Авторська розробка
на тему «Фрагменти уроків математики розв’язування простих сюжетних задач,які є моделями реальних ситуацій»
Сюжетні задачі постають важливим засобом ілюстрації і конкретизації навчального матеріалу; розвитку пізнавальних процесів,оволодіння прийомами розумової діяльності ; виховання вольових якостей , естетичних почуттів ; розвитку уміння будувати судження , робити висновки. Сюжетні задачі , особливо практично зорієнтовані , забезпечують зв'язок із реальним життям учня , виявлення в нього своєї компетентності. А уміння розв’язувати задачі є показником навченості й научуваності , здатності до самостійної навчальної діяльності.
Мета: теоретично обґрунтувати та розробити фрагменти уроків навчання молодших школярів розв’язування простих сюжетних задач, що є моделями реальних ситуацій.
Завдання:
1)З’ясувати роль простих задач у навчанні молодших школярів.
2)Проілюструвати фрагменти уроків з використанням простих сюжетних задач,які є моделями реальних ситуацій.
У початкових класах в основному розглядають так звані сюжетні задачі, в яких описується кількісний бік якихось явищ, а знаходження невідомого зводиться до виконання певних арифметичних дій. В умові сюжетних задач подаються значення величин і деякі залежності (відношення) між цими значеннями, при чому ці залежності мають певні числові характеристики.
Сюжетну задачу, для розв’язування якої треба виконати одну арифметичну дію, називають простою. Прості задачі відіграють надзвичайно важливу роль у навчанні молодших школярів. Уміння їх розв'язувати є фундаментом умінь розв'язувати складені задачі, які є ланцюгами простих. На простих задачах учитель ознайомлює учнів з їх структурою, основними прийомами роботи з ними, формує різні математичні поняття, зокрема поняття про арифметичні дії. Навчити учнів розв'язувати задачі — означає навчити їх розкривати зв'язки між даними і шуканими значеннями величин; на основі чого вибирати, а потім виконувати арифметичні дії. Від того, наскільки добре розуміють учні зміст зв'язків, залежить їхнє уміння розв'язувати прості задачі.
Тема:Таблиці додавання і віднімання числа 7.Додавання і віднімання числа частинами виду 1+3+4; 8-3-4. Збільшення і зменшення числа 7. Розв’язування задач
Мета: розкрити принцип побудови таблиць додавання і віднімання числа 7; формувати вміння учнів додавати і віднімати числа частинами виду 1 + 3 + 4; 8 - 3 - 4, збільшувати і зменшувати числа на 7, розв'язувати задачі; розвивати самостійність під час роботи, математичне мовлення; виховувати акуратність.
V.Закріплення вивченого матеріалу
Один джміль запилив 3 квітки, а другий 4 квітки . Скільки всього квіток запилили обидва джмелі?
Тема:Знаходження невідомих компонентів дій додавання і віднімання. Обчислення виразів на дві дії. Порівняння задач. Складання подібних задач. Побудова відрізків
Мета: закріплювати обчислювальні навички додавання і віднімання в межах 6, обчислення значення виразів на дві дії; формувати вміння знаходити невідомі компоненти дій додавання і віднімання, будувати відрізки; вчити порівнювати задачі, складати подібні задачі; розвивати самостійність у роботі, математичне мовлення; виховувати старанність.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу
Мама заготовила на зиму 8 банок малинового і 3 банки калинового варення. На скільки банок більше мама заготовила малинового варення, ніж калинового?
Тема:Кілограм. Поняття «важчий-легший». Розв’язування задач на вивчення маси об’єктів
Мета: ознайомити учнів з одиницею вимірювання маси — кілограмом і практичним застосуванням цієї одиниці вимірювання, з поняттями «важчий — легший»; вчити розв'язувати задачі на визначення маси об'єктів; формувати навички обчислень у межах вивчених таблиць, уміння розв'язувати задачі вивчених видів; розвивати увагу, мислення; виховувати інтерес до математики.
ІІІ.Ознайомлення з новим матеріалом
Курка важить 5 кг, а півень на 3 кг важчий. Яка маса півня?
Тема:Гривня. Перетворення одиниць вимірювання вартості.Складання прикладів на віднімання із прикладів на додавання.Розвязування задач
Мета: ознайомити учнів із гривнею; вправляти у перетворенні одиниць вимірювання вартості, складанні прикладів на віднімання із прикладів на додавання; розвивати вміння розв'язувати задачі; виховувати працелюбність.
ІІІ.Ознайомлення з новим матеріалом
У Катрусі було 90 грн. Вона придбала книгу за 40 грн. Скільки гривень залишилось у Катрусі?
Тема:Закріплення вивченого
Мета:закріпити вміння дітей порівнювати два числові вирази різними способами;розв’язувати задачі на знаходження суми та на зменшення числа на кілька одиниць;повторити поняття «парні та непарні числа»;розвивати мислення,уміння доповнювати нерівності та рівності;виховувати любов до природи,толерантність у спілкуванні,уміння уникати суперечок.
ІV.Закріплення вивченого матеріалу
Будинок,де живе Іванко, має 9 поверхів,а Наталкин будинок на 4 поверхи нижчий. Скільки поверхів має Наталчин будинок?
Тема:Числа першої сотні. Назви та послідовність чисел від 1 до 100.Порівняння чисел у межах 100.
Мета:навчити дітей лічити від 21 до 100 в прямому та зворотному порядках від будь-якого числа до вказаного;читати та записувати числа від 21 до 100;сформувати у школярів уміння прогнозувати результат додавання та віднімання,зважаючи,що при додаванні одержимо більше число,у разі віднімання-менше,закріплювати вміння розв’язувати задачі на різницеве порівняння,на збільшення числа на кілька одиниць;розвивати мислення,уважність,виховувати бажання дбати про своє здоров’я.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Під час ранкової зарядки тато віджався від підлоги 30 разів,а син-10 разів. На скільки більше віджимань зробив тато,ніж син?
Тема:Розряд одиниць і розряд десятків у двоцифровому числі. Розклад двоцифрового числа на розрядні доданки. Визначення кількості десятків та кількості одиниць у числі. Читання чисел за розрядними таблицями.
Мета: ознайомити дітей із розрядом десятків і розрядом одиниць у двоцифровому числі; навчити дітей записувати двоцифрове число у вигляді суми розрядних доданків;сформувати вміння визначати кількість десятків і кількість одиниць у двоцифровому числі;розв’язувати задачі на знаходження невідомого доданка;розвивати навички кількісної та порядкової лічби в межах 100;виховувати толерантне ставлення до оточуючих.
IV.Закріплення вивченого матеріалу
На зупинці до автобуса зайшло 7 пасажирів. Тепер в автобусі стало 19 пасажирів. Скільки пасажирів було в автобусі спочатку?
Висновки
Отже, сюжетні задачі сприяють розвитку пізнавальної діяльності учнів та формують їх математичну культуру: сприймання, уявлення, увагу, пам’ять, мислення, мову,виробляють потребу в чіткій аргументації;
формують одне з центральних понять початкового курсу математики - поняття про арифметичні дії і ряд інших понять;допомагають формувати творчі здібності школярів; забезпечують зв’язок математики із реальним життям дитини, сферою, яка подає різноманітні життєві ситуації для виявлення учнем компетентності.
Запропоновані задачі рекомендовано для використання на уроках математики в 1 класі.
Список використаних джерел
1.Богданович М. В., Козак М. В., Король Я. А.Методика викладання математики в початкових класах: Навчальний посібник — 3-є вид., перероб. і доп. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан, 2008. - 336
2.Богданович М. В., Будна Н. О., Лишенко Г. П.Урок математики в початковій школі: Навчальний посібник. - Тернопіль: Навчальна книга — Богдан, 2004. — 280 с.
3. Заїка А., Богданович М. Учням про задачу і процес її розв’язування // Початкова школа. – 2000. – № 11. – С. 28-29.
4.Скворцова С.О. Операційний бік процесу розв’язування математичних сюжетних задач ( на матеріалі задач на знаходження невідомих за двома різницями) //Наша школа. –2004. - № 5-6. –С.26-31
1