочів необхідно 100 г 10% оцту. У будинку є 70 % розчин оцту. Скільки потрібно взяти 70 % розчину оцту і скільки потрібно взяти води?

Задача 2 Скільки повних порцій супу міститься в каструлі, яка має форму циліндра, висота якого 40см, а діаметр 0,3м. Відомо, що одна   порція містить 0,25л супу.

      Я навчаю  учнів не просто запам’ятовувати ті чи інші означення, теореми, формули, а й добиваюся засвоєння та оволодіння ними ідеями й методами математичної науки. Також навчаю правильно вести записи класних робіт у зошитах, організовувати домашню роботу з математики, охайно робити записи домашніх завдань, складати план відповіді, писати конспект, аналізувати відповідь товариша. 

    Я використовую міжпредметні зв’язки практично з усіма навчальними предметами: фізикою, хімією, географією, біологією, трудовим навчанням, образотворчим мистецтвом та іншими. На моїх уроках немає байдужих учнів. Цьому також допомагають зв’язки з уроками літератури, зокрема, використання приказок, прислів’їв, загадок. Вони можуть бути і девізом до уроку, і тезою під час мотивації навчання, і проблемними завданнями.

 Наприклад. Для того,  щоб дізнатися, скільки років було Т.Г. Шевченку, коли вийшла його збірка поезій, яка поклала початок новому періоду  в історії української літератури, розв’яжіть рівняння й назвіть більший із його коренів:        -27х+26=0        - Як називається ця збірка поезій?

   На уроках  знайомлю школярів із професіями, де використовується математика. Я формую в учнів уяву про професії взагалі, про вимоги до спеціаліста й робітника в умовах науково-технічного прогресу, підводжу учнів до розуміння того, якими особистісними якостями повинна володіти людина тієї чи іншої професії: розумовими, психологічними, фізичними.

    Наприклад. Препарат «Німесил» призначають 2 мг на 1 кг   маси тіла 2 – 3 рази на день. Максимальна добова доза не повинна перевищувати 6 мг  на 1кг маси тіла.  Розрахувати дозування препарату для дитини вагою 25 кг, якщо 1 пігулка – 100 мг.

Хвилинка відпочинку. Розминка " Перекус " Візьміть, будь ласка, з тарілки печиво та цукерку. Вивчіть їхню фактуру, форму, смак. Складіть список з 8-10 прикметників, які описують запропонований перекус

     На уроках  практикую самостійні роботи із взаємоперевіркою (робота в парах). Після написання самостійної роботи учні обмінюються листками і за відповідями на дошці проводять взаємоперевірку, виставляють оцінки, а потім здають роботи вчителю.
     На своїх уроках я намагаюся завжди створювати позитивні взаємовідносини між учнями, створюю ситуацію успіху для дитини, між мною й учнями існують довірливі та відкриті стосунки, я завжди готова до співпраці з дітьми.

Організовую освітній процес так, щоб надати дитині реальну можливість спробувати свої творчі сили в різних видах діяльності, досягти в якійсь з них певного  успіху й пережити задоволення від хоча б невеликого, але самостійно досягнутого результату. Тому намагаюся здійснювати індивідуальний підхід до учнів.

     Наприклад.  Острова

Ця методика підходить для довготривалих проєктів. Ми ділимо світ (ватман) на острови:

  • острів Радості       Інтересу        Незадоволення          Задоволення
  • Здивування            Суму             Розчарувань

Учні в процесі виконання проєкту ставлять геометричні знаки, в залежності від стану проєкту, а потім кожен малює свою траєкторію (від острова до острова в хронологічному порядку – ред.). Учні просто приходять у кабінет і чіпляють позначку біля потрібного острова.

     У кейс свого досвіду помістила набір незвичайних творчих  приправ до уроків  математики:

  1. Невеликі “ математичні ” твори,написання казок, віршів, байок, сценок, сенканів ,акровіршів на математичну тему …, приводить до глибокого розуміння предмета, зацікавленості ним.
  2. Пошук нових варіантів розв’язування  готових задач і прикладів, написання своїх задач, вирішення задач не по діях, а за допомогою виразів, оригінальне рішення прикладу або задачі , самостійно придумана і розв’язана задача запам'ятовується краще і надовго.
  3. Математичні диктанти розвивають увагу, кмітливість, прекрасне знання навчального матеріалу, швидкість реакції.
  4. Залік за домашнім завданням. Термін виконання завдання: від тижня до місяця. Поступово, від уроку до уроку,  в дітей з'являється бажання не просто розв’язати задачу, а розв’язати її найкращим способом, успіх же в пошуку такого розв’язку дає їм можливість робити маленькі відкриття.
  5. Рівнева диференціація з урахуванням психології математики. Виконуючи посильні завдання, учень отримує впевненість у своїх силах.
  6. Поступово та систематично залучати до самостійної пізнавальної діяльності. Сьогодні дитина має бути розумнішою, ніж вона була вчора, - тільки за цієї умови у неї буде бажання вчитися, і вона матиме успіхи у навчанні.
  7. Для підвищення активності учнів використовувати  елементи змагання, підбирати спеціальні вправи, які своїм зовнішнім виглядом "провокують" їх на репродуктивну діяльність.
  8. Проблемні задачі – це задачі, для яких немає загальних правил і положень, що визначають точну програму їх розв’язування. Процес розв’язування будь - якої нестандартної задачі складається з переформулювання  нестандартної задачі до уже стандартної та розбиття проблемної задачі на декілька стандартних підзадач.
  9. Самостійне вивчення нової теми. Учням на тиждень дати завдання: самостійно опрацювати нову тему. Після цього на уроці провести  аукціон « Вчитель і учні »: разом підсумувати всі ті нові факти, яких немає в підручнику,  осмислити їх.
  10. Розв’язування творчих задач /з використанням методики теорії розвитку винахідництва /. Творчі задачі "відкриті",  мають багато рішень. Після розв’язання задач озвучується контрольна відповідь.
  11. “ Інтерв’ю". Обрати учня на роль журналіста і декілька учнів на роль людей, в яких буде братиться  інтерв’ю. Цей прийом можна використати  як на етапі закріплення і повторення матеріалу, так і на етапі "відкриття" дітьми нових знань .
  12. «Історична зупинка». Діти знайомлять один одного з відомими вченими-математиками, які зробили внесок в розвиток математики з теми, що вивчається.
  13. Відтвори 
    Записати  і пояснити як виконується певне завдання, учні лише дивляться на дошку і запам'ятовують хід виконання. Потім витерши дошку, запропонувати  учням відтворити щойно витерте. 
  14. Відстрочена відгадка (проблемне питання) 
       Формулювати  загадку, відгадку якої можна дізнатися під час роботи  над новим матеріалом.
  15.  Вірю -не вірю 
    Учням запропонувати відповісти на запитання, що починається словами "Чи вірите ви в те, що …" 
  16. Власні приклади 
    Учні наводять власні приклади до вивченої теми. 
  17. Вузлики 
    В основу цього методу покладено розв'язок завдань з логічним навантаженням. У дітей розвивається увага, кмітливість, спостережливість. Працюючи в групі, діти допомагають один одному. 
  18. Виділення головного 
    як метод навчання передбачає такі дії: конкретизація предмета пізнання; розподіл інформації на логічні частини та їх порівняння; відокремлення головного від другорядного; знаходження ключових слів, понять, смислових опорних пунктів; групування матеріалу; висновок про предмет пізнання, знакове оформлення (план, схема, опорний конспект, алгоритм, заголовок). 
  19. Відтворення 
    На уроці учні виконують, як правило, 2 - 3 завдання, обов'язкових  для всіх. Під кінець уроку, один учень записує на дошці правильно виконану вправу, інші лише дивляться на дошку, допомагають йому, думають. Вдома кожен повинен відтворити це завдання. 
  20. Дивуй! 
    Навести  дивні факти або майже неправдоподібну історію про об'єкт, що вивчається. 
  21. Експрес-тести 
    Учні вибирають один варіант відповіді з кількох запропонованих. 
  22. Експертиза 
    Імітаційна модель гри. На підприємство (завод, будівельна організація, проєктний інститут) прибуває експертна комісія фірми. Її задача - оцінити якість продукції. Учитель як керівник підприємства пропонує всім учням класу стати членами експертної групи. 
  23. Знайди пару 

Клас поділено на дві групи. Перша група отримує картки із запитаннями, друга - картки з відповідями. Кожен має знайти свою половину. Відповіддю може бути практичне завдання, тоді парам його необхідно виконати. 

  1. Ілюстрування 
    Ілюстрування - наочний метод навчання, який передбачає показ і сприйняття предметів, процесів і явищ в їх символьному зображенні за допомогою плакатів, карт, портретів, фотографій, схем, репродукцій, звукозаписів тощо. 
  2. Інсайт (з англ. - insight - проникливість) - 1) момент осяяння, здогаду, раптового зрозуміння. Здатність мислення, за якого у процесі розв'язання проблеми здійснюється уявне передбачення; 2) кульмінація інтуїтивного рішення, раптове знаходження нової ідеї, рішення. 

     Надзвичайно цікавим і результативним  є метод «Броунівський рух». Суть методу полягає в тому, що дітям дозволяється пересуватися по класу, виконуючи поставлене вчителем завдання.

    Роздаю картки кожному учневі. На картках записано по одній основній властивості об'єкту та наведені приклади. Протягом кількох хвилин учні читають інформацію на картках. Перевіряю, чи розуміють вони прочитане, та пропоную  учням ходити по класу і знайомити зі своєю інформацією інших однокласників. Завдання учня полягає в тому, щоб протягом відведеного часу поділитися своїм фактом з найбільшою кількістю однокласників і самому одержати інформацію від іншого учня. 
За моїм сигналом діти фіксують в зошитах все, про що дізналися під час "броунівського руху". 

    Не треба боятися різноманітності. Лише практика визначить, який з підходів є найбільш продуктивним і ефективним. Я переконана, що застосовуючи сучасні підходи до уроку,  маючи бажання та вміння постійно вчитися й самовдосконалюватися, учень засвоїть навчальний матеріал та отримає можливість самореалізації через отримані в школі знання.

Шановні колеги!

Розпочали ми нашу зустріч роботою з правицею. На завершення прошу

Вашої лівої руки.  (Рефлексія «Пальчики».) Перед Вами аркушу паперу, підпишіть його. Покладіть свою долоню лівої руки та обведіть її. В кожному пальці впишіть  таку інформацію:

     1.Великий  -  емоції від заходу.

     2. Вказівний - чого навчився (лася).

     3. Середній - Що не сподобалося, що потрібно покращити .

     4. Безіменний -  особисті контакти, чи хочете співпрацювати зі мною.

     5. Мізинець   - чого було недостатньо.

   А зараз методом  «кольоропису» проілюструйте свій настрій на кінець зібрання.

 Червоний - радість, захоплення.      Блакитний - схвильованість.

         Оранжевий - хороший настрій.         Фіолетовий - агресивність.

  Жовтий - спокій.                               Чорний – погане самопочуття.

Зелений - невизначення.

Шановні колеги! Форми роботи- це лише цеглинки великої споруди педагогічного досвіду, який будується все життя, і тільки від нас залежить, що будувати:казковий палац чи благеньку хатинку.

Будь-яка педагогічна технологія буде мертвою, якщо реальні люди , котрі її втілюють, не розглядатимуть дану проблему як цілісну систему в єдності компонентів і взаємозв’язків. Описати технологію – це одне, а реалізувати її на практиці – це зовсім інше.

Пам’ятайте!

 Блаженна людина, що насичується від плодів своєї праці і шукає в ній утіху” ( Святе Письмо).

 Знаходьте моменти насолоди від своєї роботи…

Бажаю Вам 12 місяців без хвороб.

53 тижні хорошого настрою.

365 днів щастя.

8760 годин успіху.

52560  хвилин любові.

31536000 секунд приємних моментів!!!

Вірус щастя Вам за увагу!

Запрошую до співпраці.

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
945
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку