Тема: Склад. Основні правила переносу (фрагмент уроку)
Мета: поглибити знання учнів щодо складу слова; формувати навички поділу на склади; уміння визначати склади відкриті й закриті; правильно наголошувати слова; опрацювати основні правила переносу слів; формувати комунікативні та соціальні компетентності; на основі опорних схем з підручника та застосування мнемотехніки розвивати вміння ефективно й самостійно вчитися; продовжувати роботу над удосконаленням усного й писемного мовлення; збагачувати словниковий запас; виховувати повагу та любов до мови свого народу.
Тип уроку: поглиблення набутих знань, вмінь і навичок.
Обладнання: підручник, ілюстрації до уроку, лего.
Основні методи й прийоми: бесіда, пояснювально-ілюстративний метод, робота з підручником.
Хід роботи
І Оргмомент.
Емоційне налаштування дітей
Добрий день!
Продзвенів уже дзвінок,
починаємо урок
На дошці прикріплений смайл (усміхайлик) «Радість». Подивіться, будь ласка, на дошку.
-
Діти, що це перед вами?
-
А навіщо я вам його показую?
-
На що я хочу вам натякнути, що побажати?
-
Так, я вам бажаю гарного настрою, успішної роботи на уроці.
-
А як ви думаєте, слово «смайлик» українське чи запозичене?
-
Так, запозичене. Ми вчили «Лексику», ви це знаєте. З якої мови? Що означає? (сміх)
-
А як буде це слово українською мовою? (Усміхайлик)
-
Веселе слово? Будете вживати?
-
Я думаю, що покращила вам настрій?
-
Тож давайте плідно попрацюємо.
Записуємо число, класна робота.
-
Тема нашого уроку яка? (прочитаємо на дошці) Так, ми сьогодні будемо ділити слова на склади, читати правила, повторювати матеріал з початкової школи
-
Але перед вивченням теми повторимо теоретичний матеріал про склад слова, який знаєте з початкової школи.
ІІ Мотивація навчальної діяльності.
ІІІ Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда
-
Діти, коли під час написання слово не поміщається в рядку, що ми робимо?
-
Так, правильно, переносимо в інший рядок. Тож пригадуємо, що в такому випадку треба зробити?
-
Так, поділити слово на склади.
-
Як ви це робили? (Прикладають руку до підборіддя)
-
Так, що таке склад? Свої знання ми поповнимо, прочитавши підручник
-
Прочитаємо, отже склад – це частина слова, яка вимовляється одним поштовхом видихуваного повітря.
-
Продемонструємо приклади.
-
Отже, поділивши слово на склади, ми легко переносимо з рядка в рядок.
-
Приклади запишемо: пар-та, руч-ка, лис-ток, но-ра, звук, дощ, сніг. (Написане на дошці повністю, а діти ділять)
-
Які серед них односкладові, двоскладові?
-
Скажіть, а чи всі ми могли слова поділити на склади? Чому ні?
-
Так, отже, якщо у слові є тільки один голосний звук, ми не можемо його поділити на склади.
-
Виконаємо вправу ( для поділу слів на склади використовуємо лего)
-
Отже, за кількістю складів слова бувають односкладові, двоскладові, багатоскладові.
-
Наведіть свої приклади
-
Пригадайте, що ми вивчили?
-
Що згадали з початкових класів?
-
Що дізналися нове?
Дякую, діти, вам за роботу. Хочу відзначити за особливу активність …, але ми продовжуємо роботу, і ви тоді отримаєте оцінки.