Фрагменти уроків української мови з елементами ігор у 2 класі

Про матеріал
Великий лексичний матеріал ігор неодноразово можна використовувати, а багаторазове сприймання «важких» слів, з яких складено ігри, розвиває зорову пам’ять, закріплює в ній їх графічні образи. Вважаю, що для підвищення ефективності уроків української мови, доцільно використовувати гру на різних етапах уроку.
Перегляд файлу

Опорний  заклад  « Решетилівський  ліцей   імені І. Л. Олійника»

Решетилівської  міської  ради

Полтавської  області

 

 

 

 

  

Фрагменти  уроків  української   мови

з  елементами  ігор  у  2  класі

 

 

 

 Бодня  Любов  Миколаївна,

учитель  початкових класів,

                                                                    учитель  -  методист.

 

 

 

 

 

 

 

 

  2019 р.

Фрагменти уроків української мови з елементами ігор

 

В житті кожної дитини гра займає особливе місце. Граючись, вона пізнає світ, навчається, виховується. Успішне вивчення рідної мови без гри не може бути. Гра – це віконце до країни Знань. Це той фактор, що допомагає дитині краще адаптуватися до навчання, розвивати пам’ять, увагу, винахідливість, кмітливість, зберегти дитячу безпосередність, виховує взаємоповагу. Адже гра – не просто розвага, це – праця.

Діти люблять гратися,особливо учні 1 - 2 класів. Захопившись грою, вони не помічають, що навчаються. До активної розумової діяльності залучаються навіть найпасивніші учні. На уроці під час гри створюється доброзичлива обстановка, бадьорий настрій, бажання вчитися.

 Великий лексичний матеріал ігор неодноразово можна використовувати, а багаторазове сприймання «важких» слів, з яких складено ігри, розвиває зорову пам’ять, закріплює в ній їх графічні образи.

Вважаю, що для підвищення ефективності уроків української мови, доцільно використовувати гру на різних етапах уроку.

 

Фрагмент уроку з використанням ігор на етапі актуалізації опорних знань

 

Тема уроку. Питальні речення. Розділові знаки в кінці питальних речень.

Мета уроку. Дати учням уявлення про питальні речення; вчити інтонаційно виділяти в реченнях слова, найважливіші для висловлення думки; розвивати усне мовлення учнів; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до природи.

Хід уроку

І.   Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Перевірка домашнього завдання

2.Гра «Слова загубились»

 - Доповніть речення словами з довідки. Запишіть їх.

Зацвіли перші … квіти. На деревах розпустились … .

Над квітами літають … . Як гарно … !

(Весняні, листочки, метелики, навесні.)

  • Скільки речень ви записали? Доведіть, що це речення.
  • Прочитайте розповідні неокличні речення; розповідні окличні речення.
  • Який розділовий знак ставиться в кінці розповідного неокличного речення?
  • Який розділовий знак ставиться в кінці розповідного окличного речення?

3.Гра «З якої професії?»

  • Назвіть з якої професії прийшли в життя подані прислів’я і приказки.

Куй залізо, поки гаряче.(Коваль)

Жартуй глечиком, поки вушко одірветься.(Гончар)

Порожня бочка горить, а повна мовчить.(Бондар)

  • Це старі слова.
  • Хто керує автомобілем?(Шофер)
  • Це слово прийшло до нас із французької мови.

 

Фрагмент уроку з використанням ігор на етапі узагальнення отриманих знань

 

Тема уроку. Спостереження за значенням спільнокореневих слів.

Мета уроку. Ознайомити учнів з поняттям «Спільнокореневі» слова, вчити знаходити серед поданих слів спільнокореневі; розвивати увагу до лексичного значення слів; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

V. Узагальнення отриманих знань.

1.Робота над скоромовкою. Гра «Роз’єднай скоромовку»

- Запишіть скоромовку. Підкресліть споріднені слова.

Воронапроворонилавороненя.

(Перемагає той, хто правильно виконав завдання.)

  •           Чим цікаві слова у реченні?

(Вони споріднені)

  •           Який корінь у цих словах? Познач його.

2.Гра «Об’єднай сім’ю»                                                   Вчитель. Це було давно. На одній казковій галявині поселилися корені. Вони були наділені чарівною властивістю розростатися.

Коли корінь розростався, з нього з’являлися нові слова – гілочки, і назвали їх спільнокореневі. А оскільки вони діти одного дерева, то їх назвали спорідненими.

Спільну частину всіх слів назвали коренем.

З глибокої поваги до рідного, однорідні слова побудували будиночок. Ось такий  ͡   .

Вчитель. Діти! Пропоную вам погратися у гру «Об’єднай сім’ю». Доповніть «сім’ї» тварин спорідненими словами.

Запис на дошці:

Заєць – зайченя – зайченята - … .

Лисиця – лисеня – лисенята - … .

Вовк – вовченя – вовченята - … .

Ведмідь – ведмежа – ведмежата - … .

Їжак – їжаченя – їжача та - … .

Додаткове бюро

1.Як називають маму зайченят?

2.Хто є татусем у лисячому сімействі?

3.Як називають маму у вовчому сімействі?

4.Хто мама у ведмежат?

5.Як називають маму їжаченят?

 

Вчитель. Спишіть 2 рядки за вибором. Позначте їх корінь.

 

Фрагмент уроку – гри

Тема уроку. Повторення вивченого матеріалу.

Мета уроку. У процесі гри перевірити сформованість в учнів орфографічних навичок, уміння виконувати різні види роботи стосовно опрацьованого матеріалу; закріпити знання учнів; виховувати почуття колективізму, любов до рідної мови.

Хід уроку

Клас ділиться на 2 команди, кожна з яких обирає капітана. На столі вчителя лежать конверти із завданнями для кожної команди. Капітан крутить стрілку і вибирає конверт із завданням, потім повертається до своєї команди. Відповідь готують усі разом, а відповідає один гравець. За повну правильну відповідь команда отримує червоний квадратик, за правильну, але не повну відповідь – синій квадратик, за неправильну відповідь – чорний трикутник. Наприкінці гри учні підраховують свої фігурки й обирають команду – переможницю.

І. Повідомлення теми і правил гри.

ІІ. Гра «Що? Де? Коли?»

Завдання у конвертах.

1.Вивчіть вірш на пам’ять. Знайдіть у ньому дієслова. Назвіть їх.

Вивчайте, любіть свою мову,

Як світлу Вітчизну любіть.

                                      (В. Сосюра)

2.Складіть і запишіть прислів’я про мову.

Лине, серця, до, а, не, слово, стріла.

До, язик, Києва, доведе.

Словом, за,кишеню, у, не, полізе.

У першому і другому реченнях підкресліть підмет і присудок.

3.З поданих у рядку слів складіть речення. З речень утворіть текст. Доберіть заголовок.

Принесла, дзьобі, у, вона, жолудь.

Восени, цікаво, лісі, в.

Його, під, ховати, почала, коріння.

Прилетіла, ось, і, сіла, сойка, пеньок, на. 

4.Поділіть текст на речення. Знайдіть у кожному реченні слова, які називають, про кого і про що йдеться в реченні (підмет). Підкресліть ці слова.

Їжачок боїться води хитра лисиця закочує їжачка в річку у воді їжачок розгортається тоді лисиця хапає його зубами.

5.Перебудуйте розповідне речення у спонукальне. Знайдіть у реченні звертання.

Навесні журавлі повернуться в рідні краї.

6.Поширьте речення. Підкресліть головні члени речення.

Надійшла зима. Подув вітер. Хмари розповзлись. Сніг падає.

7.Запишіть у першу колонку споріднені слова, а в другу – близькі за значенням (синоніми).

Казати, співати, говорити, співець, балакати, співучий, заспів, розмовляти, співак.

ІІІ. Підсумок уроку.

Нагородження переможців.

 

Ігри сприяють не тільки всебічному розвитку, а й пробуджують інтерес до знань. Спонукання дітей до знань, виховання інтересу до шкільного предмета потрібні і в навчанні мови. Саме на грі словом дитина вчиться тонкощів рідної мови. Різноманітні мовні ігри дають можливість поглиблювати знання, закріплювати вивчений на уроках матеріал.

 

Методичні рекомендації

щодо організації та проведення гри на уроці української мови   в початкових класах

1.Для проведення гри створити в класі позитивну атмосферу.

2.Врахувати вікові особливості дітей.

3.Залучити до гри всіх учнів класу.

4.Продумати, на якому етапі уроку провести гру.

5.Врахувати доцільність використання гри відповідно до навчального матеріалу.

6.До уроку підготувати необхідне обладнання.

7.Гра повинна бути посильна для кожного учня.

8.Пояснюючи правила гри, обов’язково домагатися, щоб діти самостійно відчували її значення, виявляли ініціативу.

Правила гри – прості і чітко сформульовані.

9.Звернути увагу на темп гри. Він повинен відповідати темпу природній рухливості дітей.

10.Щоб та сама гра не набридала, через певний час бажано вносити у неї деякі зміни, ускладнювати завдання, враховуючи вивчений матеріал.

11.Помилки учнів аналізувати не у ході гри, а по закінченні. Для того, щоб не порушити враження від її ходу. До розбору помилок обов’язково залучати слабших учнів.

12.Підводити підсумок гри. Він має бути чітким і справедливим.

 

 

 

 

 

 

Література

 

1. Державний стандарт початкової  загальної освіти. - Поч. шк., №7, 2011. – 1- 18.

2. Навчальні програми для 1- 4 кл. загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013. – 392 с.

3.  Захарійчук М.Д. Українська мова. - К.: Грамота, 2012. – 175с.

4. Ісаєнко О.В. Словниковий дивосвіт. - Х.: «Країна мрій», 2005. – 98 с.

5. Кравчук Л. Ефективний урок. - К.: «Редакція газет з дошкільної та початкової освіти», 2013. – 120 с.

6. Пономарьова К. Засоби реалізації діяльнісної змістової лінії початкового курсу української мови. - «Початкова школа», №11, 2013. – 1 – 5.

7. Шарагова Н. Ігри на уроках української мови у 1-2 класах. - «Початкова школа», №9, 2007. – с.6 – 10.

8. Панасюк С., Рибаковська Н. Гра – віконце до країни Знань. – «Початкова школа», №11, 2011. – 7 с.

 

 

docx
Додав(-ла)
Бодня Любов
Додано
11 листопада 2019
Переглядів
1624
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку