У сучасній педагогічній літературі досить впевнено утверджується положення про необхідність реалізації у справі виховання ідей індивідуального підходу, саморозвитку та самовиховання. За останній час здійснено серйозні спроби обґрунтувати ці ідеї. У більшості теоретиків та практиків необхідність індивідуалізації справи виховання студента не викликає сумнівів.
Почнемо з того, що розглядати процеси саморозвитку і самовиховання, як наріжні камені системи суспільного виховання, є, по-перше, не зовсім коректно, оскільки це просте перекладання відповідальності за процес і результат виховання з плечей вихователя (а фактично держави) на плечі вихованців та їхніх батьків, а, по-друге, не треба забувати, що через різноманітність умов, в яких перебувають вихованці, будуть різними і напрями та зміст процесів саморозвитку і самовиховання.
Надія Єрохіна,
Заступник директора з виховної роботи,
Валентина Матвієнко,викладач-методист
Технолого-економічного коледжу
Білоцерківського НАУ
.
Формування соціальної компетентності студентів через організацію роботи студентської соціальної служби
Надія Єрохіна,
Заступник директора з виховної роботи,
Валентина Матвієнко,викладач-методист
Технолого-економічного коледжу
Білоцерківського НАУ
І все-таки, ідея людиноцентризму повинна бути провідною в нинішньому суспільстві….
Василь Кремень
У сучасній педагогічній літературі досить впевнено утверджується положення про необхідність реалізації у справі виховання ідей індивідуального підходу, саморозвитку та самовиховання. За останній час здійснено серйозні спроби обґрунтувати ці ідеї. У більшості теоретиків та практиків необхідність індивідуалізації справи виховання студента не викликає сумнівів.
Почнемо з того, що розглядати процеси саморозвитку і самовиховання, як наріжні камені системи суспільного виховання, є, по-перше, не зовсім коректно, оскільки це просте перекладання відповідальності за процес і результат виховання з плечей вихователя (а фактично держави) на плечі вихованців та їхніх батьків, а, по-друге, не треба забувати, що через різноманітність умов, в яких перебувають вихованці, будуть різними і напрями та зміст процесів саморозвитку і самовиховання.
Залишається єдиний спосіб – сформувати виховний простір, середовище, перебуваючи і активно діючи в якому, вихованець буде привласнювати відповідні соціальні цінності. Шляхом корекції цього середовища можна в значній мірі впливати на напрям та інтенсивність розвитку особистості.
Найефективнішим шляхом для формування в навчальному закладі продуктивного виховного середовища є створення системи студентського самоврядування. Така система об’єднує всіх студентів закладу, але участь у тих чи інших справах колективу є добровільною.
Студентське самоврядування - найбільш демократичний спосіб організації життя студентського колективу. Створена в Білоцерківському коледжі модель суспільства - Республіка знань і мудрості ставить за мету виховання соціальне активної, гуманістично спрямованої особистості з високими патріотичними почуттями і національною самосвідомістю. Це досягається через широко розвинену систему органів самоврядування, коли кожний студент включається у різноманітну, глибоко змістовну діяльність колективу (а далі й суспільства). Тоді мета і завдання, що стоять перед коледжем (а далі містом, країною), стають близькими й зрозумілими, особисто значимими для кожного студента.
Схема студентського самоврядування має великий творчий і виховний потенціал завдяки наступним особливостям:
В умовах Технолого-економічного коледжу БДАУ студентське самоврядування функціонує як система і процес реалізації своїх прав, обов'язків та ініціатив через прийняття рішень (хоч вони мають дорадчий характер) та їх втілення за допомогою власних сил у сфері, що визначається відділеннями та директором та у співпраці з ними. Органи студентського самоврядування вирішують питання, що належать до їх компетенції. Студентське самоврядування регламентується Статутом коледжу і визначається “Положенням про студентське самоврядування у Технолого-економічному коледжі БДАУ”, наказами директора.
Системний підхід до організації студентського самоврядування характеризується тим, що воно охоплює усі сфери життєдіяльності коледжу: навчально-виховну, науково-дослідну, культурно-освітню, фізкультурно-масову, побут, відпочинок, дозвілля, участь у суспільно-громадському житті та функціонує на всіх рівнях: академічної групи, відділення, гуртожитку, гуртка, коледжу тощо.
Завдання студентського самоврядування – це розвиток свідомої особистості з почуттям власної гідності, здатної обстоювати свої права легітимними засобами. Така особистість здатна до самовизначення, вона відчуває себе суб’єктом власної діяльності та суспільного життя і спроможна діяти разом з іншими членами суспільства задля змін життя на краще.
Основними завданнями органів студентського самоврядування в коледжі є:
Як і будь-яка свідома діяльність, що ставить за мету перетворення оточуючого світу, робота в системі студентського самоврядування розвиває в студентові самоповагу, збагачує вмінням робити свідомий самостійний вибір на основі всебічної поінформованості та нести за нього відповідальність.
Формування самоврядування створює і новий стиль спілкування між працівниками коледжу та студентами. Взаємна повага, відкрите обговорення спільних проблем, уважне сприйняття думок і побажань один одного вело до демократичного прийняття рішень. Органи студентського самоврядування співпрацюють з педагогічним колективом, що створює творчу атмосферу в навчальному закладі.
Найвищим органом студентського самоврядування є конференція студентів коледжу, на якій обирається Студентський парламент. Конференція проводиться у жовтні місяці один раз у два роки. Основними органами студентського самоврядування є:
Робочими органами студентського самоврядування є комітети (центри) і сектори. Виділяють наступні комітети:
Комітети (центри):
Студентське самоврядування сприяє гармонійному розвитку особистості студента і стає тим підґрунтям, на якому майбутні спеціалісти набувають навичок організаторських і управлінських здібностей, які стануть їм у нагоді в майбутньому.
На засадах студентського самоврядування в коледжі діють:
В коледжі ефективно діє студентська соціальна служба:
Найбільш продуктивними формами організації комплексного виховання ,заходами формування комплексу громадських
якостей є:
Студентське самоврядування – найбільш демократичний спосіб організації життя студентського колективу. Створений в Технолого-економічному коледжі БНАУ Студентський Парламент ставить за мету виховання соціально активної, гуманістично спрямованої особистості з високими патріотичними почуттями і національною самосвідомістю. Це досягається через широко розгалужену систему органів самоврядування, коли кожна молода людина включається у різноманітну, глибоко змістовну діяльність колективу (а далі й суспільства). Тоді мета і завдання, які стоять перед коледжем (а далі містом, країною), стають близькими й зрозумілими, особисто значимими для кожного студента.
Відповідно до закону про фахову передвищу освіту передбачено у навчальних закладах фахової передвищої освіти та їх структурних підрозділах організація студентського самоврядування, як невід’ємної частини громадського самоврядування закладу. З цією метою в коледжі розроблена чітка система організації та проведення виборів Голови та членів студентського парламенту коледжу. Відповідно до Положення про вибори Голови та членів студентського парламенту ТЕК БНАУ визначені
етапи підготовки та проведення виборів,які передбачають:
В даному положенні визначені обов’язки виборчої комісії:
Для зручності організації виборів складаються списки :
№ п/п |
П.І.Б. |
Відділення |
Група |
Примітка |
|
|
|
|
|
В Положенні про вибори передбачено, як будуть розподілені обов’язки між кандидатами на посаду Голови та членів студентського парламенту в відповідності до кількості набраних голосів:
Голова студентського парламенту;
Заступник голови студентського парламенту;
Секретар парламенту;
Голова Спостережної ради;
Голова виборчої комісії;
Голова загону прапороносців;
Голова комітету науково-пошукової роботи;
Голова комітету зовнішніх зв’язків;
Голова загону козаків;
Голова комітету інформаційного забезпечення та реклами;
Голова комітету науково-пошукової роботи;
Голова комітету виховної роботи;
Голова комітету спортивно-оздоровчої роботи.
Важливе значення має висування кандидатів на посаду Голови та членів студентського парламенту, порядок зазначений у Положенні.
Виборча комісія відповідає за виготовленням і порядком розміщення друкованих, агітаційних матеріалів.
Кандидати готують передвиборчі програми в яких розглядають студентські проблеми в відповідності до власного бачення:
Передвиборча програма кандидата на пост голови студентського самоврядування Технолого-економічного коледжу БНАУ Цімоха Дмитра, студента групи К-11
Кожний кандидат відповідно до положення має довірену особу та офіційних спостерігачів:
Виборча комісія на передодні виборів замовляє бюлетені відповідного зразку та готують приміщення для голосування
Дата виборів визначається таким чином,щоб вона співпадала з середою,адже середа – виховний день в закладі.
Голосування проводиться з 9.00 до 16.00 після чого відбувається підрахунок голосів та складаються відповідні протоколи.
Після підрахунку голосів Виборча комісія не пізніше як на третій день з дня встановлення результатів виборів оприлюднює результати виборів шляхом опублікування у газеті «Медіа Коледж та на сайті коледжу у розділі «Виховний простір».
Через 10 днів після завершення виборів новообраний Голова парламенту складає присягу і відбувається розподіл обов’язків між всіма учасниками виборчого процесу.
Така всеохоплююча діяльність самоврядування працює на кінцевий результат – виховання громадянина своєї держави. А якщо цей громадянин ще й матиме практичні навички управління державою чи окремими ланками суспільно-політичного життя?
Саме розроблена і впроваджена в коледжі схема самоврядування дає можливість поєднати теорію і практику у вихованні громадянина демократичного суспільства.
Не існує ідеальних моделей чи ідеальних колективів.
Ще стародавні римляни говорили: “Ідеали – як зірки. Ми не можемо їх охопити, але вони ведуть нас у темряві”. Ідеальним є наше бажання розкрити здібності і особливості кожного студента, зробити все, щоб його зустріч з дорослим світом не принесла розчарування і відчуття власної непотрібності. Від педагогічного колективу залежить, чи стане дитина Особистістю, а її біографія – Долею.
Список використаних джерел
1