Як формувати портфоліо учнів та використовувати його в роботі. Що таке портфоліо та мета його створення. Портфоліо — це педагогічний інструмент супроводу та оцінювання досягнень учнів, що допомагає вчителям і батькам простежити динаміку особистісного розвитку дитини. Портфоліо — індивідуальна накопичувальна папка, яка має бути в кожного учня. Немає жорстких вимог до її оформлення, але є певні моменти, які слід враховувати під час її створення. Індивідуальні папки слід оформлювати чітко, структуровано й лаконічно.
Портфоліо у початковій школіІндивідуальні папки учнів початкових класів спочатку заповнюють батьки та вчителі, поступово заохочуючи до цього дітей. Вони фіксують у портфоліо успіхи й досягнення дітей, творчі роботи, інформацію про характер, захоплення тощо. Створені презентації мотивуватимуть дітей до нових звершень і дадуть змогу вчителеві більше дізнатися про них.
За формування портфоліо передусім відповідають самі учні та класні керівники. За потреби в роботі над портфоліо беруть участь практичний психолог і вчителі-предметники. Вони проводять індивідуальну психодіагностику, ведуть корекційно-розвивальну та консультативну роботу, залучають учнів до участі в олімпіадах, конкурсах, конференціях з навчальних предметів. Учням дає змогу:розвинути здатність самостійно оцінювати свої досягнення;підвищити самомотивацію;досягти ліпших результатів у навчанні;прищепити навички планування і постановки цілей;Вчителям дає змогупобачити приховані здібності учня, щоб надалі їх розвивати;відстежити прогрес учня в тих чи тих сферах;оцінити здібності учня в умінні застосувати знання на практиці.
Що робить класний керівник. Основне завдання класного керівника — навчити учнів оформлювати портфоліо та контролювати своєчасне заповнення. Облік документів, що входять до портфоліо, здійснює також класний керівник. Він допомагає учням під час формування папки та забезпечує їх необхідними шаблонами, формами та бланками. Відповідальність за організацію формування портфоліо та систематичне ознайомлення батьків з його змістом покладають на класного керівника.
Що робить учень. Учні оформлюють портфоліо відповідно до прийнятої структури. Мають право включати до папки додаткові розділи, матеріали, елементи оформлення, які відображають їхню індивідуальність. Якщо будь-який матеріал учень не вважатиме вже своїм досягненням, то може вилучити його з папки, крім результатів обов’язкових розділів. Яка роль батьків. Батьки допомагають класному керівнику керувати самостійною роботою учнів із формування та оцінювання портфоліо. З певною періодичністю, наприклад на канікули, портфоліо можна видавати додому для доопрацювання та ознайомлення батьків з його змістом.
Учням початкової ланки. Для учнів початкової школи головним є підрозділ «Моя творчість», а не «Мої досягнення». Саме йому слід приділяти більше уваги та постійно заповнювати новими матеріалами. Не потрібно називати портфоліо «Щоденником досягнень», щоб навчання для дитини не стало гонитвою за високими балами, грамотами й дипломами.
Учням старших класів. Для учнів старших класів доцільніше оформляти портфоліо в електронному вигляді. У підлітків більш розвинений інтерес до комп’ютерних технологій, а гаджети тісно пов’язані з навчанням. З п’ятого класу учні можуть самостійно давати раду текстовим редакторам та іншим програмам, у них з’являється прагнення виявити творчість самовираження в інформаційному середовищі.
Орієнтовні розділи для портфоліо учня. Титульний аркуш. Основна інформація. Містить такі дані: прізвище, ім’я та по батькові учня; назву закладу освіти, клас, контактну інформацію та фото учня. Учень сам вибирає фотографію для титульного аркуша. Це може бути неофіційне фото — нехай покаже себе таким, яким хоче представитися іншим. Мій світ. Моє ім’я , прізвище, можна знайти інформацію про те, що воно означає;Моя сім’я — невелика розповідь про сім’ю, можна долучити відповідні фотографії;Моє місто — розповідь про рідне місто, його цікаві місця, де учень побував, з фотографіями. Мої друзі — фотографії друзів. Мої захоплення — невелика розповідь про те, чим захоплюється учень. Моя школа — розповідь про школу та педагогів. Мій характер — розповідь про свої вподобання, звички, особливості.
Моє навчання. Мені цікаво. Розповідь учня про хобі та вподобання. Інформація про досягнення у спорті, художні роботи, які учень підготував у закладах позашкільної освіти тощо.контрольні та самостійні роботи й тести;роботи, які мають високі бали;таблиці та графіки, що показують динаміку навчання письма, швидкості читання та навички рахунку;відомість семестрових оцінок тощо. Цей розділ навчає дитину аналізувати успіхи та проблеми, будувати плани на досягнення міні-цілей у навчанні, порівнювати свої успіхи на різних етапах навчання, будувати індивідуальний освітній маршрут.
Інформація дає змогу педагогам зорієнтуватися в сильних сторонах учня, зрозуміти його прагнення й бажання отримати додаткові знання та навички, або ж переконатися в тому, що учень вже має план дій, послідовне виконання якого приведе його до поставленої мети. Моя творчість. Форми та напрями творчої активності учня. У цей розділ учень складає творчі роботи з різних предметів. Якщо виріб об’ємний, то слід додати його фото: дослідницькі роботи та реферати;проєктні роботи;роботи з мистецтва;участь у шкільному театрі, оркестрі, хорі;участь у гастролях та концертах;заняття у закладах позашкільної освіти тощо. Мої досягнення і планиІнформація про участь учня в олімпіадах, конкурсах, спортивних змаганнях. Учень може зазначити:предметні олімпіади — шкільні, регіональні, всеукраїнські тощо;заходи та конкурси, які проводять позашкільні заклади;тестування з навчальних предметів. Документи або їх копії можуть бути розміщені в додатку до портфоліо.
Відгуки та побажання. Відгуки вчителів та однокласників про роботу й творчу діяльність учня. Учневі завжди цікаво читати відгуки, побажання, тому варто порадувати його і відвести на це цілий розділ. Наприкінці кожного навчального року вчитель складає учневі характеристику і вкладає її у папку. Сам учень тут може написати свої побажання вчителям і школі, якими він хотів би їх бачити і що варто змінити. Розділ містить:характеристики ставлення учня до різних видів діяльності, надані вчителями, батьками, однокласниками, працівниками системи позашкільної освіти та позаурочної діяльності;письмовий аналіз самого учня про свою діяльність та її результати — висновки, рецензії, відгуки, резюме тощо;характеристику учня, яка описує його участь у навчальній діяльності, динаміку його розвитку;висновки про якість різних робіт, які виконував учень;рецензії на статтю, проєкт, дослідницьку роботу;листи подяки.
Оцінювання портфоліо. Портфоліо учнів можуть бути використані під час:атестації педагогічних і керівних працівників;внутрішньошкільного контролю;процедур зовнішнього оцінювання діяльності. Як організувати. Оцінювати як окремі складові, так і портфоліо загалом слід на критеріальній основі. Критерії оцінювання розробляють учні й класні керівники разом і вкладають їх у портфоліо. Оцінювати матеріали портфоліо учень має з допомогою вчителя. Учитель до другого класу має навчити учнів самоаналізу. Учні можуть оцінювати матеріали портфоліо за шкалою: «задовільно», «добре», «відмінно».
Які висновки можна зробити. Класний керівник з портфоліо може зробити висновок про те, наскільки в учнів сформувалися універсальні та предметні навички, щоб продовжувати навчання в основній школі. Портфоліо доповнює традиційні, контрольно-оціночні засоби та враховує досягнення учнів у різних видах діяльності: - навчальній, творчій, соціальній, комунікативній та інших. Це спосіб накопичення та подальшого оцінювання досягнень учнів у період навчання. Важливо навчити учнів не робити з портфоліо сухе досьє, адже кожна дитина має потенціал, щоб стати успішною у житті.