ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ ТА КРИТИЧНОГО І КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ФІЗИКИ

Про матеріал
ФОРМУВАННЯ ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ ТВОРЧОГО РОЗВИТКУ ТА КРИТИЧНОГО І КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ФІЗИКИ.
Перегляд файлу

image

 

 

 ДУЖЕ ВАЖЛИВО НЕ ПЕРЕСТАТИ СТАВИТИ ПИТАННЯ. ЦІКАВІСТЬ НЕ

 

 

                                                                                                                                                                                                 ВИПАДКОВОДАНА ЛЮДИНІ          .

                                                                                                                  Альберт  Ейнштейн

 image

ОСОБИСТІСТЬ

В суспільстві виникає потреба в особистостях, здатних до самореалізації, до саморозвитку, в людях, які мають нестандартне мислення, які можуть внести нову якість у соціальне і виробниче життя, у культуру народу. Тому одним із пріоритетних напрямків політики нашої держави є турбота про обдаровану та талановиту молодь, її творчий, інтелектуальний, духовний та фізичний розвиток.

                                                       image

КРЕАТИВНА ОСВІТА

imageСистема креативної фізичної освіти спрямована на формування  творчого  мислення всіх учнів, розвиток їх інтелектуальних здібностей, які мають  першорядне значення для оволодіння знаннями і вміннями в різних галузях науки. 

Креативна освіта перетворює засвоєння знань, умінь на захоплюючу мандрівку,  пригоду, яка пов’язана з розкриттям секретів речовини, природи світу в цілому. 

Креативне навчання – це процес постійної співпраці вчителя та учня. 

   

 

 БАЖАЮЧИ РОЗВИНУТИ КРЕАТИВНЕ МИСЛЕННЯ ПОТРІБНО:  

                       imageсприймати себе як людину творчу і різнобічно розвинену; 

                       бути людиною незалежною і уміти протистояти зовнішнім вимогам; 

                       бути здатним оспорити чужі припущення, а також мати готовність і бажання 

діяти шляхом «А що коли?!»; 

                       imageбути допитливим, сприйнятливим, неупередженим, готовим до чогось нового; 

                       imageбути енергійним і спостережливим; 

                       уміти поєднувати несумісне; 

                       уміти подати свої ідеї і думки, переконати людину; 

                       бути здатним до знаходження і постановки проблеми ; 

                       бути здатним до генерування великої кількості ідей; 

                       бути оригінальним – здатним відповідати на стимули нестандартно; 

                       бути здатним удосконалювати об’єкт, додаючи деталі; 

                       бути здатним розв’язувати проблеми, тобто здатність до аналізу та синтезу. 

 

ФОРМУВАННЯ І РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

image

Коли вчитель вирішує, що у своїй роботі буде використовувати методи формування і розвитку критичного мислення, він повинен  усвідомлювати, що навчити учнів мислити критично з першого  уроку фактично неможливо. Критичне мислення формується  поступово, воно є результатам щоденної кропіткої роботи вчителя й  учня, із уроку в урок, з року в рік.

 

 Існує дуже багато методів і стратегій, які можуть бути використані 

 на  різних етапах уроку для формування навичок критичного мислення  у дітей. Найбільшого поширення і застосування  набули методи: 

ü   «Асоціативний кущ»

ü   image«Розминка»

ü   «Обери позицію»

ü   «Прес»

ü   «Різнокольорові капелюшки»

ü   «Мозковий штурм»

ü   «Рюкзак»

ü   «Дискусія»

ü   «Сенкан»

ü   «Есе»

ü   «Метод проблемних запитань» ü «Бліц - опитування».

 ДЛЯ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОСТІ НА УРОКАХ ФІЗИКИ ЕФЕКТИВНЕ ЗАСТОСУВАННЯ НАСТУПНИХ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ :  

             виконати учням по-своєму те, що учителеві вже відомо: а) дати визначення 

поняттю, що вивчається, об'єкту, явищу; б) сформулювати правило, фізичну 

imageзакономірність, спосіб виміру величини і т. д.; 

             знайти в проблемі особливе, «схопити» головне, добудувати те, чого не  вистачає; 

             вигадати казку, завдання про фізичний закон, явище; 

             скласти кросворд, гру, вікторину, збірку своїх завдань; 

             виготовити модель, фізичний прилад; 

             провести урок в ролі учителя, розробити свої       навчальні посібники( алгоритми 

             рішення завдань, пам'ятки). 

 

 ЕФЕКТИВНЕ ВИКОРИСТАННЯ

НАСТУПНИХ КРЕАТИВНИХ ПРИЙОМІВ:  

 

           поставити до досліджуваної проблеми питання «А що, якщо...?» (учням  пропонується скласти опис про те, що станеться, якщо, наприклад, збільшиться  в 10 разів сила гравітації або зникне сила тертя); 

           проаналізувати явища, що відбуваються, з іншої точки зору (наприклад, розкажи  про електричний струм з точки зору самого струму.  Які відчуття ти переживаєш,   проходячи по дротах? Зустрічаючи опори? Як реагуєш? Що б хотів побажати  людям, які використовують твою силу? і так далі); 

           розглянути проблему з різних точок зору: а) спираючись тільки на конкретні цифри і факти; б) критично оцінюючи ситуацію; в) орієнтуючись тільки на  конструктивний підхід; г) даючи вихід польоту фантазії (наприклад, пояснити виникнення світлового тиску з позицій хвильової і квантової теорій). 

 

СПОСОБИ СТВОРЕННЯ ПРОБЛЕМНИХ СИТУАЦІЙ:  

image image    ситуація несподіванки – створюємо при ознайомленні учнів з явищами, фактами, що викликають здивування. Основою для створення такої ситуації можуть служити цікаві досліди (кипіння води при 70 С), опис дивовижних явищ природи (розповідь про «співаючі піски», вогні «святого Ельма»); 

 

image   ситуація конфлікту – використовуємо 

     при вивченні фізичних теорій і       фундаментальних дослідів, що       виникають в науці, або при висловлюванні     і «обґрунтуванні» взаємовиключних гіпотез учителем    (чи залежатиме опір електроліту від температури?); 

 ситуація невизначеності – використовуємо, якщо завдання містить недостатньо даних для отримання однозначного рішення. В цьому випадку учні повинні  виявити недостатність даних, ввести додаткові умови або провести дослідження. 

 ПРИ ПРОВЕДЕННІ ДОСЛІДНИЦЬКИХ(ЛАБОРАТОРНИХ,

КОНСТРУКТОРСЬКИХ) РОБІТ УЧНІ ПРОПОНУЮТЬ СВОЇ

ВАРІАНТИ ВИКОНАННЯ. ТВОРЧІСТЬ УЧНІВ ПРОЯВЛЯЄТЬСЯ

ПРИ ВИКОНАННІ ЗАВДАНЬ, В ЯКИХ НЕОБХІДНО ВИЗНАЧИТИ

ФІЗИЧНУ ВЕЛИЧИНУ ЗА ДОПОМОГОЮ ПЕВНИХ ПРИЛАДІВ, ПРЕДМЕТІВ

 

                               imageНаприклад: як за допомогою мідних монет знайти масу лінійки? 

                               як, маючи тільки лінійку, знайти густину дерева, з якого виготовлена паличка, 

що плаває у вузькій циліндричній посудині? 

                               як знайти швидкість витікання води з водопровідного крану, маючи  циліндричну банку, секундомір, штангенциркуль? як визначити об’єм води у неповній пляшці      відомої ємності маючи лінійку? 

 

РОЗВИТОК КРЕАТИВНОСТІ В УЧНІВ НА УРОКАХ ФІЗИКИ СПРИЯЄ:  

 

                               image

image

збільшенню числа учнів, які зацікавлюються вивченням фізики; 

                               imageзабезпеченню творчої самоосвіти особи; 

                               переважанню внутрішньої мотивації над зовнішньою; 

                               imageзростанню дослідницької творчої активності, що виражається в постановці і рішенні проблем. 

 


image


 

ЛІТЕРАТУРА: 

 

1.           Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок: Інтерактивні технології навчання. – К.: Видавництво А.С.К., – 2003. – с. 192

2.           Пономарьова – Семенова Р.О. Психологічні аспекти розвитку креативності обдарованої особистості // Обдарована дитина. – 2007. – № 7.с.12

3.           Пономарьова – Семенова Р.О. Теоретико-концептуальні підходи до проблеми обдарованості й креативності // Обдарована особистість: пошук, розвиток, допомога. – К., 1998. с.19-26

4.           Інтернет ресурс: [https://naurok.com.ua/metodichni-rekomendacirozvitok-kreativnih-zdibnostey-uchniv-na-urokah-fiziki-18175.html]

5.           Інтернет ресурс [http://natalija01041977.blogspot.com/p/blogpage_38.html]

 

pdf
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
27 травня
Переглядів
115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку