Календарне планування розроблено на основі програми «Світова література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання» (зі змінами 2017 р.), програму підготували: О. М. Ніколенко, К. В. Таранік-Ткачук, С. П. Фоміна, О. В. Ревнивцева, Т. П. Сегеда, Н. В. Оніщенко. Підручник «Зарубіжна література» (Автори: Н. М. Кадоб'янська, Л. М. Удовиченко – Харків ТОВ «ФОЛІО», 2016 р.)
ПОГОДЖЕНО: Заст. директора школи Басенко І. М. _______ «_______» 20__ року |
ЗАТВЕРДЖЕНО: Паладій О. М. _____ «_______» 20__ року |
КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ
із зарубіжної літератури
на 2017/2018 навчальний рік
для 8 класу
вчителя зарубіжної літератури
Шитель Аліни Володимирівни
Календарне планування розроблено
на основі програми «Світова література. 5-9 класи.
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів
з українською мовою навчання» (зі змінами 2017 р.),
програму підготували: О. М. Ніколенко,
К. В. Таранік-Ткачук,
С. П. Фоміна, О. В. Ревнивцева,
Т. П. Сегеда, Н. В. Оніщенко.
Підручник «Зарубіжна література»
(Автори: Н. М. Кадоб'янська,
Л. М. Удовиченко –
Харків ТОВ «ФОЛІО», 2016 р.)
Орієнтовне календарно-тематичне планування
За програмою на вивчення курсу «Зарубіжна література» відводиться 70 годин, 2 години на тиждень.
З них 56 годин – текстуальне вивчення творів,
4 години на уроки розвитку мовлення;
4 години – позакласне читання;
6 годин – резервний час.
Обов’язкова кількість видів контролю у 8 класі
Семестр |
Контрольні роботи |
Розвиток мовлення |
Позакласне читання |
Перевірка зошитів |
Прим. |
|
Різні форми контролю |
Контрольний класний твір |
|||||
І |
2 |
- |
2 (1у+1п) |
2 |
4 |
|
ІІ |
2 |
1 |
2 (1у+1п) |
2 |
5 |
|
I семестр
№ |
Тема уроку |
Дата |
Примітка |
ВСТУП
|
|||
1 |
Вступ. Література і культура. Літературний процес. Основні літературні епохи, напрями, течії, специфіка їхнього розвитку в різних країнах. |
|
|
2 |
Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. |
|
|
СВЯЩЕННІ КНИГИ ЛЮДСТВА ЯК ПАМ'ЯТКИ КУЛЬТУРИ І ДЖЕРЕЛО ЛІТЕРАТУРИ
|
|||
3 |
Загальнокультурне значення священних книг, найвідоміші з них. Священні книги народів світу. |
|
|
4 |
Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності II–I тис. до н. е.(огляд). Образи ведійської міфології. Космогонічні міфи Вед. Теорія літератури: міф, міфологічний образ. |
|
|
5 |
Біблія як основа двох релігій – юдейської та християнської. Зв’язок Біблії з історією і міфологією. Структура Біблії, її складники. |
|
|
6 |
Біблія. Старий Заповіт (Створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Ключові ідеї та образи Старого Заповіту. |
|
|
7 |
Новий Заповіт (Євангеліє). Ключові ідеї та образи Нового Заповіту. Морально-філософський зміст Нагірної проповіді Христа. |
|
|
8 |
Коран – головна книга ісламу (огляд). Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя. |
|
|
9 |
Розвиток мовлення (усно). Повідомлення на тему «Крилаті вислови та афоризми зі священних книг людства». Утілення сюжетів і образів священних книг людства у мистецтві. Звернення українських письменників до визначних пам’яток. |
|
РМ |
10 |
Контрольна робота № 1. «Священні книги людства як пам’ятки культури і джерело літератури. (Веди, Біблія, Коран)» (тестові завдання). |
|
КР |
АНТИЧНІСТЬ
|
|||
11 |
Поняття про античність. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Розвиток літератури в Давній Греції і в Давньому Римі. Концепція людини і світу в античній літературі. Теорія літератури: катарсис, роди і жанри літератури. |
|
|
12 |
Найвідоміші цикли давньогрецьких міфів: троянський, фіванський, про аргонавтів. Міфи троянського циклу. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.). |
|
|
13 |
Позакласне читання. Софокл «Антігона». |
|
ПЧ |
14 |
Гомер – легендарний основоположник європейської літератури. Гомер «Іліада» (огляд). Міфологічна основа гомерівського епосу. Теорія літератури: героїчний епос, елегія, ода, віршований розмір (гекзаметр, пентаметр), трагедія.
|
|
|
15 |
«Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670). Образи Ахілла і Гектора. Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. |
|
|
16 |
Розвиток мовлення (письмово). Контрольний твір-характеристика персонажа «Ідеал античного воїна, героя, людини». |
|
РМ |
17 |
Лірика в Давній Греції, особливості її розвитку. Тіртей (VII ст. до н. е.). «Добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Сапфо (VII–VI ст. до н. е.). «До Афродіти». Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань. |
|
|
18 |
Давньогрецький театр, його характерні особливості. Основні жанри давньогрецької драми – трагедія і комедія. Есхіл (бл. 525 – бл. 456 рр. до н. е.) «Прометей закутий». Утілення міфу про Прометея у трагедії.
|
|
|
19 |
Основний конфлікт трагедії «Прометей закутий». «Дари» Прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви, свободи |
|
|
20 |
Публій Вергілій Марон (70–19 рр. до н. е.). «Енеїда» (огляд). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави. |
|
|
21 |
Образ Енея та його значення в композиції твору. |
|
|
22 |
Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. до н. е.). «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть…»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. |
|
|
23 |
Публій Овідій Назон (43 р. до н. е. – бл. 18 р. н. е.). «Сумні елегії» («Життя поета» (IV, 10)). Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «Метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «Сумних елегіях». |
|
|
24 |
Контрольна робота № 2. «Античність» (тестові завдання). |
|
КР |
СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ
|
|||
25 |
Середньовіччя як доба, специфічні ознаки. Основні жанри середньовічної літератури на Заході та Сході. Релігія, філософія та культура в добу Середньовіччя. |
|
|
26 |
Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. Лі Бо (701–762). «Печаль на яшмовому ганку», «Призахідне сонце навіює думки про гори». Ду Фу (712–770). «Пісня про хліб і шовк», «Весняний краєвид». Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Теорія літератури: конфуціанство, даосизм. |
|
|
27 |
Золота доба персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники. Омар Хайям (бл. 1048 – після 1122). Рубаї. Основні теми й мотиви творчості Омара Хайяма. Виразне читання напам’ять. Теорія літератури: рубаї, сонет. |
|
Напам’ять |
28 |
Література середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (X ст.) Історична основа твору, поетичне переосмислення в ньому реальних подій. |
|
|
29 |
Образна система твору: Роланд, Ганелон, Карл та ін. Патріотичні ідеї в «Пісні про Роланда». Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору. |
|
|
30 |
Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («В своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського Середньовіччя і переходу до Відродження. Загальна характеристика його творчості. |
|
|
31 |
Позакласне читання. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти. |
|
ПЧ |
32 |
Контрольна робота № 3. «Середньовіччя» (тестові завдання). |
|
КР |
Для вивчення напам’ять:
1. Омар Хайям (1-2 рубаї за вибором учня).
II семестр
№ |
Зміст навчального матеріалу |
Дата |
Примітка |
ВІДРОДЖЕННЯ
|
|||
33 |
Епоха Відродження (Ренесансу) в Європі. Гуманізм. Характерні риси ренесансної культури і літератури. |
|
|
34 |
Життя і творчість Франческо Петрарки (1304-1374). Лірична збірка Петрарки «Книга пісень» («Канцоньєре»). Історія кохання в сонетах № 61, 132. Виразне читання напам’ять. ТЛ. Поглиблення поняття про сонет. Катрен, терцет, ямб. |
|
Напам’ять
|
35 |
Англійське Відродження та його видатний представник Вільям Шекспір (1564-1616). Його життя і творчість. Особливості сонетів поета. Ідейний зміст сонета № 66. «Шекспірівське питання». |
|
|
36 |
Основні теми сонетів Вільяма Шекспіра – кохання до Смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини. Аналіз сонетів № 116, 130. Виразне читання напам’ять. |
|
Напам’ять
|
37 |
Театр англійського Відродження. Трагедія «Ромео і Джульєтта» Вільяма Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів. ТЛ. Поглиблення поняття про вічний образ, трагедію. |
|
|
38 |
Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція). |
|
|
39 |
Проблема життя і смерті. Гуманістична цінність трагедії, її популярність. |
|
|
40 |
Розвиток мовлення (усно). «Образи Ромео і Джульєтти у світовому мистецтві». |
|
РМ |
41 |
Контрольний твір-роздум на морально-етичну тему за трагедією Вільяма Шекспіра «Ромео і Джульєтта». |
|
КТ |
42 |
Життєвий шлях Мігеля де Сервантеса Сааведри (1547-1616). Історія створення роману «Дон Кіхот». Пародійний характер твору. ТЛ. Поглиблення поняття про вічний образ, роман. |
|
|
43 |
Шляхами Іспанії услід за Дон Кіхотом і Санчо Пансою. Мандри Дон Кіхота у пошуках справедливості. |
|
|
44 |
Дон Кіхот і Санчо Панса як утілення високої мрії і прагматизму. Вічні образи. |
|
|
45 |
Конфлікт високих прагнень Дон Кіхота і буденної дійсності в романі. Поняття «донкіхотство». Широта філософського змісту твору. |
|
|
46 |
Позакласне читання. Життя і творчість іспанського драматурга Лопе де Веги. Головні образи, конфлікт та ідея комедії «Собака на сіні». |
|
ПЧ |
47 |
Контрольна робота № 5. «Відродження (творчість Франческо Петрарки, Вільяма Шекспіра. Мігеля де Сервантеса)» (тестові завдання) |
|
КР |
БАРОКО І КЛАСИЦИЗМ
|
|||
48 |
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд). |
|
|
49 |
Із лірики європейського бароко. Луїс де Гонгора-і-Арготе (1561–1627). Вірш «Галерник». Тема людини і долі у творі. ТЛ. Поглиблення понять про вірш (філософський). |
|
|
50 |
Життя і творчість Джона Донна (1572–1631). Цикл «Священні сонети». Напруга почуттів ліричного героя в сонеті № 19 («Щоб мучить мене…»). |
|
|
51 |
Історичні умови, філософське та естетичне підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму. |
|
|
52 |
Мольєр (1622–1673) – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич». ТЛ. Комедія, сатира, сарказм. Поглиблення понять про гумор, іронію. |
|
|
53 |
«Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення. |
|
|
54 |
Основні образи комедії: пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін. |
|
|
55 |
Засоби комічного в творі: гумор, іронія, сатира, сарказм. Роль сміху у творі. |
|
|
56 |
Контрольна робота № 6. «Бароко і класицизм (творчість Луїса де Гонгора-і-Арготе, Джона Донна, Мольєра)» (тестові завдання). |
|
КР |
ЛІТЕРАТУРА XX–XXI СТ. У ПОШУКАХ СЕБЕ І ВИСОКОГО ПОЛЬОТУ
|
|||
57 |
Підкорювач неба і письменник Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). Життя і творчість видатного представника французької літератури. |
|
|
58 |
Знайомство з головним героєм казки-притчі «Маленький принц». ТЛ. Поглиблення понять про метафору, алегорію. Притча. |
|
|
59 |
Вигаданий космос і реальні людські взаємини в казці. Художні образи казки-притчі. |
|
|
60 |
Суть протиставлення світу дитинства та світу дорослих. Художня своєрідність казки «Маленький принц»: особливості жанру, зміст символічних образів. Філософський зміст твору. |
|
|
61 |
Розвиток мовлення (письмово). «Розмова з Маленьким принцом» (уявний діалог з літературним героєм про найважливіші проблеми життя). |
|
РМ |
62 |
Річард Бах (нар. 1936). Повість «Чайка Джонатан Лівінгстон». Утілення в образі чайки Джонатана людського прагнення до високої мети. |
|
|
63 |
Сюжет твору «Чайка Джонатан Лівінгстон» як метафора людського буття. Алегоричні образи повісті. |
|
|
64 |
Художній конфлікт і можливість його подолання. Притчевий характер твору. |
|
|
65 |
Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба». Художній світ Барбари Космовської. |
|
|
66 |
Батьки – діти, діди – онуки. Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі. |
|
|
67 |
Позакласне читання. Життя і творчість Івана Буніна. Протиставлення зовнішньої краси внутрішньому моральному каліцтву в оповіданні «Красуня». |
|
ПЧ |
68 |
Контрольна робота № 7. «Література ХХ–ХХI ст. (творчість Антуана де Сент-Екзюпері, Річарда Баха, Барбари Космовської)» (тестові завдання). |
|
КР |
69 |
Узагальнення та систематизація навчального матеріалу. |
|
|
70 |
Презентація курсу «Зарубіжна література», 9 клас. Рекомендації на літо щодо розвитку читацьких компетенцій учнів. |
|
|
Для вивчення напам’ять:
1. Ф. Петрарка (сонет за вибором учнів).
2. В. Шекспір (сонет за вибором учнів).