Виступ на тему:
«Формування мотивації до вивчення англійської мови
під час організації позакласних заходів»
Питання про роль позакласної роботи в учбовому процесі, про вплив її на мотивацію у вивченні іноземної мови є дуже актуальним у зв’язку з необхідністю пошуку більш сучасних форм і методів роботи з метою підвищення рівня підготовки учнів, а також потребою посилити виховне сприяння на учнів.
Навіть самі найкращі підручники, уроки й найцікавіші матеріали не спонукають дітей до навчання якщо відсутня мотивація. Мотивація – це ключовий фактор в успішному засвоєнні учбового матеріалу на всіх ступенях і саме вчитель відіграє головну роль в забезпеченні та підтриманні мотивації у своїх учнів.
Звісно, набагато легше говорити, ніж здійснювати,так як усі учні вмотивовані по-різному і займає багато часу та зусиль залучити їх до свідомого навчання.
Що ж таке мотивація? Мотивація – це процес, у результаті якого певна діяльність набуває для індивіда особистого сенсу. Існують два види мотивації: зовнішня( стимули – примус учитися, заохочення або покарання, жорсткий контроль над учнями ) та внутрішня ( стимули залежать від рівня внутрішніх потреб – потреби у виживанні, у безпеці, у самореалізації, творчі потреби і т.і.).
Мотивація безпосередньо пов'язана з емоціями і емоційними станами. Саме емоції обусловлюють наше прагнення або огиду до будь-якої діяльності, включають активність. Саме у емоціях зрештою виявляються всі внутрішні мотиви, і саме вони є спусковим механізмом для дій. З погляду емоцій мотивацію можна підрозділити на позитивну і негативну (не варто плутати з антимотивацією). Позитивна мотивація накопичує позитивні емоції, і, коли їх інтенсивність стає великою (індивідуальний поріг для кожної людини), люди переходять до дій. Негативна мотивація зазвичай організована по тій же схемі з тією лише різницею, що людина малює в своїй уяві негативні картинки майбутніх подій, які турбують його до тих пір, поки він більше не зможе їх виносити. Мотивація пов'язана з цілями людей. Людина - істота раціональна і ірраціональна одночасно. Задумайтеся, навіщо люди хочуть освоїти англійську мову? Яка цінність більшою мірою ховається за метою навчання? Це розвиток, гроші, творчість, спілкування, успіх, пошана, професіоналізм або щось ще?
Мотивація посилиться, якщо ми здійснимо наступне: усвідомимо тип мотивації (негатівний/позітівний) учня і тоді зможемо його враховувати в своїй діяльності. Звідси витікає правило №1 для вчителя – знати, розуміти своїх учнів ( know your students). З цією метою ми проводимо анкетування серед учнів, виявляємо потреби,інтереси школярів за допомогою яких можемо сприяти посиленню мотивації до вивчення мови.
Правило № 2- з'єднайте навчання з позитивними емоціями ( be excited). Необхідно створити систему позитивного зворотного зв'язку. Якраз позакласна робота і сприяє формуванню позитивних мотивів учбово-пізнавальної діяльності учнів, підвищення рівня володіння мовою, більш широкому знайомству школярів з культурним і соціально-економічним життям народів світу, стимулює самостійну роботу учнів над мовою. Добре поставлена позакласна робота сприяє підвищенню якості знань учнів, допомагає закріпити, розширити і поглибити ці знання, сприяє подальшому удосконаленню їх мовленнєвих навичок і вмінь і створює умови для здійснювання комплексного підходу до всього виховання учнів, розвиває їх творчість, ініціативу і самостійність. Позакласні заходи являються хорошим стимулом до вивчення іноземної мови, тому що вони створюють умови, в яких учні на практиці користуються іноземною мовою як засобом спілкування. Крім того, позакласні заходи сприяють ще одному правилу покращення мотивації учнів – зміні середовища (change your scenery). Класна кімната чудове місце для навчання, але щоб обновити емоції місцем для спілкування англійською може стати сцена, бібліотека, парк та будь-яке інше середовище.
Формування мотивації неможливо здійснити без урахування вікових особливостей учнів та їх індивідуальних психологічних характеристик. Так, в початкових класах на самому початку вивчення іноземної мови в учнів, як правило, висока мотивація. Їм хочеться розмовляти англійською з ровесниками; принадною виявляється можливість декламувати вірші та співати пісні іноземною мовою. Завдання позакласної роботи не втратити початкову мотивацію, а навпаки, всіляко підсилювати її. Цього можна досягти двома способами. Перший спосіб - бачити успіхи і не помічати невдачі. Адже невдача веде до розчарування — розчарування веде до браку мотивації — брак мотивації веде до прямої відмови зробити ще одну спробу. І навпаки, успіх веде до перемоги — перемога веде до мотивації — мотивація веде до бажання перемагати — і до нових успіхів. Другий спосіб — «навчати, граючись» або «граючись, навчати». Бо гра — це спосіб життя і діяльності дитини. Гратися — це завжди весело, цікаво. Під час гри дитина позасвідомо, без напруги засвоює, і закріплює надзвичайно багато інформації.
В учнів середньої ланки, коли починається процес рутинної роботи над оволодінням мовою, знижується мотивація, зникає зустрічна активність. В цьому випадку на допомогу приходять різноманітні позакласні заходи, які дозволяють молодшому підлітку показати себе, своє знання мови, свої перші успіхи. Учні з задоволенням беруть участь у драматичних постановках, святкових концертах, конкурсах та вікторинах. Особливо подобаються дітям різноманітні командні змагання. Дух змагання спонукає підвищення мотивації і вчитель не може ігнорувати це.
У старшокласника мотивація до вивчення іноземної мови пов’язана з вибором майбутньої професії, з навчаннях у вишах, можливо за кордоном. Так, вивченню мови сприяє широка соціальна мотивація. Отже, учні мають відчувати необхідність у мовному матеріалі для розширення і поглиблення своїх мовних можливостей. Учні старших класів з задоволенням беруть участь у командних змаганнях, вікторинах. Дух боротьби мотивує їх до покращення учбових досягнень. Важливе значення мають театралізовані інсценівки,що розвивають пам’ять, уяву та мислення. В пошуках підвищення мотивації учнів створено “English Club”. Однією із своїх задач клуб ставить комунікативний та соціокультурний розвиток особистості, підготовку учня до міжнародного спілкування, розширенню світогляду та ерудиції. Спілкуючись з однолітками з різних класів на цікаві для них теми, старшокласники не тільки порівнюють свої знання мови зі знаннями інших, а й намагаються досягнути рівня кращих учнів.
Таким чином, якість виконання діяльності та її результат залежать, перш за все, від спонук і потреб індивіда, його мотивації, що викликає цілеспрямовану активність. Мотивація є спусковим механізмом будь-якої діяльності. Живить і підтримує мотивацію видимий, реальний, поетапний і кінцевий успіх. Якщо успіху немає, то мотивація згасає.
Організація свят, позакласних заходів у стилі англійських традицій — це ще одна сходинка до успіху у вивченні іноземної мови.
Навчати можна різними способами, різними методами, але кінцевий результат має бути один — учні повинні вміти застосовувати знання на практиці.