Формування навичок самоаналізу є одним з ефективних методів контролю і оцінки, оскільки діяльність здійснюється таким чином, що учень сам вчиться, а свобода вибору дуже важлива для підлітка. Це сприяє розвитку таких особових якостей як уміння мислити критично, активно і цілеспрямовано пізнавати світ, уміння працювати в співпраці.
Процес самоаналізу повинен здійснюватися не лише після закінчення, але і в процесі усієї діяльності, що допоможе дитині уникнути багатьох помилок. Не слід забувати, що формування у школярів здатності до самоаналізу учбової діяльності має бути об'єктивним і адекватним. Усім добре відомо, що завищена, так само як і занижена самооцінка може привести до украй сумних результатів. Тому формування умінь самоаналізу давно висувалася вітчизняними і зарубіжними психологами як надзвичайно важливий чинник для повного і гармонійного розвитку особистості. Щоб навчити здійснювати самоаналіз, треба навчитися приймати і розуміти аналіз учителя і тільки потім здійснювати самоспостереження своєї учбової діяльності, її аналіз і при необхідності коригування.
Формування у учнів навичок самоаналізу, що вчаться учбової діяльності в старших класах на уроках англійської мови.
Давиденко Аліна Петрівна,
вчитель англійської мови спеціалізованої школи I-III ступенів №10
м. Рубіжного Луганської області
9314 Луганська обл., м. Рубіжне, вул. Будівельників 34А/89,
тел. 380507140288 е – mail: davydenko_alina@mail.ru
Формування у навичок самоаналізу, що вчаться, учбової діяльності в старших класах на уроках англійської мови.
Ключові слова: саморозвиток; самоосвіта; нові стандарти освіти;
Сучасна освіта забезпечує повноцінний особовий, культурний, соціальний розвиток дитини, а також його готовність до подальшої самоосвіти і саморозвитку. Цьому приділяється велике значення в нових стандартах 2012 року, де робиться акцент, як на предметних, так і метапредметных і особових результатах основної загальноосвітньої програми.
Готовність дитини до подальшого самоаналізу особливо важлива для суспільства, що динамічно розвивається, в якому кожен повинен самостійно визначати зміст своєї діяльності, знаходити засоби її реалізації, приймати рішення, самостійно себе оцінювати і при необхідності коригувати свою діяльність. Таким чином, актуальність цієї теми складно переоцінити: формування у навичок самоаналізу, що вчаться, сприяє реалізації нових стандартів другого покоління і нового системного підходу до вивчення іноземної мови, а також важливим чинником при системі контролю і оцінюванні діяльності учнів.Метою роботи є:
● Обгрунтування того, що формування навичок самоаналізу являється важливої складової системи контролю;
● Підвищити інтерес до вивчення іноземної мови;
● Формувати навички предметних і метапредметных умінь і навичок :
● Сприяти духовному розвитку школярів;
● Розробити методику самоаналізу своєї діяльності.
Об'єктом дослідження є процес навчання іноземній мові в 9-11 класах. Предметом дослідження є формування навичок самоаналізу при навчанні іноземній мові.
Як гіпотеза можна припустити, що формування навичок самоаналізу є одним з ефективних методів контролю і оцінки, оскільки діяльність здійснює таким, що самим вчиться, а свобода вибору дуже важлива для підлітка. Це сприяє розвитку таких особових якостей як уміння мислити критично, активно і цілеспрямовано пізнавати світ, уміння працювати в співпраці.
Процес самоаналізу повинен здійснюватися не лише після закінчення, але і в процесі усієї діяльності, що допоможе дитині уникнути багатьох помилок. Не слід забувати, що формування у школярів здатності до самоаналізу учбової діяльності має бути об'єктивним і адекватним. Усім добре відомо, що завищена, так само як і занижена самооцінка може привести до украй сумних результатів. Тому формування умінь самоаналізу давно висувалася вітчизняними і зарубіжними психологами як надзвичайно важливий чинник для повного і гармонійного розвитку особистості. Щоб навчити здійснювати самоаналіз, треба навчитися приймати і розуміти аналіз учителя і тільки потім здійснювати самоспостереження своєї учбової діяльності, її аналіз і при необхідності коригування.
Щоб допомогти дітям в реалізації такого складного завдання, після виконання того або іншого завдання я прошу дітей самостійно проаналізувати свою роботу, відповівши англійською мовою на наступні питання:
● Оціни свою роботу ( невдала, не дуже вдала, в цілому непогана, хороша, дуже хороша, краща з того, що я вже робив). Чому ти так думаєш?
● Що ти можеш сказати про сам матеріал в цій роботі (важкий, середній, легкий, нудний, цікавий, актуальний, непотрібний)? Що викликало трудність? Що б ти хотів поміняти?
● Скільки часу витратив на виконання роботи?
● Чи можна було виконати роботу швидше? Чому?
● Чи було для тебе щось нове в твоїй роботі?
● Де було найбільше помилок?
Виконання такого роду завдань підвищує рівень мотивації, оскільки для будь-якого підлітка важливо, щоб вислухали його думку, виявили інтерес до того, що у нього не виходить. А коли дитина самостійно вчиться розуміти, де він помилився, чому так сталося і що необхідно зробити, щоб здолати перешкоду, зростає не лише мотивація, але і самосвідомість учня, росте почуття відповідальності і здатність до самовизначення у цьому світі.
При аудировании або роботі над читанням тексту діти отримують таке завдання, яке теж допомагає сформувати навички самоаналізу, :
● При виконанні завдань на встановлення відповідностей : чиє висловлювання вам щонайближче і чому? З ким ви категорично не згодні? Додайте своє висловлювання з цього питання.
● При виконанні завдань на True False Not Stated :, чи були помилки у визначенні неправда і в тексті не сказано? Що вплинуло на цей вибір? Якщо не ти згоден з правильною відповіддю, обгрунтуй свою точку зору.
● При виконанні завдань на множинний вибір: чи були помилки в пропозиціях, де виникли труднощі з розумінням незнайомого слова?
При роботі над граматикою корисні наступні питання:
● Чи робив ти вже помилку на це граматичне явище?
● Чому ти вибрав саме цю граматичну категорію?
● Які труднощі виникли з вибором відповіді?
Завдання на словотворення і лексику теж вимагають самоаналізу:
● Чи траплялося тобі те слово, де ти зробив помилку?
● Чи буде воно тобі корисно в майбутньому?
Крім усього іншого у кінці кожного триместра ми влаштовуємо огляд кращих робіт учнів. Кожен учень по власному вибору відбирає у своє "досьє" роботи, виконані їм самостійно на уроці, удома, позакласних заходах, ті роботи, якими він особливо гордиться. Кожна робота супроводжується коментарем, що особливого в цій роботі, що йому вдалося, а що не дуже, що він хотів би поміняти.
Можна сформулювати наступні принципи цього виду роботи :
● Самоаналіз і самооцінка результатів ( проміжних і підсумкових) : володіння учнем відповідної лексики, сформованість граматичної навички, володіння різними видами мовної діяльності. Уміння приймати самостійні рішення і прогнозувати їх наслідки.
● Систематичність і регулярність самоаналізу. Завдання учня - регулярно ретельно аналізувати свої роботи, вносити необхідні корективи.
● Логічність і лаконічність усіх письмових пояснень.
● Акуратне і естетичне виконання усіх робіт.
У завершенні своєї роботи хочу сказати, що у кожного викладача свої методи і прийоми формування навичок самоаналізу, але плюси цієї системи полягають в наступному:
● Формується інтерес уроку, що вчиться до певної теми, і іноземній мові в цілому;
● Формуються міжпредметні уміння і навички;
● Відбувається становлення особистих характеристик, формування повноцінної особи;
● Розвиваються навички самоаналізу і самостійної роботи учнів, навичка корекції самостійної роботи;
● Учень розуміє необхідність систематичної роботи в засвоєнні учбового матеріалу
Учителям ця система дозволяє:
● Раціонально планувати свою роботу
● Стимулювати роботу учнів
● Своєчасно вносити корективи в організацію учбового процесу
У завершенні хочу ще раз сказати, що усе, що ми робимо, повинно бути заради самої дитини і відповідати його інтересам. Не варто боятися дати ініціативу в руки учням, слід дозволити їм робити свої помилки в житті, оскільки без помилок не може бути повноцінно розвиненої людини. А ми, учителі, якраз і існуємо для того, щоб в потрібну їм хвилину протягнути руку допомоги.