Авторська розробка
на тему: «Фрагмент уроку з використанням стратегії
«Фішбоун»
Виконала:
Приходько Ніна Іванівна
вчитель початкових класів
Абазівської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів
Полтавської районної ради
Сучасне інформаційне суспільство формує нову систему цінностей, у якій
володіння знаннями, уміннями й навичками є необхідним, але недостатнім
результатом освіти. Щоб освіта була якісною, педагогічну діяльність слід спрямовувати не тільки на засвоєння учнями знань, предметних умінь і навичок, а й на засвоєння ними способів, методів і прийомів, на розвиток здібностей у пізнанні нового, незнайомого, на створення умов для розвитку самостійності та набуття ще в шкільному віці досвіду вирішення проблеми, реалізації своїх намагань як в освітній діяльності, так і загалом у суспільстві.
Досягти дану мету можливо тільки шляхом застосування інноваційних технологій навчання, зокрема технології критичного мислення.
Технологія формування та розвитку критичного мислення – система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації для особистих потреб і цілей. Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності.
Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини — це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань.
Тож давайте розглянемо найпоширенішу стратегію критичного мислення і фрагмент уроку з використанням стратегії: «Фішбоун»
Стратегія "Фішбоун"
«Фішбоун» в перекладі з англійського як «Рибна кістка» або «Скелет риби» - це спрощена назва методу японського вченого Каору Ісікава який спрямований на розвиток критичного мислення учнів.
Мета даного прийому - встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між об'єктом аналізу і факторами, що впливають на нього, вчинення обґрунтованого вибору, розвивати навички роботи з інформацією і вміння ставити і вирішувати проблеми.
Застосування: для аналізу будь-якої ситуації, найефективніше її застосовувати під час уроку узагальнення і систематизації знань.
Схема включає в себе основні чотири блоки, представлені у вигляді голови, хвоста, верхніх і нижніх кісточок. Сполучною ланкою виступає основна кістка або хребет риби. Кожна з них відповідає за певні частини:
Всі записи повинні бути короткими, точними, лаконічними і відображати лише суть понять.
Фрагмент уроку з використанням методу «Фішбоун»
«Я досліджую світ»
Тема. «Вода. Забруднення води»
Мета. Формувати уявлення про воду як джерело життя всього живого, вивчити правила поведінки біля водойм; розвивати мислення, увагу; виховувати любов до рідного краю, прагнення охороняти природу.
ХІД УРОКУ
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Складання правил поведінки біля водойм
— Скільки річок у нашому краї?
— На яких річках бували ви?
— Сподобалися вам фотографії наших річок?
— Що ви відчували, коли переглядали ці фотографії? Чому?
— Яка екологічна проблема виникає з нашими водоймами? (Вони заростають і забруднюються.)
— Як ми можемо врятувати і зберегти водойми?
— Пропоную разом скласти пам’ятку «Як правильно поводитися біля водойм?»
Правила поведінки біля водойм
1) Не кидай сміття у воду.
2) Не залишай сміття на березі.
3) Не мий велосипед та інші транспортні засоби у водоймах.
— Пам’ятайте, що взимку ставки покриваються льодом. Не грайте на незміцнілому льоду. Будьте обережними!
— Пам’ятайте, що значення водойм велике. Без води не можуть існувати ані людина, ані рослини, ані тварини
2. Інтерактивна вправа «Фішбоун»
— Яких правил потрібно дотримувати, перебуваючи біля водойм?
— Коли ви бачите засмічене джерело (річку), які у вас виникають почуття?
— Як забруднюють води?
- Давайте попрацюємо і запропонуємо вирішення проблеми негативного впливу на водойми.
Проблема |
Причини |
Факти |
Висновок |
Вода. Забруднення води |
Господарсько-побутові стоки |
Послаблення імунної системи людини |
Раціональне використання води та бережне ставлення до неї |
Хлорування води |
Кишково-шлункові захворювання |
||
Забруднення підземних вод |
Погіршення якості питної води |
||
Наявність на поверхні води масел, нафти |
Гинуть риби, рослини |
Отже, метод «Фішбоун» можна використовувати для вивчення різних предметів. Використання схеми дає можливість: розвивати критичне мислення, організувати роботу учнів в парах і групах. Етап уроку із застосуванням цього методу набуває дослідний характер.
Список використаних джерел
Тернопіль, „Мандрівець”, 2010. – 180 с.
9. http://vinickacom.blogspot.com
1