Метод «Шість капелюхів» – це психологічна рольова гра, сенс якої полягає в тому, щоб розглянути одну і ту ж проблемну ситуацію з 6 незалежних одна від одної точок зору. Це дозволяє сформувати найбільш повне уявлення про предмет дискусії та на логічному й емоційному рівнях оцінити переваги і недоліки.
Сам прийом було запропоновано британським письменником, психологом та спеціалістом з творчого мислення Едвардом де Боно у 1985 році. Основою цього підходу є концепція паралельного мислення.
Що символізує колір кожного з шести «капелюхів»
Капелюх певного кольору передбачає включення відповідного режиму мислення, якому має слідувати учень чи команда в момент аргументації своєї позиції у процесі дискусійної гри:
Рольова гра «Шість капелюхів» – досить легка, цікава і водночас ефективна методика навчання. Вона сприяє формуванню в учнів уміння успішно поєднувати системний підхід, критичне мислення та генерацію нових ідей!
Фрагмент уроку за методом «6 капелюхів»
Кожного року 19 квітня відзначають День довкілля. Сьогодні ми з вами відправимось в уявну подорож нашою природою, одягаючи різні капелюхи. Поговоримо з вами про прекрасну пору року – весну.
Ще вітер зимовий
З дощем загуде,
Ще сніг острівками
Блищить де-не-де.
Береза сережки
Свої розпускає.
Чи ви здогадались,
Коли це буває? (Березень)
Вже пташки повернулися
В наш край.
Про весну співають,
Поле й гай
Ніжаться на сонці
Трави, квіти,
Вже настав ласкавий
Місяць… (квітень).
А в цім місяці підряд
Маємо багато свят.
Зеленіють буйно трави
То іде веселий… (травень).
Березень, січень, квітень, травень.
Ведмідь, їжак, журавель, білка.
Лелека, ворона, ластівка, лебідь.
Сонце, вітер, хмара, сніг.
Українська письменниця Ірина Вільде зазначала, що слова – це кольорові камінці, мало їх назбирати – треба ще навчитися з них узори викладати.
Послухайте вірш А. Костецького і спробуйте запам’ятати якомога більше весняних явищ
Все прокидається поволі,
Зі сну зимового встає
Радіє гай, радіє поле,
Земля поталу воду п’є.
Скресає і щезає крига,
Бурульки падають з дахів.
А вітерець прозорокрилий
Додому підганя птахів.
У лісі, на галяві теплій,
Поміж ялинок запашних,
Уперше спалахнув метелик,
Тендітний вогничок весни.
— Які весняні явища запам’ятали?
Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.
Сніги розпускаються.
Сонечко тане.
З’являються перші весняні бурульки.
На деревах набухають бруньки.
Птахи прокидаються від зимового сну.
Звірі повертаються з теплих країв.
Навесні дні стають довшими, а ночі коротшими.
Листочки розпускаються.
Сніг тане.
З’являються перші весняні квіти.
Звірі прокидаються від зимового сну.
Птахи повертаються з теплих країв.