Формування позитивної мотивації на уроках англійської мови за допомогою сучасних освтніх технологій

Про матеріал
Проблема розвитку мотивації досягнень учнів в процесі навчання англійській мові на уроках і в позакласній роботі залишається мало розробленою на даному етапі. Англійська мова набула значного поширення в світі і є «мовою міжнародного спілкування». Як і для будь-якої іншої справи, для вивчення англійської мови, дитині потрібна позитивна мотивація — тобто бажання займатися, потреба у цьому, інтерес. Без неї усі зусилля батьків чи вчителів будуть приречені на невдачу: дитина або не вчитиметься, або вчитиметься лише для того, щоб її не карали, і в останньому випадку знання будуть поверхневі й швидко забуватимуться. Мотивація – спонука учнів до активної учбової діяльності, продуктивного пізнання змісту навчання.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Формування позитивної мотивації

до вивчення англійської мови за    допомогою сучасних освітніх технологій

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                       Підготувала

вчитель англійської мови

Рева В.В.

                                    2020-2021н.р.

Формування позитивної мотивації на уроках англійської мови за допомогою сучасних освтніх технологій

 

Проблема розвитку мотивації досягнень учнів в процесі навчання англійській мові на уроках і в позакласній роботі залишається мало розробленою на даному етапі.  Англійська мова набула  значного поширення в світі і  є «мовою міжнародного спілкування».

Як і для будь-якої іншої справи, для вивчення англійської мови, дитині потрібна позитивна мотивація — тобто бажання займатися, потреба у цьому, інтерес. Без неї усі зусилля батьків чи вчителів будуть приречені на невдачу: дитина або не вчитиметься, або вчитиметься лише для того, щоб її не карали, і в останньому випадку знання будуть поверхневі й швидко забуватимуться.

Мотивація – спонука учнів до активної учбової діяльності, продуктивного пізнання змісту навчання.

На самому початку вивчення англійської мови в учнів висока мотивація. Їм хочеться розмовляти на англійській мові з ровесниками, принадною можливістю виявляється декламування віршів на мові авторів, спів англомовних пісень (що є популярно серед молоді), читаючи дізнаватися про інші країни.  Багато учнів бачать при вивченні англійської мови, щось нове, проникнення в новий незнайомий світ. Словом майже в усіх є бажання вільно володіти англійською мовою. Але коли починається процес оволодівання англійською мовою і відношення учнів вкрай змінюються, спостерігається багато розчарувань.

Адже цей процес передбачає процес накопичення, подолання різноманітних складностей, що відсуває досягнення мети, про яку так мріялось. В результаті зменшується мотивація до подальшого вивчення, зникає активність, слабне воля, спрямована на оволодіння англійською мовою, знижується успішність в цілому, яка в свою чергу негативно впливає на мотивацію. Згодом дорослішаючи учні шкодують з приводу втраченого, виникає незадоволення не тільки собою, але головним чином і всього навчання. Тому починаючи з початкової школи учитель повинен знайти для кожного учня мотив, закладення фундаменту.

 

Яка ж мотивація до навчання є найкращою?

Великий французький письменник Анатоль Франс сказав: "Мистецтво викладання є ніщо інше, як мистецтво збуджувати цікавість юних душ, а потім задовольнити її". Викладання є мистецтво, а не ремесло – у цьому суть учительської справи..

Працюючи над цією темою, я вирішила для себе, що неодмінно повинна визначити актуальні види мотивації для кожної вікової категорії учнів і врахувати їх у подальшій роботі. Провівши анкетування, я визначила, що для учнів молодшого  та середнього шкільного віку  актуальна Широка соціальна мотивація.( Не хочу бути гірше товаришів,Не хочеться засмучувати мого вчителя. І виявляється практичний мотив: Без знання англійської неможливо прочитати жодної іноземної вивіски, реклами, пакувального ярлика). В той час як для учнів старшої школи  у соціальній мотивації на перший план вийшов лише єдиний практичний мотив :англійська подобається більше, ніж будь-яка інша,бо більше цікавого, тобто , на мою думку, це говорить про те, що старшим учням важлива ситуація власного успіху і завдання вчителя переконувати знову і знову старшокласника, що в нього все виходить, стимулювати  і сприймати старшокласників як учнів, пояснюючи їм знову і знову матеріал, за умови, якщо вони цього потребують, а не сприймати їх як студентів внз, поклавши всю відповідальність лише на них.

Щодо Мотивації пов'язаною з перспективним розвитком особистості.,(  Вивчаю, так як це обов'язково знадобиться в житті) вона є високою в усіх учнів, думаю, що не останню роль тут відіграють батьки.

Маємо враховувати під час викладання іноземної мови і комунікативну мотивацію, бо тут є відмінності. Я визначила, що для молодших учнів актуальним є спілкування в класі на іноземній мові, в той час як старшокласники надають перевагу письмовим висловлюванням, бо через свої вікові особливості   відчувають себе в цій діяльності більш впевнено.

    Викликати мотивацію можна тільки зацікавленим навчанням, де вчитель і учні є партнерами в спілкуванні. Зацікавлене навчання має місце там, де враховуються вікові та психологічні особливості учнів,оскільки для кожної вікової групи характерний свій вид провідної діяльності. Згідно з даними сучасної вікової психології для учнів 5 – 6 класів ведучою є ігрова діяльність, у 7–11х – найважливішою є пізнавальна і цілісно-орієнтована діяльність, у старших класах, крім цього, великого значення набуває комунікативна діяльність.

Слід також розвивати і мотивацію колективних досягнень. Цього можна добитися шляхом включення дітей в парну і групову роботу. Результат колективної діяльності залежить від готовності кожного члена колективу включити власні зусилля в досягнення загальної мети.

Але що ж робити з тими учнями, які, не дивлячись на всі вчительські старання, не прагнуть ні до яких досягнень. Невмотивований учень стане мотивованим, якщо вчитель стане спілкуватися з ним, сприймаючи його в позитивному світлі. Не випадково психологи називають цей метод методом прогнозів, що само виконуються. (Бондаренко, Губа)

             Адже цей процес передбачає процес накопичення, подолання різноманітних складностей, що відсуває досягнення мети, про яку так мріялось. В результаті зменшується мотивація до подальшого вивчення, зникає активність, слабне воля, спрямована на оволодіння англійською мовою, знижується успішність в цілому, яка в свою чергу негативно впливає на мотивацію. Згодом дорослішаючи учні шкодують з приводу втраченого, виникає незадоволення не тільки собою, але головним чином і всього навчання. Тому починаючи з початкової школи учитель повинен знайти для кожного учня мотив, закладення фундаменту.

Найбільш ефективними методами формування мотивації учня служать: інтегровані урокиCLIL (Content and language integrated learning) , ігрові технології, формування пізнавальної мотивації через зв’язок що вивчається з життям, показу наслідку вчинків, відповідальності, профорієнтації, навчання з комп’ютерною, використання повчальних програм: підручники, наочно-орієнтовані середовища, залучення учнів до участі в управлінні учбовим процесом (науково-дослідні проекти), оцінна діяльність як прийом формування соціальної мотивації, та інші.

Разом з наочністю високий результат дає технологія проведення інтерактивних уроків із застосуванням мультимедійна технологія навчання. Важливим на даний момент стає і оволодіння інформаційними і комунікаційними технологіями та застосування онлайн сервісів learningapps,quizlet, thinkling,wordwall та ін..

Важливо також спонукати учнів до накопичення мовного матеріалу. Для цього я застосовую різні мовні ігри, ігри-змагання та використання англомовних короткометражних мультфільмів та фільмів, органічно їх включати в уроки. Це допоможе краще засвоїти всі сторони мовного матеріалу.  Основними китами на яких стоїть формування мотивації є здивування, зацікавленість, конкретизація матеріалу, організація дискусій, створення ситуації успіху, подання матеріалу невеликими частинами. Результатом врахування цих рекомендацій стануть створення атмосфери співробітництва, осмислене опрацювання матеріалу, зростає розвиток навичок аудіюваня, читання, письма та говоріння, забезпечується розвиток та саморозвиток особистості.

У своїй роботі я намагаюся дотримуватися всіх вищезазначених завдань, залучаючи учнів до активної пізнавальної діяльності. Відтак, у початковій школі я застосовую сучасні мнемотехнічні технології, результатом роботи стала участь у обласній педагогічній виставці «Освіта Запорізького краю» 2 місце

Впродовж кількох років працювала у шкільній команді вчителів ітвінерів, залучаючи учнів до міжнародних проектів.

У позашкільній роботі впродовж кількох років працювала над створенням творчих розробок до літнього мовного табору, результатом роботи стало 3 місце у обласній педагогічній виставці  «Освіта Запорізького краю 2017»

Вже стало традицією організовувати щороку  свята Геловіну та День Святого Валентина, як на класному так і загальношкільному рівні. 

Заохочую учнів до участі олімпіад  «Олімпус», «НаУрок», «Грінвіч»

Пишаюся роботою з обдарованими дітьми, працючи над науковими роботами МАН, «Гендерні та психолінгвістичні характеристики мовної особистості Б.Обами, Х Клінтон та Д Трампа», де два роки поспіль ми посідали 5 та 4 місце.

Розміщення авторських розробок на сайті Всеосвіта та НаУрок, а також участь  у конкурсі «Фантастична п’ятірка на сайті «Наурок» . Паралельно всі матеріали викладаю в своєму блозі “Amazing English”.

    Так як особистість вчителя відіграє важливу роль для школярів, тому також намагаюсь удосконалювати свої навики, відвідуючи різноманітні вебінари від видавництва Лінгвіст та Експрес Паблішінг. Відтак у 2018 році прийняла участь у відео марафоні «Teachers Talk».   Досить продуктивними стали курси «Бери й роби» та «ІЗІ ЗНО». Новий, але досить мотивуючий досвід,  поширення своїх розробок у соціальних мережах , а саме Facebook.

Щоб зрозуміти, що саме викликає в учнів труднощі під час вивчення англійської мови, я провела опитування учнів початкової та старшої школи і визначила, що для початкової ланки найбільше труднощів викликає аудіювання, а в старшої ланки Use of English, тобто лексика ( фразові дієслова, синоніми, сталі вирази, фразеологізми).  Щоб  змотивувати школярів, я створила два проекти.

Для старшої школи, а саме учнів 11 класу інтерактивний тестовий курс до підручника “Oxford Exam Trainer”B2: тести, флеш-картки, гра відповідності на сайті НаУрок. Особливості: доступність, системність, самоперевірка, наступність.

Для початкової ланки посібник «Listening without borders”. Це курс інтерактивних завдань направлений на формування навичок аудіювання. Курс до нового  12 серійного мультфільму : “Finny, the shark”. Посібник містить посилання на мультфільм, вправи на розуміння мультфільму, learning apps першому розділі. Цікавинкою є посилання, як доповнити уроки за допомогою CLIL технологій ( посилання на відео фрагменти з  власного досвіду: створення мультфільму та океан своїми руками), а також посилання на інтернет –ресурс, по застосуванню Craft технології.  Частина вправ також розміщена на сайті «НаУрок»

 

Ти-вчитель, тобто чарівник

 В твоїх руках створити диво

  І запалити вогники в очах

  При цьому діяти і методично  й справедливо

Сучасний вчитель - пам’ятай: себе ти учнем уявляй

Дозволь дитині повірити у себе

Як схоче учень-  то дострибне до неба

Постав мету і злагоджено дій

Не позбавляй дитину мрій

Створи під час уроку казку

Даруй любов свою і ласку

Стань другом, межі поважай

Країну знань цікаву відкривай

Складне доступним ти зроби, від помилки до успіху їх проведи

Навчайся сам, найкращим теж ставай, про технології не забувай!

 

 

У перспективі маю намір опрацювати питання «Труднощі формування мотивації під час виконання домашнього завдання»

Дякую за увагу!