Фрагменти уроків читання (художнього твору, наукового, науково-популярного) з використанням стратегії «Ромашка Блума»

Про матеріал

Фрагменти уроків з використанням стратегії «Ромашка Блума», що сприятиме учневі не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей; розвивати критичне мислення у здбувачів освіти.

Перегляд файлу

Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут

післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради

 

Кафедра початкової освіти

 

 

Авторська розробка на тему:

Фрагменти уроків читання (художнього твору, наукового, науково-популярного) з використанням стратегії «Ромашка Блума»

 

 

Виконала:

Ковальова Вікторія  Валеріївна

вчитель початкових класів 

Запорізької загальноосвітньої школи

І-ІІІ ступенів № 65

Запорізької міської ради

Запорізької області

група № 5

 

 

 

 

ЗАПОРІЖЖЯ 2018 р.

Вступ

Мета: розробити фрагменти уроків з використанням стратегії «Ромашка Блума», що сприятиме учневі не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей; розвивати критичне мислення у здбувачів освіти.

Завдання:

  • вчити дітей формулювати свої думки, оціночні судження, переконання;
  • мислити індивідуально;
  • формувати в учнів аналітичне мислення;
  • формувати самооцінку й самоповагу;
  • навчити учнів ставити різні запитання й відповідати на них;
  • вчити глибоко розуміти та аналізувати текст

Актуальність:

Критичне мислення – один з найголовніших трендів сучасної освіти. Науковці наголошують, що без нього неможливо виховання мислячої, самостійної та творчої особисті. Такий спосіб мислення дає багато переваг, серед яких глибоке розуміння власних цінностей та потреб, можливість швидко приймати важливі рішення, здатність протистояти інформаційному тиску (який у наш час дуже потужний) та виділяти потрібне, а також толерантне ставлення до думок інших.

 Фундаментальна мета сучасної освіти полягає не просто в наданні інформації учням, а в тому, щоб розвивати критичний спосіб мислення, оскільки сучасна освіта повинна забезпечувати той спосіб мислення, що дає змогу оцінювати нові обставини та формувати стратегію подоланні проблем, які можуть виникнути.

Технологія критичного мислення - це педагогічна система, спрямована на формування в учнів аналітичного мислення, оскільки критичне мислення допомагає учням навчатися через те, що ми бачимо, чуємо, відчуваємо на смак, нюхаємо, до чого торкаємося, що робимо. Воно допомагає вдумливо читати, висловлювати свої думки і в голос, і на папері. Воно формує самооцінку й самоповагу, вчить самостійно міркувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з художнім твором В.О.Сухомлинського «Ластівка з перебитим крилом». (Додаток А)

ІІІ Рефлексія

Учні об’єднуються у 5 груп.

  • Діти нам потрібно утворити з вами квітку, а саме ромашку. На дошці є тільки серцевина. У кожної групи на парті є пелюстка з питаннями до тексту В.О. Сухомлинського «Ластівка з перебитим крилом», з яким ми познайомились на початку уроку.

(Спікер кожної групи вішає пелюстку на дошку і задає запитання всьому класу.)

  1. Таксономія запитань Блума («Ромашка Блума»)
  1. Прості запитання:
  • Що сталося літнього дня після грози?
  • Де жили пташенятка?
  • Що сталося з ластівкою з перебитим крилом?
  1. Уточнюючі запитання:
  • Хто доглядав за ластів’ятком до осені?
  • Хто взяв ластівку на зиму? Чи добре вчинила людина?
  • Що здалося людині?
  1. Пояснюючі запитання:
  • Чому молода ластівка не полетіла у вирій?
  • Чому вона довірливо притулилася до людини?
  • Чому ластівка «плакала»?
  1. Творчі запитання:
  • Як будуть розвиватися події після зими?
  1. Оцінюючі запитання:
  • Добре чи погано вчинила людина?
  • Як би ви вчинили на місці автора?
  • Оцініть поведінку ластівки – матері.
  1.            Практичне завдання:

(Шосту пелюстку вішає вчитель на дошку і дає практичне завдання).

Встанови послідовність подій

  1. Ластівка носила їм їжу                                      
  2. Пішла злива                                                      
  3. Відлетіли пташки в теплий край                      
  4. До осені жило поранене пташеня під кущем   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з науковим текстом «Лисиця звичайна». (Додаток Б)

l l Основна частина уроку

1) Опрацювання наукового тексту «Лисиця звичайна»

  1. Читання тексту вчителем
  2. Словникова робота
  3. Читання «дощиком»

2) Робота над змістом тексту. Вправа «Ромашка Блума»

(Діти поділені на 6 груп).

Спікер з кожної групи вибирає один з пелюстків.

Кожна група повинна скласти блок запитань:

1 група – уточнюючі

2 група – прості

3 група – пояснюючі

4 група – оцінюючі

5 група – творчі

6 група – практичні

(Запитання учні можуть записувати на пелюстках).

Після того, як групи виконали завдання, один з учнів від кожної групи виходить і задає запитання всьому класу. Після відповідей вішає пелюстку на дошку.

Питання можуть бути такого виду:

  1. Прості запитання:

- Яка довжина тіла лисиці?

- Яка маса ії?

- До якої родини належить лисиця?

- Як бігає лисиця?

- Які ноги у тврини?

- Де полюбляє селитися хижак?

2) Уточнюючі запитання:

- Якою ви уявляєте лисицю?

- Що ви зрозуміли, прочитавши текст?

- Перекажіть текст своїми словами.

3) Пояснюючі запитання:

- Чи доводилось вам в житті бачити лисицю? Де саме? Як вона пододилась?

- Чи розповідав вам хтось із дорослих про лисицю? Що саме?

- Чи дивилися ви передачі про цю тварину? Що цікавого дізналися?

4) Творчі запитання:

- Чи достатньою є ця інформація про лисицю?

- Що б було, якщо не було б цієї тварини на землі?

- Порівняйте її з казковим образом

5) Оцінюючі запитання:

- Яке значення має лисиця в природі?

- Яку шкоду може принести цей звір?

6) Практичні запитання:

- Де можна застосувати знання про лисицю з тексту в житті?

- Про що саме ви б порадили дізнатися більше про тварину?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання стратегії «Ромашка Блума» під час роботи з науково-популярним текстом «Птахи англійської королеви» (За С. Образцовим) (Додаток В)

ll Основна частина уроку

  1. Опрацювання науково- популярного тексту «Птахи англійської королеви»

1) Читання тексту вчителем

2) Словникова робота

3) Читання «мовчки»

lll Закріплення вивченого матеріалу

  1. Вправа «Ромашка Блума»

(Діти поділені на 6 груп)

- Спікери з кожної групи відривають по одній пелюстці і готують відповіді на запитання.

1) Прості запитання:

- Символом чого вважають лебедя?

- Якого лебедя в Англії  оголошено королівським птахом?

- Чи співають лебеді?

- Який звук вони видають?

2) Уточнюючі запитання:

- Яку картину ви уявили, коли читали другий абзац?

3) Пояснюючі запитання:

- Чи доводилось вам бачити цих птахів?

-  Де саме? Як вони себе поводили?

4) Творчі запитання:

- Що б було, якби на світі не було таких птахів?

- Що люди можуть навчитися у лебедів?

5) Оцінюючі запитання:

- Доведіть, чому лебідь – королівський птах?

- Чи згодні ви з цією думкою?

6) Практичні запитання:

- Створіть своє повідомлення про лебедя. (Довідка: водоплавний птах, біле оперння, розмах крил – 240 см, занесений до Червоної книги).

- Де ви використаєте інформацію, що отримали з тексту?

 

Висновок

Розвивати критичне мислення це значить вчити дітей не тому, що вони повинні думати, а як вони мають думати – розвивати навички аналізу, синтезу, пошуку та переосмисленню інфрмації, навчити ставити перед собою додаткові питання, знаходити нестандарті рішення, аналізувати свої вчинки та дії. І чим більше поле для самостійних думок та дій (з правом на деякі помилки в процесі засвоювання нових знань) отримають ваші учні – тим ефективнішим буде навчання.

Одне китайське прислів’я говорить: «Скажи мені – і я забуду, покажи мені – і я запам’ятаю, дозволь мені діяти самому – і я навчуся». Навчити дитину мислити самостійно, зважувати, приймати та брати відповідальність за свої думки й рішення – чи ж не це є одним з найважливіших завдань вчителя?!

Список використаних джерел

  1. Козира В.М. Технологія розвитку критичного мислення у навчальному процесі: навчально-методичний посібник для вчитлів./ В.М. Козира. – Тернопіль: ТОКІППО, 2017. 60 с.
  2. Корінько Л.М. Роль критичного мислення у формуванні учнівських компетенцій – Харків: Основа, 2010. – 96 с.
  3. Навчаємо мислити критично. -: пос. для вчителів / автори-укладачі О.І. Пометун, І.М. Сущенко. – Дніпро: ЛІРА, 2016.- 144 с.
  4. Сухомлинський В.О. Бути людиною. – Веселка, 2014. – 64 с.
  5. Тягло О. В. Критичне мислення: [навч. посібник] / Тягло О. В. — Х. : Основа, 2008. — 187 с.

Додаток А

Ластівка з перебитим крилом

Після гарячого літнього дня загриміла гроза. Пішла злива. Вода залила ластів’яче гніздо, що приліпилося до стіни старої повітки. Розвалилося гніздечко, повипадали пташенята. Вони вбралися в пір’ячко, але ще не вміли літати. В’ється Ластівка над дітками, кличе їх під кущ заховатися.

Кілька днів жили пташенята під кущем. Ластівка носила їм їжу. Вони збивались докупи і ждали маму.

Ось уже четверо діток навчилося літати й порозлітались. А одне сидить не може здійнятись. У нього перебите крило. Як випало з гнізда, покалічилось.

До осені жило поранене пташеня під кущем. Його доглядала мати. А коли настав час відлітати в теплий край, ластівки зібралися чималим табунцем, сіли на кущ, і довго чулося їхнє тривожне попискування.

Відлетіли пташки в теплий край. Зосталася молода ластівочка з перебитим крильцем. Я взяв її та й приніс додому. Вона довірливо притулилася до мене. Я посадив її на віконце. Ластівка дивилася в синє небо. Мені здалося, що в неї на очах тремтять сльози.

 

(В. Сухомлинський)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток  Б

Лисиця звичайна

Лисиця – один із хижих звірів України. Довжина тіла 60-90 см, маса 6-11 кг. Тривалість життя лисиці в природних умовах становить від 3 до 10 років. Вона полюбляє селитися в ярках, по балках, що позаростали чагарниками, по перелісках. Лисиця належить до родини собачих.

Своїм зовнішнім виглядом ця тварина справді нагадує собаку. Проте від собаки лисиця відрізняється характерними ознаками. Біжить лисиця прямою лінією, залишаючи за собою чіткий ланцюжок слідів. Вона має міцні і жилаві ноги, що дозволяє їй робити раптові довгі стрибки. У стрибках їй допомагає пухнастий хвіст, який перевищує половину довжини тіла. Звір вміє заплутувати слід, обманювати дичину.

Лисиця винищує безліч шкідливих гризунів, виконує важливі функції «санітарів лісу», поїдаючи хворих або ослаблих тварин. Певну небезпеку для людини становлять участь лисиці в поширенні деяких небезпечних захворювань, у тому числі сказу.

(З журналу)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

Птахи англійської королеви

Лебеді — величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі — рідкісне за своєю красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності. В Ан­глії ще шістсот з лишком років тому лебедя-шипуна було ого­лошено королівським птахом. Нині англійській королеві на­лежить близько 20 тисяч лебедів.               

Літають вони зі швидкістю 60—80 кілометрів на годину. Ві­домі випадки, коли літаки зіштовхувалися з лебедями і виму­шені були робити посадку. Лебеді дуже агресивні й забіякуваті птахи. Вони не терплять на своїй території нікого, крім свого шлюбного партнера та пташенят.

У давні часи лебедям приписували незвичайної краси го­лос. Згідно з повір’ям, перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги й відчаю. Та насправді лебеді не співа­ють. Вони шиплять, трублять, а доглядаючи пташенят, гар­чать, мов собаки.

Крім білих, існують і чорні лебеді в Австралії та чорношиї в Південній Америці.

Проте краса цих птахів ніколи не заважала людям їх вини­щувати. Тільки завдяки впровадженню нових законів птахів вдалося зберегти.

(За С.Образцовим)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. колодій світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
7 грудня 2018
Переглядів
5086
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку