«Фрагменти уроків математики розв’язування простих сюжетних задач, які є моделями реальних ситуацій»

Про матеріал

З математикою, тобто застосуванням математичних методів і знань, доводиться мати справу кожній людині, і не тільки в роки навчання. Тому вже в процесі вивчення математика має виступати перед учнями не лише як система логічних правил і дедуктивних доведень, а й як метод пізнання, як засіб розв'язання завдань практичного характеру. З'ясуємо чому у початкових класах важливе місце посідають так звані сюжетні задачі.

Сюжетні задачі можна продумати, підготувати, ввівши цікаві відомості із життя. Джерелом таких відомостей можуть бути газети, журнали, енциклопедії, Інтернет. Також пропонуються завдання на збір та перевірку даних, відтворення розвитку сюжету за зібраними даними, серіями малюнків, складаннярізних оповідань математичного змісту до одного сюжетногомалюнка, задач з краєзнавчим змістом для формування громадянської компетентності, задач для формування здоров'язберігаючої компетентності та задач з екологічним змістом. Задачі можуть складатися та розв'язуватися на різних етапах уроку.

Перегляд файлу

Полтавський обласний інститут післядипломної

педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського

 

 

 

 

 

 

 

Авторська розробка

 

на тему «Фрагменти уроків математики розв’язування  простих сюжетних задач, які є моделями реальних ситуацій»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала:

Бурко Вікторія                      

Олександрівна

вчитель початкових класів

Полтавського спеціалізованого

навчально-виховного комплексу №3

«Червона калинонька»

Полтавської міської ради

Полтавської області

група №4

 

 

 

 

Полтава, 2018

        З математикою, тобто застосуванням математичних методів і знань, доводиться мати справу кожній людині, і не тільки в роки навчання. Тому вже в процесі вивчення математика має виступати перед учнями не лише як система логічних правил і дедуктивних доведень, а й як метод пізнання, як засіб розв'язання завдань практичного характеру. З’ясуємо чому у початкових класах важливе місце посідають так звані сюжетні задачі.

         У таких задачах подаються значення величин і деякі залежності між ними, причому ці залежності мають певні числові характеристики. Сюжетні задачі забезпечують зв'язок математики з реальним життям, впливають на формування світогляду молодших школярів, на удосконалення математичних вмінь і навичок та логічного мислення. Підвищений інтерес в учнів викликають сюжетні задачі, які пов'язані з сьогоденням, містять нову інформацію. Це, наприклад, задачі економічного змісту: бюджет сім'ї, купівля-продаж, робота банків, ведення фермерського господарства т. п. Діти охоче розв'язують задачі природничого змісту, а часто і самі їх складають. Цікавість до математики в початкових класах підтримується цікавістю самих задач, питань, завдань. Потрібно підбирати такі сюжетні задачі, які викликають підвищений інтерес, активізують навчальну діяльність, формують ключові компетентності молодших школярів. Введений в урок додатковий матеріал дуже важливий для розширення дитячого кругозору.  Крім того, динаміка розвитку нашого життя вимагає від людини широкої компетентності.

Сюжетні задачі можна продумати, підготувати, ввівши цікаві відомості із життя. Джерелом таких відомостей можуть бути газети, журнали, енциклопедії, Інтернет. Також пропонуються завдання на  збір та перевірку даних, відтворення розвитку сюжету за зібраними даними, серіями малюнків, складання  різних оповідань математичного змісту до одного сюжетного  малюнка, задач з краєзнавчим змістом для формування громадянської компетентності, задач для формування здоров’язберігаючої компетентності та задач з екологічним змістом. Задачі можуть складатися та розв’язуватися на різних етапах уроку.

Розглянемо де які фрагменти уроків математики розв’язування  простих сюжетних задач, які є моделями реальних ситуацій. 

  • Учитель пропонує учням пригадати, що вони їли на сніданок. Відповіді дітей записуються на картках і прикріплюються на стінах класу. Учні стають біля обраної картки. Вони разом підраховують і записують кількість на кожній з карток. Таким чином повторюють рахунок, а потім порівнюють результати.
  • Скільки учнів їли кашу на сніданок?
  • Підрахуйте кількість  дітей, які їли корисний сніданок? (17+9=26)
  • На скільки більше учнів вранці їли кашу, ніж бутерброд? (17-5=12)
  • На скільки менше учнів вранці їли бутерброд, ніж йогурт? (9-5=4)

                                                      

                 17                                       5                                      9

 

                                                  ?

                             ?                                                          ?

  • Учитель пропонує обрати з 6 цеглинок  - одну, а потім знайти однокласників за цим кольором. Обговоріть цеглинок, якого кольору більше, менше, порівну. Створюємо діаграму «Кольорові сходи» від більшого до меншого.

-Порівняйте кольорові башти. На скільки цеглинок жовта башта менша за червону? На скільки цеглинок червона башта більша  за зелену?

-Об’єднайте кількість цеглинок: синіх та жовтих, оранжевих та зелених.

-Ми з’ясували, що найбільше цеглинок синього кольору - 14.  Якщо 6 цеглинок мають хлопці, то скільки дівчат мають цеглинки такого ж кольору? (14 - 6=8)

  • Учитель пропонує зібрати інформацію, чи є у дітей домашня тваринка? І яка? Опитування можна провести як в усній формі (зробити позначки) так і намалювавши малюнки. Зібравши інформацію проводиться така робота:

-Яка тваринка найпопулярніша серед учнів класу?

-Маючи такі дані про що ми можемо запитати складаючи задачу?

                              

    *****             ****         *****         ***         *******

    *****                                ***

        10                     4                  8                 3                    7

- Розгляньте схему. Складіть умову задачі.

                            - 10                  - 8

 

                                                     ?

(Котиків мають – 10 учнів класу, собака є у 8 учнів.)

-Сформулюйте питання задачі. (Скільки всього учнів мають котів і собак?)

 Якою дією розв’яжемо задачу? (Додаванням)

— Яке розв’язання задачі. (10 + 8 = 18)

— Назвіть відповідь. (Усього 18 тварин.)

  • Розпізнавання на слух частин задачі

- Зараз я читатиму уривок  задачі. Ви маєте з’ясувати, що це: умова, питання, розв’язання або відповідь і підняти потрібну фішку: «УМОВА», «ЗАПИТАННЯ», «РОЗВ’ЯЗАННЯ», «ВІДПОВІДЬ».

• Скільки всього гризунів мешкає в живому куточку? (7)

• До 4 додати 3 вийде 7. (Розв’язання)

• В живому куточку проживає 4 морські свинки та 3 хом’яки. (Умова)

• Усього 7 гризунів. (Відповідь)

— Розкажіть задачу повністю (з опорою на схему).

Умова http://www.subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics1/mathematics1.files/image060.gif запитання http://www.subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics1/mathematics1.files/image060.gif розв’язання http://www.subject.com.ua/lesson/mathematics/mathematics1/mathematics1.files/image060.gif відповідь

  • Осінньої пори ми збираємо урожай овочів. Намалюйте та розфарбуйте улюблений овоч. Вчитель пропонує учням об’єднатися у групи за типом овочів.

-Підрахуйте, щоб визначити найпопулярніший.

-Що станеться, якщо ми розмістимо наші овочі за кольорами? Учні підраховують результати і визначають, який колір овочів найпопулярніший.

 

 

-Чому ми отримали різні результати коли групували наші малюнки?

-За якою ознакою можна ще об’єднати овочі?(Розмір, форма)

  • Учитель пропонує учням розділитися на дві групи: хлопці  і дівчата.

-За поданою схемою  скласти задачу.

В нашому класі навчається 17 дівчат і 16 хлопців. Скільки учнів в нашому класі? (17+16=33)

-Скласти задачу обернену до попередньої.

В класі навчається 33 учні. З них 17 дівчат. Скільки хлопців навчається в нашому класі? (33-17=16)

-Змінити запитання до задачі.

На скільки більше дівчат у класі, ніж хлопців? (17-16=1)

   -17

  -16

   -

  -

   -

  -

  • Варіанти сюжетних задач

Розповідь учителя

У нашому місті багато музеїв. Серед них музей-садиба І. Котляревського Відразу біля входу на подвір’я розкинулася калина. Їй близько 30 років. Висота куща, який складається із п’яти стовбурів, сягає шести метрів.

Задача .На екскурсію в музей Івана Котляревського поїхало 12 хлопчиків і 9 дівчат. На скільки більше поїхало на екскурсію дівчат?

 Задача. В будинку І. Котляревського 5 кімнат . Три кімнати вже діти оглянули . Скільки кімнат ще залишилося оглянути?

Задача .В садибі І. Котляревського до криниці підійшло 3 дорослих і 5 дітей. Скільки всього осіб пішло до криниці?

Розповідь учителя

На території Полтавської області мешкають 12 видів звірів, 9 видів птахів, 4 види риб, яких занесено до Червоної книги України . Серед них джміль, вухатий їжак, чорний лелека та ін..

Задача. Один джміль запилив 6 квіток, а другий ще 4 квітки . Скільки всього квіток запилили обидва джмелі? 

Задача. Їжак вухатий впадає у сплячку на 6 місяців. 4 місяці він уже проспав. Скільки ще місяців йому залишилося спати?

Задача. Чорний лелека зловив 3 жаби і 7 рибок. На скільки більше зловив риб лелека?

Задача. Господарка купила багату на вітамін А моркву: 3 кг для себе і 4 кг для сусідки. Скільки всього кілограм моркви купила господарка?

Задача. На березі моря свіжим повітрям дихали 10 хлопчиків і 8 дівчат? Скільки всього дітей дихали свіжим повітрям?

 Задача. Часник – дуже корисна рослина. Вчені говорять, якщо пожувати зубчик часнику, то у роті не залишиться мікробів. Тато з’їв 3 зубчика часнику, мама – 2, а син – 1зубчик. Скільки всього зубчиків часнику з’їли разом тато, мама і син?

 Задача. Доросла людина повинна спати 8 годин, а дитина на 2 години більше. Скільки годин повинна спати дитина, щоб бути здоровою?

Задача. Всі ми знаємо, для того щоб жити, треба дихати. Дитина вдихає 20 разів на хвилину, слон – на 10 разів менше, ніж дитина. Скільки разів за хвилину вдихає слон?

Задача .У фруктах багато вітамінів. Сашко щодня з’їдає 2 яблука, Марійка 3. Скільки яблук за день з’їдають діти?

Задача .Мишкові можна працювати за комп’ютером 15хвилин . Він уже 10 хвилин попрацював. Скільки хвилин ще можна йому працювати, щоб не пошкодити зір?

Задача .Мама заготовила на зиму 8 банок малинового і 3 банки калинового варення. На скільки банок більше мама заготовила малинового варення, ніж калинового?

Задача. Кожного ранку діти роблять зарядку. Дівчинка присіла 10 разів, а її братик – на 8 разів більше. Скільки разів присів братик?

Задача. Тетянка зробила 20 стрибків на скакалці, а Надійка на 8 стрибків більше. Скільки стрибків зробила Надійка?

          Основне завдання  – ознайомити  школярів на практичному рівні зі способами подання інформації; вчити читати і розуміти, знаходити, аналізувати, порівнювати інформацію, подану в різний спосіб, використовувати дані для розв’язування практично зорієнтованих задач. Сюжетні задачі сприяють розвитку пізнавальної діяльності учнів та формують їх математичну культуру: сприймання, уявлення, увагу, пам’ять, мислення, мову, виробляють потребу в чіткій аргументації; формують одне з центральних понять початкового курсу математики — поняття про арифметичні дії і ряд інших понять; допомагають формувати творчі здібності школярів; забезпечують зв’язок математики із реальним життям дитини, сферою, яка подає різноманітні життєві ситуації для виявлення учнем компетентності.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:

  • М. Беденко Серія «Хочу вчитися краще», 1000 задач (збірник), Тернопіль, Навчальна книга – Богдан, 2010 р.- 143 с
  • С. Логачевська, Т. Каганець «Вчись розв’язувати задачі» Початкова школа, Київ – 2015 р.-159 с.

Інтернет-ресурси:

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Бурко Вікторія
Додано
6 грудня 2018
Переглядів
4978
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку