1
Кафедра: Початкової освіти
Авторська робота
На тему: «Фрагменти уроків з математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами»
Виконала:
Старушко Лілія Іллівна
Бердянськ
2018
«Математика вчить мислити і разом з тим вселяє віру у безмежні сили людського розуму. Вона виховує волю, характер». В.О. Сухомлинський. Як зацікавити дітей? Як привернути їхню увагу до свого предмета? Звичайно тим, що вони слухатимуть із зацікавленням, тим, що вони робитимуть із задоволенням. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, прийоми, зокрема прийому маніпуляції з предметами на уроках математики. Сутність теми, над якою я працюю, - «Фрагменти уроків з математики з використанням прийомів маніпуляції з предметами» полягає в тому, що через виконання практичних дій (маніпуляції з предметами) в ігровій формі з роздатковим матеріалом – картинками, геометричними фігурами і т.д., учні краще запам’ятовують, розвивається дрібна моторика кисті рук, підвищується інтерес.
Мета - через запровадження фрагментів уроків з математики з використанням прийомів з маніпуляції предметів підвищити інтерес, забезпечити розвиток особистості учня.
Завдання: з’ясувати, описати та запроваджувати фрагменти прийому маніпуляції на уроках математики та впроваджувати його в практичну діяльність.
Тема: Лічба предметів. Розміщення предметів на площині. Поняття «зліва- справа». Число і цифра 3.
На етапі актуалізації опорних знань і способів дій.
До нас на урок завітала білочка. Послухайте навіщо вона до нас завітала. Вона принесла нам гостинці. Кожному на парту роздаються макети горішків, грибочків, ягід, шишок.
Практичне завдання: полічити кількість всіх предметів, розташувати на першому місці горішок, на другому місці грибочок.
На етапі формування нових знань і способів дій.
Робота в парі.
Учитель контролює виконання.
Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури».
Покладіть на парту 1 кружок. Позначте число кружків карткою з відповідною цифрою. На що схожа цифра 1? Що треба зробити, щоб кружків стало 3? Зробіть так, щоб кружків стало 3.
Покладіть на парту 2 трикутники, а під ними 1 чотирикутник. Яких фігур більше? Чому? Яких фігур менше? Чому?
На етапі закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
Робота в парах.
Покладіть на парту олівці, - усі, які маєте. Виберіть серед них найдовший і покладіть на парту вгорі. Виберіть найкоротший і покладіть під найдовшим. Знайдіть олівці однакової довжини, покладіть їх один під одним.
Тема: Приклади і задачі на засвоєння таблиць додавання і віднімання числа 1. Складання і розв’язання задач. Закріплення складу числа 6, 7. Комахи.
На етапі актуалізація опорних знань і способів дії.
У кожного учня на парті бджілки з номерами від 1 до 10.
Живуть бджоли великими і дружніми сім’ями. Зараз у вас у кожного є бджілки, а в лапках вони тримають цифри. Давайте розтавимо бджілок, використовуючи гру «Магістр чисел», у яку діти можуть грати як у парах, так і самостійно. Хід гри: Перемішайте картки та покладіть їх лицем донизу. Домовтесь, хто розпочинає гру першим. Перший гравець: Візьміть одну картку. Назвіть число, яке на ній записано. Варіант 1: Назвіть попереднє й наступне числа до даного. Варіант 2: Назвіть число, менше на 1, ніж записане на картці. Потім назвіть число, яке більше на 1. За допомогою числової прямої перевірте, чи правильно ви назвали числа. Якщо правильно, заберіть картку собі. Якщо неправильно, покладіть в купку карток під низ. Другий гравець: Виконує кроки 3-6. Гра закінчується, коли закінчились картки. Виграє той, хто назбирає більше карток. Гру можна ускладнювати, доповнюючи числову пряму.
На етапі закріплення вивченого. Формування вмінь і навичок.
Гра «На 1 більше і на 1 менше».
Матеріал гри: картки з числами.
Учитель називає числа в межах від 2 до 10 і пропонує учням у правій руці піднімати число, менше на 1 від даного, а в лівій більше на 1 від даного. Учитель називає число 3, а учні показують числа 2 і 4, далі вчитель називає число 5, а учні показують числа 4 і 6. І так далі.
Усний рахунок.
Гра «Кращий обчислювач».
Учні розділяються на декілька команд. У кожної команди є кубик, на гранях якого написано число. Гравець однієї з команд кидає кубик і, називаючи число, яке йому випало, швидко додає до нього цифру 1, і оголошує результат. Виграє команда, яка першою набере визначену для виграшу кількість очків ( 7).
Групова гра (розв’язування прикладів).
-Вам треба розв’язати приклади на картках, знайти відповіді і прочитати слово – корисний продукт. (Кожна група отримує конверт із завданням: 5 прикладів, які потрібно розв’язати, відповіді поставити в порядку зростання із букв скласти і прочитати слово: банан, лимон, слива, вишня. Наприклад: 2+1=5 Л; 5+1=6 И; 7+1=8 М; 8+1=9 О; 9+1=10 Н. (Лимон). Команди груп виходять до дошки і беруть картку, на якій зображено слово-відгадка).
На етапі формування нових знань і способів дій.
Завдання «Порівняння»
Покладіть на парту 2 кружечки справа та 3 зліва. Порівняйте їх.
Порівняйте ще числа 2 і 7; 3 і 5; 7 і 8.
Робота в командах. Робота з геометричним матеріалом. Лічба фігур. Презентація робіт команди у вигляді «Огляду галереї».
-Які геометричні фігури зображені і скільки їх?
-Подумайте й побудуйте з відповідних гометричних фігур тваринку.
Висновки: Урок математики має безмежні можливості для розвитку пізнавальних процесів школяра, тому прийом маніпуляції з предметами якнайкраще розвиває пізнавальні процеси дітей на уроках математики, дрібну моторику кисті рук та при глибокій обізнаності вчителя щодо нових вимог НУШ, сприяє ефективному розвитку математичних здібностей, системи загальнолюдських цінностей, усвідомленню особистої відповідальності та вмінню об’єднуватися з іншими членами колективу класу задля розв’язання спільної проблеми, формуванню навичок спілкування та співпраці з іншими членами групи, взаєморозумінню та взаємоповаги до кожного, вивчати та виховувати успішну особистість Тож подані фрагменти уроків з математики з використанням прийомів з маніпуляції з предметами мають можливість в використанні в школі на уроках математики.
Список використаної літерактури.