Використання фреймових технологій при вивченні історії. Ця структура дозволяє систематизувати великий обсяг інформації, залишаючи її при цьому максимально зручною для використання учнями.
Фрагмент уроку з історії України у 8 класі з використанням технології фреймових структур
Вчитель-методист вищої категорії
ЗОШ №11м.Бердянськ
Стоїльська Г.І.
У перекладі з англійської frame має декілька значень:
Фрейм – це модель знань, яка активізується в певній ситуації і служить для її пояснення та передбачення, спосіб організації навчального матеріалу та навчального часу при вивченні теми, спільна ідея як узагальнення навчальних об’єктів, образ, представлений у знаково-символічній системі ( схематичній, тезисній, у вигляді малюнку) і має гіпотетичний та прогностичний характер «смислового поля».
План занять розподілено на 5 єтапів:
Приклад 1
Розглянемо використання фреймової технології на уроці історії України у 8 класі.
Слоти |
Відповідь по тексту |
Символи, асоціації, ключові слова |
Фрейм 1 |
||
Тема уроку |
Реформаційний та контрреформаційний рухи в Україні. Православні братства в Україні в XVI – XVII ст. |
|
Мета уроку |
Навчитися самостійно працювати з джерелом інформації ( аналізувати текст, робити нескладні висновки, визначати терміни) |
|
Фрейм 2 |
|
|
Склад братств |
|
|
1.Які групи населення входили до братства? |
|
|
2.Яку релігію сповідували члени братства? |
|
|
Час виникнення братства |
|
|
1.В якому році і де виникло перше братство? |
|
|
2.Який документ поклав початок повсюдному утворенню братств? |
|
|
Задачі братств |
|
|
1.Проти чого виступали братства? |
|
|
2.В яких областях (сферах) життя братства грали важливу роль? |
|
|
Фрейм 3 |
|
|
Загальний висновок |
|
|
Що таке братства? |
|
Братства
Багато православних міщан не мирилися зі своїм принизливим становищем у Польській державі. Вони прагнули об'єднатися, щоб протистояти національно-релігійним утискам. Стали виникати братства. Вони відігравали важливу роль у політичному і культурному житті, протистояли наступу католицизму та уніацтву, національним утискам. Такі братства з’явилися і в Білорусі, яка терпіла такі ж утиски. Перші братства виникли у Львові: 1542 р. – Благовіщенське, 1544 р. – Миколаївське. 11 січня 1586 р. антиохійський і всього Сходу патріарх Іоаким своєю грамотою благословив заснування у містах та селищах України духовних братств, дозволив львівським міщанам заснувати братство при церкві Успенія у Львові та указав на права і обов’язки цього братства. У кінці XVI – початку XVII ст.. братства засновані також у Рогатині, Городці, Галичі, Сатанові, Вінниці, Дрогобичі, Кременці,Луцьку, Немирові, Лубнах, Києві та інших містах.
Завдяки наполегливості міщан-братчиків Львівського братства була відкрита друкарня, в якій почав працювати друкар Іван Федоров. Також у місті з`явилася братська школа для дітей міщан і священників. ЇЇ засновниками були львівські міщани Юрій Рогатинець ті Дмитро Красовський. Львівські братчики займалися благодійністю, читали та самостійно трактували Святе письмо.
Діяльність Львівського братства слугувала прикладом для міщан інших міст. Найактивніше діяло Київське братство, яке було засновано в 1615 р. У це братство вступило Військо Запорізьке на чолі з гетьманом Петром Сагайдачним, що значно посилило його авторитет. Київське братство приймало участь у відновленні діяльності православної ієрархії в Україні та виступало за її визволення від польського панування. Братства формально підпорядковувалися вселенському патріарху в Ієрусалимі та вищому православному духовенству в Україні. Та вони діяли незалежно та прагнули навіть контролювати церкви та монастирі.
Окрім шкіл і типографії братства створювали шпиталі, допомогали вдовам та сирітам. Братчики протистояли наступу чиновників, католицизму та унії, об’єднували сили визвольного руху проти Речі Посполитої. Братства закріпляли зв’язки українського народу з народами Болгарії, Сербії та інших словянських країн, що перебували під гнітом Туреччини, підтримували їх визвольницьку боротьбу.
Приклад 2
Використовуючи параграф підручника Історії України 8 клас на тему «Культурно-освітнє життя. Розвиток української мови у XVI – першій половині XVII ст.», заповнити таблицю.
Слоти |
Відповідь по тексту |
Символи, асоціації, ключові слова |
Фрейм 1 |
||
Тема уроку |
Розвиток української мови у XVI – першій половині XVII ст. |
|
Мета уроку |
Вчитися самостійно працювати з джерелом інформації ( аналізувати текст, робити нескладні висновки, визначати терміни) |
|
Фрейм 2 |
|
|
Основа української мови |
|
|
1.Яка мова та як довго була офіційною Великого князівства Литовського? |
|
|
2.Де використовували цю мову? |
|
|
3.Чи була ця мова незмінною? |
|
|
Початок використання української мови |
|
|
1.Коли та яка книга вперше була перекладена на українську мову? |
|
|
2.Який документ визнавав використання української мови у діловодстві та церковній службі? |
|
|
Подальший розвиток української мови |
|
|
1.Що впливало позитивно на розвиток української літературної мови? |
|
|
2.Де використовувалася збагачена і розвинута українська мова? |
|
|
Фрейм 3 |
|
|
Загальний висновок |
|
|
Вкажіть основну сутність явищ, їх історичне значення. |
|
Висновок:
Використання фреймової технології на уроках дозволяє трансформувати навчання у самонавчання, розвити здатність у учнів з потоку інформації вибирати головне, зіставляти, оцінювати, знаходити зв’язки та структурувати знайдену інформацію, активізувати мислення учня у процесі вивчення нового матеріалу, робити з нього активного учасника навчального процесу, спонукає до самостійного добування знань. Все це сприяє розвитку творчого потенціалу учнів.
1