20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Фрагмент уроку "День довкілля"

Про матеріал
Фрагмент уроку пов"язаний із днем довкілля з використанням 6 капелюхів мислення де Боно.
Перегляд файлу

 Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.

 Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.

 Що символізує колір кожного з шести «капелюхів»

 Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри:

  • Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
  • Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається.
  • Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
  • Червоний – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
  • Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
  • Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.

 Рольова гра «Шість капелюхів» – досить легка, цікава і водночас ефективна методика навчання. Вона сприяє формуванню в учнів уміння успішно поєднувати системний підхід, критичне мислення та генерацію нових ідей!

 

Фрагмент уроку за методом «6 капелюхів»

 Кожного року 19 квітня відзначають День довкілля. Сьогодні ми з вами відправимось в уявну подорож нашою природою, одягаючи різні капелюхи. Поговоримо з вами про прекрасну пору року – весну.

  •      Уявно одягаємо перший капелюх білого кольору. Це є капелюх-інформація. Тому наше завдання пригадати, що ви знаєте про весну, її ознаки.
  •            Назвіть весняні місяці, відгадавши загадки.

Ще вітер зимовий
З дощем загуде,
Ще сніг острівками
Блищить де-не-де.
Береза сережки
Свої розпускає.
Чи ви здогадались,
Коли це буває? (Березень)

Вже пташки повернулися
В наш край.
Про весну співають,
Поле й гай
Ніжаться на сонці
Трави, квіти,
Вже настав ласкавий
Місяць… (квітень).

А в цім місяці підряд
Маємо багато свят.
Зеленіють буйно трави
То іде веселий… (травень).

  • Як світить сонце навесні?
  • Чи змінюється тривалість дня?
  • Що відбувається зі снігом навесні?
  •         Який місяць найхолодніший? Який найтепліший? Чому?
  • Одягаємо з вами рожевий капелюх. Це є капелюх емоцій.
  • Пограємо з вами у гру «Назви зайве слово»:

Березень, січень, квітень, травень.

Ведмідь, їжак, журавель, білка.

Лелека, ворона, ластівка, лебідь.

Сонце, вітер, хмара, сніг.

  •      З чим у вас асоціюється жовтий колір? Правильно, це тепло, позитив, радість. А ще це частинка кольору нашого прапора, який асоціюється із колоссям пшениці. Тому одягаємо жовтий капелюх. Пропоную пограти у гру «Сівба ознак весни неживої природи».
  •      Для того, аби зернята принесли багатий урожай, їх потрібно пересортувати. Ваше завдання правильно засіяти ознаки весни у відповідні комірки «Сонце», «Небо», «Сніг і лід», «Грунт»: світить яскравіше, знаходиться вище над горизонтом, блакитне, пливуть білі хмаринки, падає дощ, гроза, розтає, вкривається тріщинками, підсихає, в глибині залишається вологим.
  •      Ви чудово впорались із завданням, тому урожай буде щедрим.
  •       Наша земля завжди радує нас щедрим урожаєм. А з яким кольором у вас асоціюється земля? Вірно, із чорним. Тож одягаймо чорний капелюх, який знаходиться під назвою «Критика». Поміркуймо з вами!
  •      Наше завдання визначити, що буде, якщо на землі не буде весни?
  •       А чи зможуть люди жити без весни? А звірі?
  •       Ми з вами пригадали багато позитивних ознак весни, а чи назвете ви негативні ознаки весни? (бруд, повінь, сніг, грози…)
  •      Наступний капелюх – зелений – колір весни. Він надихає на творчість та креативність.

Українська письменниця Ірина Вільде зазначала, що слова – це кольорові камінці, мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.

Послухайте вірш А. Костецького і спробуйте запам’ятати якомога більше весняних явищ

Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду п’є.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів.
А вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
У лісі, на галяві теплій,
Поміж ялинок запашних,
Уперше спалахнув метелик,
Тендітний вогничок весни.

— Які весняні явища запам’ятали?

  • Молодці! Ви гарно попрацювали над цим завданням.
  •      А зараз пропоную вам попрацювати творчо. Весною пробуджується природа і все навколо квітне, наповнюється різними кольорами. Я хочу, щоб наше дерево теж розквітло. Намалюйте на квіточках те, з чим у вас асоціюється весна і прикріпіть до дерева.
  •      Наш прапор має ще один колір – синій, колір неба, води. Тому пропоную одягнути останній синій капелюх під назвою «Узагальнення».
  •      Одним із цікавих способів розповісти про набуті знання можна погравши у гру «Знайди помилку». (плескання в долоні)

 Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.
Сніги розпускаються.
Сонечко тане.

 З’являються перші весняні бурульки.
На деревах набухають бруньки.
Птахи прокидаються від зимового сну.
Звірі повертаються з теплих країв.

Навесні дні стають довшими, а ночі коротшими.
Листочки розпускаються.
Сніг тане.
З’являються перші весняні квіти.
Звірі прокидаються від зимового сну.
Птахи повертаються з теплих країв.

 

 

 

 

docx
Додано
5 лютого
Переглядів
148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку