Фрагмент уроку з використанням стратегії «Фішбоун»

Про матеріал
Технологія формування та розвитку критичного мислення – система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації для особистих потреб і цілей. Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності. Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини — це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань. Тож розглянемо найпоширенішу стратегію критичного мислення і фрагмент уроку з використанням стратегії: «Фішбоун»
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

 

                   на тему: «Фрагмент уроку з використанням стратегії

«Фішбоун»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                       Виконала:

                                   Приходько Ніна Іванівна

                                               вчитель початкових класів

                                               Абазівської загальноосвітньої

                                               школи  І-ІІІ ступенів

                                                           Полтавської районної ради

 

 

 

        Сучасне  інформаційне суспільство формує нову систему цінностей, у якій
володіння знаннями, уміннями й навичками є необхідним, але недостатнім
результатом освіти. Щоб освіта була якісною, педагогічну діяльність слід спрямовувати не тільки на засвоєння учнями знань, предметних умінь і навичок, а й на засвоєння ними способів, методів і прийомів, на розвиток здібностей у пізнанні нового, незнайомого, на створення умов для розвитку самостійності та набуття ще в шкільному віці досвіду вирішення проблеми, реалізації своїх намагань як в освітній діяльності, так і загалом у суспільстві.

Досягти  дану мету можливо тільки шляхом застосування інноваційних технологій навчання, зокрема технології критичного мислення.

Технологія формування та розвитку критичного мислення – система діяльності, що базується на дослідженні проблем та ситуацій на основі самостійного вибору, оцінки та визначення міри корисності інформації для особистих потреб і цілей. Критичне мислення є досить складним процесом творчої переробки інформації, пов’язаної з її усвідомленням, переосмисленням такої діяльності.

Освітня технологія розвитку критичного мислення в процесі навчання дитини — це сукупність різноманітних педагогічних прийомів, які спонукають учнів до дослідницької творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення одержаних знань.

Тож давайте розглянемо  найпоширенішу стратегію критичного мислення і фрагмент уроку з використанням  стратегії: «Фішбоун»

 

Стратегія "Фішбоун"

    «Фішбоун»  в перекладі  з англійського  як «Рибна кістка» або «Скелет риби» - це спрощена назва методу японського вченого  Каору  Ісікава  який спрямований на розвиток критичного мислення учнів.

   Мета даного прийому - встановлення причинно-наслідкових взаємозв'язків між об'єктом аналізу і факторами, що впливають на нього, вчинення обґрунтованого вибору, розвивати навички роботи з інформацією і вміння ставити і вирішувати проблеми.

Застосування:  для аналізу будь-якої ситуації,   найефективніше її застосовувати під час уроку узагальнення і систематизації знань.

Схема включає в себе основні чотири блоки, представлені у вигляді голови, хвоста, верхніх і нижніх кісточок. Сполучною ланкою виступає основна кістка або хребет риби.   Кожна з них відповідає за певні частини:

  • голова - проблема, питання або тема, які підлягають аналізу;
  • верхні кісточки (розташовані праворуч  при вертикальній формі схеми або під кутом 45 градусів зверху при горизонтальній) - на них фіксуються основні поняття теми, причини, які привели до проблеми;
  • нижні кісточки (зображуються навпаки) - факти, що підтверджують наявність сформульованих причин, або суть понять, зображених на схемі;
  • хвіст - відповідь на поставлене запитання, висновки, узагальнення.

Всі записи повинні бути короткими, точними, лаконічними і відображати лише суть понять.

 

Фрагмент уроку  з використанням  методу «Фішбоун»

 «Я досліджую світ»

         Тема. «Вода. Забруднення води»

Мета. Формувати  уявлення про воду як джерело життя всього живого, вивчити правила поведінки біля водойм; розвивати мислення, увагу; виховувати любов до рідного краю, прагнення охороняти природу.

ХІД УРОКУ

IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

   1. Складання правил поведінки біля водойм

    Скільки річок у нашому краї?

    На яких річках бували ви?

    Сподобалися вам фотографії наших річок?

    Що ви відчували, коли переглядали ці фотографії? Чому?

    Яка екологічна проблема виникає з нашими водоймами? (Вони заростають і забруднюються.)

    Як ми можемо врятувати і зберегти водойми?

    Пропоную разом скласти пам’ятку «Як правильно поводитися біля водойм?»

Правила поведінки біля водойм

1) Не кидай сміття у воду.

2) Не залишай сміття на березі.

3) Не мий велосипед та інші транспортні засоби у водоймах.

    Пам’ятайте, що взимку ставки покриваються льодом. Не грайте на незміцнілому льоду. Будьте обережними!

    Пам’ятайте, що значення водойм велике. Без води не можуть існувати ані людина, ані рослини, ані тварини

      2. Інтерактивна вправа «Фішбоун»

         Яких правил потрібно дотримувати, перебуваючи біля водойм?

    Коли ви бачите засмічене джерело (річку), які у вас виникають почуття?

    Як забруднюють води?

      - Давайте попрацюємо і запропонуємо вирішення проблеми негативного впливу на водойми.

 

 

Проблема

Причини

Факти

Висновок

Вода. Забруднення води

Господарсько-побутові стоки

Послаблення імунної системи людини

 Раціональне    використання води та бережне ставлення до неї

Хлорування води

Кишково-шлункові захворювання

Забруднення підземних вод

Погіршення якості питної води

Наявність на поверхні води масел, нафти

Гинуть риби, рослини

 

        Отже, метод «Фішбоун» можна використовувати для вивчення різних предметів. Використання схеми дає можливість: розвивати критичне мислення, організувати роботу учнів в парах і групах. Етап  уроку із  застосуванням  цього методу  набуває  дослідний характер.

 

Список використаних джерел

 

  1. Браїлко Т.Б. Особливості мислення молодших школярів. – Харків: Вид-во « Ранок», 2010.-65 с.
  2. Вукіна Н. В. Критичне мислення : як цього навчати /Н. В. Вукіна, Н. П. Дементієвська. – Х. : “Основа”, 2007. – 108 с.
  3. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології. — К.: Академвидав, 2004.
  4. Дівакова І. І. Інтерактивні технології навчання у початкових класах. 

         Тернопіль, „Мандрівець”, 2010. – 180 с.

  1. Іванішена С. Форми та методи інтерактивного навчання // Початкова школа. –2006. – №3.
  2. Пометун О.І., Пироженко Л. В. та ін. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посіб. /За ред. О. І. Пометун. – К.І.А.С.К., 2003. – 192 с.
  3. Скворчевська О.В. Ігрові методики роботи з дітьми 1 – 4 класів. – Х.: Основа, 2009. – 207 с.
  4.  Ярош Г.О., Седова Н.М. Сучасний урок у початковій школі. 33 уроки з використанням технології розвитку критичного мислення. – Х.: Основа, 2005. – 240 с.

 9. http://vinickacom.blogspot.com

 

 

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Приходько Ніна
Додано
21 січня 2023
Переглядів
1424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку