Урок літературного читання "Узагальнення знань учнів про літературні казки"

Про матеріал

Дана розробка уроку стане у пригоді молодому вчителю початкових класів. У ній містяться різноманітні завдання, які сприяють розвитку у дітей виразного і зв'язного мовлення, логічного та критичного мислення. Є окремі завдання для самостійної та групової роботи.

Перегляд файлу

 

 

 

Урок літературного читання

 у 2 класі

на тему:

 «Узагальнення

знань учнів

про літературні казки»

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Жуличівської ЗОШ I-II ст..

Іванишин Н.В.

 

Тема. Узагальнення знань учнів про літературні казки

Навчальні цілі: узагальнити знання учнів за розділом «Літературні казки»; розвивати вміння читати за особами, вибірково, працювати в групах, парах; створити атмосферу радості, насолоди від творчості; розвивати зв'язне мовлення, мислення, увагу, кмітливість, пам'ять; виховувати інтерес до читання казок.

 

Очікувані результати 

Після уроку учні будуть:

знати: короткі відомості про життя і творчість дитячих письменників-казкарів, їх твори для дітей ;

вміти: виконувати пошукову роботу; висловлювати власну точку зору, аргументувати її;

робити висновки : про роль казок у нашому житті

Тип уроку : узагальнення і систематизації знань

Методи: уявний мікрофон, бесіда, розповідь, самостійна робота, читання напам’ять, в особах,  пошукова робота,  вікторина, гра

Обладнання: портрети письменників, епіграф  уроку,  ілюстрації,  малюнки до творів,  виставка книг

Структура уроку

І.Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

  1. Мовленнєва розминка
  • Робота над скоромовками.
  • Гра «Логічний ланцюжок»
  1. Мозковий штурм
  2. Перевірка домашнього завдання
  3. Літературна вікторина «Чи знаєш ти казки?»
  4. Фізкультхвилинка
  5. Читання в особах уривка з казки Івана Франка «Лис Микита»
  6. Робота в парах
  7. Робота в групах
  8. Самостійна робота учнів

 

IV. Підсумок уроку

  • Заключне слово вчителя
  • Гра «Мікрофон»
  • «Скринька  вражень»

V. Домашнє завдання

Хід уроку

 І.  Організаційний момент

  • Діти, ви помітили, що до нас на урок завітали гості. Тож бажаю вам впевненості в собі, гарного настрою і позитивних емоцій.

Наш урок цікавим буде!

Казку люблять усі люди!

І дорослі, і малі,

Тобто, й наші школярі.

Будемо ми працювати,

Й руку вправно піднімати.

Казка кличе нас усіх,

Починаємо мерщій!..

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Епіграф

«Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови».

В.Сухомлинський

Із перших днів дитинства нас супроводжують казкові герої. Казки нам читали бабусі та мами, із задоволенням ви  дивитеся їх по телевізору та ДВД. Вони нам допомагають розпізнати добро і зло, друзів і ворогів.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

І сьогодні на уроці літературного  читання ми узагальнимо свої знання про  казки українських    письменників, прочитаємо деякі з них, розглянемо ілюстрації до казок, які ви намалювали самостійно, виконаємо ще кілька цікавих завдань

ІV. Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок

Та наш урок буде трохи незвичайним. До нас завітала гостя, яка часто спостерігала за вами. Але сьогодні вона прийшла із торбинкою завдань і подарунків. І першим її завданням є

  1. Мовленнєва розминка

Робота над скоромовками

  • Давайте пригадаємо, які скоромовки ви пам’ятаєте?
  • Я пропоную вам прочитати сьогодні такі скоромовки.

Учні

Мама вчить мене читати, вчить мене читати тато.

Вчить дідусь і вчить бабуся, скоро-скоро я навчуся.

Учитель

Другий клас вже не дрімає і швиденько промовляє.

Учні

І читаю, і міркую, зовсім я не байдикую

Учитель

А тепер у класі тиша, щоб почуть розмову мишок

Учні

Мишка мишку запитала: «Що сьогодні поробляла?»

Відказала мишка мишці: «Я шукала казку в книжці.

Буду я казки читати, щоб усе на світі знати».

(Учні два рази читають скоромовку)

Гра «Логічний ланцюжок»

Вчитель   починає ланцюжок, називає будь-яке слово, учень додає слово і пояснює, як воно зв’язане з першим.

Наприклад:

Баба Яга — мітла (щоб літати);

Колобок — вікно.

Лисичка — півник.

Рукавичка — мишка, жабка, зайчик.

Телесик — човник, рибка, річка, берег

Золоте яєчко – курочка Ряба

Круть і Верть – колосок, півник тощо

  1. Мозковий штурм
  • Який розділ з літературного читання ми прочитали?(літературні казки)
  • Що таке казка?(Розповідний твір про вигадані події та вигаданих осіб)
  • Яку казку називають літературною?(Казку, яка має автора)
  • Як ще можна назвати літературну казку? (Авторська)
  • Які казки ми читали на уроках? (Оксана Іваненко «Сонечко», Наталя Забіла «Ведмедикова хатка», «Лисиця та рак», Олена Пчілка «У пригоді», Василь Сухомлинський «Деркач і Кріт», «Спляча книга», «Сьома дочка», Іван Франко «Лис Микита»)
  • Що вам відомо про Оксану Іваненко?
  • Хто такий Василь Сухомлинський?
  • Що ви знаєте про Олену Пчілку ?
  • Хто із авторів є нашим земляком?На якій купюрі його зображено?
  1. Перевірка домашнього завдання
  • Що було вам на домашнє завдання? (Виразно читати казку «Сьома дочка» і намалювати ілюстрацію до казки, яка найбільше сподобалась)
  1. Виразне читання казки
  2. Обговорення ілюстрацій

 

  1. Літературна вікторина «Чи знаєш ти казки?»
  • Тепер я пропоную вам вікторину «Чи знаєш ти казки?»

Ви уважно слухаєте уривок з казки, піднімаєте руку, якщо знаєте правильну відповідь.

 

  1. Коли це, за яким часом, попався лев у тенета. Б’ється, сердешний, борсається в тенетах, нічого не зробить — ще гірше заплутався в сітку.  Олена Пчілка «У пригоді»
  2. А ведмідь, мовляв, незграба,
    а кабан – гладкий, як жаба,
    а у зайця – куций хвіст,
    а їжак – малий на зріст,
    у кози – негарні роги,
    а у чаплі – довгі ноги,
    а сова – сліпа удень,
    і усі – дурні як пень.   Наталя Забіла «Лисиця та Рак»
  3.  Чого щороку мандруєш тисячі кілометрів? Ти ж до крові поранив ноги. Тебе скрізь підстерігає шуліка. Що змушує тебе так поне­вірятися? Що тебе кличе на холодну північ? Василь Сухомлинський «Деркач і Кріт»
  4. Часто до господаря приходили гості. Господар любив показувати книги: дивіться, які в моїх книг красиві палітурки.
    Василь Сухомлинський «Спляча книга»

 

  1. — Диви, який будиночок! Як чисто й гарно тут! В таких хатках на півночі і люди теж живуть. Наталя Забіла «Ведмедикова хатка»

 

 

  1. Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, — мовила п'ята. Василь Сухомлинський «Сьома дочка»

 

  1. За мою гостинність, - продовжувала осика. – Восени я всім давала притулок: і жукам, і павукам, і метеликам, і слимакам. Вони всі поховалися в моєму корінні, під моїм листям, а тепер вони їдять мене. І я нічого не можу зробити. Оксана Іваненко «Сонечко»

 

 

  1. "Лисе,- каже,- щось щипає!" - 
    "Цить, то риба так хапає". 
    А то хвіст хапав мороз. 
    "Лисе, може, вже тягнути?" - 
    "Е, ще мало мусить бути, 
    Ще потримай, поки мож!"
    Іван Франко «Лис Микита»

 

  1. Фізкультхвилинка
  • Я, Ведмедик, я -  не ледащо,

Ніщо б на спорт не проміняв нізащо.

Тому всім стати пропоную,

Бо розминатися люблю я.

«Раз». «два» - всі зігнулись,

«три», «чотири» - розігнулись,

«пять», «шість» - руки в боки,

«Сім», «вісім» - два підскоки.

 

  1. Читання в особах уривка з казки Івана Франка «Лис Микита»
  • Хто є головними героями казки «Лис Микита»?
  • Скільки всіх осіб у казці?

(Учні читають казку в особах)

 

  1. Робота в парах
  • Тепер попрацюємо в парах. Я роздаю вам картки  із назвами казок і картки, на яких записана головна думка  чи тема твору. Ви повинні скласти їх попарно.

 

Зображення історій із життя хитрого, розумного і підступного лиса.

«Лис Микита»

 

Допомогти пізнати навколишній світ, життя природи і її таємниці.

«Сонечко»

 

Любов до рідної землі, до природи, до Батьківщини.

«Деркач і Кріт»

 

Книга корисна, коли її читають.

«Спляча книга»

 

Людина красна не словом, а добрими ділами.

«Сьома дочка»

 

Терпимість і толерантність у ставленні до слабших за себе.

«Лисиця та Рак»

 

  1. Робота в групах
  • А зараз розділіться на дві групи. Кожній групі я даю конверт з ілюстраціями до казок, а ви підберете ті, які, на вашу думку, найбільш точно відображають зміст твору.

 

  1. Самостійна робота учнів

(Роздруковую на  окремих аркушах)

 

  1. Авторська казка – це казка, ___________________________.
  2.  Визнач, хто є автором наведених творів.

Наталя Забіла

 

Іван Франко

 

 

Оксана Іваненко

 

Василь Сухомлинський

 

Олена Пчілка

 

 

А «Лис Микита»

Б «Деркач і Кріт»

В «У пригоді»

Г «Сонечко»

Д «Лисиця та Рак»

 

  1. Головними героями казки «У пригоді» є:

А Деркач і Кріт

Б Лисися та Рак

В Лев і Мишка

 

  1. Слова «Там риб багато, треба швидше витягати, повтікають-бо вони» належать…

А Вовчиці;

Б Лисові Микиті;

В могутньому Леву.

     5. З’ єднай частини прислів’їв

1. Книга корисна, 

а) небо без зірок

2. Життя без книжок -

б) та серцю люба

3. Книга мала,

в) коли її читають

 

 

IV. Підсумок уроку

  • Гра «Мікрофон»

(Гру доручаю провести одному із учнів і перевіряю самостійні роботи)

Продовж речення.

-Казка вчить нас бути …

- Казка засуджує …

- Казка розвиває

 

  •  «Скринька  вражень»
  • Які у вас враження від уроку?
  • Що вам сподобалось?

Учні називають свої враження від уроку.

  • Заключне слово вчителя

Дорогі діти! Я дякую вам за спільно проведений урок, за любов до рідного слова, за уважне читання казок. Я вважаю, що ви гарно працювали сьогодні на уроці і наша гостя вами задоволена. Бажаю вам подальших успіхів у навчанні.

 

1

 

docx
Додано
9 грудня 2018
Переглядів
2419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку