Методологічні засади та практичні поради на тему "Формування в учнів на уроках зарубіжної літератури мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку в контексті компетентнісного підходу до навчально-виховного процесу" з досвіду роботи вчителя зарубіжної літератури в 8 класі.
Остапенко Тетяна Вадимівна,
учитель української мови та літератури
вищої категорії
Бердянської ЗОШ № 20
Методичні рекомендації
Формування в учнів на уроках зарубіжної літератури мотивації до навчальної діяльності та саморозвитку в контексті компетентнісного підходу до навчально-виховного процесу
Як вважають сучасні педагоги та психологи, ядром особистості є її мотиваційна сфера, тому проблема мотивації навчальної діяльності учнів є однією з головних у сучасній педагогіці. Мотив чинить вплив на ефективність навчальної діяльності школярів, підвищує якість знань, виконує організуючу функцію, відіграє важливу роль у формуванні особистості, впливає на її розвиток, спонукає до самовдосконалення, самоосвіти. Отже, ефективна організація мотиваційної діяльності сприяє підвищенню ефективності знань школярів.
Актуальність проблеми полягає в тому, що сучасне суспільство вимагає від людини підвищення її професійного та культурного рівня, здатності ставити і вирішувати задачі самовдосконалення та саморозвитку, вміння неперервно та постійно навчатися. А інтерес до навчання в дітей, на жаль, знижується. Тому організація мотиваційної діяльності навчального процесу передбачає створення умов для творчого розвитку та самореалізації кожного школяра, формування потреби та здатності до самоосвіти. Однак це неможливо, якщо дитині не прищеплено бажання вчитися та знаходити задоволення в процесі навчання.
Задача вчителя сучасної школи в контексті компетентнісного підходу до навчально-виховного процесу ̶ стимулювати формування в учнів таких мотиваторів. Прийоми, які використовуються для мотивації навчальної діяльності об’єднуються у три групи:
Особливу роль відіграє організація мотиваційної діяльності учнів на уроках зарубіжної літератури. Література як мистецтво слова є одним із найбільших духовних скарбів людства, у якому народ виступає як творець, передаючи нащадкам свій цінний досвід, мудрість, мрії та сподівання, культуру та традиції.
Вивчаючи літературу, учні повинні зрозуміти, що необхідно плекати кожне слово, передане нам у спадок, розвивати, берегти його. Організація мотиваційної діяльності на уроках зарубіжної літератури як засіб підвищення ефективності знань повинна сприяти тому, щоб дитина прагнула до нових знань, нових відкриттів, нової інформації, і не для кількості, а для якості. Учень повинен усвідомити, що завжди необхідно перебувати в пошуках мудрості і за допомогою слова пізнавати світ, природу, а через них – людину.
Вважаю, що стійкий пізнавальний інтерес на уроці зарубіжної літератури необхідно формувати різноманітними способами: уживанням елементів цікавості, гри, усього незвичайного, несподіваного, що викликає в школярів почуття здивування, допомагає їм засвоїти будь-який навчальний матеріал, знімає втому, дозволяє утримувати увагу. Доречно застосовувати форми інтерактивної роботи, створювати проблемні ситуації. Обов’язковим вважаю використання мультимедійних технологій, індивідуальної, парної, групової форм організації навчальної праці, які створюють ситуацію успіху для кожного школяра.
Формувати мотивацію на уроках зарубіжної літератури можна в такий спосіб:
Формуючи, наприклад, мотивацію на уроках зарубіжної літератури в 8 класі, можна запропонувати учням такі творчі завдання.
Рольова гра. Уявіть себе журналістом-мандрівником у часі й візьміть інтервʼю у видатного класика римської літератури Горація для сучасного міжнародного літературного журналу «Склянка часу» в рубриці «На скрижалях». Підберіть музичний супровід, елементи одягу, розробіть питання для інтервʼю та ймовірні відповіді. Покажіть фрагмент рольової гри однокласникам.
Технологія «Карусель». Кожна з груп, на які розділився клас, отримує ряд питань. Обговоривши питання, учні кожної групи записують відповідь, загортають її у вигляді гармошки, передають наступній групі й працюють із іншим питанням. Робота припиняється після того, як до кожної з груп повертається запитання, на яке першою давалася відповідь. Після закінчення роботи кожна група по черзі знайомиться з усіма відповідями і знайомить із ними весь клас.
Питання
Проблемна ситуація. Під час роботи над твором створюється проблемна ситуація, що заснована на зіткненні учнів із суперечностями між новими фактами та явищами й наявними знаннями. Спочатку аналізуються риси характеру Роланда (вольовий, мужній, хоробрий) у зіставленні зі зрадником Ганелоном. Перед учнями ставиться проблемне питання: «Чому розважливий Олівʼєр дорікає Роланду: «Геройство ваше призвело до скрути»?
Наприклад, під час вивчення середньовічного епосу Франції «Пісня про Роланда» учням можна запропонувати такі завдання:
А Порівняйте описи битв в «Іліаді» Гомера, «Енеїді» Вергілія та «Пісні про Роланда»; визначте спільне й відмінне.
Б Порівняйте героїв «Пісні про Роланда» з давньоруськими билинними богатирями.
А під час роботи над поезіями китайського лірика Середньовіччя Ду Фу можна дати завдання на пошук аналогій між творами сучасних українських поетів про війну з Росією (С. Жадан, А. Мілевська, А. Дмитрук) та віршами Ду Фу «Пісня про хліб і шовк», «Весняні надії» (міжпредметні звʼязки).