ЗМІСТ
ВСТУП ……………………………………………………………………….……….3
РОЗДІЛ І. КОЛЕКТИВНИЙ ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ «ВИГОТОВЛЕННЯ ВЕЛИКОДНЬОЇ КОМПОЗИЦІЇ» ………………………………………………….…4
РОЗДІЛ ІІ. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДГОТОВКИ ТА ПРОВЕДЕННЯ ГУРТКОВОГО ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ «ПАСХАЛЬНІ ЯЙЦЯ»……………………..……………………………………………………………...8
ВИСНОВКИ ………………………………….……………………………………..16
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ …………………………………….….17
ВСТУП
У час реформування державної освітньої політики, а саме реалізації засад Нової української школи, важлива роль належить позашкільній освіті, яка здатна доповнювати, поглиблювати, розширювати межі дошкільного, загального середнього, професійного та вищого рівнів освіти.
Метою позашкільної освіти є створення сприятливих умов для повноцінного, творчого, інтелектуального, духовного розвитку особистості дитини, підвищення її мотивації до пізнання і творчості.
Саме в позашкіллі кожна дитина може себе розкрити, зокрема на гуртку декоративно-прикладного мистецтва «В’язання гачком». Такий гурток входить до структури художнього профілю, який, в свою чергу, є складовим компонентом художньо-естетичного напряму позашкільної освіти. Навчаючись за цим профілем, вихованці вивчають специфіку мистецтва виготовлення іграшок, його жанри та технології. Значна увага приділяється вивченню відповідної художньої термінології, кращих зразків українського та сучасного мистецтва, формуванню досвіду мистецької практичної діяльності, стійкого інтересу до художньої творчості, потреби у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні.
Сьогодні значна увага приділяється відродженню української культури, духовності, коріння яких сягає у глибину сивих століть. Майбутнє українського народу нині за шкільними партами, наше суспільство буде таким, які уявлення про світ ми виховаємо в учнів сьогодні. В.О. Сухомлинський підкреслював, що вихователь є творцем людської душі, плугатарем, сіячем. Якщо йому не вдалося посіяти справді людське насіння щастя, то в душі може утвердитися інша святиня. Він називав народні традиції «живим, вічним джерелом педагогічної мудрості», «зосередженням духовного життя народу»
На заняттях гуртка «В’язання гачком», я, як керівник гуртка, ставлю за мету не лише дати практичні навички своїм вихованцям, а й постійно працюю над формуванням стійкого інтересу гуртківців до національної культури та традицій, систематично виявляю та заохочую до творчості обдаровану молодь, пропагую кращі духовні надбання українського народу.
РОЗДІЛ І. КОЛЕКТИВНИЙ ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ
«ВИГОТОВЛЕННЯ ВЕЛИКОДНЬОЇ КОМПОЗИЦІЇ»
Наш час, а саме ХХІ століття називають епохою проектної діяльності. А в освітньому просторі проектна діяльність забезпечує тісний зв’язок теорії з практикою та в процесі навчання сприяє формуванню у гуртківців життєвих компетенцій. Сформувавши мету, спланувавши свої дії та здійснивши задумане вихованець досягає кінцевого результату, розв’язавши при цьому життєво-значущу проблему.
Напередодні Великодніх свят, я з вихованцями гуртка «В’язання гачком», розпочали роботу над короткотерміновим проектом «Виготовлення великодньої композиції». Ми визначили мету проекту:
навчальна — навчити виготовляти тематичні композиції з писанок;
розвиваюча — розвивати просторове технічне мислення, художню уяву, естетичний смак, координацію рухів у процесі виготовлення писанок;
виховна — виховувати бажання продовжувати і розвивати традиції українського народу; охайність та точність виконання завдання.
Об’єктом проекту було визначено «композиція з писанок».
Основні завдання і цілі:
Матеріально-технічне забезпечення проекту:
Вимоги до виробу:
Етапи роботи над проектом
І. Організаційно - підготовчий етап.
ІІ. Конструкторський етап.
ІІІ. Технічний етап.
ІІІ. Технологічний етап
ІV. Завершальний етап.
Робота на організаційно-підготовчому етапі розпочалася з ознайомлення гуртківців зі зразками кінцевого продукту та вимогами до його виконання.
Діти ознайомилися з вимогами до конструкції (оригінальність, надійність, безпечність, практичність, оптимальний розмір, композиційна цілісність), вимогами до матеріалів (простота в процесі роботи, надійність у використанні, доступність у придбанні), вимогами до оздоблення (якісне та естетичне, гармонійне поєднання з усіма елементами).
Було проведено аналіз ескізів та пропозицій учасників творчої групи (вимоги, які враховуються при проектуванні композиції: оздоблення, смислове навантаження виробу, простота в процесі роботи. Надійність у використанні, стійкість до впливу оточуючих факторів).
Учасники зробили висновок по технічній пропозиції. В результаті проведеного аналізу запропонованих зразків композиції з писанок за розділом програми «Іграшки — сувеніри та обереги» вихованці переконалися, що всі ескізи створені відповідно до правил композиції, відповідають своєму призначенню, прості у виготовленні та оригінальні. Порівнявши та оцінивши всі складові вимоги до даної композиції, творча група прийшла до спільного вибору окремих елементів та їх розміщення в композиції.
ІІ етап - Конструкторський етап. Гуртківці спланували композицію, в якій в центрі знаходиться паска, зв’язана гачком, основа її коричневого кольору, а верхня частина – білого кольору з райдужними краплинками, розміром 20×15 см. Навколо неї розміщені різнобарвні писанки та крашанки. Вся композиція розташована на декоративній тарілці.
Для виготовлення пасхальних яєць необхідно підготувати такі матеріали і інструменти: гачок №3 та акрилова пряжа різного кольору. Особливу увагу при виборі гачка слід приділити відповідності товщини нитки номеру гачка для в’язання. Товщина гачка повинна бути за всіма основними правилами майже в 2 рази більше товщини пряжі.
Попередньо була проведена пошукова робота, під час якої діти працювали у двох групах. Одна група дослідила які кольори використовувалися у писанкарстві на Україні і що означав кожен колір, а інша вивчала – які символи та орнаменти були зображені майстрами-писанкарями у давнину на яйці та яке послання вони передавали.
Результати пошукової роботи вихованці гуртка презентували під час наступного, технічного етапу. Після чого діти ознайомилися з технікою виконання виробу. Яйце потрібно в’язати гачком стовпчиками без накиду, за потреби міняючи колір нитки. Було визначено, що для виготовлення крашанки для роботи необхідно: залишки ниток; гачок №3; вата або синтепон для надання об’єму. Крашанку необхідно розпочинати в’язати з тупого кінця. Кожен ряд починається з двох повітряних петель, в якості заміни стовпчика без накиду і закінчується одним з’єднувальним стовпчиком.
Практична робота розпочалася з підбору гачка та кольору ниток.
Діти виконували роботу за запропонованою схемою виконання, де передбачено набір повітряних петель, збільшення стовпчиків, в’язання основного полотна, зменшення стовпчиків, надання форми яйцю та підбір кольорів. Готові вироби гуртківці наповнили ватою чи синтепоном. З готових писанок та крашанок діти створили пасхальну композицію, розмістили її на тарілці та прикрасили елементами декору, які виготовили з паперу, ниток. Після всього кожен здійснив контроль якості деталей виробу та готової композиції. Було визначено якість оздоблення виробу.
Впродовж роботи на всіх етапах роботи всі учасники суворо дотримувались правил безпеки життєдіяльності, виконуючи інструкції з безпеки життєдіяльності при роботі з гострими інструментами (гачок, ножиці).
ІV. Технологічний етап. На цьому етапі було розглянуто критерії оцінки:
1.Технологічні критерії визначили складність і об’єм виконаних робіт та доцільність виробу (використання за призначенням).
2. Конструктивні критерії визначили високу міцність, надійність та відповідність призначення виробу (відповідає всім технологічним вимогам).
3. Естетичні критерії довели, що оригінальність форми – проста, робота - композиційно завершена, а кольорове рішення – вдале у поєднанні різнокольорових писанок з коричневою паскою.
4. Екологічні критерії переконали, що забруднення навколишнього середовища відсутнє. Можливість використання відходів виробництва – безвідходне.
5. Економічні маркетингові критерії показали, що виріб в наш час користується попитом, тому можливе масове виготовлення виробів до великодніх ярмарок-розпродажів.
6. Учасники визначили що виставки та ярмарки найкращий вид реклами.
Тому V. Завершальний етап надав змогу презентувати проектований виріб на виставці виробів вихованців мого гуртка до Великодніх свят. Виставку переглянули батьки вихованців, вихованці інших гуртків, учні та вчителі начального закладу, на базі якого працює наш гурток (КЗ «Долинська ЗШ І-ІІІ ст. № 4 Долинської районної ради».
Розділ ІІ. МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПІДГОТОВКИ ТА ПРОВЕДЕННЯ ГУРТКОВОГО ЗАНЯТТЯ НА ТЕМУ «ПАСХАЛЬНІ ЯЙЦЯ»
Проектна діяльність – одна з найперспективніших складових освітнього процесу тому, що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів, формує всі необхідні життєві компетенції, які на Раді Європи були визначені як основні в ХХІ столітті: полікультурні, мовленнєві, інформаційні, політичні та соціальні. Самостійне здобування знань, систематизація їх, можливість орієнтуватися в інформаційному просторі, бачити проблему й приймати рішення відбувається саме через метод проекту. Основою методу проектів є розвиток критичного мислення, пізнавальних навичок, умінь самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі. Цей метод завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову – яку вони виконують впродовж певного відрізка часу.
Після аналізу роботи над колективним творчим проектом «Виготовлення Великодньої композиції», я розробила «Методичні рекомендації щодо підготовки та проведення гурткового заняття на тему «Пасхальні яйця» та маю на меті надіслати нижчеподані матеріали на Всеукраїнський конкурс рукописів навчальної літератури для закладів позашкільної освіти у 2019 році.
Конспект заняття гуртка «В’язання гачком»
Тема: Виготовлення великоднього сувеніру «Пасхальні яйця» в техніці в’язання гачком.
Мета: ознайомити вихованців з традиціями українців святкування Великодня; навчити гуртківців в’язати пасхальні яйця; поглибити знання про звичаї та обряди; розвивати охайність, творчу уяву, фантазію; виховувати у дітей бажання любити свою державу Україна, національні традиції; прищеплювати бажання бути доброзичливими, чесними, щирими, ввічливими, чемними.
Методи: пояснювально - ілюстративний, репродуктивний.
Форма організації роботи: групова.
Підготовча робота: на початку заняття керівник гуртка роздає вихованцям писанки та крашанки, виготовлені з кольорового паперу, картону. Учні формують групи відповідно до поставлених умов.
Хід заняття
І. Організація групи, робочого місця. Наявність необхідних для роботи матеріалів.
Психологічна гра «Павутинка дружби». Діти по колу передають один одному клубок і говорять побажання на сьогоднішнє заняття. Основною умовою вправи є те, що той, хто говорить побажання називає ім’я адресата, а той, хто отримує побажання - обов’язково повинен подякувати. Вправа продовжується, поки коло не замкнеться.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вступна бесіда.
Керівник гуртка. Україна — країна смутку і краси, радості і печалі, розкішний вінок із рути й барвінку, над яким світять яскраві зорі, це історія мужнього народу, що віками боровся за волю і щастя.
Історію свого народу можна пізнати, вивчаючи його звичаї, традиції. В усіх народів світу існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає по світу, як блудний син і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу. Отож, давайте сьогодні разом розширимо знання про народні традиції, пов’язані з найулюбленішим весняним святом усіх християн — святом Пасхи або з Великоднем — днем Воскресіння Ісуса Христа.
Весна — найпрекрасніша пора року. З її приходом оживає природа, повертаються із далеких країв птахи, вбираються в зелень, квітнуть дерева, гаї, перегукуються голосним пташиним співом. Саме на весну припадає найголовніше християнське свято — Пасха. Це величне свято світлого Воскресіння Христа, який приніс себе в жертву за гріхи людей і спокутував їх своїми стражданнями. Хоча слово «пасха» у перекладі з грецької означає «страждати», проте це - світле і радісне свято воскресіння Сина Божого.
Гуртківець. Вдягла весна мережану сорочку,
Умившись і звільнившись від турбот,
І підіймає волошкові очі
До вищих, до церковних позолот.
Душа стає в цю днину молодою,
Забувши, що слова бувають злі,
І повняться старання добротою
На ранньому скоромному столі.
Великдень всіх нас на гостину просить,
Малює сонце полотно небес,
І крашанку, як усмішку, підносить:
- Христос воскрес!
- Воістину воскрес!
В. Крищенко
Керівник гуртка. А тепер поговоримо про великодні звичаї нашого народу. Останній тиждень перед Великоднем називають Білим, або Чистим. У ці дні в господарстві все чистять, прибирають, білять хату, розмальовують піч. У Великодню суботу роблять крашанки. Їх фарбують у червоний, жовтий, синій, зелений та золотистий кольори. На Великдень вся родина йде до церкви, де священик освячує паски, крашанки, ковбасу, сіль. Великдень — родинне свято, яке збирає всю сім’ю.
- Діти! Скажіть, будь ласка, як готуються до Великодня у Ваших сім’ях? (відповідь: печуть паски, фарбують крашанки, писанки).
ІІІ. Повідомлення теми, мети заняття.
Керівник гуртка. Отже, тема сьогоднішнього заняття: «Пасхальні яйця»
Демонстрація зразків – «крашанка» , «писанка» ( додаток 1).
Керівник гуртка. З давніх-давен яйця були символом сонця, весняного відродження природи, зародження життя, продовження роду. Розмальоване яйце вважалося родинним оберегом. Назва «писанка» походить від слова «писати». Символіка кольорів пояснює, що:
- червоний колір означає радість життя, любов;
- жовтий — присвячений сонцю, зорям і місяцю, в господарстві — врожаю;
- зелений - символізує весну, воскресіння природи;
- чорний - означає землю, негоду;
- коричневий — матір-землю, врожай;
- фіолетовий — колір тривоги, попередження;
- блакитний — небо, здоров’я.
ІV. Практична діяльність.
1) Повторення правил безпеки життєдіяльності при роботі з гачком та ножицями.
2) Інструктаж щодо виготовлення крашанки, писанки.
- Актуалізація опорних знань (Пригадайте різницю між крашанками, писанками, а також умовні позначення та прийоми в’язання).
3) Робота у творчих групах
1-ша група (8-9 років) — виготовлення «крашанок» (яйце вив’язане нитками одного кольору, або меланжевою пряжею та стовпчиками без накиду) (Робота в групі ведеться за відповідним описом роботи та зразком - додаток 2.1)
2-га група (10-11 років) — виготовлення «писанок» (яйце зв’язане кольоровими нитками за допомогою стовпчиків без накиду - додаток 2.2)
4) Фізкультхвилинка
Гра — руханка:
Котилася писанка
З гори на долину.
Прикотилася прямісінько
До нас на гостину,
А за нею йде Великдень,
Несе білу паску,
Розсипає поміж діток
Радощі та ласку.
Гімнастика для очей (додаток 3)
5) Продовження виконання практичної роботи
Керівник гуртка контролює виконання практичної роботи. В разі потреби надає поради чи практичну допомогу.
6) Демонстрація дитячих робіт.
7) Оформлення композиції (додаток 4).
V. Аналіз учнівських робіт.
Вірш «Писанка»
Гуртківець Гарна писанка у мене, -
Мабуть кращої нема.
Вчитель тільки помагала, -
А в’язала я сама.
Хоч не зразу я навчилась,
Зіпсувала п’ять яєць.
А як шосте закінчила,
Вчитель мовив: «Молодець!»
Ось цю писанку, напевне,
Для матусі залишу,
А для тата і для брата
Дві ще кращі я зв’яжу.
Хто народ свій щиро любить,
Рідну землю хто кохає,
В того серце золотою
Писанкою сяє!
VІ. Підсумок заняття.
Вправа “Мікрофон”
1. Яке релігійне свято ми будемо святкувати?
2. Що цікавого ви дізналися із сьогоднішньої розмови?
3. Чи запам’ятали ви символіку кольорів?
VII. Демонстрація казки “Загублена писанка” Ірини Мацко
(дивитись тут: https://youtu.be/gGmU5YK9Y-U).
Додатки
Додаток 1
Демонстрація зразків – «крашанка» , «писанка»
Додаток 2.1
Крашанку починаємо в’язати з тупого кінця. Кожен ряд починається з двох повітряних петель, в якості заміни стовпчика без накиду і закінчується одним з’єднувальним стовпчиком.
Опис роботи
Зв’язати 4 повітряні петлі і 1 з’єднувальний стовпчик, утворивши кільце.
1 ряд: потрібно пров’язати 8 стовпчиків без накиду, з’єднати кільце.
2 ряд: із кожного стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду = 16 стовпчиків без накиду.
3 ряд: із кожного 2-го стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду, з останніх стовпчиків без накиду пров’язати тільки по 1 стовпчику = 24 стовпчики без накиду.
4 ряд: з кожного 3-го стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду = 32 стовпчика без накиду.
5 ряд: з кожного 4-го стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати 2 стовпчика без накиду = 40 стовпчиків без накиду.
6-11 ряд: з кожного стовпчика без накиду попереднього ряду пров’язати по стовпчику без накиду.
12 ряд: на кожен 8-й стовпчик без накиду зменшується = 35 стовпчиків без накиду.
13 ряд: 35 стовпчиків без накиду.
14 ряд: на кожен 7-й стовпчик без накиду зменшується = 30 стовпчиків без накиду.
15 ряд: пров’язати 30 стовпчиків без накиду.
16 ряд: кожен 6-й стовпчик без накиду зменшується = 25 стовпчиків без накиду.
17 ряд: кожен 5-й стовпчик без накиду зменшується = 20 стовпчиків без накиду.
18 ряд: кожен 4-й стовпчик без накиду зменшується = 15 стовпчиків без накиду.
Крашанку набити ватою.
19 ряд: зменшується кожен 3-й стовпчик без накиду.
20 ряд: зменшується кожен 2-й стовпчик без накиду = 5 стовпчиків без накиду.
Нитку відрізати і стягнути та заховати кінець в середину.
Додаток 2.2
«Писанка»
Для роботи потрібно: залишки кольорових ниток “Fiesta”, “Kartopu” або “Alize Extra”; гачок №3; вата або синтепон для наповнення виробу (для об’єму).
Опис роботи
Дивись порядок виконання роботи «Крашанка».
1-4 ряди в’язати пряжею жовтого кольору.
5-8 ряди в’язати синім кольором.
9-12 ряди в’язати нитками світло-зеленого кольору.
13-16 ряди в’язати пряжею жовтого кольору.
17-20 ряди в’язати коричневими нитками.
Додаток 3
Гімнастика для очей
Додаток 4
Зразок оформлення композиції
ВИСНОВКИ
Психолого-педагогічні можливості методу проектів дуже високі. Проектна діяльність максимально спрямована на суб'єктне пробудження й розвиток особистості здобувача освіти, оскільки цілком відповідає її віковим потребам і особливостям.
Останнім часом, у зв'язку зі встановленням парадигми особистісно зорієнтованого навчання, метод проектів переживає друге народження як ефективне доповнення до інших педагогічних технологій, що сприяють формуванню особистості — суб'єкта діяльності і соціальних стосунків.
У педагога може виникнути реакція, що це він вже знає і застосовував у своїй практичній діяльності. Проте якщо більш детально познайомитися з методом, стає зрозуміло, наскільки великі можливості цієї ефективної технології, і що удосконалювати цей підхід можна протягом усього життя. За таким методом працювати цікаво як керівнику гуртка, так і вихованцю. Кожен керівник гуртка застосовує у навчальному процесі свої методи і прийоми активізації пізнавальної діяльності здобувача освіти, але досвід роботи одного педагога не може бути механічно перенесений іншим педагогом в інший клас. У зв’язку з цим існує потреба постійно вдосконалювати свої знання і вміння, ділитися досвідом.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
http://osvita.ua/school/method/technol/1415