ЗМІСТ
ВСТУП…………..………………………………………………………………...2
СИЛА НАШИХ ДУМОК………………………………………………………....3
РОЗДІЛ 1. ВІРШІ НА СПОРТИВНУ ТЕМАТИКУ…………………………
1.1.СИЛА ДУХУ; СПОРТ КРІЗЬ ПРИЗМУ ВІЧНОСТІ……………………..4
1.2.МОТИВАЦІЯ ДО ЗАНЯТЬ СПОРТОМ; РОЛЬ СПОРТУ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ………………………………………………………………………….5
1.3. ДОЛЯ СПОРТУ; ЧЕМПІОН……………………………………………...6
1.4. СПОРТ; ДОРОГА СМІЛИВОГО……………………………………………7
1.5. ЛЕГКА АТЛЕТИКА………………………………………………………….8
1.6. СПОРТСМЕНАМ………………………………………………….………..9
1.7. СИЛА ЯКУ НЕ БАЧИШ, АЛЕ ВІДЧУВАЄШ; СИЛА ВОЛІ ЧЕМПІОНА…………………………………………………………….………..10
1.8. ШЛЯХИ ДО УСПІХУ………………………………………………………12
1.9. ФІЗКУЛЬТУРНА ПАУЗА У ПРОЗІ………………………………………13
РОЗДІЛ 2. ЦИТАТИ ТА ЛЕГЕНДИ ДЛЯ УЧНІВ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ………………………………………………………………
2.2. ЦИТАТИ………………………………..……………………………………14
2.3. ДОЛЯ………………………………………………………………...………15
2.4. СИЛА ЕКРАНУ……………………………………………………………..16
РОЗДІЛ 3. ЦІКАВІ РУХЛИВІ ІГРИ ТА ЕСТАФЕТИ………………………
3.1. ПЕРЕНЕСЕННЯ ТАРІЛОК НА ГОЛОВІ; ЗБІР УРОЖАЮ……………..18
3.2. СТРИБУЧІСТЬ НАЙВИЩОГО; ЗЛОВИ МЕНЕ………………………..19
3.3. РУХ ІЗ ТАЧКАМИ………………………………………………………….20
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………21
Вступ
Фізична культура і спорт є незмінними факторами гармонійно розвиненої особистості. Задля вдосконалення та розвитку таких важливих морально-вольових якостей як наполегливість, рішучість, цілеспрямованість, справедливість, впертість потрібно вести активний спосіб життя.
Даний посібник служить порадником для проведення урочних та позаурочних форм фізкультурно-оздоровчої діяльності. Його зміст спрямований на формування мотивації, активного дозвілля, сприяння моральному та фізичному розвитку, що є важливим для підростаючого покоління.
Цитати та вірші на спортивну тематику, цікаві рухливі ігри та естафети несуть корисну інформацію для педагогів та учнів щодо формування стійкого інтересу до занять фізичною культурою та спортом не тільки на теренах навчальних закладів, а і у повсякденному житті.
Головна мета – за допомогою власного прикладу висвітлити активне життя та його вплив на формування всебічно розвиненої особистості.
Актуальність проблеми полягає у вирішенні виховних, освітніх та оздоровчих завдань, що є основними та незмінними для всебічного розвитку особистості учнів.
СИЛА НАШИХ ДУМОК
Думки породжують ідеї,
Ідеї втілюють в життя.
Життя яскраве, світле й темне.
Темрява йде у забуття.
Незгадане – стає минулим.
Минуле створює сліди.
Теперішнє не буде добрим,
Коли затопим кораблі.
Життя, мов море,
Повне піни,
Хоча і сіль у ньому є.
Коли пірнув під сильні хвилі,
Будь мужнім з-під них випливти.
І все складне й неоднозначне,
Стане у мить тобі простіш.
Коли розв’яжеш ти задачу,
Ступай до іншої скоріш!
РОЗДІЛ 1. ВІРШІ НА СПОРТИВНУ ТЕМАТИКУ
СИЛА ДУХУ
З кожним днем ти стаєш сильнішим,
Кожну мить життя твоє іде.
Кожен час тренуючись, ти тихо
І сміло йдеш, крокуєш уперед.
Кожен крок стає тобі все важчим,
Випробування зміцнюють думки.
І все в житті що робиться, то все іде на краще,
Своїх переконань і мрій не полиши!
СПОРТ КРІЗЬ ПРИЗМУ ВІЧНОСТІ
Заради тебе стану я легендою,
Ти змалку вчив і йдеш життям донині.
Ти ‒ невід’ємна, рідна та частина,
Без якої мрії вмить погаснуть.
Ти – моє життя, ти – моє гасло!
О, спорт, пройди крізь вічність людських душ!
МОТИВАЦІЯ ДО ЗАНЯТЬ СПОРТОМ
Спорт мені як кращий друг:
Тримає в формі моє тіло,
Тримає в формі і мій дух,
Щоб не дарма життя я жила.
Спорт мені як білий сніг:
Стелить стежину і розтане.
Ти в ньому валишся із ніг,
Потім встаєш й крокуєш далі.
І так вже промайнуть роки,
Розквітне сад зірок і потаємних мрій,
І ти пройдеш шлях той нелегкий,
Ти зрозумієш, що все тобі під силу.
А справа ‒ тільки в голові,
В твоїх думках і щирих пориваннях,
Про що задумаєш у глибині душі,
За те борись вже до останнього!
РОЛЬ СПОРТУ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ
Спорт - виховує характер,
Спорт доводить, хто що вартий.
Спорт – здоров’я, спорт - життя,
Спорт – це наше майбуття!
Ми приїхали сюди,
Щоб виховувать себе,
Як фізично, так й морально,
Щоб не бути аморальним.
А найкраще - буть спортсменом,
Бути сильним і натхненним.
І тоді твої старання
Не пройдуть для тебе марно.
І ти виховаєш в собі людину,
Талановиту і трудолюбиву!
ДОЛЯ СПОРТУ
Про тебе так не варто говорить,
Що ти забрав здоров’я з-поміж люду.
Ти - спорт і ти пройдеш через віки,
І я навіки шанувати тебе буду.
У час невдач люд згадує тебе,
Що переломи, вивихи і травми,
Це покарання, а якже ціль й мета?
Самі спортсмени творили свободу.
Але ж це все, о, спорт, все не дарма!
Добились успіху, переломили волю,
За це, о, спорт, тобі вся похвала,
Ти втілюєш надію в людську долю!
ЧЕМПІОН
Настане час й ти будеш чемпіон.
Пройдуть роки, провали й зла година.
І все в житті зупиниться на мить.
І серце б’ється швидше щохвилини.
І ось вершина слави – її ти заслужив.
Країна вся радіє із екранів.
Із всіх містечок, міст, держав і сіл
Гімн України гордо пролунає!
В мить оцю відчуєш гордість ти,
Натхнення й щастя стануть твоїм другом.
А головне – запам’ятать цю мить,
Й боротись, щоб відчути її знову!
СПОРТ
Ти по житті ведеш мене з собою,
Ти був мені і братом і сестрою.
І всі провали - то твоя наука!
Тепер я сильна, і став ти мені другом.
Я помилюсь, ступаючи поволі,
Я не заплачу, бо міцна сила волі.
Вперед піду, не дам собі я здатись,
Це ти навчив з суперником змагатись.
Фізично зморена, але в душі – щаслива!
Я не підкорена, я впевнена й примхлива.
Цілеспрямованість й натхнення керують мною,
Я йтиму до мети, бо ти зі мною!
ДОРОГА СМІЛИВОГО
Це про сильних духом,
Це про вільних тілом.
Це про тих, хто вірить
В свою найбільшу мрію.
Хто свободу творить,
Хто про спадок дбає.
Хто залишить слід свій,
Кого любов проймає.
Хто і палкий духом,
Хто і мужній тілом,
І на кого люди,
Мають всю надію.
Ти в цім світі вільний,
І не будь байдужим.
Пробивайся всюди,
Бо твій шлях болючий.
ЛЕГКА АТЛЕТИКА
Легка атлетика закладена у крові.
До тебе моє серце лине знову.
І в гіркий час, і в час солодких днів,
Тебе шаную, ти моя єдина.
Я закарбую всі твої сліди,
Я відтворю усі твої стежини.
Я буду йти крізь сльози до мети,
Цього навчила ти і цього не забути.
Пройду дорогу довгу й нелегку,
І смак відчую гіркої невдачі,
Але прийду я прямо до зірок,
Так виховала ти – моя настирна вдача.
У миті розпачу, згадай чого ти йшов,
І чи вартує кидати все в гніві?
Ти пригадай, яким в цей світ прийшов,
І ким стоїш у теплі ці хвилини.
Ти – чемпіон, міцні твої сліди,
І лиш вона тебе так засліпила,
Що в час тяжкий і в радіснії дні,
Ти радий, бо вона твоя є сила!
Легка атлетико, візьми мої сліди,
Відтворюй серед тих, хто є змарнілий,
І хто талантом володіє всім,
І хто у серці береже надії!
СПОРТСМЕНАМ
Це тим, чий дух міцніш за камінь,
Хто не боїться перешкод,
Хто йде по лезу між гілками
Страхів і мрій, життя й пліток.
Це тим, чий голос не змарнілий,
Чиї міцні важкі сліди,
І хто боротись вміє завжди,
І перешкоди не страшні.
Для вас присвячують легенди,
Про вас знімають у кіно.
Про вас завжди всі говорили,
І говорити будуть знов.
У вас міцні, сталеві м’язи
І сила волі не мала.
Ви не дарма, сповна відваги,
Зусилля, сили і добра,
Віддали все, щоб вільно жити,
Любити й славити життя,
Вершини слави покорити
І сміло йти у майбуття!
СИЛА ЯКУ НЕ БАЧИШ, АЛЕ ВІДЧУВАЄШ
Не мало є важких моментів,
Хвилин і розпачу й пітьми.
Без них у нас не стануть крила,
Без них ми будемо не ми.
Пройшовши крізь солону воду,
Відчувши дотик злих образ,
І знайдеш ти, де справжній цукор,
І найсолодший його смак.
Прокинувшись у смутні зливи,
Пропливши крізь життя-гачки,
Ти все ж відчуєш прилив сили,
Натхнення волі й теплоти.
СИЛА ВОЛІ ЧЕМПІОНА
Чемпіоном бути легко -
Все життя на висоті,
І поставу держить рівно,
І все просто у житті.
Чемпіоном бути круто -
Так багато перемог,
Бо держиться він розкуто,
В бій іти готовий знов.
Чемпіон – це сила волі,
Чемпіон – це тяжкий шлях,
Плин життя, що через волю,
Переборе біль і страх!
Чемпіоном бути просто!
Все неначе завмерло…
Гімн і знову перемога,
І поразки не було.
Адже тисячі, мільйони,
І не грошей, і не слів
А відваги й сили волі,
Впевненості і потів -
Ти приклав, щоб далі жить,
Спорту славу вік творить.
Чемпіони – відчайдухи,
Чемпіони – слабаки.
Так казать лиш можуть люди,
Непокарані в житті.
А у нього купа грошей,
Жінка краща за модель.
А ти спробуй сам ним бути
І відчуй у нім себе.
І язик вмить промовить,
Купу добрих, світлих слів.
Чемпіон – це сила волі,
Чемпіон – дарунок долі!
Творить світло там де темно,
Прочищає всі шляхи,
Що ведуть його до слави,
Те, про що так мрієш ти!
ШЛЯХИ ДО УСПІХУ
Мрій, живи і розвивайся,
Щоб не сталось – не здавайся,
Усміхайся, йди вперед,
Свого життя лиш ти творець!
Читай, малюй, пиши, твори ,
Це піднімає до гори,
Там, де мрій твоїх вершина,
Там, де бути ти повинна!
Всі перешкоди і бар’єри,
Ми переборемо разом.
Ти - творець, твої ідеї,
Кроком руш, вперед, бігом!
ФІЗКУЛЬТУРНА ПАУЗА
У ПРОЗІ
Крок за кроком, по порядку,
Розпочнемо ми зарядку.
Нахил вправо, нахил вліво,
Щоби тіло не боліло.
Оберт шиєю управо –
Наша шия буде вправна.
Потім вліво, знову вправо,
І ручками ми помахали.
Руки виставим вперед –
Зробим ми велосипед!
Згодом тулуб стане рівно,
Знову вправо, потім вліво.
На рахунок «раз» ставай,
Мах ногами починай:
Права рухається вліво -
Ноги ставимо не вміло,
Тулуб рівно ти тримай,
Руки вбік не відкидай.
Випад виконаєм вправно,
Згодом станемо ми прямо,
Знову випад в інший бік,
Виконаєм ми стрибки!
Стриб, хлоп, стриб,хлоп
Рух на місці за кроком крок,
Ой, веселий наш урок.
Ох, ух - відновили дружно дух!
РОЗДІЛ 2. ЦИТАТИ ТА ЛЕГЕНДИ ДЛЯ УЧНІВ СТАРШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
ЦИТАТИ
* Задля того, щоб стати тим, ким ти хочеш, потрібно пройти через те, що здається непотрібним, але саме воно є найнеобхіднішим для досягнення результату.
* І всі провали - це іще й наука: за те, що не вміємо чекати.
* Ти сам для себе кращий друг. Ти сам для себе перший ворог.
* Поява проблем – основа успіху.
* Біг – це частинка доби, що тримає тіло і дух в тонусі.
* Лінь – це зло, яке краде наш час.
* Воля в кожної людини своя. І тільки від неї залежить чи рухатись далі, чи стояти на місці.
* Чудеса не просто казка. В ній чарівності бувають. Чудеса, коли бажання й мрії збуваються в ті миті, коли найбільше цього не чекаєш.
* Спіймавши світло в темноті, не забудь обдивитись його з різних сторін.
* Діти, мов квіти життя, яких не поливши, впадуть у безодню і у вічне забуття.
* Не варто пливти за тим, що відпливає від тебе або підштовхує у вир.
* Заздрять завжди кращому. Шкодують лише бідного.
* Бути сильним – це не просто виконувати фізичні вправи, а й мати моральну та психологічну стійкість до життя.
* Кожна перешкода, кожен життєвий фініш веде нас до вершини або до нового старту.
ДОЛЯ
Завжди пробігаючи кожен метр дистанції, тебе переслідує твоя власна тінь. І не тільки при бігу, а взагалі все життя. Кожен раз, біжучи, я час від часу дивлюсь на неї і думаю: «Чому вона завжди попереду?!», - і це мотивує мене. Я хочу наздогнати її. Тінь рухається так, як рухаюсь я. Вона залежить від мене, а я від неї. Коли стає темно і її не видно, то при світлі ліхтарів я знову її бачу.
Наша доля залежить від нас так, як тінь, що супроводжує нас ціле життя, як у світлі, так і в темні моменти. І кожна перешкода, кожен життєвий фініш потребує вольових зусиль і веде нас до вершини та до нового старту.
СИЛА ЕКРАНУ
Якось молодий учитель сказав своєму учневі:
- А ти знаєш, я не хочу змінювати екран на телефоні… .
- Чому? – здивовано спитав учень, - він же ж зависає і на ньому тріщин он скільки і вигляд зовсім недоречний.
Вчитель на кілька хвилин «спіймав зірочки», а потім з глибоким, проникливим поглядом промовив до учня:
- А я тобі от що скажу: «Дивлячись прямо на екран, видніються тріщини, але вони мало помітні – це його зовнішність. Якщо поглянути на нього з лівого чи правого боку, то можна ще детальніше побачити, де є проблема і чому вона сталась – це відкриті очі. Коли на вулиці день, а екран неувімкнений, можна побачити багато недоліків – це внутрішні збої системи.
Учень уважно слухав свого вчителя і запитав:
- А якщо я доторкнусь сюди, показуючи на центральне місце скупчення тріщин, що тоді буде?
- Все залежатиме від сили екрану: якщо сила прикладена тобою незначна, то зміни будуть ледь помітними; якщо ж прикласти її максимально, то тріщин стане набагато більше.
- І екран трісне зовсім?
- А це вже залежатиме від сили екрану… .
РОЗДІЛ 3.ЦІКАВІ РУХЛИВІ ІГРИ ТА ЕСТАФЕТИ
ПЕРЕНЕСЕННЯ ТАРІЛОК НА ГОЛОВІ
Інвентар: пластмасові тарілки.
Значення: формування здатності до утримання рівноваги.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: учасники команд шикуються у колони по два. Кожній парі дається по дві тарілки. Учасники повинні стати обличчям один до одного, покласти руки на плечі та утримувати тарілки на голові. Рухатись приставним кроком у напів присіді у заданому маршруті. Переможе команда, що пройде більшу відстань без помилок.
ЗБІР УРОЖАЮ
Інвентар: скакалки, обручі, м’ячі (по 3 одиниці).
Кількість учасників: 3.
Значення: розвиток пізнавальних процесів, уваги, пам’яті, креативного мислення.
Інтенсивність: висока.
Зміст та правила гри: Учнів шикують у три колони. Капітани команд витягують жереб, згідно якого їхні учасники по одному біжать по заданому маршруту, витягують відповідно свій інвентар, виконують з ним вправу та рухаються до своїх гравців, передаючи естафету хлопком правої руки.
Завдання: виконати вправи з заданим інвентарем правильно та швидко.
Примітка: кількість гравців кожної команди повинна бути однаковою та відповідною до кількості спортивного інвентаря.
СТРИБУЧІСТЬ НАЙВИЩОГО
Інвентар: скакалка.
Значення: формування морально-вольових якостей.
Інтенсивність: висока.
Зміст та правила гри: склад команд – 3 учасники. Найвищий гравець команди стає по середині, два найнижчі гравці стають боком до нього, з обох боків від центру, розтягнувши скакалку. Виконують махи скакалкою вперед та назад.
Завдання найвищого: виконати найбільш можливу кількість стрибків.
ЗЛОВИ МЕНЕ
Інвентар: шарф або пов’язка.
Значення гри: розвиток уваги та тактильних відчуттів.
Інтенсивність: середня.
Зміст та правила гри: всі гравці розміщуються колом. По середині кола стає ловець за бажанням або за наказом вчителя, якому зав’язують очі. Учні рухаються по колу різними способами.
Завдання учасникам гри: кожне наступне коло учасники гри мають рухатись іншим способом: у напів присіді, у повному присіді, галопом правим та лівим боком і т. д.
Завдання ловця:
- подивитись на гравців та запам’ятати їх зовнішній вигляд;
- порахувати до 10 і зловити гравця, назвавши ім’я та спосіб його пересування.
РУХ ІЗ ТАЧКАМИ
Інвентар: тачки дитячі, м’ячі: волейбольний, футбольний, баскетбольний.
Значення гри: розвиток координації, повторення вивчених рухів.
Інтенсивність: низька.
Зміст та правила гри: 1-ий учасник біжить до кінця дистанції, бере м’яч і вибиває у відповідності до того, який він. Приклад: якщо м’яч баскетбольний, то завданням буде жонглювання м’яча двома руками; волейбольний – підкидання м’яча над собою двома руками зверху; футбольний – жонглювання м'яча вибраним способом: грудьми, правою, лівою ногою і т. д. Кількість разів – 5. Коли ж гравець вибив м’яч 5 разів, то він рухається у своє початкове положення та хлопком лівої чи правої руки передає естафету наступному. Перемагає та команд, що виконала умови естафети з найменшою кількістю помилок.
Примітка: склад команд – однаковий для всіх.
ВИСНОВКИ
Даний посібник має три розділи, які розкривають його основну мету – сприяння фізичного та морального розвитку. Використання рухливих ігор та естафет на уроках та у позаурочний час збільшують рухову базу, яка особливо важлива для учнів молодших класів.
Використання теоретичного матеріалу має неабиякий вплив на формування гармонійно розвиненої особистості. Без вдалого пояснення матеріалу, без мотивованості дітей власним прикладом та прикладом інших не досягти великих результатів.
Таким чином, зв’язок теорії з практикою має важливий внесок для формування морально-вольових та фізичних якостей підростаючого покоління.
1