Фрагмент робочого зошита із зарубіжної літератури (окремі теми) «Навчатися легко!» 8 клас. який є частиною навчально-методичного комплексу, який складено відповідно вимогам Державного стандарту базової і повної загальної середньої школи та новой Програми із зарубіжної літератури. В основу посібника покладено матеріали підручника Посібник базується на технології проведення уроків з мультимедійною підтримкою, принципах особисто зорієнтованого навчання, диференціації, компетентісного навчання.
Умовні позначки:
Вивчаємо теорію літератури
Працюємо з текстом
Дослідницька робота
Позакласне читання
Повторюємо
Це цікаво
Творче завдання
Завдання з базового рівня знань
Обміркуй питання у групі
Література і культура.
Роди літератури, їхні характерні ознаки…
… Дано друкованому слову
бути не тільки в часі, а й понад часом.
М. Лесков.
Культу́ра – сукупність матеріальних та духовних цінностей, створених людством протягом його історії; історично набутий набір правил в середині соціуму для його збереження та гармонізації.
Мистецтво – вид духовного освоєння дійсності людиною, що має на меті формування і розвиток її здатності творчо перетворювати довкілля і саму себе за законами краси.
Література – сукупність писаних і друкованих творів певного народу, епохи,
людства;
Всесвітня література - сукупність літератур усіх народів світу від давнини до
сьогодення.
Національна література – художня література певного народу, історія і традиції якої формуються на основі його побуту, звичок, соціально-економічних та територіально-географічних особливостей.
Завдання №1
Пригадай визначення поняття
Культура ________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________
З’ясуй, яке поняття ширше – культура чи мистецтво? Обґрунтуй свою відповідь.
Завдання №2
Поміркуйте, за якими ознаками можна відрізнити твори національної літератури одного народу від творів національної літератури іншого народу в українському перекладі? Зробить перелік цих ознак:
1.____________________________________________________________
2.____________________________________________________________
3.____________________________________________________________
4.____________________________________________________________
5. ___________________________________________________________
Завдання №3
За допомогою схеми склади зв’язну розповідь «Роди ї жанри художньої літератури».
Завдання №4
Пригадай вид літературної діяльності за наданим визначенням:
«відтворення засобами рідної мови особливостей іншомовного літературного тексту у нерозривній єдності його змісту і форми»
__________________________________________________________________________________________________________________________
Літературний процес.
Основні літературні епохи, напрями, течії,
специфіка їхнього розвитку в різних країнах.
Літературу вилучено із законів тління.
Вона одна не визнає смерті.
Салтиков-Щедрін М.
Літературний процес – історичне існування, функціонування та поступальний розвиток літератури як певної доби, так і всієї історії нації, країни, світу.
Літературна епоха - окрема частина літературного процесу із загальними
закономірностями художньої літератури в ту чи іншу добу.
Літературний напрям – сукупність художньо-змістових та естетичних принципів і тенденцій, що характерні для творчості багатьох письменників певного періоду розвитку літературного процесу.
Літературна течія – спорідненість творчих принципів на основі подібних
естетичних засад.
Завдання №1
Дай розгорнуту відповідь:
Завдання №2
Період |
Україна |
Європа |
Античність VIII ст. до н.е. – V ст.. н.е |
|
|
СередньовіччяV–XV ст. |
|
|
ВідродженняXV–XVI ст. |
|
|
Просвітництво XVII–XVIII ст. |
|
|
Романтизм кінець XVIII — перша половина XIX ст.Друга половина XIX ст. |
|
|
Завдання №3
Яким чином співвідносяться поняття «літературний метод», «літературний напрям» та «літературна течія»? (для наочності використовуй шаблон)
Священні книги людства
як пам’ятки культури і джерело літератури.
Любов Бога до людини настільки велика,
що він не може примушувати.
Вл. Лосський, богослов.
Завдання №1
Працюючи з підручником, протягом вивчення теми поступово заповнюй прогалини у таблиці «Священні книги людства»
|
Веди
|
Біблія |
Коран |
Час походження |
12ст. до н.е. – 6 ст. до н. е. |
|
|
Назва |
|
|
Святе «читання» |
Віроспові-дання |
іудаїзм
|
|
|
Ким складено |
|
Бог, учні Ісуса – святі |
|
Мова створення |
|
|
арабська |
Структура |
4 чистини Рігведа Самаведа Яджурведа Атхарваведа |
3 частини Стрий Заповіт Новий Заповіт Євангєля (от Матвія, Марка, Луки, Іоана) Загалом 66 книг |
144 сури
|
Текстова форма |
гімни, наспіви, вислови, заклінання |
|
|
Поширення у світі |
|
перекладено більш ніж 1800 мовами Європа, Азія |
|
Зміст книг
|
|
Завдання №2
Поміркуй:
Завдання №3
У священному писанні Євангелія посідають особливе місце. Написали їх ті, хто особисто знав Ісуса, або його учнів – Матвія, Марка, Луку, Іоанна. Христос навчав людей розповідаючи їм притчі.
Пригадай: Притча – це невеликий твір, що містить повчання в алегоричній формі.
Прочитай притчі, виконай завдання:
Античність
Завдання №1
Працюючи з підручником ( слухаючи вчителя), заповни схему.
Завдання №2
Дай зв’язну відповідь на запитання:
Види лірики Давньої Греції
Завдання №1
Слухаючи розповідь учителя (працюючи з підручником), заповни прогалини у таблиці «Види давньогрецької лірики».
Назва жанру |
Віршовий розмір |
Зміст віршів |
Представники |
Елегія |
|
Афоризми, |
|
Ямб |
Ямб, хорей |
|
Архілох |
Меліка сольна |
|
Любовна пісня |
|
хорова |
Оригінальна строфа |
|
Піндар |
АБО
Завдання №2
Склади схему «Види давньогрецької лірики», поєднуючи відповідні блоки.
АБО
Завдання №3
Використовуючи набуті знання, складіть пазл-схему «Види давньогрецької лірики»
За допомогою отриманої схеми (таблиці) склади зв’язну розповідь «Види давньогрецької лірики».
Тіртей (VII ст. до н. е.).
Знайомимось з письменником
Прочитай інформацію про давньогрецького поета Тіртея.
Чи можна повірити в правдоподібність цієї легенди? Обгрунтуй свою думку.
У VII ст. до н. е. мешканці давньогрецького міста Спарта воювали з Месенією, але ніяк не могли здобути перемогу. Оракул порадив їм звернутися про допомогу до афінян. Але ті не хотіли втручатися, пожартували над спартанцями, приславши їм на допомогу кульгавого шкільного вчителя на ім’я Тіртей. Спартанці були страшенно здивовані і навіть ображені. Але, на диво, вони перемогли у цій війні. Саме Тіртей допоміг їм здобути перемогу над Месенією.
Тіртей був поетом. У своїх віршах він надихав спартанців на подвиги заради своєї Батьківщини, підтримував їхній бойовий дух.
Елегія – повчальний вірш, що має у собі заклик до важливих справ , роздуми, афоризми; пишеться двовіршем: гекзаметр + пентаметр.
Завдання №4
Доведіть, що вірш «Добре вмирати тому…» – елегія.
1.__________________________________________________________
2.__________________________________________________________3.__________________________________________________________
Завдання №5
Заповни схему «Дві долі воїна». Дай відповідь на запитання.
Завдання №6
Напиши твір-мініатюру
«І сьогодні порада Тіртея
в пригоді».
Доведи свою думку
фактами із сучасної історії.
Зроби ілюстрації
до свого твору.
Есхіл ( 525– 456 рр. до н. е.).
Знайомимось з письменником
Слухаючи доповіді учнів (розповідь учителя) заповни «біографію письменника».
Завдання №2
Визнач риси характеру Прометея
Завдання №3
Складіть цитатну характеристику Прометея
Риси характеру |
Приклади з тексту |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Завдання №4
Користуючись ресурсом «Інтернет», дізнайся,
Спираючись на набуті знання зроби висновок,
Обґрунтуй свою думку у вигляді презентації.
Завдання №5 (за вибором)
Но раны сердца лечит Рубайят –
четверостишья старого Хайяма
С.Я.Маршак.
Рубаї – чотиривірш філософсько-ліричного змісту, в якому римуються 1-й, 2-й, 4-й рядки, а 3-й – без рими.
Афоризм – короткий лаконічний вислі, що містить висновок, як підсумок роздумів над загальнолюдськими цінностями
Прочитай інформацію про Омара Хайяма.
Образ Омара Хайяма овіяний легендами. Біографія – сповнена загадок і таємниць. Його повне ім’я звучить так: Гіяс ад-Дін Абу-Фарх Омар ібн Ібрагім Нішапурі. Так само довгим, як і ім’я, є список талантів цієї людини. Омар Хайям мав енциклопедичні знання з математики, геометрії, фізики, астрономії, філософії, коранознавства, правознавства, медицини, і в кожну з цих галузей науки та практики зробив свій вагомий внесок. Відомості про нього збереглися у творі «Книга мудреців» арабського історика Джамало ал-Діна
Дату народження Омара Хайяма зміг встановити індійський вчений за гороскопом поета, який, можливо, був складений ним самим як астрологом. Прізвище Хайям дає змогу припустити, що його батько походить з ремісників. На місце народження вказує один з складників імені письменника – Нішапур. Саме там він навчався у медресе, що готував чиновників для державної служби, а згодом продовжив освіту у Самарканді.
У віці 25-26 років Омар Хайям написам славетний алгебраїчний трактат; спираючись на тривалі астрономічні підрахунки, уклав сонячний календар (1079 р.), найточніший з усіх відомих. На запрошення султана м. Ісфахан керував там обсерваторією. Прихільнімть можновладного покровителя сприяла написанню трактатів з геометрії та філософії. Цікаво, що довгий час Хайяма-поета та Хайяма-ученого вважали різними людьми, адже наукові праці писалися арабською мовою, а літературні – фарсі-дарі. Після передчасної смерті правителя Хайям назавжди покидає двір, довгий час мандрує і повертається у Нішапурі. 1123 року перестає битися серце великого поета.
Світову славу поета він зажив значно пізніше – 1859 р., коли Едвард Фітцджеральд зробив блискавичний переклад рубаї англійською.
Поетична творчість Хайяма представлена близько 2000 рубаями, які сходознавці-перекладачі об’єднали у збірку «Рубайят.»
Завдання №1
Завдання №2
1. Прожити щоб у мудрості – немало треба знати
Важливі дві поради тобі хочу я дати:
Голодним краще бути, чім їсти що завгодно.
Самотнім будь, ніж с кім завгодно вік свій коротати.
Л. Ружинський.
2. Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут – життя: пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно й мине.
В. Мисик..
3. І юних і старих – всіх поглинає час,
І невеликий нам дається днів запас.
Ніщо не вічно тут: так само,
Як ті, що вже пішли й що прийдуть після нас.
В. Мисик.
4.. Я б краще вороном копався у ріллі,
Ніж у негідника живився на столі.
Сухим окрайчиком задовольнятись краще,
Ніж губи мазати в чужому киселі.
В. Мисик.
5. Боюсь, що більше ми не вернемось до дому,
Ні з ким не стрінемось у обширі земному.
Цю мить, що ти прожив, вважай своїм трофеєм!
Бо що нас потім жде, не дано знать нікому.
В. Мисик
6. Ні, не гнітять мене перестрахи й жалі,
Що вмерти мушу я, що строки в нас малі:
Того, що суджено, боятися не треба,
Боюсь неправедно прожити на землі.
В. Мисик.
Завдання №3
№ |
Художній засіб |
Приклади з тексту |
|
Метафори |
|
|
Порівняння |
|
|
Епітети |
|
|
Риторичні питання, звертання |
|
|
Афоризми |
|
Зроби висновок _____________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №4 (працюючи по групах)
Завдання №5
Проаналізуй окремі рядки рубаї, з’ясуй їхній зміст, пригадай ознаки рубаї. Поєднай рядки, яки, на твій погляд, складають повний текст рубаї.
Весна сповита у зими вуаль,
А. Я сліди твої, наче святиню, шукаю,
Ти яскрава красою, мов сотні світил.
В. Тільки разом ми знали, як жити на світі.
Що без тебе цей світ і його суєта?
С. Щоб і вуха, і очі, й язик були цілі,
І глухим, і німим, і незрячим слід бути.
Д. А птаха радості, що молодістю звалась,
Назавжди відлетіла в синю даль.
Е. У бідняцькім лахмітті ти гідність не страчуй,
У багатстві не стань різним модам рабом
Володимир Ящук
.
Найскладніший політ –
це політ над собою
Себе судити набагато важче…
Антуана де Сента-Екзюпері.
Знайомимось з письменником
Працюючи з підручником (слухаючи вчителя), заповни хронологічну таблицю життя Антуана де Сента-Екзюпері.
Завдання №1
Установи відповідність.
Назва твору Художня деталь
Д Орден
Притча – повчальний алегоричний твір, у якому розповідь служить для розкриття моралі, філософського змісту.
Завдання №2
Перечитай визначення притчі, визнач її характерні ознаки серед перелічених, заповни схему.
Алегоричність
Образність
Філософський зміст
Пригодницький сюжет
Підтекст
Велика кількість героїв
Антитеза
Езопова мова
Афористичність
Завдання №3
Пригадай жанрові ознаки казки, чи можна назвати твір «Маленький принц» казкою-притчею?
Обґрунтуй свою думку.
Завдання №4
Завдання №5
Вікторина «Перевір себе». Обери вірні твердження.
Завдання №6
Зроби карту-схему подорожі Маленького принца за зразком.
З’ясуй, який висновок зробив герой на кожної з планет.
Завдання №7
Реальними чи символічними є образи мешканців планет. З’ясуйте алегорію цих образів, поєднавши стрілками.
Підказка вчителя: образ-символ може бути втіленням прояв людського єства
Завдання №8
_______ ______ ______ ______
Завдання №9
Завдання №10
Випиши декілька мудрих думок Маленького принца.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Хіба у всесвіті найкращий твір – не ми…?
Омар Хайям
Знайомимось з письменником
Прослухавши розповідь учителя, продовж речення.
Завдання №1
Завдання №2.
Спираючись на текст I частини, заповнить схему.
Чи можна стверджувати, що в 1 частини автор протиставляє два способу існування у суспільстві? Обґрунтуй свою думку.
Завдання №3.
Користуючись наданими підказками, досліди за текстом умовні ступені самовдосконалення головного героя.
Ричарда Баха, через «гріх гордині» головного героя. Чи згоден ти з цією думкою?
Завдання №4.
Користуючись ресурсом «Інтернет», добери ілюстрації з зображенням пейзажу, який, на твою думку, відповідає психологічному стану героя в різні моменти його життя? Свій вибір підтвердь текстом.
_____________________________
_______________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
____________________________________________________________
ВІДПОВІДІ
Біблія
Священні книги людства (порівняльна таблиця)
|
Веди
|
Біблія |
Коран |
Час походження |
12ст. до н.е. – 6 ст. до н. е. |
12 ст. до н.е. – 2 ст. н.е. |
517 р. – 632 р. н.е. |
Назва |
Священне «знання» |
Свята «книга» (Святе Письмо ) |
Святе «читання» |
Віроспові-дання |
іудаїзм
|
християнство
|
іслам
|
Автори |
Не створені людиною |
Бог, учні Ісуса – святі |
слова Аллаха через пророк його Мухаммад
|
Мова створення |
санскрит |
давньоєврейська давньогрецька арамейська |
арабька |
Структура |
4 чистини Рігведа Самаведа Яджурведа Атхарваведа |
3 частини Стрий Заповіт Новий Заповіт Євангєля (от Матвія, Марка, Луки, Іоана) |
144 сури
|
Текстова форма |
гімни, наспіви, вислови, заклінання |
притчи |
айяти |
Поширення у світі |
|
перекладено більш ніж 1800 мовами Європа, Азія |
мусульманські країни |
Зміст |
утворення світу моральні настанови
|
Античність
Завдання №3
Заповни прогалини у таблиці «Види давньогрецької лірики».
Назва жанру |
Віршовий розмір |
Зміст віршів |
Представники |
Елегія |
Елегійний двовірш |
Патріотизм, роздуми, афоризми |
Тіртей |
Ямб |
Ямб, хорей |
Сатирично-викривальний хар-ер |
Архілох |
Меліка сольна |
Алкєєва строфа Сапфічна строфа |
Любовна пісня |
Сапфо, Анакреонт
|
хорова |
Оригінальна строфа |
Гімни на честь богів та людей |
Піндар |