ВИПАДКОВОДАНА ЛЮДИНІ .
Альберт Ейнштейн
В суспільстві виникає потреба в особистостях, здатних до самореалізації, до саморозвитку, в людях, які мають нестандартне мислення, які можуть внести нову якість у соціальне і виробниче життя, у культуру народу. Тому одним із пріоритетних напрямків політики нашої держави є турбота про обдаровану та талановиту молодь, її творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток.
Система креативної фізичної освіти спрямована на формування творчого мислення всіх учнів, розвиток їх інтелектуальних здібностей, які мають першорядне значення для оволодіння знаннями і вміннями в різних галузях науки.
Креативна освіта перетворює засвоєння знань, умінь на захоплюючу мандрівку, пригоду, яка пов’язана з розкриттям секретів речовини, природи світу в цілому.
Креативне навчання – це процес постійної співпраці вчителя та учня.
БАЖАЮЧИ РОЗВИНУТИ КРЕАТИВНЕ МИСЛЕННЯ ПОТРІБНО:
• сприймати себе як людину творчу і різнобічно розвинену;
• бути людиною незалежною і уміти протистояти зовнішнім вимогам;
• бути здатним оспорити чужі припущення, а також мати готовність і бажання
діяти шляхом «А що коли?!»;
• бути допитливим, сприйнятливим, неупередженим, готовим до чогось нового;
• бути енергійним і спостережливим;
• уміти поєднувати несумісне;
• уміти подати свої ідеї і думки, переконати людину;
• бути здатним до знаходження і постановки проблеми ;
• бути здатним до генерування великої кількості ідей;
• бути оригінальним – здатним відповідати на стимули нестандартно;
• бути здатним удосконалювати об’єкт, додаючи деталі;
• бути здатним розв’язувати проблеми, тобто здатність до аналізу та синтезу.
Існує дуже багато методів і стратегій, які можуть бути використані
на різних етапах уроку для формування навичок критичного мислення у дітей. Найбільшого поширення і застосування набули методи:
ü «Асоціативний кущ»
ü «Розминка»
ü «Обери позицію»
ü «Прес»
ü «Різнокольорові капелюшки»
ü «Мозковий штурм»
ü «Рюкзак»
ü «Дискусія»
ü «Сенкан»
ü «Есе»
ü «Метод проблемних запитань» ü «Бліц - опитування».
ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ НА УРОКАХ ФІЗИКИ ЕФЕКТИВНЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАСТУПНИХ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ :
• виконати учням по-своєму те, що учителеві вже відомо: а) дати визначення
поняттю, що вивчається, об'єкту, явищу; б) сформулювати правило, фізичну
закономірність, спосіб виміру величини і т. д.;
• знайти в проблемі особливе, «схопити» головне, добудувати те, чого не вистачає;
• вигадати казку, завдання про фізичний закон, явище;
• скласти кросворд, гру, вікторину, збірку своїх завдань;
• виготовити модель, фізичний прилад;
• провести урок в ролі учителя, розробити свої навчальні посібники( алгоритми
• рішення завдань, пам'ятки).
НАСТУПНИХ КРЕАТИВНИХ ПРИЙОМІВ:
• поставити до досліджуваної проблеми питання «А що, якщо...?» (учням пропонується скласти опис про те, що станеться, якщо, наприклад, збільшиться в 10 разів сила гравітації або зникне сила тертя);
• проаналізувати явища, що відбуваються, з іншої точки зору (наприклад, розкажи про електричний струм з точки зору самого струму. Які відчуття ти переживаєш, проходячи по дротах? Зустрічаючи опори? Як реагуєш? Що б хотів побажати людям, які використовують твою силу? і так далі);
• розглянути проблему з різних точок зору: а) спираючись тільки на конкретні цифри і факти; б) критично оцінюючи ситуацію; в) орієнтуючись тільки на конструктивний підхід; г) даючи вихід польоту фантазії (наприклад, пояснити виникнення світлового тиску з позицій хвильової і квантової теорій).
СПОСОБИ СТВОРЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ СИТУАЦІЙ:
ситуація несподіванки – створюємо при ознайомленні учнів з явищами, фактами, що викликають здивування. Основою для створення такої ситуації можуть служити цікаві досліди (кипіння води при 70 С), опис дивовижних явищ природи (розповідь про «співаючі піски», вогні «святого Ельма»);
ситуація конфлікту – використовуємо
при вивченні фізичних теорій і фундаментальних дослідів, що виникають в науці, або при висловлюванні і «обґрунтуванні» взаємовиключних гіпотез учителем (чи залежатиме опір електроліту від температури?);
ситуація невизначеності – використовуємо, якщо завдання містить недостатньо даних для отримання однозначного рішення. В цьому випадку учні повинні виявити недостатність даних, ввести додаткові умови або провести дослідження.
ПРИ ПРОВЕДЕННІ ДОСЛІДНИЦЬКИХ(ЛАБОРАТОРНИХ,
КОНСТРУКТОРСЬКИХ) РОБІТ УЧНІ ПРОПОНУЮТЬ СВОЇ
ВАРІАНТИ ВИКОНАННЯ. ТВОРЧІСТЬ УЧНІВ ПРОЯВЛЯЄТЬСЯ
ПРИ ВИКОНАННІ ЗАВДАНЬ, В ЯКИХ НЕОБХІДНО ВИЗНАЧИТИ
ФІЗИЧНУ ВЕЛИЧИНУ ЗА ДОПОМОГОЮ ПЕВНИХ ПРИЛАДІВ, ПРЕДМЕТІВ
• Наприклад: як за допомогою мідних монет знайти масу лінійки?
• як, маючи тільки лінійку, знайти густину дерева, з якого виготовлена паличка,
що плаває у вузькій циліндричній посудині?
• як знайти швидкість витікання води з водопровідного крану, маючи циліндричну банку, секундомір, штангенциркуль? як визначити об’єм води у неповній пляшці відомої ємності маючи лінійку?
РОЗВИТОК КРЕАТИВНОСТІ В УЧНІВ НА УРОКАХ ФІЗИКИ СПРИЯЄ:
•
• забезпеченню творчої самоосвіти особи;
• переважанню внутрішньої мотивації над зовнішньою;
• зростанню дослідницької творчої активності, що виражається в постановці і рішенні проблем.
ЛІТЕРАТУРА:
1. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок: Інтерактивні технології навчання. – К.: Видавництво А.С.К., – 2003. – с. 192
2. Пономарьова – Семенова Р.О. Психологічні аспекти розвитку креативності обдарованої особистості // Обдарована дитина. – 2007. – № 7.с.12
3. Пономарьова – Семенова Р.О. Теоретико-концептуальні підходи до проблеми обдарованості й креативності // Обдарована особистість: пошук, розвиток, допомога. – К., 1998. с.19-26
4. Інтернет ресурс: [https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendacirozvitok-kreativnih-zdibnostey-uchniv-na-urokah-fiziki-18175.html]
5. Інтернет ресурс [http://natalija01041977.blogspot.com/p/blogpage_38.html]