1
Формування та розвиток у молодших школярів комунікативних здібностей
Практична частина
Вчитель початкових класів
ЗОШ № 1
Хоменко Н.А.
Формування та розвиток у молодших школярів
комунікативних здібностей.
Практична частина
Пропоную вашій увазі розробку уроку мовлення з міжпредметними зв’язками. Цей вид уроку відрізняється від інтегрованого тим, що один предмет є основним, а відомості з інших викладаються лише в допоміжній формі для досягнення поставленої мети уроку. У ході цього уроку за допомогою різних вправ і завдань у дітей формується комунікативна компетентність.
Тема. Складання творів за темою «Сніжинка – найкраще творіння зими»
Мета. Формувати вміння складати твори. Розвивати зв’язне мовлення та мислення. Познайомити з творчістю поета – земляка Ю. Доценка та картинами художників. Продовжити вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі. Збагачувати словниковий запас синонімами, образними словами, фразеологізмами. Розвивати фантазію, творчу уяву, використовуючи твори літератури, музики. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати. . Виховувати любов до прекрасного , вчити бачити красу навколо себе.
Формування компетентностей:
комунікативної; предметної; соціальної.
Тип уроку. Урок розвитку мовлення з використанням міжпредметних зв’язків
Обладнання: презентація «Сніжинка – найкраще творіння зими», репродукції картин відомих художників з теми «Зима», грамзапис уривку опери «Лускунчик» «Вальс сніжинок», портрет Ю. Доценка, завдання для роботи в групах.
Хід уроку.
I. Організаційний момент.
- Колеги, я хочу побажати всім вдалого дня. Посміхніться одне одному, хай гарний настрій залишається з вами протягом усього дня.
II. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (1 хв.)
н |
и |
і |
к |
с |
ж |
н |
а |
2 |
5 |
3 |
7 |
1 |
4 |
6 |
8 |
III. Актуалізація знань учнів.
(Перегляд презентації)
( Розповідь колег про Ю. Доценка)
МАЛЕНЬКА СНІЖИНКА
Я – малесенька сніжинка,
Я – легенька, як пір’їнка,
Я літаю понад вами,
Над гаями і полями,
Над містами й селами,
Гірками веселими,
Де сміються на санчатках
І хлоп’ятка, і дівчатка!
Я – дрібнесенька сніжинка,
Я – красива, як картинка!
Для рідненьких тата й мами
Кращої, ніж я, немає!
А не вірите мені –
Запитайте в них самі!
(Читання вірша колегою)
(зачитування діалогів)
А. Васнєцов «Зимовий сон»
К. Крижицький «Зимовий пейзаж зі стогами»
М. Кримов «Зимовий вечір»
І.Вельц «Українськая ніч»
Він ще недавно голубів,
Застиг у сонній мрії.
Ось небокрай почервонів
І вже він рожевіє.
(сніг уранці)
Як тільки сутінь настає,
Ліхтарики мигають,
Він фіолетовим стає
І таємничо сяє.
(сніг увечері)
- Яка з картин вам сподобалась найбільше? Чому?
- Отже, сніг не можна вважати завжди білим. Він поєднує в собі безліч кольорів. Вам лише потрібно їх побачити. На вашу думку, на що схожий сніг? З чим можемо його порівняти?Придумайте красиві словосполучення. ( Біле покривало землі, пухова ковдра)
Ялинки – будинки,
Сніг – поріг.
( Слухання віршів)
7.Методика «Кубування»(1,5 хв.)
1) Опишіть мене ( колір, форма, розмір)
2)Порівняйте, на що я схожа?
3) Які слова асоціюються зі мною?
4) Із чого я виникла?
5) Я шкідлива чи корисна?
6) Чи дійсно я – найкраще творіння зими?
8.Робота над словами .( 1 хв.)
( Іменник)
9. Робота над деформованим прислів’ям, приказками, народними прикметами. Робота в групах ( 2хв.)
- Зараз попрацюємо в групах над деформованими фразеологізмами. Кожна група має своє завдання. Час роботи 1 хвилина і по 15 секунд на відповідь.
I група.
вуБ чіуно ійін, ньдев гніс ен падеви.
II група.
пСиле гніс кя з вакару.
III група.
еН ойт гніс ощ теме, а ойт ощ рзхуве дей.
IV група.
маЗи з миганіс, а толі з бахмилі.
V група.
гСні тилапай, йкаче лапте од тиха.
( Відповіді груп)
10. Вправа на поширення речення.
Прилетіла сніжинка. Продовжуйте…
11.Словникова робота.(1 хв.)
– Якими словами можна замінити слово «сніжинка»? ( Вона, красуня, пушинка, зірочка, іскринка, кришталик, балеринка, діаманти, метелик).
12. Релаксаційна пауза.( 2 хв.)
( Прослуховування уривку опери)
IV. Написання твору.
- Уявіть собі, що до кожного з вас на парту прилетіла сніжинка, про неї ви й будете писати свої твори на тему « Сніжинка – найкраще творіння зими». Перед початком роботи над твором повторимо. Які види текстів ви знаєте? (Текст - розповідь, текст – опис, текст – міркування).
- Чим відрізняються ці тексти?
- З яких частин складається текст? ( Зачин, основна частина, кінцівка)
- Як пишеться кожна частина? ( З абзацу)
- Як мають співвідноситься зачин і основна частина? ( У головній частині розкривається думка, викладена в зачині)
- Тримайте в полі зору тему твору та користуйтеся вже знайомою вам пам’яткою «Як писати твір». Ви можете написати текст будь якого виду. Я бажаю вам успіхів і творчого натхнення.
2. Написання творів
(Самостійна робота учнів)
3.Зачитування творів дітьми.
Аналіз учнівських творів.
V. Підсумок уроку.
- Продовжіть вислови:
Я дізнався, що…..
Я сьогодні вчився….
Я буду……
VI. Домашнє завдання.
Дібрати народні приказки та прикмети про сніг та зиму.
VII. Оцінювання
Підсумок заняття
Інтерактивна вправа «Від А до Я» (1 хв.)