Формування соціальної компетентності студентів через організацію роботи студентської соціальної служби

Про матеріал

У сучасній педагогічній літературі досить впевнено утверджується положення про необхідність реалізації у справі виховання ідей індивідуального підходу, саморозвитку та самовиховання. За останній час здійснено серйозні спроби обґрунтувати ці ідеї. У більшості теоретиків та практиків необхідність індивідуалізації справи виховання студента не викликає сумнівів.

Почнемо з того, що розглядати процеси саморозвитку і самовиховання, як наріжні камені системи суспільного виховання, є, по-перше, не зовсім коректно, оскільки це просте перекладання відповідальності за процес і результат виховання з плечей вихователя (а фактично держави) на плечі вихованців та їхніх батьків, а, по-друге, не треба забувати, що через різноманітність умов, в яких перебувають вихованці, будуть різними і напрями та зміст процесів саморозвитку і самовиховання.

Надія Єрохіна,

Заступник директора з виховної роботи,

Валентина Матвієнко,викладач-методист

Технолого-економічного коледжу

Білоцерківського НАУ

Перегляд файлу

Описание: C:\Users\COMP\Desktop\фото для дня народження\17880616_103793296843499_2529997608331677680_o.jpg.

Формування соціальної компетентності студентів через організацію роботи студентської соціальної служби

 

 

 

 

Надія Єрохіна,

Заступник директора з виховної роботи,

                                                 Валентина Матвієнко,викладач-методист

                                                 Технолого-економічного коледжу 

                                                 Білоцерківського НАУ

 

І все-таки, ідея людиноцентризму повинна бути провідною в нинішньому суспільстві….

                                                              Василь   Кремень                                                                     

У сучасній педагогічній літературі досить впевнено утверджується положення про необхідність реалізації у справі виховання ідей індивідуального підходу, саморозвитку та самовиховання. За останній час здійснено серйозні спроби обґрунтувати ці ідеї. У більшості теоретиків та практиків необхідність індивідуалізації справи виховання студента не викликає сумнівів.

Почнемо з того, що розглядати процеси саморозвитку і самовиховання, як наріжні камені системи суспільного виховання, є, по-перше, не зовсім коректно, оскільки це просте перекладання відповідальності за процес і результат виховання з плечей вихователя (а фактично держави) на плечі вихованців та їхніх батьків, а, по-друге, не треба забувати, що через різноманітність умов, в яких перебувають вихованці, будуть різними і напрями та зміст процесів саморозвитку і самовиховання.

Залишається єдиний спосіб – сформувати виховний простір, середовище, перебуваючи і активно діючи в якому, вихованець буде привласнювати відповідні соціальні цінності. Шляхом корекції цього середовища можна в значній мірі впливати на напрям та інтенсивність розвитку особистості.

Найефективнішим шляхом для формування в навчальному закладі продуктивного виховного середовища є створення системи студентського самоврядування. Така система об’єднує всіх студентів закладу, але участь у тих чи інших справах колективу є добровільною.

 Студентське самоврядування - найбільш демократичний спосіб організації життя студентського колективу. Створена в Білоцерківському коледжі модель суспільства - Республіка знань і мудрості ставить за мету виховання соціальне активної, гуманістично спрямованої особистості з високими патріотичними почуттями і національною самосвідомістю. Це досягається через широко розвинену систему органів самоврядування, коли кожний студент включається у різноманітну, глибоко змістовну діяльність колективу (а далі й суспільства). Тоді мета і завдання, що стоять перед коледжем (а далі містом, країною), стають близькими й зрозумілими, особисто значимими для кожного студента.

Схема студентського самоврядування має великий творчий і виховний потенціал завдяки наступним особливостям:

  •            вона відтворює модель суспільства, в якому ми живемо і тому, вивчаючи (в процесі самостійної координації та керівництва життя студентів навчального закладу) законодавчу базу, структурну побудову української держави як предмет для наслідування, студенти поглиблюють свої політичні знання про державу і її закони, місце і функції основних складових частин політичної системи;
  •            програючи важливі моменти державотворення та політичного життя в умовах навчального закладу, беручи участь в діяльності керівних органів самоврядування, створюється відповідна установка на активне громадсько-політичне життя у майбутньому, формуються задатки вдумливого і розважливого лідерства;
  •            в ході діяльності самоврядування студенти поглиблюють соціально-психологічні знання, адже виникають чисельні владно-підвладні відносини;
  •            розглядаючи проблеми прав людини і дитини, студенти усвідомлюють їх абсолютну цінність та вчаться реалізовувати їх на практиці, захищати за допомогою системи студентського самоврядування;
  •            участь у самоврядуванні формує активну життєву позицію студента, усвідомлення себе як особистості, спроможної впливати на ситуацію в державі, готовність відповідати за власні рішення та їх наслідки, почуття власної гідності, гуманізм, толерантність, плюралізм.

В умовах Технолого-економічного коледжу БДАУ студентське самоврядування функціонує як система і процес реалізації своїх прав, обов'язків та ініціатив через прийняття рішень (хоч вони мають дорадчий характер) та їх втілення за допомогою власних сил у сфері, що визначається відділеннями та директором та у співпраці з ними. Органи студентського самоврядування вирішують питання, що належать до їх компетенції. Студентське самоврядування регламентується Статутом коледжу і визначається “Положенням про студентське самоврядування у Технолого-економічному коледжі БДАУ”, наказами директора.

Системний підхід до організації студентського самоврядування характеризується тим, що воно охоплює усі сфери життєдіяльності коледжу: навчально-виховну, науково-дослідну, культурно-освітню, фізкультурно-масову, побут, відпочинок, дозвілля, участь у суспільно-громадському житті та функціонує на всіх рівнях: академічної групи, відділення, гуртожитку, гуртка, коледжу тощо.

Завдання студентського самоврядування – це розвиток свідомої особистості з почуттям власної гідності, здатної обстоювати свої права легітимними засобами. Така особистість здатна до самовизначення, вона відчуває себе суб’єктом власної діяльності та суспільного життя і спроможна діяти разом з іншими членами суспільства задля змін життя на краще.

Основними завданнями органів студентського самоврядування в коледжі є:

  • забезпечення виконання студентами своїх обов'язків;
  • забезпечення і захист прав та інтересів студентів;
  • сприяння навчальній, науковій та творчій діяльності студентів;
  • сприяння працевлаштуванню випускників;
  • організація співробітництва зі студентами інших вищих закладів освіти та молодіжними організаціями;
  • сприяння проведенню серед студентів соціологічний і психологічних досліджень;
  • створення різноманітних студентських гуртків, об'єднань, клубів за інтересами;
  • участь у вирішенні питань міжнародного обміну студентами;
  • сприяння в організації проходження навчальної практики студентів.

Як і будь-яка свідома діяльність, що ставить за мету перетворення оточуючого світу, робота в системі студентського самоврядування розвиває в студентові самоповагу, збагачує вмінням робити свідомий самостійний вибір на основі всебічної поінформованості та нести за нього відповідальність. 

Формування самоврядування створює і новий стиль спілкування між працівниками коледжу та студентами. Взаємна повага, відкрите обговорення спільних проблем, уважне сприйняття думок і побажань один одного вело до демократичного прийняття рішень. Органи студентського самоврядування співпрацюють з педагогічним колективом, що створює творчу атмосферу в навчальному закладі.

Найвищим органом студентського самоврядування є конференція студентів коледжу, на якій обирається Студентський парламент. Конференція проводиться у жовтні місяці один раз у два роки. Основними органами студентського самоврядування є:

  • голова студентського парламенту (Президент);
  • спостережна Рада;
  • студентська рада гуртожитків №1 і №2;
  • старостат відділень;
  • студентський деканат відділення;
  • виборча комісія.

Робочими органами студентського самоврядування є комітети (центри) і сектори. Виділяють наступні комітети:

  • комітет виховної та культурно-масової роботи (сюди відносять наступні центри:
  •          художньо-естетичний центр;
  •          кіноцентр;
  •          українознавчий центр;
  •          гурткова робота;
  •          прес-центр;
  • комітет спортивно-оздоровчої роботи:
  •          спортивно-туристичний центр;
  •          центр охорони життя і здоров’я студентів;
  • комітет навчально-наукової роботи:
  •          науково-пізнавальний центр;
  •          технічний центр;
  • комітет господарчої роботи і соціального розвитку:
  •          екологічний центр;
  •          центр сімейних клубів;
  • комітет соціальних питань:
  •          психолого-соціальний центр;
  •          батьківський комітет;
  • старостат (старости груп та старости поверхів гуртожитків).

Комітети (центри):

  • проводять роботу щодо захисту прав та інтересів студентів;
  • спрямовують свою діяльність на активізацію участі студентів у навчальних та науково-дослідній роботі;
  • сприяють формуванню діяльності органів самоврядування на відділеннях та в гуртожитках, гуртків, молодіжних громадських об'єднань, співпрацюють з ними;
  • організовують допомогу студентам у пошуку роботи, ведуть профорієнтаційну діяльність серед школярів, організовують культурно-масову і спортивно-оздоровчу роботу;
  • постійно інформують студентів ТЕК БДАУ про свою діяльність за допомогою внутрішніх засобів масової інформації.

Студентське самоврядування сприяє гармонійному розвитку особистості студента і стає тим підґрунтям, на якому майбутні спеціалісти набувають навичок організаторських і управлінських здібностей, які стануть їм у нагоді в майбутньому.

На засадах студентського самоврядування в коледжі діють:

  • студентський Парламент коледжу та чотири студентських ради відділень;
  • рада студентського самоврядування гуртожитків №1 та №3;
  • шість команд КВК, зокрема КВК коледжу “Титанік” , чотири команди КВК відділень і команда КВК викладачів;
  • студентська профспілка;
  • гуртки художньої самодіяльності;
  • 41 наставник академічних груп студентів;
  • 41 староста академічних груп студентів денної форми навчання;
  • клуби за інтересами;
  • спортивні секції;
  • лекторії;
  • зустрічі;
  • дослідження у сфері публічного життя;
  • студентські програми та проекти;
  • конкурс « Студент року»
  • інше.

 

В коледжі ефективно діє студентська соціальна служба:

 

Найбільш продуктивними формами організації комплексного виховання ,заходами формування комплексу громадських

 якостей є:

 

  •  Ярмарок солідарності
  •  Акція «Подаруй життя дитині»
  •  Акція «Допоможи воїну АТО»
  •  Акція «Допоможи військовополоненому»
  •  Акція «Подаруй тепло дитині»(відвідування дитячого будинку)
  •  Акція «Місія добра»
  •  Співпраця з Червоним хрестом України по наданню першої домедичної допомоги (збір коштів для військового шпиталю,проведення тренінгів по наданню першої медичної допомоги для студентів
  •  Круглі столи,конференції,дебати,семінари
  •  Ігри з правової тематики
  •  Екскурсії,
  •  Участь у екологічних акціях
  •  Всеукраїнська толока
  •  Акція «Чисте місто»
  •  Акція «Чистий берег»
  •  Акція «Збережемо парк «Олександрія»
  •  Благодійні заходи,ярмарки,мистецькі конкурси,фестивалі
  •  Волонтерська діяльність
  •  Впорядкування спортивних майданчиків

 

Студентське самоврядування – найбільш демократичний спосіб організації життя студентського колективу. Створений в Технолого-економічному коледжі БНАУ Студентський Парламент ставить за мету виховання соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з високими патріотичними почуттями і національною самосвідомістю. Це досягається через широко розгалужену систему органів самоврядування, коли кожна молода людина включається у різноманітну, глибоко змістовну діяльність колективу (а далі й суспільства). Тоді мета і завдання, які стоять перед коледжем (а далі містом, країною), стають близькими й зрозумілими, особисто значимими для кожного студента.

Відповідно до закону про фахову передвищу освіту передбачено у навчальних закладах фахової передвищої освіти та їх структурних підрозділах організація студентського самоврядування, як невід’ємної частини громадського самоврядування закладу. З цією метою  в коледжі розроблена чітка система організації та проведення виборів Голови та членів студентського парламенту коледжу. Відповідно до Положення  про вибори Голови та членів студентського парламенту ТЕК БНАУ визначені

етапи підготовки та проведення виборів,які передбачають:

 

  • Утворення виборчої комісії;
  • проведення навчання членів виборчої комісії
  • складання списків виборців по групах і відділеннях,  х їх перевірка та уточнення;
  • висування та реєстрація кандидатів;
  • проведення передвиборної агітації;
  • проведення дебатів за участю кандидатів;
  • голосування у день виборів;
  • підрахунок голосів виборців, встановлення підсумків голосування і результатів виборів.

 

В даному положенні визначені обов’язки виборчої комісії:

 

  • Організовує підготовку та проведення виборів,відповідно до даного Положення
  • Термін повноваження – 2 роки.
  • До складу виборчої комісії входять по два представника  від кожного відділення;
  • Подають кандидатури до складу виборчої комісії ради відділень та гуртожитків;
  • Виборча комісія складається з Голови,заступника та членів виборчої комісії.
  • реєструє кандидатів та видає їм посвідчення;
  • розглядає питання щодо скасування рішення  про реєстрацію кандидатів у разі порушення ними засад даного Положення;
  • повідомляє студентів про зареєстрованих кандидатів, включених до виборчих списків;
  • затверджує текст виборчих бюлетенів по виборах Голови парламенту та членів  студентського парламенту;
  • забезпечує виготовлення бланків протоколів та іншої виборчої документації;
  • реєструє офіційних спостерігачів від кандидатів;
  • здійснює контроль за дотриманням встановленого цим Положенням порядку проведення передвиборчої агітації;
  • встановлює результати виборів Голови студентського парламенту та членів студентського парламенту;
  • розглядає звернення, заяви і скарги стосовно підготовки та проведення виборів;
  • забезпечує збереження виборної документації відповідно до даного Положення.

 

Для зручності організації виборів складаються списки :

 

  • Студентські ради відділень складають попередні списки виборців не пізніше ніж 25 днів до виборів і подають списки в виборчу комісію.
  •  Не пізніше як за 10 днів до голосування виборцям надсилаються іменні запрошення, які затверджені  виборчою комісією.

 

№ п/п

       П.І.Б.

Відділення

Група

Примітка

 

 

 

 

 

 

В Положенні про вибори передбачено, як будуть розподілені обов’язки між кандидатами на посаду Голови та членів студентського парламенту в відповідності до кількості набраних голосів:

 

Голова студентського парламенту;

Заступник голови студентського парламенту;

Секретар парламенту;

Голова Спостережної ради;

Голова виборчої комісії;

Голова загону прапороносців;

Голова комітету науково-пошукової роботи;

Голова комітету зовнішніх зв’язків;

Голова загону козаків;

Голова комітету інформаційного забезпечення та реклами;

Голова комітету науково-пошукової роботи;

Голова комітету виховної роботи;

Голова комітету спортивно-оздоровчої роботи.

 

Важливе значення має висування кандидатів на посаду Голови та членів студентського парламенту, порядок зазначений  у Положенні.

 

  •        Висування кандидатів розпочинається  не пізніше ніж
  •        за 30 днів до дня голосування
  •        Всі кандидати повинні надати в виборчу комісію такі документи:
  •        заяву про реєстрацію кандидата;
  •        рішення зборів групи, відділення,мешканців гуртожитку тощо;
  •        заява особи про згоду балотуватися від даного колективу;
  •        програму кандидата ;
  •        дві фотокартки 4 на 6 і одне фото 9 на13.

 

Виборча комісія відповідає за виготовленням і порядком розміщення друкованих, агітаційних матеріалів.

 

  •        Кандидати на посаду Голови та членів студентського парламенту в межах власних коштів можуть виготовляти плакати, листівки, буклети та інші друковані агітаційні матеріали а також можуть залучати до виготовлення продукції різноманітних спонсорів. Ці агітаційні матеріали мають затверджуватися виборчою комісією.
  •        Плакати, стенди, листівки та інші друковані агітаційні матеріали розміщуються лише у місцях, визначених виборчою комісією.

 

 

Кандидати готують передвиборчі програми  в яких розглядають студентські проблеми в відповідності до власного бачення:

 

 

Передвиборча програма кандидата на пост голови студентського самоврядування Технолого-економічного коледжу БНАУ Цімоха Дмитра, студента групи К-11

 

  • Студенти - це майбутнє України.

 

  • Органи Студентського самоврядування - це ядро студентської громади, яке є вираженням самосвідомості, самодостатності та стурбованості про майбутнє Української держави. Для захисту прав та інтересів студентства я, Цімох Дмитро, студент 1 курсу ТЕК БНАУ ставлю перед собою такі завдання:

 

 

 

  • 1. Організація співробітництва зі студентами інших ВНЗ і молодіжними організаціями.
  • 2. Організація вечірок в найкращих клубах Білої Церкви
  • 3. Участь у всеукраїнських та міжнародних освітніх програмах.
  • 4. Проведення соціологічних досліджень та загальні опитувань з метою вивчення думки студентів, наприклад, введення що семестрової премії „Кращий викладач", з врученням відповідного диплому від студентського самоврядування.
  • 5. Пропаганда здорового способу життя.
  • 6. Студенти будуть бачити діяльність студентського самоврядування щотижня, а звіт — що семестру.                                                        
  • 7. Сприяння щодо встановлення додаткового ксерокса. 
  • 8. Сприяння у створенні копі-центру.
  • 9. На при кінці кожного навчального року, робити концерт художньої самодіяльності гуртків коледжу.  
  •  І на останок, по переду на нас чекає найцікавіше - день виборів. Я хочу побажати всім нашим кандидатам успіху.

Кожний кандидат відповідно до положення має довірену особу та офіційних спостерігачів:

 

  • Кандидати  на посаду Голови  студентського  парламенту може мати не більше двох довірених осіб.
  • Кандидат на посаду члена студентського парламенту може мати одну довірену особу.
  • Довірені особи кандидата реєструються виборчою комісією за поданням кандидата та за наявності письмової згоди цих осіб.
  • У поданні зазначаються: прізвища,ім’я та по батькові довіреної особи, число,місяць,рік народження, група, відділення, номер контактного телефону
  • Довірена особа кандидата має право бути присутньою  на засіданнях  виборчої комісії і брати  в них участь з правом дорадчого голосу, бути присутньою на виборчій дільниці під час голосування та на засіданні виборчої комісії при підрахунку голосів виборців з додержанням установлених цим Положенням вимог.

 

  • У виборчому процесі можуть брати участь офіційні спостерігачі  від кандидатів на посаду Голови.
  • Офіційний спостерігач від кандидата  на посаду Голови може:
  • бути присутнім на зустрічах кандидата,засіданнях виборчої комісії;
  •  ознайомлюватися з матеріалами виборчої агітації;
  • перебувати на виборчій дільниці під час голосування,спостерігати за діями членів виборчої комісії;
  • здійснювати фото -  та кінозйомку,аудіо – та відеозапис,не порушуючи при цьому таємниці голосування;

 

Виборча комісія на передодні виборів замовляє бюлетені відповідного зразку та готують приміщення для голосування

 

Дата виборів визначається таким чином,щоб вона співпадала з середою,адже середа – виховний день в закладі.

Голосування проводиться з 9.00 до 16.00 після чого відбувається підрахунок голосів та складаються відповідні протоколи.

Описание: C:\Users\COMP\Documents\img20191018_13523987.jpg        Описание: D:\Фото\ЗАХОДИ\2017-2018\Вибори голови стдентського парламенту 04.04.18\DSC02890.JPG

Після підрахунку голосів Виборча комісія не пізніше як на третій день з дня встановлення результатів виборів оприлюднює результати виборів шляхом  опублікування у газеті «Медіа Коледж та на сайті коледжу у розділі «Виховний простір».

Через 10 днів після завершення виборів новообраний Голова парламенту складає присягу і відбувається розподіл обов’язків між всіма учасниками виборчого процесу.

 

Описание: D:\Фото\ЗАХОДИ\2017-2018\Вибори голови стдентського парламенту 04.04.18\DSC03020.JPG

Така всеохоплююча діяльність самоврядування працює на кінцевий результат – виховання громадянина своєї держави. А якщо цей громадянин ще й матиме практичні навички управління державою чи окремими ланками суспільно-політичного життя?

Саме розроблена і впроваджена в коледжі схема самоврядування дає можливість поєднати теорію і практику у вихованні громадянина демократичного суспільства.

Не існує ідеальних моделей чи ідеальних колективів.

Ще стародавні римляни говорили: “Ідеали – як зірки. Ми не можемо їх охопити, але вони ведуть нас у темряві”. Ідеальним є наше бажання розкрити здібності і особливості кожного студента, зробити все, щоб його зустріч з дорослим світом не принесла розчарування і відчуття власної непотрібності. Від педагогічного колективу залежить, чи стане дитина Особистістю, а її біографія – Долею.


Список використаних джерел

  1.                 Закон України від 01.07.2014 №1556-VII "Про вищу освіту" (із змінами і доповненнями)
  2.                 Закон України « Про фахову передвищу освіту» (Відомості Верховної Ради) (ВВР),2019,№39,ст..119.
  3.                 Студентське самоврядування — МОН України. Архів оригіналу за 2 березень 2016. Процитовано 3 березень 2016.
  4.                 Постанова Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2009 року № 1028 «Про утворення Всеукраїнської студентської ради при Кабінеті Міністрів України» на офіційному сайті Верховної Ради України
  5.                 Звітує Рада студентського самоврядування
  6.                 Результати пошуку на сайті НМЦ аграрної освіти України
  7.                 Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» …| від 19.01.2010 № 1798-VI
  8.                 Президент підписав низку законів
  9.                 Про внесення змін до Закону України "Про…| від 19.01.2010 № 1798-VI (Картка)
  10.            Пометун О.І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки /Пометун О.І.// Вісник програм шкільних обмінів.-2005. - №23. – С.18
  11.            Агадулін Р.Р. Позанавчальна виховна робота у ВНЗ: досвід формування полікультурної компетенції сучасного вчителя // Педагогіка та психологія. – 2007. - №3. – С.64-72
  12.       Кухаренко П.М., Резнікова О.О. Формування громадської позиції сучасної молоді // Україна на зламі тисячоліть – 20 років незалежності(1991-20110 : зб. наук пр.. / редкол. : А.С.Кобець. – Д.:Видавництво «Придніпров’я»,2011. – Вип.3 – С.169-174.
  13.            Бех І.Д. Виховання особистості / І.Д. Бех. – К.: Либідь, 2003.- 602с.
  14.            Кремень В.Г. Освіта в контексті  цивілізаційних змін /ВГ. Кремінь// шлях освіти.- 2010.- №4 – с.2-4
  15.            Кухаренко П.М,Резнікова О.О.Формування громадської позиції сучасної молоді // Україна на зламі тисячоліть – 20 років незалежності (1991-2011): зб. наук пр../Редкол.:Кобець А.С. (відп. ред. та ін..,) – Д. :Видавництво «Придніпров’я».2011. – Вип.3. –С.169-174.
  16.            Сухомлинський В.О. Вибрані твори:в 5-ти томах з.Т.3:Народження громадянина./В.О.Сухомлинський.-К.: Радянська школа,1977. – Вибрані твори: в 5-ти т. -669с.
  17.            Горб, Т.Й. Громадянське виховання: інструмент дотику до особистості/  Т.Й. Горб// Виховна робота в шк..-2014.-№3.-С.2-4.

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
2 січня 2020
Переглядів
672
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку