Формування творчої компетентності на уроках читання

Про матеріал
Доброго дня, пропоную до вашої уваги матеріал на тему: "Формування творчої компетентності на уроках читання". Це поради щодо кроків формування творчого "Я", що буде сприяти підвищенню мотивації до праці, розвитку інтелекту, максимальному розкриттю здібностей кожного початківця. Адже книга - це шлях пізнання речей та явищ, це ключ до відкриття світу людей. А цей шлях творчий!
Перегляд файлу

Формування творчої компетентності на уроках читання

На мою думку, формування творчої компетентності на уроках читання – ключ до успішного оволодіння усією базою необхідних знань у процесі навчання та рятівне коло у бурхливому інформаційному океані.

Творчий розвиток дитини залежить від атмосфери класного колективу, умов реалізації особистих та індивідуальних якостей, особистості вчителя, методів навчання.
          
           Творча діяльність учнів сприяє підвищенню мотивації до праці, розвитку інтелекту, максимальному розкриттю здібностей кожного з них.

Розвиток творчих здібностей учнів початкової школи дає можливість дитині не підкорятися стереотипам, використовувати нові життєві ситуації не як загрозу, а як новий шанс. Тому творчість є найважливішою складовою щастя та успіху в навчанні, а в майбутньому – в професійному зростанні.

           У першу чергу слід наголосити на фактах, які не сприяють розвитку навичок творчого читання:

       1. Прагнення до успіху «незважаючи ні на що».

       2. Неможливість протистояти іншим.

       3. Не підтримка уяви, фантазії.

       4. Жорсткі стереотипи.

       5. Диференціація гри та навчання: «Навчання – це важка праця»

       6. Неготовність до зміни поглядів, власної думки.

       7. Поклоніння авторитетам.

Дітям доречно запропонувати такі завдання: комбінування (відомі елементи вступають у нові зв’язки), на прикладі роботи над текстами В. Лучука «Сіла хмарка на коня», В. Артамонової «Про Їжачка-реп’яшка»:

           - Куди летять хмаринки?

           - Кого вони наздоганяють?

           - Що відбулося, якби Їжачок-реп’яшок зустрівся із білими мухами з вірша М. Рильського?

А також  розвиткові творчих навичок на уроках читання будуть сприяти наступні інтерактивні вправи:

- Прийом перенесення типових дій з одного об’єкта на інший (звірі, рослини, що виконують людські дії);

- Прийом перевтілення  одних образів на інші (перенесення обставин сучасного життя в прадавнє або далеке майбутнє, здійснення подорожі у минуле письменника), тощо.

Слід наголосити, на широкому використанні неоціненної скарбниці народної мудрості – прислів’їв та приказок. Щоб зробити урок цікавішим, використовуйте завдання – знайти другу частину прислів’я. Наприклад:
- Хоч і довго вчився,                                   не сховаєш.
- Хороша пава,                                             та погана слава.
- Хто питає,                                                  той не блудить.
- Умів позичати,                                           а не чужим словом.
- Хто хоче багато мати,                               тому треба менше спати.
- Праця чоловіка годує,                               а лінь марнує.
- Ледачій двічі робить,                                умій і віддавати.
- Куди голка,                                                та дурнем лишився.
- На чужому горі                                          а скупий двічі платить.
- Горе тому жить,                                         щастя не збудуєш.
- Знання людини                                          хто життям не дорожить.
- Дружній череді                                          туди й нитка.
- Земля чорна,                                               вовк не страшний.
- Вір своїм очам,                                          як крила пташині.
- Шила в мішку                                            а білий хліб родить.
           

  Щоб навчання було цікавим, також раджу використовувати «Ігротеку» з використанням  різноманітних завдань творчого характеру.
                                                       Словоскладайка

ПО + ЛІД - ІД – Л + ЇЗД
ЗА + ВДАЛ + ННЯ – Л
ВЕР + БА + ЕСЕ + НЬ – БА
КА + ЛІН + ЕД + АР – І
УЧИ + ТИ + ЕЛЬ - И

           Щоб виховати справжнього книголюба, слід використовувати і кросворди та уроки із фрагментами КВК.
                                        Літературний кросворд «Рости книголюбом»
Відгадавши всі слова, ви дізнаєтесь про чудовий винахід людства.
1. Щоб знайти книгу в бібліотеці, якщо ти знаєш тільки автора, то тобі допоможе алфавітний…(каталог)
2. У вірші «До школи» дія відбувається…(восени)
3. Хто упорядковує і поліпшує рукописи? (редактори)
4. Хто робить книгу красивою? (художник)
5. Що називають обличчям книги? (обкладинка)
 

                                                                                  1

К

 

 

 

 

 

 

                                      2

 

 

 

 

Н

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

И

 

4

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

               5

 

 

А

 

 

 

 

 

 

 

 

         Не забуваємо також про позитивний вплив казкопедагогіки на формування творчого «Я» початківців. С.І. Вавилов писав: «Сучасний читач знаходиться перед Гімалаями бібліотек у становищі золотошукача, якому потрібно відшукати крупинки золота в масі піску, і відшукати ці крупинки допомагає казка».

                         Урок позакласного читання «Читацький зоряний десант»
                                                                     (2 клас)
         (За текстами українських казок «Чарівне горнятко» та «Шовкова держава»)

Мета заходу:
        Сприяти розвитку читацьких смаків; розвивати творчі здібності учнів, креативність мислення та швидкість прийняття рішень; виховувати бажання змінити світ на краще, йдучи Дорогами Добра, відповідальність та усвідомлення необхідності бути Потрібним Іншим.

У галактиці Читання

Сяє зірка золота,

Творчість це народна усна,

Що спочатку з вуст до вуст йшла.

Ніжно зіркою зігріті

Всі її планети-діти:

Прислів’я, приказки, загадки,

Вірші народні, замовляння,

Пісні, легенди та казки -

Їх всі читають залюбки.

Планета Казка у сузір'я

Героїв зібрала без міри.

Казки чарівні, про тварин,

Кумулятивні, побутові

Завжди Добру служить готові.

Тож завітаємо до них

Почнем, звичайно, з чарівних.

 

«Чарівне горнятко» нас радо вітає.

Свої запитання до нас посилає.

(Клас ділиться на три космічні екіпажі, за кількістю рядів, екіпажі обирають капітанів та назви як от «Надійний», «Відважний», «Кмітливий». Капітан надає право відповіді на запитання)   

І. Конкурс «Кращий знавець тексту»

- Коли це було? (давно-предавно)

- Кого несли кури? (телят)

- Що несли вівці? (писанки)

- Скільки було доньок у бідного чоловіка? (3)

- Як їх звали? (Марійка, Ганнуся і Василинка)

- Коли підросли, що вміли робити? (обід варити, шмаття випрати, в поле піти)

- Наскільки вродливими вони були? (як три китиці квітучої калини)

- Яку мудрість промовив бідний чоловік при зустрічі з першим панком? (Ніхто не знає, яка доля чекає людину)

- Як звали першого панка? (Ольдеквіт)

- Як він виглядав? (гарний, з блакитними очима і чорною чуприною)

- Скільки минуло часу з того, як Ольдеквіт накликав у свій палац на весілля? (рік)

- Для чого Ольдеквіт покликав Ганнусю? (щоб бавити Марійчину дитину)

- Яке порівняння вжито у казці з приводу відсутності вістей про Марійку та Ганнусю? (Ніби каменем у воду впали)

- Куди літаюча бричка привезла Василинку? (до кам'яного замку)

- Який пояс подарувала Василинці стара бабка як оберіг? (пояс добра)

 

ІІ. Конкурс капітанів. Усна замальовка «Якби у мене був пояс добра».

ІІІ. Конкурс «Так/ні».

- Ольдеквіт дав Василинці зв'язку золотих ключів (так)

- Бабка наказала їй відкрити двері у підлозі десятої кімнати (ні, дванадцятої)  - Три юнаки були прикутий ланцюгами до залізного пня (так)

- Перший хлопець попросив принести чарівне горнятко (ні, мальоване)

- Всі парубки скинули з рук ланцюги (так)

- Хлопці спустилися по вірьовці і врятували Марійку та Ганнусю (ні, драбиною)

- Ольдеквіт заснув міцним сном (так)

- Всі шестеро пустилися тікати (так)

- Напилися води із криниці побігли швидше (ні, з мальованого горнятка)
 

IV. Конкурс художників «Переплутані ілюстрації»

 

Ганнуся, юнак, ключик,

хатка на качачій лапці,

вогонь

Марійка, юнак, ключик,

хатка на курячій лапці,

вогонь

Василинка, юнак, ключик,

хатка на гусячій лапці,

вогонь

 

V. Конкурс на кращого оповідача «Біля мікрофону», переказ епізодів за малюнками.

Тріснув от злості кат Ольдеквіт,

Довго шукав всіх, оббігав весь світ.

Синєє море побачив в кінці,

А втікачі врятувалися усі.
 

Пояс Добра ми в польоті знайшли

І до нас в клас із собою взяли.

Хай він послужить Добру на Землі,

Хай живуть в мирі дорослі й малі!


- У яку ж казку ми можемо завітати, щоб випробувати пояс Добра? («Шовкова держава»)

- А чому? (щоб врятувати вірного друга одного царя, бо на ту державу почали нападати вороги, тому він не може прийти до царя: одне око його через те плаче, а й інші сміється.)

Але це вже завдання для наступного польоту нашого «Читацького зоряного десанту».

В читацький простір летимо,

Народну мудрість несемо,

Бо казка вчить,

Як жити в світі,

Це знають всі:

Дорослі й діти.


           Візьмемо ж до уваги слова В.О. Сухомлинського про те, що «читання – це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе» та діємо під гаслом:

           Щодня поспішаємо зранку до школи,
           Щоб двері найменшим в світ знань відчинить.
           Щоб творчості іскру і віру у себе
           У кожному серці зуміть запалить.

docx
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку