Фрагменти уроків з використанням стратегії «Ромашка Блума», що сприятиме учневі не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей; розвивати критичне мислення у здбувачів освіти.
Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка на тему:
Фрагменти уроків читання (художнього твору, наукового, науково-популярного) з використанням стратегії «Ромашка Блума»
Виконала:
Ковальова Вікторія Валеріївна
вчитель початкових класів
Запорізької загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 65
Запорізької міської ради
Запорізької області
група № 5
ЗАПОРІЖЖЯ 2018 р.
Вступ
Мета: розробити фрагменти уроків з використанням стратегії «Ромашка Блума», що сприятиме учневі не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей; розвивати критичне мислення у здбувачів освіти.
Завдання:
Актуальність:
Критичне мислення – один з найголовніших трендів сучасної освіти. Науковці наголошують, що без нього неможливо виховання мислячої, самостійної та творчої особисті. Такий спосіб мислення дає багато переваг, серед яких глибоке розуміння власних цінностей та потреб, можливість швидко приймати важливі рішення, здатність протистояти інформаційному тиску (який у наш час дуже потужний) та виділяти потрібне, а також толерантне ставлення до думок інших.
Фундаментальна мета сучасної освіти полягає не просто в наданні інформації учням, а в тому, щоб розвивати критичний спосіб мислення, оскільки сучасна освіта повинна забезпечувати той спосіб мислення, що дає змогу оцінювати нові обставини та формувати стратегію подоланні проблем, які можуть виникнути.
Технологія критичного мислення - це педагогічна система, спрямована на формування в учнів аналітичного мислення, оскільки критичне мислення допомагає учням навчатися через те, що ми бачимо, чуємо, відчуваємо на смак, нюхаємо, до чого торкаємося, що робимо. Воно допомагає вдумливо читати, висловлювати свої думки і в голос, і на папері. Воно формує самооцінку й самоповагу, вчить самостійно міркувати.
Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з художнім твором В.О.Сухомлинського «Ластівка з перебитим крилом». (Додаток А)
ІІІ Рефлексія
Учні об’єднуються у 5 груп.
(Спікер кожної групи вішає пелюстку на дошку і задає запитання всьому класу.)
(Шосту пелюстку вішає вчитель на дошку і дає практичне завдання).
Встанови послідовність подій
Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з науковим текстом «Лисиця звичайна». (Додаток Б)
l l Основна частина уроку
1) Опрацювання наукового тексту «Лисиця звичайна»
2) Робота над змістом тексту. Вправа «Ромашка Блума»
(Діти поділені на 6 груп).
Спікер з кожної групи вибирає один з пелюстків.
Кожна група повинна скласти блок запитань:
1 група – уточнюючі
2 група – прості
3 група – пояснюючі
4 група – оцінюючі
5 група – творчі
6 група – практичні
(Запитання учні можуть записувати на пелюстках).
Після того, як групи виконали завдання, один з учнів від кожної групи виходить і задає запитання всьому класу. Після відповідей вішає пелюстку на дошку.
Питання можуть бути такого виду:
- Яка довжина тіла лисиці?
- Яка маса ії?
- До якої родини належить лисиця?
- Як бігає лисиця?
- Які ноги у тврини?
- Де полюбляє селитися хижак?
2) Уточнюючі запитання:
- Якою ви уявляєте лисицю?
- Що ви зрозуміли, прочитавши текст?
- Перекажіть текст своїми словами.
3) Пояснюючі запитання:
- Чи доводилось вам в житті бачити лисицю? Де саме? Як вона пододилась?
- Чи розповідав вам хтось із дорослих про лисицю? Що саме?
- Чи дивилися ви передачі про цю тварину? Що цікавого дізналися?
4) Творчі запитання:
- Чи достатньою є ця інформація про лисицю?
- Що б було, якщо не було б цієї тварини на землі?
- Порівняйте її з казковим образом
5) Оцінюючі запитання:
- Яке значення має лисиця в природі?
- Яку шкоду може принести цей звір?
6) Практичні запитання:
- Де можна застосувати знання про лисицю з тексту в житті?
- Про що саме ви б порадили дізнатися більше про тварину?
Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з науково-популярним текстом «Птахи англійської королеви» (За С. Образцовим) (Додаток В)
ll Основна частина уроку
1) Читання тексту вчителем
2) Словникова робота
3) Читання «мовчки»
lll Закріплення вивченого матеріалу
(Діти поділені на 6 груп)
- Спікери з кожної групи відривають по одній пелюстці і готують відповіді на запитання.
1) Прості запитання:
- Символом чого вважають лебедя?
- Якого лебедя в Англії оголошено королівським птахом?
- Чи співають лебеді?
- Який звук вони видають?
2) Уточнюючі запитання:
- Яку картину ви уявили, коли читали другий абзац?
3) Пояснюючі запитання:
- Чи доводилось вам бачити цих птахів?
- Де саме? Як вони себе поводили?
4) Творчі запитання:
- Що б було, якби на світі не було таких птахів?
- Що люди можуть навчитися у лебедів?
5) Оцінюючі запитання:
- Доведіть, чому лебідь – королівський птах?
- Чи згодні ви з цією думкою?
6) Практичні запитання:
- Створіть своє повідомлення про лебедя. (Довідка: водоплавний птах, біле оперння, розмах крил – 240 см, занесений до Червоної книги).
- Де ви використаєте інформацію, що отримали з тексту?
Висновок
Розвивати критичне мислення це значить вчити дітей не тому, що вони повинні думати, а як вони мають думати – розвивати навички аналізу, синтезу, пошуку та переосмисленню інфрмації, навчити ставити перед собою додаткові питання, знаходити нестандарті рішення, аналізувати свої вчинки та дії. І чим більше поле для самостійних думок та дій (з правом на деякі помилки в процесі засвоювання нових знань) отримають ваші учні – тим ефективнішим буде навчання.
Одне китайське прислів’я говорить: «Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, дозволь мені діяти самому – і я навчуся». Навчити дитину мислити самостійно, зважувати, приймати та брати відповідальність за свої думки й рішення – чи ж не це є одним з найважливіших завдань вчителя?!
Список використаних джерел
Додаток А
Ластівка з перебитим крилом
Після гарячого літнього дня загриміла гроза. Пішла злива. Вода залила ластів’яче гніздо, що приліпилося до стіни старої повітки. Розвалилося гніздечко, повипадали пташенята. Вони вбралися в пір’ячко, але ще не вміли літати. В’ється Ластівка над дітками, кличе їх під кущ заховатися.
Кілька днів жили пташенята під кущем. Ластівка носила їм їжу. Вони збивались докупи і ждали маму.
Ось уже четверо діток навчилося літати й порозлітались. А одне сидить не може здійнятись. У нього перебите крило. Як випало з гнізда, покалічилось.
До осені жило поранене пташеня під кущем. Його доглядала мати. А коли настав час відлітати в теплий край, ластівки зібралися чималим табунцем, сіли на кущ, і довго чулося їхнє тривожне попискування.
Відлетіли пташки в теплий край. Зосталася молода ластівочка з перебитим крильцем. Я взяв її та й приніс додому. Вона довірливо притулилася до мене. Я посадив її на віконце. Ластівка дивилася в синє небо. Мені здалося, що в неї на очах тремтять сльози.
(В. Сухомлинський)
Додаток Б
Лисиця звичайна
Лисиця – один із хижих звірів України. Довжина тіла 60-90 см, маса 6-11 кг. Тривалість життя лисиці в природних умовах становить від 3 до 10 років. Вона полюбляє селитися в ярках, по балках, що позаростали чагарниками, по перелісках. Лисиця належить до родини собачих.
Своїм зовнішнім виглядом ця тварина справді нагадує собаку. Проте від собаки лисиця відрізняється характерними ознаками. Біжить лисиця прямою лінією, залишаючи за собою чіткий ланцюжок слідів. Вона має міцні і жилаві ноги, що дозволяє їй робити раптові довгі стрибки. У стрибках їй допомагає пухнастий хвіст, який перевищує половину довжини тіла. Звір вміє заплутувати слід, обманювати дичину.
Лисиця винищує безліч шкідливих гризунів, виконує важливі функції «санітарів лісу», поїдаючи хворих або ослаблих тварин. Певну небезпеку для людини становлять участь лисиці в поширенні деяких небезпечних захворювань, у тому числі сказу.
(З журналу)
Додаток В
Птахи англійської королеви
Лебеді — величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі — рідкісне за своєю красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності. В Англії ще шістсот з лишком років тому лебедя-шипуна було оголошено королівським птахом. Нині англійській королеві належить близько 20 тисяч лебедів.
Літають вони зі швидкістю 60—80 кілометрів на годину. Відомі випадки, коли літаки зіштовхувалися з лебедями і вимушені були робити посадку. Лебеді дуже агресивні й забіякуваті птахи. Вони не терплять на своїй території нікого, крім свого шлюбного партнера та пташенят.
У давні часи лебедям приписували незвичайної краси голос. Згідно з повір’ям, перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги й відчаю. Та насправді лебеді не співають. Вони шиплять, трублять, а доглядаючи пташенят, гарчать, мов собаки.
Крім білих, існують і чорні лебеді в Австралії та чорношиї в Південній Америці.
Проте краса цих птахів ніколи не заважала людям їх винищувати. Тільки завдяки впровадженню нових законів птахів вдалося зберегти.
(За С.Образцовим)