Формування та розвиток у молодших школярів комунікативних здібностей. Практична частина

Про матеріал
Розробка інтегрованого уроку. Формування та розвиток у молодших школярів комунікативних здібностей
Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

Формування та розвиток у молодших школярів комунікативних здібностей

 

 

Описание: http://www.hcenter-irk.info/sites/default/files/1361098737_kartinki-dlya-detey-74.jpg

 

Практична  частина

 

 

 

 

 

                                                                        Вчитель початкових класів

                                         ЗОШ № 1                                                                                                                   

                                               Хоменко Н.А. 

 

 

 

 

 

 

 

Формування та  розвиток у молодших школярів

комунікативних здібностей.

                             Практична частина

Пропоную вашій увазі розробку уроку мовлення з міжпредметними зв’язками. Цей вид уроку відрізняється від інтегрованого тим, що один предмет є основним, а відомості з інших викладаються лише в допоміжній формі для досягнення поставленої мети уроку. У ході цього уроку  за допомогою різних вправ і завдань у дітей формується комунікативна компетентність.

 

Тема. Складання творів за темою «Сніжинка – найкраще творіння зими»

Мета. Формувати вміння складати твори. Розвивати зв’язне мовлення та мислення. Познайомити з творчістю поета – земляка Ю. Доценка та картинами художників. Продовжити вчити встановлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі. Збагачувати словниковий запас синонімами, образними словами, фразеологізмами. Розвивати фантазію, творчу уяву, використовуючи твори літератури, музики. Розвивати вміння аналізувати, порівнювати.  . Виховувати  любов до прекрасного , вчити бачити красу навколо себе.

Формування компетентностей:

комунікативної; предметної; соціальної.

Тип уроку. Урок розвитку мовлення з використанням  міжпредметних зв’язків

Обладнання: презентація «Сніжинка – найкраще творіння зими», репродукції картин відомих художників з теми «Зима», грамзапис уривку опери «Лускунчик» «Вальс сніжинок», портрет Ю. Доценка, завдання для роботи в групах.

Хід уроку.

I. Організаційний момент.

 - Колеги, я хочу побажати всім  вдалого дня. Посміхніться одне одному,  хай гарний настрій залишається з вами протягом усього дня.

II. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності. (1 хв.)

  • Сьогодні у нас урок розвитку мовлення. А що ми вчимося робити на таких уроках? ( Правильно говорити, міркувати, висловлювати свої думки усно й письмово, писати твори)
  • От і сьогодні ми будемо писати твори про одне з чудових явищ. А про яке саме , самі здогадаєтесь, розшифрувавши слово. Числовий ряд викладай – слово швидко прочитай.

н

и

і

к

с

ж

н

а

2

5

3

7

1

4

6

8

 

 

  • Діти, а чи багато ми знаємо про сніжинки?Давайте перевіримо!
  • Як ви вважаєте, наскільки великою може бути сніжинка?
  • Чи всі сніжинки однакові?
  • На яких планетах Сонячної системи може випадати сніг?
  • Чи може сніжинка бути витвором мистецтва, наприклад пам’ятником?

III. Актуалізація знань учнів.

  1. Робота над природничим матеріалом. (2, 5хв.)
  • А чи знаєте ви , як народжується сніжинка? Пропоную подивитися.

(Перегляд презентації)

  • Що нового дізналися?
  • Вам зустрілося слово «творіння», як ви його розумієте?
  1. Лексична робота.
  • Творіння  - те, що створено природою або людиною внаслідок якоїсь дії.
  • Підберіть синоніми до цього слова. (Витвір, шедевр, породження, плід)
  1. Робота над літературним твором.(3 хв.)
  • Здавна краса сніжинок і снігу надихала людей на творчість. Багато поетів, в тому числі й письменники нашого краю,  присвятили свої твори цьому диву природи. Одним з таких поетів є наш земляк Юрій Тимофійович Доценко. Про нього ми зараз і почуємо від наших колег.

( Розповідь колег  про Ю. Доценка)

  • Юрій Тимофійович народився 19 вересня 1954 року у селі Малотаранівці, поблизу міста Краматорська.  Закінчив філологічний факультет Донецького університету. Служив у армії, працював у школі, нині – на журналістській роботі. Він лауреат обласної літературної премії імені В.Сосюри. Член національної спілки письменників України. Послухайте його вірш «Маленька сніжинка»

 

 

МАЛЕНЬКА СНІЖИНКА

Я – малесенька сніжинка,

Я – легенька, як пір’їнка,

Я літаю понад вами,

Над гаями і полями,

Над містами й селами,

Гірками веселими,

Де сміються на санчатках

І хлоп’ятка, і дівчатка!

Я – дрібнесенька сніжинка,

Я – красива, як картинка!

Для рідненьких тата й мами

Кращої, ніж я, немає!

А не вірите мені –

Запитайте в них самі!

(Читання вірша колегою)

  •  Дякую, колеги.
  • Від чийого імені автор написав вірш?  (Сніжинки).
  • Якими словами описує себе сніжинка? ( Маленька, легенька, срібненька, красива).
  • Яке порівняння вжито  у вірші? ( Легенька, як пір’їнка, красива, як картинка).
  •  А з чим ще можна порівняти сніжинки? ( З білим пухом, легкою ватою або пір´їнкою.)
  • На кого вони схожі? (На білих мух, білих пташенят , рій бджіл, метеликів, …).
  • Які відчуття визиває у вас цей вірш? ( Радість, веселість, любов).
  1. Складання діалогу. Робота в парах (2 хв.)
  • Як ви вважаєте,  кому сніжинка могла б розповідати про себе?
  •  Зараз  попрацюємо  в парах.  На основі  змісту вірша протягом 1 хвилини  складіть діалог між сніжинкою та іншою дійовою особою. Не забувайте про використання слів ввічливості.

                            (зачитування діалогів)

  1. Бесіда за репродукціями художніх картин.(2 хв)

   А. Васнєцов     «Зимовий  сон»

        

К. Крижицький      «Зимовий пейзаж зі  стогами»

                                

 

 

 

 

 

 

 

 

М. Кримов   «Зимовий вечір» 

   

 І.Вельц  «Українськая ніч»

                 

  • Ми з вами почули, як сніжинки можна описати словами, але їх можна побачити на картинах відомих художників. Перед вами репродукції картин А.Васнєцова «Зимовий сон», М.Кримова «Зимовий вечір», К.Крижицького «Зимовий пейзаж зі стогами», І.Вельца «Українська ніч» . Розглянте їх.
  • Яка пора року зображена на картинах? (Зима)
  • Як ви здогадались? ( На всіх картинах є сніг)
  • А що таке сніг? (Багато красивих сніжинок)
  • Чи однаковий сніг на всіх картинах? (На всіх картинах сніг різного кольору)
  • Які кольори використали художники для зображення снігу?( Білий, сірий, синій, фіолетовий, голубий)
  • А як ви гадаєте, коли сніг має такий колір? (Вдень, вночі, вранці, увечері)
  • Так від чого залежить колір снігу?  (Від освітлення)
  • Відгадайте, коли сніг можна так описати.

Він ще недавно голубів,

Застиг у сонній мрії.

Ось небокрай почервонів

І вже він рожевіє.

                           (сніг уранці)

Як тільки сутінь настає,

Ліхтарики мигають,

Він фіолетовим стає

І таємничо сяє.

                           (сніг увечері)

 - Яка з картин вам сподобалась найбільше? Чому?

 - Отже, сніг  не можна вважати завжди білим. Він поєднує в собі безліч кольорів. Вам лише потрібно їх побачити. На вашу думку, на що схожий сніг? З чим можемо його порівняти?Придумайте красиві словосполучення. ( Біле покривало землі, пухова ковдра)

  • 6. Творча робота. Складання віршів  (2 хв)
  • Колеги, а зараз пропоную вам теж проявити творчість. Протягом 1 хвилини спробуйте скласти вірш, заримувавши слова:

Ялинки – будинки,

      Сніг – поріг.

                                            ( Слухання віршів)

7.Методика «Кубування»(1,5 хв.)

  • Колеги, а ось сніжинка  прилетіла до нас, але не просто так. На її промінчиках для вас є запитання. Прочитайте та дайте  відповіді.

1) Опишіть мене ( колір, форма, розмір)

2)Порівняйте, на що я схожа?

3) Які слова асоціюються зі мною?

4) Із чого я виникла?

5) Я шкідлива чи корисна?

6) Чи дійсно я – найкраще творіння зими?

8.Робота над словами .( 1 хв.)

  •  А зараз пригадайте, до якої  частини мови належить слово «сніжинка»?

( Іменник)

  • Визначте рід. ( Жіночий рід)
  • В якому числі використано? Назвіть слово у множині. (Однина. Сніжинки)
  •  Яка орфограма є в цьому слові? (Ненаголошений голосний у корені слова)
  • Як перевірити написання цього слова? (Підібрати перевірне слово)
  • Яке слово буде перевірним? ( Сніг)
  • Запишіть та розберіть слова за будовою.
  • Що відбувається у корені цих слів? (чергування приголосних г –ж)

9. Робота над деформованим прислів’ям, приказками, народними прикметами. Робота в групах ( 2хв.)

 - Зараз попрацюємо в групах над деформованими фразеологізмами. Кожна група має своє завдання. Час роботи 1 хвилина і по 15 секунд на відповідь.

I група.

вуБ чіуно ійін, ньдев гніс ен падеви.

  1. Складіть речення з деформованих слів. ( Був уночі іній, вдень сніг не випаде.)
  2. Що це за речення? ( Народна прикмета)
  3. Знайдіть та назвіть антоніми. ( Уночі – вдень.)

II група.

пСиле гніс кя з вакару.

  1. Складіть речення з деформованих слів.( Сипле сніг як з рукава)
  2. Що це за речення? (Приказка )
  3. Знайдіть стійке словосполучення. Поясніть як ви його розумієте. ( Дуже багато, у великій кількості)

III група.

еН ойт гніс ощ теме, а ойт ощ рзхуве дей.

  1. Складіть речення з деформованих слів. ( Не той сніг що мете, а той що зверху йде.)
  2. Що це за речення?( Прислів´я)
  3. Як ви його розумієте?
  4. Знайдіть та назвіть синоніми. ( Мете, йде)

IV група.

маЗи з миганіс, а толі з бахмилі.

  1. Складіть речення з деформованих слів.  (Зима з снігами, а літо з хлібами)
  2. Що це за речення?  (Прислів'я)
  3. Назвіть антоніми. ( Зима – літо).

V група.

гСні тилапай, йкаче лапте од тиха.

  1. Складіть речення з деформованих слів. ( Сніг лапатий, чекай тепла до хати).
  2. Що це за речення? ( Прислів´я)
  3. Підберіть синоніми до слова лапатий. (Густий, пухнастий.)

                                             ( Відповіді груп)

10. Вправа на поширення речення.

  • Колеги, а зараз трохи пограємо, я називаю речення , а кожна група по черзі поширюватими його, додаючи по одному слову.

Прилетіла сніжинка. Продовжуйте…

11.Словникова  робота.(1 хв.)

 – Якими словами можна замінити слово «сніжинка»? ( Вона, красуня, пушинка, зірочка, іскринка, кришталик, балеринка, діаманти, метелик).

  • Підберіть  прикметники. Сніжинки (які?) блискучі, легкі, тендітні, ажурні, химерні)
  • Діти, а які це «химерні»? ( фантастичні, незвичайні, вигадливі)
  • Підберіть  дієслова. Сніжинки ( що роблять?)  (летять, кружляють, в’ються, танцюють, пурхають)

12. Релаксаційна пауза.( 2 хв.)

  • Зиму можна не лише побачити, а ще й почути. І допомагають нам у цьому композитори, музиканти. Всесвітньовідомий композитор Петро Чайковський написав чудову оперу « Лускунчик», я пропоную вам прослухати уривок , який називається « Вальс сніжинок». Заплющить очі й послухайте музику. Уявіть собі, що до вас на долоню впала сніжинка. Яка вона? Про що вона могла б вам розповісти?

 

( Прослуховування уривку опери)

  • Які почуття викликала у вас музика?
  • Я сподіваюсь, що ця музика надихне вас на творчість при складанні творів.

IV. Написання твору.

  1. Підготовча робота до написання твору. (1 хв.)

- Уявіть собі, що до кожного з вас на парту прилетіла сніжинка,  про неї ви й будете писати свої твори на тему « Сніжинка – найкраще творіння зими». Перед початком роботи над твором повторимо. Які види текстів ви знаєте?  (Текст - розповідь, текст – опис, текст – міркування).

 - Чим відрізняються ці тексти?

- З яких частин складається текст? ( Зачин, основна частина, кінцівка)

- Як пишеться кожна частина? ( З абзацу)

 - Як мають співвідноситься зачин і основна частина? ( У головній частині розкривається думка, викладена в зачині)

 - Тримайте в полі зору тему твору та користуйтеся вже знайомою вам пам’яткою «Як писати твір». Ви можете написати текст будь якого виду.  Я бажаю вам успіхів і творчого натхнення.

2. Написання творів

(Самостійна робота учнів)

3.Зачитування творів дітьми.

Аналіз учнівських творів.

V. Підсумок уроку.

 - Продовжіть вислови:

Я дізнався, що…..

Я сьогодні вчився….

 Я буду……

VI. Домашнє завдання.

Дібрати народні приказки та прикмети про сніг та зиму.

VII. Оцінювання

 Підсумок заняття

 Інтерактивна вправа «Від А до Я» (1 хв.)

  • Шановні колеги, у кожної групи на парті є частина абетки. Я прошу вас придумати речення, перше слово яких буде починатися з даних літер. Ці речення повинні містити ваше ставлення до сьогоднішньої зустрічі, враження, почуття, бажання. Час роботи 1 хвилина.

 

doc
Додано
2 березня 2021
Переглядів
449
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку