За словами американського педагога-психолога А. Маслоу перед нами, педагогами, висунуті такі важливі завдання:- ми повинні навчити дітей бути креативними в тому сенсі, щоб вони були готові сприймати нове, вміли імпровізувати, не боялися змін, уміли зберігати спокій;- ми маємо виростити новий тип особистості – людей-імпровізаторів, здатних миттєво приймати творчі рішення.
Креативне мислення - це здібність людини нестандартно розв’язувати завдання та знаходити нові, більш ефективні шляхи досягнення своєї мети; це спроба поєднати почуття, асоціації, символи, музику, колір та схеми; дає можливість здійснювати «свій вибір», знайти себе у світі та світ у собі; сприяє розвитку самостійності та підвищенню самооцінки особистості.
Креативне мислення - дозволяє повною мірою розкрити природні здібності дитини: неординарність думок, спроможність до висловлення різноманітних ідей, здатність до широких узагальнень, розвиток уяви; допомагає швидко реагувати й аналізувати проблеми у будь-якій галузі знань, знаходити оптимальні рішення для розв’язання завдання.
Формування креативного мислення Дитино центризм Проектні технологіїКомунікативна спрямованість. Розвивальне навчання Особистісно-орієнтований підхід. Креативність. Творчаособистість. КреативністьІнтерактивні технології Технологія групової діяльностіІгрові технологіїКритичне мисленняІнноваціїСтворення ситуації успіху У своїй педагогічній практиці використовую такі сучасні технології:
Прийоми технології „Створення ситуації успіху ” Створення ситуації успіху, сприятливих умов для повноцінної діяльності кожної дитини, — головна мета, що покладена в основу інноваційних технологій навчання, спрямованих на розвиток творчої особистості. Прийом „Даю шанс”(допустив учень словникових словах чи не вивчив вірш –« Я тебе завтра обов’язково запитаю, я впевнена, що ти вдома краще підготуєшся». Прийом „Емоційне прогладжування” – констатація будь-якого факту успіху, прищеплювання дитині віри в себе: «От бачиш, постарався і написав гарно, без помилок»). Прийом „Загальна радість” – це емоційний відгук навколишніх на успіх члена свого колективу (плескаємо в долоні, дякуючи учневі за найкращу відповідь, розказаний вірш) .
У своїй роботі важливого значення надаю спостереженню за словом у тексті. Пильна увага учнів до образного слова активізує художнє сприйняття, сприяє кращому розумінню індивідуального стилю письменника, допомагає швидко реагувати й аналізувати проблеми у творі, імпровізувати, не боятися нового; виховує любов до рідного слова.
Урок української мови. 3 клас. Тема. Загальне поняття про прикметник. Сенкан (під час роботи над помилками, словникова робота)1. Слово (хто? що?) автомобіль 2. Ознаки (Який?Чий?) Новий, легковий, синій, батьків, сучасний.3. Дії ( Що робить?) Їздить, мчить, ламається.4. Речення. Я їжджу на новому автомобілі 5. Синонім. Транспорт
Стратегія «Кубування» Твір за опорними словами. Опис зовнішності тварини ( Зв’язне мовлення. 4 кл) Ведмідь – дика, лісова кошлата тварина, зимує у барлозі, любить мед. До витоків слова . Ведмідь – означає «поїдавший мед», медоїд. Спільнокореневі слова. Ведмідь, ведмежа, ведмедик, ведмежатник, ведмежий. Прикметники. Великий, всеїдний, клишоногий, вайлуватий, старий, голодний, чорний, бурий, гімалайський, білий. Діслова. Реве, ричить, смокче (лапу), залягає (в сплячку). Синоніми. Клишоногий, велетень, господар лісу, звір, сонько. Фразеологізм. Ведмідь на вухо наступив (немає музичного слуху). Ведмежа послуга. Дивитися ведмедем. Прислів’я. Два ведмеді в одному барлозі не живуть. Для ведмедя зима – одна ніч. Загадка. Клишоногий, вайлуватий, Смокче у барлозу лапу, Вміє голосно ревіть, Називається … (ведмідь).
Для розвитку асоціативного мислення, уяви використовую методику «Школа Ейдетики» За методикою ейдетики потрібно уявити образ кожного слова і намалювати його. Цей прийом використовую на уроці української мови під час роботи зі словниковими словами: правопис ненанолошених звуків [е-и] в кореннях слова. Малюю дерево, на гілках - листочки- спільнокореневі слова (весна, весняний, весняночка, веснонька, або малюнок-фартух з кишенею.
Мікрофон. Українська мова. 2клас. Тема. Частини основи: префікс,корінь, суфікс. Розбір слів за будовою. Підсумок уроку.- Що називається закінченням? - Основа слова - це….- З яких частин складається основа?- Що дізналися про префікс (суфікс)?- Яка найголовніша частина в слові?- Що потрібно зробити, щоб виділити корінь ?- Підберіть спільнокореневі слова до слова “рибак”.
На уроках української мови та літератури використовую різні види творчих робіт. Розумію, що деякі учні мають неординарні думки, а інші - неспроможні висловитись креативно, але прагнення щось сказати «своє» я ціную у своїх дітях, бо творчий процес не такий вже й легкий. Але якщо систематично розвивати креативне мислення учнів, то з часом вони порадують нас маленькими шедеврами своїх творчих поривань.
Розвиваємо креативне мислення учнів на уроці літератури (4 кл.) під час складання акровіршів. Діти виконують це завдання із задоволенням, самі знаходять ефективні шляхи для досягнення поставленої мети. Зразки акровіршів-загадок: Маленька, червона квітка в полі цвіте, А листя зеленіє, вабить і росте. Коли квітка осипається, тоді її з’їсте. (Мак) Чай у неї наливаєм, А вона всіх пригощає. Шкода, що сама не п’є. Каву також вона має, А напої різні в неї ще є. (Чашка)
Робота в парах Зразки завдань:1. Опишіть одного героя твору очима іншого.2. Опишіть одну і ту саму подію з погляду різних героїв твору.3. Діалог “Розмова по телефону з незнайомцем (героєм твору)”. 4. Підбери риму до слів.5. Спробуйте із окремих рядків, написаних на частинах листівки, скласти вірш.
Діалоги в ігровій формі “ Жива розмова” Переказ тексту. Спочатку я задаю перше питання –перший учень відповідає, друге питання – другий учень повторює відповідь першого і дає відповідь на своє питання і т.д. Учень (виконує роль головного персонажу твору) переказує від 1особи) , а інший учень – повинен впізнати казку, героя та задати кілька запитань «головному герою» ( увійти у діалог). Розмова письменника(казкаря) з героєм твору, з метою дізнатися причини певних вчинків або що хотів би змінити, або пораду дати.
Прийоми складання казок Прийом Міркування від протилежного Завдання. Визначити назву казки, узявши протилежне значення поняття. Наприклад: Чорна кепочка, Мишка в босоніжках ( Кіт у чоботях), Гулліверочка (Дюймовочка), Навчальний рік у Блиновці (Канікули в Простоквашині). Прийоми Дроблення на частини Завдання(Кожній групі дітей дається уривок твору). Заміни героїв казки на інші персонажі, придумай сюжет своєї історії.
Прийом – «Показ» вірша використовую для кращого запам’ятовування віршів . Разом з дітьми придумуємо рухи. По-перше, так веселіше, а значить, слова і зміст запам'ятаються краще. По-друге, така маленька гра допоможе дитині краще орієнтуватися в просторі і користуватися руками. По-третє, рухова діяльність на уроці – ще нова фізхвилинка.
Інформаційно-комунікативні технології Необхідним атрибутом та доречним доповненням уроку з розвитку дитячої креативності є мультимедійні презентації, які використовую і як дидактичний матеріал, і як ілюстрації до зорового чи слухового сприймання певного завдання, і як узагальнені схеми теоретичного матеріалу, і як аудіо- та відеодоповнення до слова учителя.
Розвиток креативного мислення та творчих здібностей учнів у позакласній роботі Процес розвитку творчих можливостей не може обмежуватися лише уроками. Важливу роль у цьому відіграє позакласна робота. А це і конкурс на кращий твір (прозу, поезію), на кращого читця віршів, обласні літературні конкурси, випуск газет, малюнки до прочитаних художніх творів, вечорниці, зустрічі з письменниками-земляками, декада «Шевченківські березини», Всеукраїнська Українознавча гра-конкурс «Соняшник», Міжнародний конкурс на кращого знавця мови імені П. Яцика , олімпіади.
Отже, проблема розвитку креативного мислення має право на існування як умова формування життєвих компетентностей учнів. Вирішення її – одне з головних завдань сучасної мовознавчої науки, тому що безпосередньо від неї залежить формування світогляду дитини, можливість реалізації її творчого потенціалу. Треба кожному вчителеві запам’ятати слова А. Дістервега: "Учитель мусить бути творцем". Тоді і учні будуть творчими послідовниками свого наставника. Сподіваюсь, що учні пронесуть у своїх серцях любов до рідного слова, до рідної української мови, і передадуть цю любов у спадок своїм дітям та онукам, бо тільки так можна зберегти і примножити любов до того, що тебе тримає на світі – це спілкування рідною мовою.
Интернет – ресурсы: 1.http://elenaranko.ucoz.ru/2. http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/25632/ 3. Полякова Г. Педагогічна творчість учителя, // Завуч, - 2006, - № 35, - с. 9-124. Сологуб А. Технологія креативного навчання, // Завуч, - 2005, - № 28, - с. 19-245. Череповська Н. Розвиток креативності людини, // Психолог, - 2006, -№4, - с 8-13.6.http://library.udpu.org.ua/library_files/stud_konferenzia/2012_2/visnuk_58.pdf7. http://journal.osnova.com.ua/download/4-308-28693.pdf