Питання для самоконтролю знань учнів рекомендовані при вивченні теми № 3 «Античність» допоможуть учням-восьмикласникам підготуватися до уроків зарубіжної літератури згідно з новою програмою з предмету.
8 клас
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів[1]
Авторський колектив:
О. М. Ніколенко, доктор філологічних наук, проф., зав. кафедри світової літератури Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (керівник авторського колективу); К. В. Таранік-Ткачук, кандидат педагогічних наук, головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України; С. П. Фоміна, зав. сектору науково-методичного забезпечення змісту освіти загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською та іншими мовами національних меншин Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України; О. В. Ревнивцева, зав. навчально-методичного кабінету зарубіжної літератури та російської мови Кіровоградського ОІППО імені В. Сухомлинського; Т. П. Сегеда, учитель-методист гімназії № 117 імені Лесі Українки м. Києва; Н. В. Онищенко, учитель-методист спеціалізованої школи № 80 м. Києва.
Тема № 3. Античність
ЗАРУБІЖНА ЛІТЕРАТУРА 8 клас |
||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів (за розділами) |
Зміст навчального матеріалу |
|
Учень/учениця Ключові компетентності
Предметні компетентності
|
Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного і духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.). Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.
Міфи троянського циклу. Троя. Паріс викрадає Єлену. Облога Трої.
Смерть Ахілла. Троянський кінь Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).
Гомер. «Іліада» (огляд). «Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу. Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис.
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції. Тіртей (VII ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція.
Сапфо (VII–VI ст. до н.е.). «До Афродіти» («Барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької драми — трагедія і комедія. Есхіл (бл. 525–бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий». Основний конфлікт трагедії. «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи.
«Золота доба» давньоримської літератури. Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. Образ Енея та його значення в композиції твору.
Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. дон.е.). «До Мельпомени» ( «Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.
Публій Овідій Назон (43 р. до н.е.–бл. 18 р. н.е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «Сумні елегії»). Вплив античності на розвиток світової літератури й культури.
(ТЛ) Героїчний епос, елегія, ода, віршовий розмір (гекзаметр, пентаметр), трагедія. (ЛК) Вічні образи античності в мистецтві (живопис, скульптура, музика, кіно та ін.). Античні образи й мотиви у творчості письменників різних часів і народів. (УС) Українські переклади творів античних митців. (ЕК) Ахілл і Гектор (порівняльна характеристика образів). Зевс і Прометей у міфах і в трагедії «Прометей закутий» Есхіла. Елегії Тіртея та Овідія. (МЗ) Історія, образотворче мистецтво |
|
Питання для самоконтролю.
Тема № 3.
АНТИЧНІСТЬ
Міфи троянського циклу. Троя.
Паріс викрадає Єлену. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь
(2–3 за вибором учителя).
Особливості розвитку і види лірики в Давній Греції.
Тіртей (VII ст. до н.е.). «Добре вмирати тому…»
Сапфо (VII–VI ст. до н.е.). «До Афродіти»
(«Барвношатна владарко, Афродіто…)
Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві.
Основні жанри давньогрецької драми — трагедія і комедія.
Есхіл (бл. 525–бл. 456 рр. до н. е.). «Прометей закутий».
«Золота доба» давньоримської літератури.
Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда»
(огляд, 1-2 уривки за вибором учителя).
Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. дон.е.).
«До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»)
1. Які основні факти життя і творчості Квінта Горація Флакка вам відомі?
2. Як у поезії «До Мельпомени» автор розкриває тему мистецтва і призначення митця?
3. Горацій Флакк уважає, що пам’ятник є символом вічності поезії. Як розуміє автор значення свого доробку?
Публій Овідій Назон (43 р. до н.е.–бл. 18 р. н.е.).
«Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)).
[1] Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804